Barbamama

Toxoplasmose - har jeres læge nævnt noget?

19 indlæg i dette emne

I får lige lidt forhistorie først: Da jeg var gravid med Valdemar stødte jeg relativt ofte på "haresyge" eller "toxoplasmose", som jeg kunne forstå, at man kunne få, hvis man spiste rødt kød, og som kunne være farligt at få som gravid, fordi det kunne give hjerne- og øjenskade på fostret.

Jeg forstod det sådan, at hvis man allerede havde haft sygdommen inden graviditeten, så var der ingen fare, da man kun kunne få den én gang. Og at de fleste allerede havde haft den. Men eftersom jeg i en stor periode af mit liv ikke har spist rødt kød, tænkte jeg, at jeg nok ikke havde haft sygdommen og jeg undgik derfor rødt kød.

Nu, hvor vi planlægger barn nr 2, og hvor jeg alligevel var hos lægen, fordi Valdemar var til 2 års undersøgelse, spurgte jeg om det var muligt at blive testet for, om man havde haft sygdommen.

Sygeplejersken så meget forvirret ud, og var sådan lidt "Det kan du da godt... Men vi fraråder altså ikke gravide at spise rødt kød". Hun mente kun, at man behøvede at frygte toxoplasmose hvis man flåede harer, og ikke ved sådan alm. kost.

Så nu går jeg lige og tygger på, om det her med haresyge er en storm i et glas vand, eller om det reelt er noget at passe på?

Jeg tror stadig, at jeg vil bede om at blive testet, når jeg bliver gravid igen. Og jeg er egentlig varm fortaler for at være forsigtig i graviditeten og synes at rødt kød er en lille ting at undvære. Men sådan lidt af nysgerrighed, kunne jeg godt tænke mig at høre, om I gravide herinde er blevet frarådet rødt kød af jeres læger? Og om de overhovedet har nævnt det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er blevet testet for det (havde ikke haft det) og blev advaret mod at tømme kattebakke fordi det kan smitte den vej, er ikke blevet frarådet andet :) må indrømme jeg har spist rødt kød en 5 gange eller sådan noget gennem min graviditet, men elsker også rødt kød, har også arbejdet i haven og rørt grøntsager med jord på (det smitter også gennem jord), må indrømme jeg nåede til et punkt hvor det blev så besværligt at skulle undgå at få sygdommen at jeg holdt op med at tage hensyn (med alt andet en kattebakken, men synes heller ikke det er et stort offer min kæreste er nødt til at gøre det ;)), der er en mikrolille risiko for at få den og det fungerer jo ikke at jeg ikke selv kan skrælle gulerødder :s

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bad du selv om at blive testet eller foreslog lægen det? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min læge sagde jeg skulle holde mig fra tatar, rødt kød og vildt da jeg var til første læge besøg i 9. Uge.

Har spist bøf 3-5 gange i graviditeten og det har været medium-rødt og har kaster op hvergang. Har ingen lyst what so ever til okse/kalv mv - bakterier eller ej.

Og jeg var i dem graviditeten vildt med tatar og rødt kød. - min ældste søster har aldrig fået sin lyst til rødvin og rødder bøffer (bøffer generelt) igen efter hun var gravid :-O

Jeg er personligt ikke blevet testet for det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikke blevet frarådet det og det står ikke i nogen af alle mine ernæringsbøger.

Jeg holdte mig ikke fra rødt kød, jeg crawede det i stor stil (ups!!!)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg ikke gravid, men da jeg var blev jeg frarådet vildt, rødt kød og at tømme kattebakker. Nu har vi ikke kat, så det er ikke et problem! Til gengæld er min mand jo jæger og skyder som regel en del vildt <_< Jeg bad selv om testen og har heldigvis haft det som barn, så ingen ko på isen her.

Det er oftest i kattes afføring og i skindet på vildt og sjældent i oksekød, så vidt jeg forstod på den læge på min afd., der ved alt muligt om parasitter, bakterier og vira...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bad du selv om at blive testet eller foreslog lægen det? :)

Jeg bad selv om det, fordi det er mine katte, ikke min kærestes, så hvis jeg havde haft det ville jeg selv tømme deres bakke, det synes jeg ikke var fair han skulle når det er mine dyr :) men det blev altså hans opgave

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er aldrig blevet testet men burde måske være blevet det nu vi har katte. Det eneste jeg har holdt mig fra er at tømme kattebakken (hvilket har passet mig fint ;)) Rødt kød har jeg spist nogle gange.

Lægen har faktisk aldrig nævnt det for mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er aldrig blevet nævnt noget for mig... har ikke tænkt synderligt over det, vi har ikke katte og jeg støder ikke lige sådan på noget vildt... kød spiser jeg altid sådan medium stegt, lettere lyserødt, så det er vist heller ikke så relevant for mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht. Kattene så er det jo kun aktuelt ved udekatte, hvis de jager mus osv. :) Vi havde kat da jeg ventede M., hun var indekat (der blev luftet i snor), så fik atvide, at medmindre hun var fri og spiste fugle og mus, så skulle jeg ikke være bange. Jeg tømte indimellem kattebakken med 2 par plasthandsker og mundbind

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bad min læge om at teste for det, da jeg var ved første lægebesøg denne gang. Lægen sagde, at man testede for det førhen, man gør det kun på opfordring i dag. Min læge sagde i øvrigt også, som du har fået at vide, at det mest er hvis man spiser vildt, at der er risiko for toxaploxmose. Ko og gris skal man ikke være bekymret for at spise rød. Det skal selvfølgelig ikke være råt, da der så også er risiko for andre bakterier, der kan give sygdom.

Testen viste, at jeg ikke havde haft Toxaploxmose, på trods af at jeg har haft kat og spist rødt kød hele mit liv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ind til videre kun bestilt tid til min første lægeundersøgelse, og da jeg talte med sekretæren synes hun at det var en god idé fordi at vi har kat, så jeg har afgivet blodprøve som jeg får svar på ved mit første lægebesøg. :).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg har kat og kaniner blev jeg testet, og selv om lægen var sikker på jeg havde haft haresyge grundet et liv med rødt kød, katte og kaniner, så havde jeg aldrig haft den (har haft lussinge syge), så min læge frarådte at tømme kattebakken, bruge handsker når der gøres rent ved kaninerne, holde mig fra vildt, altså ingen flåning af harer, hjort mv, og holde mig fra råt kød. :)

Så synes du skal blive testet og så ellers lidt sund fornuft hvis du ikke har haft det. De er 9 måneder med gennemstegt kød, det er til at overleve :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min læge testede mig for det.. og da jeg ikke har haft det sagde hun at jeg ikke skulle spise vildt, men hun sagde egentlig ikke noget om oksekød. Da jeg er typen som "går med livrem og seler" spiser jeg nu kun oksekød som er gennemstegt - sådan bare for at være sikker :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikke blevet testet, men ved første lægesamtale blev jeg alligevel frarådet rødt kød og fik at vide at jeg især skulle være særlig opmærksom når vi kom til grill-sæsonen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I Italien tester de jo jaevnligt for det via blodproeve under heeeele den lange graviditet. Og hernede maa nogle gravide heller ikke engang spise salat og friske krydderurter, fordi toxoplasmose jo kan vaere i jord, som en kat har skidt i osv... kors i  :numse altsaa :rolleyes

 

Jeg har holdt mig fra raat koed, roedt koed og har vasket mit groent ekstra grundigt og saa har jeg ikke vaeret i kontakt med kattebakker eller andre dyrs affoering. 

Det ER ikke godt at faa toxoplasmose, men altsaa, klar besked om sund fornuft, ik? :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay, jeg kan se at der har været lidt forskellige udmeldinger fra lægerne, men at det i hvert fald ikke var helt hysterisk, at jeg passede på sidst. :)

Tror jeg beder om en blodprøve, når jeg er gravid, og så holder jeg mig fra rødt kød, hvis jeg ikke har haft det :) (Katte kommer jeg ikke i nærheden af uanset hvad ;))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmmm, jeg har faktisk ikke snakket med lægen om det, men jeg læste om det på nettet for 100 år siden og konkluderede, at så måtte jeg hellere prøve at undgå rødt kød. Som konsekvens fravalgte jeg en god bøf på MASH og bestilte burger i stedet. KÆMPE skuffelse. Eeeeeej, jeg bliver da endnu mere ærgerlig over den beslutning nu, når jeg kan se, at man åbenbart ikke skal bekymre sig over ko og gris :(

 

Nå, men så vil jeg da spise en medium rare god bøf en anden god gang... :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I 2003 testede de nyfødte for toxoplasmose i PKU testen, min datter havde det :( hun blev scannet for at tjekke for forkalkninger i hjernen, fik taget blodprøver og blev pumpet med flere slags (møg dyr) medicin i 3 mdr. Hun fik tjekket øjnene flere gange om året, og hun har heldigvis ingen mén af det :)

Hun er 11 år idag og det positive ved hele dette "cirkus" med kontroller på Riget hver uge i et halvt år er, at hendes syn blev tjekket tidligt, så de fandt at hun var meget langsynet allerede som et-årig (+ 6 og +7) nu er hun 11 og med briller i 10 år er hun nede på +4 på begge øjne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER