Mama Lou

2 år og svært ved at koncentrere sig?

33 indlæg i dette emne

Hej piger!

M. Bliver 2 til juli, vi ved godt, at hun er en pige med krudt i måsen, men DP har så påtalt, at hun synes M. Har alt for svært ved at sidde og lege koncentreret Eks. Med at tegne, samle puslespil eller lign. Så det skal der arbejdes med- fair nok.

Men en del af mig synes måske også det er urealistisk at forvente, at hun allerede nu kan fordybe sig på den måde- men det er måske bare mig? :unsure

Herhjemme kan vi sagtens sidde og tegne, hvor jeg synes hun er optaget af det og går op i det, men vi sidde jo selvfølgelig ikke 20-30 min. Hver gang, men nogle gange har vi da siddet i en halv times tid.

Vi er ved at øve hende til at kunne lege med sig selv i sandkassen, det går klart fremad, og hun er blevet rigtig godt til at gøre det Eks. Mens vi har spist færdig på terassen, hvor hun så har leget så længe ;) Omend hun nu meget gerne vil have selskab ;) Men det er i hvert fald et indsatspunkt (også det) :)

En lille tillægsting er, at vores DP er ret god til at samle kritik sammen, så vi er lige nået til en fase igen, hvor enten M. Må være kropumulig eller også så er det fordi DP har samlet sammen af diverse ting vi skal sætte ind for ;)

Håber I vil giver jeres besyv med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes ikke det lyder alarmerende. Hun lyder som en helt gennemsnitlig knap 2-årig :)

Det kunne lige så godt være Karla du beskrev, eller hendes jævnaldrene kusine. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lader til din dp forventer langt mere end hvad en normal 2 årig kan.

Ingen af mine de store kunne sidde i mere en højest 20 min og fordybe sig i den slags.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da Felix blev 2 startede han til dialogisk læsning. Der var afsat 10 min. til det, da børn i den alder ikke kan koncentrere sig længere tid ad gangen. Ved ikke om det sætter det lidt i perspektiv?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aj, bare ved overskriften naaede jeg faktisk at taenke, at det kan I da ikke forvente af M at hun skal kunne :lol

 

Det lyder lidt som en stramtante DP, som forventer lidt for meget af jeres skoenne pige, der har krudt i maasen? Jeg tror Noah leger med en ting i maks 10-15 minutter ad gangen nu. 15 var nok forleden, da jeg hvade koebt nogle acquarelfarver til ham(saadan nogle farveladeoekonogle, som ogsaa kan males paa aeg og den slags). Det var han meget optaget af og skulle lige have hjaelp til at forstaa meningen. Da han var maettet af det hang vi hans to "vaerker" op paa koeleksabet og skrev navn og dato paa. Jeg ved, at den var 17:30, da vi gik i gang og den var 10 minutter i seks, da vi havde pakket sammen og vasket haender. Jeg synes det var flot, han kunne engagere sig saa laenge i hele den process :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil mene at det er meget naturligt at M ikke kan koncentrere sig så længe af gangen. Det kan Ida i hvert fald heller ikke.

Nu er det videnskabeligt bevist at selv børn i skolealderen ikke kan koncentrere sig mere end 15minutter af gangen. Så kan da slet ikke se noget problem i at M har krudt i måsen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Børn er forskellige og nogle har mere krudt bagi end andre, og det er der ikke noget i vejen med.

 

Hvis man er en dygtig dagplejer, så fokuserer man istedet på barnet forcer fremfor des udfordringer.

 

Jeg nævner forskelligheden, fordi vores pige godt kan sidde i en hel time og se film eller lave spil og tegne. Men derfor tænker jeg ikke at hun partout SKAL ud og lege i sandkassen, bare fordi det ikke er sundt at sidde stille...Håber du kan følge mig...alt med måde, og så længe M udvikler sig og langsomt bliver bedre til at fordybe sig i forskellige ting, så vil jeg mene det er helt naturligt.

 

Synes i vørigt i skal tage en snak med dagplejeren omkring jeres synspunkt på M, således hun også forstår jeres holdninger. Det er jo ikke rart at "få kritik" hele tiden. :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åhhh.. Tak piger :)

Jeg har tænkt og tænkt, og synes jo ikke hun virkede som nogen usædvanlig 2-årig, men efter en tur i den nærliggende dyrehave i formiddag, hvor vi mødte en veninde og hendes datter der er 3 mdr. Ældre end M., blev jeg sgi i tvivl, for M. Var bare OVERALT! Hun testede grænser så det baskede, mens venindens datter nullede lige så stille rundt. Også påtalte veninden også lige, at det har træls M. Var så vild (!) for det smittede af på hendes datter. Blev helt paf også tog min hjerne lige på udflugt :blush

Efter vi kom hjem ærger det mig ærlig talt, at jeg ikke svarede igen, at jeg oplevede det samme omkring det famøse ord: miiiin! Det har de nogle problemer med, det er M. Så til gengæld ikke slem til.

Måske er jeg også bare hormonella :oops

Igen, tak piger- det var dejligt at få perspektiv på fra jer :lovebk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tilslutter mig de andre! M er skøn og helt normal :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg svarer lige igen senere mht. DP, hun er bestemt en klasse for sig ;)

Vi er udenfor, M. Laver kager i sandkassen (og har siddet selv og nullet med det i 10-15 min.), nu vil hun gerne have jeg er med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er min dreng bestemt også en knægt med krudt bagi hvor hans fætter er sådan en som sidder stille og er helt tabt for omverdenen. Langt hen af vejen vil jeg sige at man bør være mere opmærksom på de helt stille end på dem med krudt i måsen... De 'vilde' om man vil skal nok få opmærksomhed.

Det er altså heeelt normalt at en 2-årig bliver overgearet og grænsesøgende... Det er i mine øjne mere bekymrende hvis de ikke er... (Indimellem)

Det var præcist det jeg ville have sagt.... Så enig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ka fortælle at jeg har en dreng der kun sidder stille, hvis han ser film på iPad for at slappe lidt af.

Ellers er der krudt i ham dagen lang og når der først sker noget, så er han alle vegne.

Synes ikke at man kan forlange at de 2 årige ska ku sidde stille så længe.

Skid være med din veninde - er sikker på at M. Er som alle andre 2 årige.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åhhh.. Tak piger :)

Jeg har tænkt og tænkt, og synes jo ikke hun virkede som nogen usædvanlig 2-årig, men efter en tur i den nærliggende dyrehave i formiddag, hvor vi mødte en veninde og hendes datter der er 3 mdr. Ældre end M., blev jeg sgi i tvivl, for M. Var bare OVERALT! Hun testede grænser så det baskede, mens venindens datter nullede lige så stille rundt. Også påtalte veninden også lige, at det har træls M. Var så vild (!) for det smittede af på hendes datter. Blev helt paf også tog min hjerne lige på udflugt :blush

Efter vi kom hjem ærger det mig ærlig talt, at jeg ikke svarede igen, at jeg oplevede det samme omkring det famøse ord: miiiin! Det har de nogle problemer med, det er M. Så til gengæld ikke slem til.

Måske er jeg også bare hormonella :oops

Igen, tak piger- det var dejligt at få perspektiv på fra jer :lovebk

Eij, hun er da bare en kost - jeg håber sådan, at nogle af de lidt vildere børn kan smitte lidt af på min stille dreng;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ah, jamen, skulle jeg saa gaa ogsa sige til min svigerinde konstant, at det er traels hendes boern er vilde? Min dreng bliver ogsaa lidt mere gearet op, hvis de andre boern er det, men herregud.

 

PS. Noah kan faktisk godt sidde stille og nusse med sin MAD i hele 30 minutter. Der skal vi give ham den tid, det tager for ham at spise - det ville jeres DP vel ogsas synes var saert? ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal nok vende tilbage piger, i er ikke glemt :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til sammenligning kan voksne mennesker koncentrere sig om det samme, maks 45 min af gangen. Et barn i 3 klasse kan koncentrere sig små 20 min om det samme, så hvis et to årigt barn kan koncentrere sig i 10 min tid er det vel helt fint...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så piger, så kan jeg får svaret :)

Er rigtig glad for alle input, og at I trods alt ikke finder det unaturligt, at hun "ikke kan koncentrere sig" :)

Som jeg skrev, så er vores DP et.. Ja.. Kapitel for sig. Hun kan være rigtig sød, men det har ikke altid været en dans på roser at have M. Hos hende. Hun har 16 års erfaring, så hun er jo garvet i gårde, men hun er bare ikke særlig god til de børn, som er helt små; kort sagt kan jeg sige, at se første måneders indkøring var forfærdelig, vi blev ringet efter konstant fordi M. Skreg og de store holdte sig for ørerne pga. Hende skrigeri (eftersigende) mm. M. Var rigtig ked af at

Blive afleveret der, så vi havde sat en deadline dengang der hed, at hvis det fortsatte efter sommerferien (august 2013), så ville vi have hende flyttet. Hun startede i DP 20. April 2013, så det var sammenlagt 4 mdr. Vi havde sat. Men da M. Lærte at gå herhjemme i sommerferien, så vendte det hele på en tallerken, og hun begyndte at være glad ved aflevering og vi blev heller ikke ringet hjem længere. Alt i alt så var det åbenbart et helt nyt barn hun havde fået i M. Efter sommerferien. Vi er så ret sikre på, at eftersom M. Var den mindste og alle de andre kunne gå, mens hun kun kravlede, så har hun følt sig forladt når alle Eks. Stimlede sammen i gangen når de andre blev hentet osv. I dag er jeg helt sikker på, at det er sådan det hang sammen, for jeg oplever DP gøre tilsvarende med et nyt barn der startede i april <_< Altså at hun går fra det og lader barnet sidde alene mens de andre kommer efter DP, fordi de kan.

M. Er, udover at være en lille tomboy, en temperamentsfuld pige, toppet op med det klassiske pigehysteri :blush Så hun kan blive frygtelig hidsig :O Det har vi naturligvis også hørt nogle gange fra DP, som også har været bekymret over det. Men der har vi sagt, at når mor har temperament og faren også- så måtte det jo sige ++ ;)

Jeg ved godt, at det lyder forkert at sige, at det er kritik der kommer fra DP, for det er jo ikke egentlig kritik, det er arbejdspunkter for Melissas skyld, hvor vi skal være opmærksomme- men lige i det tilfælde her, der var jeg godt nok tabt! Naturligvis skal hun komme med input, hvis ikke hun mener M. Er alderssvarende, det er for M. Skyld, så naturligvis. Men som jeg skrev, så er vi virkelig inde i en stime nu, hvor hun har mange ting der skal "rettes til". I perioden fra februar til påske havde der intet været, så hun har haft lidt tid til at samle sammen- eller også tager M. Bare mange færdigheder i ryk ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg får simpelthen lyst til at ruske sådan en dp :prik Hun skal IMO ikke gå og vurdere børnene, det skal pædagogen! Jo jo, hun skal nævne hvis noget virker HELT off, men ked ved aflevering og temperament, det er bare slet slet ikke i kategorien "bekymrende" IMO.

Jeg synes ikke det er på sin plads at tænke at det "skal rettes" ved M. Om noget, så skal det rettes ved dp, så HUN kan skabe rammer som M trives i.

Fint nok, hvis hun har øje for udfordringerne, men det skal for filan da være ud fra et løsningsperspektiv. Og ellers skal hun IMO koncentrere sig om STYRKERNE som jeg VED at M har.

Sorry, nu løber det af med mig :blush Hun har sikkert sine gode sider også den dp, men ud fra det du har fortalt, der sidder jeg faktisk og bliver lidt sur på jeres vejne :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg får simpelthen lyst til at ruske sådan en dp :prik Hun skal IMO ikke gå og vurdere børnene, det skal pædagogen! Jo jo, hun skal nævne hvis noget virker HELT off, men ked ved aflevering og temperament, det er bare slet slet ikke i kategorien "bekymrende" IMO.

Jeg synes ikke det er på sin plads at tænke at det "skal rettes" ved M. Om noget, så skal det rettes ved dp, så HUN kan skabe rammer som M trives i.

Fint nok, hvis hun har øje for udfordringerne, men det skal for filan da være ud fra et løsningsperspektiv. Og ellers skal hun IMO koncentrere sig om STYRKERNE som jeg VED at M har.

Sorry, nu løber det af med mig :blush Hun har sikkert sine gode sider også den dp, men ud fra det du har fortalt, der sidder jeg faktisk og bliver lidt sur på jeres vejne :kram2

 

:super  :ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Et eller andet sted så larmer mine alarmklokker lidt, når du beskriver dp.

Jeg synes ikke at det er i orden det hun gør pg at hun ignorerer de helt små lidt bare fordi at de ikk kan gå.

Ellers skriver bm mange gode ord.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Et eller andet sted så larmer mine alarmklokker lidt, når du beskriver dp.

Jeg synes ikke at det er i orden det hun gør pg at hun ignorerer de helt små lidt bare fordi at de ikk kan gå.

Ellers skriver bm mange gode ord.

 

Samme her ... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan sagtens følger jer, som jeg skrev, så havde jo det oppe at vende, at vi ville have M. Flyttet fra hende! Desværre er det først nu, at jeg kan se, og bliver bekræfter i det vi havde talt om herhjemme, at M. Formentlig er blevet "forladt" og det er derfor hun var så ked af det dengang.

I dag er der intet at mærke, M. Er glad for DP og vi taler faktisk også rigtigt meget om hende og de andre børn i DP Eks. I weekends eller ferier. Men derfor retfærdiggør det IKKE, at DP ikke er god til at favne de mindre børn. Jeg har, når folk har spurgt til DP og fortalt om deres barn, fortalt om vores oplevelse med hende og frarådet nogle at ønske hende. Så det fortæller også om vores skepsis herhjemme (behøver nok ikke fortælle, at lillebrøster IKKE skal derover ;) )

En anden ting er, at hun jo netop ikke er god til at se Eks. M.'s stærke sider :( Måske fordi det kræver noget mere og M. Ikke er et mønsterbarn der nødvendigvis sover efter en DPs "hviletid" :whistling

Manden vil (igen) i morgen forsøge at tage en snak med DP, så vi kan finde ud af, hvor hun vil hen med de ting hun giver udtryk for er bekymrende, jeg har dog sagt, at jeg gerne vil være med, så han ikke får sagt noget galt og hun kan vende det!!

Af frygt for, at nogle ikke forstår, hvorfor vi ikke får en anden DP, så besluttede vi i februar (efter vi fra ca. Midt januar også et par ugers tid frem havde nogle trælse afleveringer- desværre meget on/off) at hvis det kørte godt (altså at man kunne mærke M. Trives og er glad ved aflevering) så ville vi beholde DP! Efter M. Havde været i gæstedagpleje hos en jeg havde ønsket, og hvor afleveringerne var HELT af sporet, og M. Var rigtig ked, så var det igen slut med skod afleveringer hos DP. Og nu sker det måske maks. 1 gang om måneden. Der er ingen tvivl om, at M. Har 1 anden DP fra samme gruppe, som hun klart foretrækker og er hun i gæstepleje der, så er det intet :) At moderen så ikke bryder sig om damen, er en anden sag- er M. Glad er jeg glad.

Der er knap 1 år tilbage, så vi synes det er synd at flytte M. For der en sommerferie forude og går alt vel, så får hun nogle korte dage når jeg går på barsel osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå, piger- jeg hiver lige tråden op igen, selvom den har en anden vinkel denne gang! Men har brug for råd, igen.

I dag da jeg henter M. Får jeg atvide, at DP har sat ekstra stærkt ind overfor M. Da hun har bidt et andet barn i DP :( Det er selvfølgelig IKKE i orden, at hun har bidt, så det skal der jo gøres noget ved.

Men.. Nu efter vi er kommet hjem, så er der noget jeg ikke helt forstår:

DP er gået fra børnene, så de har været alene- så reelt set har hun ikke SET M. Bide barnet, men M. Stod ved siden af, så det må vel være derfor hun siger det er hende der har gjort det. Derfor tænker jeg, om jeg kan tillade mig at stille spørgsmåls tegn ved det?

Det er kendt, at M. Et par gange har langet ud efter 2 andre børn (de mindste) når DP har puttet den ældste pige! Formentlig fordi de begge græder når DP går, men hvis så M. Er træls, så forstår jeg da godt de græder- der har vi jo ligesom selv været også <_< Så derfor forstår jeg indrømmet ikke, hvorfor hun ikke putter M. Som den første i en periode, så var det ligesom løst- kan jeg tillade mig at foreslå det, hvis det er i den sammenhæng M. Har bidt det barn? Altså at DP kan gå ud med M. Som det første barn.

Jeg er bare tudefærdig og føler mig som en elendig mor :( :boo

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har M nogensinde bidt nogen udenfor dp?

Jeg kan godt blive lidt ærgerlig over, at dp - som jeg læser dit indlæg - placerer problemet og skylden i M (og dig) i stedet for at kigge på sin egen arbejdspraksis. Mønsteret er jo kendt, I prøvede jo det samme med M som "modtager", da hun startede. Det vidner IMO om, at der er noget hos dp, der ikke fungerer. Og uanset hvad, synes jeg faktisk altid, at det bør være den automatiske hypotese. Altså at barnet (og forældrene) er uskyldige, men at der er noget "i miljøet", der kan gøres smartere.

Jeg synes, det lyder super, at foreslå, at dp putter M først. Og hvis hun ikke er med på den, så ville jeg hive fat i pædagogen og bede om et møde om det, og så sørge for at få det i talesat som et problem i dynamikken MELLEM børnene og at der derfor skal ses på, hvordan dp kan lave andre rammer - i stedet for at komme til at sidde og snakke om, at M "desværre er "sådan en, der bider"".

M er en dejlig unge, og du er en god mor. Det er jeg ikke et sekund i tvivl om :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aldrig, jo- hun har bidt mig, een gang for lang tid siden.. Tror faktisk det var lige før jul, hvis ikke det er længere tid siden :unsure Men ellers har hun ikke gjort det.. Dengang hun gjorde det med mig, tog jeg fat i manden, for han grinte af det og mente jeg overreagerede på det! M. Blev selv bidt i DP sidste år, kan ikke huske hvornår, men hun blev bidt af den pige der er 3 mdr ældre end M. Så jeg kender frustrationen som forældre til barnet der er blevet bidt :(

Og tak, Barbamama :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER