Barbamama

Må jeres børn have "skøre" ting med i dp?

25 indlæg i dette emne

Hjælp mig lige her...

Valdemar havde taget en kasket på her imorges. Da han skulle i dp fik han hue på i stedet. Det var han jævnt utilfreds med og jeg trøstede så godt jeg kunne og forklarede, at han jo skulle have hue på, for ikke at fryse ørerne. Men han var meget ked af at forlade kasketten herhjemme.

Nu hvor han og Brian er gået, sidder jeg så lidt og tænker, om han ikke bare kunne have fået kasketten med ovenpå huen. Men ville det have været dumt?

På den ene side vil jeg gerne "respektere" at han har taget et valg om, at han vil have kasket på (altså så langt, at der SKAL hue under, for at han ikke bliver syg), og støtte, at man kan få lov til noget skørt engang imellem. Og herregud, det var jo bare en kasket. Det ville ikke være noget problem hvis den skulle blive væk eller beskidt.

På den anden side tænker jeg, om det er en "glidebane" hvor han så vil have alt muligt med i dp, hvilket måske dels kan være irriterende for dp, dels være risikabelt fordi tingene måske lettere bliver væk, og dels kan være forvirrende for Mar, fordi hvornår må man så have noget med, og hvornår må man ikke?

Jeg vil gerne være "large", men samtidig vil jeg helst ikke rode mig ud i noget, hvor han pludselig en dag bliver RIGTIG ked af det, fordi han gerne vil have noget med, som vi bare slet ikke synes skal med :unsure

Må jeres børn have ting med i dp? (Eller vs for den sags skyld :blush)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vores store pige, Kira har flere gange haft nogle ting med i Dp.. Det kan være alt fra en kasket/hue, dukke, bamse eller legetelefon.. Nogle gange ligger hun den selv i bilen inden hun stiger ud og ellers bliver den normalt lagt i hendes kasse ude ved hendes overtøj og får den først igen når hun skal hjem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha Silke Elia har haft de mest mærkværdige ting med i dp :D hendes ynglings er fx et halvpillet løg hun så stolt går rundt og viser de andre børn og dp mor :lol

Den store dreng pakker hver dag en hel taske med ting, fordi han har to større søskende der pakker skoletasker. Men dp synes det er fint, for som hun siger, så skal det som regel bare lige viser frem, så er hendes legetøj/aktiviteter alligevel mere spændende og de ligger selv deres ting ned i deres kurv.

Jeg orker desuden ikke at hver morgen skal ende ud i gråd og frustrationer fordi Silke Elia gerne vil have noget med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville også give lov. Jeg har arbejdet i vuggestue og de kommer tit og viser et eller andet frem. Eller piger med strutskørt uden på flyverdragten, for ellers kan man jo ikke se det ;)

Når tingene så er vidt frem, så ligger de det ud på deres plads, eller giver mor eller far det med hjem igen.. Interessen forsvinder somregel rigtig hurtigt..

Lad være med at punke dig selv med dårlig samvittighed, men brug din refleksion konstruktivt og være stolt over at du reflektere over beslutningen efter han er gået - og det er for sent at ændre på det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har også alle mulige ting med i DP- så som en enkelt puslespilsbrik, legetøj, et billede af en blomst eller en traktor mv. Nogle gange fornemmer jeg det er en tryghedsting at have fx en bamse med, andre gange er det fordi det er noget der har optaget ham om morgenen som han ikke har leget færdig med eller gerne vil vise de andre.

Det er ikke noget problem for DP, og heller ikke for os.

Vi respekterer også, hvis vores søn en dag meget gerne vil have gummistøvler på fx i stedet for sine støvler  (han er knap 1 1/2 og det er sket et par gange)

Jeg tror vi lige pt vælger vores kampe med omhu, så vi ikke siger nej med mindre det er nødvendigt, dvs. hvis ikke det er skadeligt for ham eller generende for andre.

Der er så mange gange i løbet af en dag, hvor vi er nødt til at tage ting fra ham ( bare igår var det:  en brødkniv, en toiletbørste, et landæg han ville sutte på, en hobbykniv og min læbestift han ville smøre på som creme og en kagerulle han ville knalde mod de franske glasdøre) som han får fat på i løbet af et splitsekund- og her er vi jo nødt til at markere, at det går ikke for det vil vi ikke have.

Så vi prioriterer, at selvom mor og far bestemmer får han også sin vilje engang imellem.  :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lasse har haft ting med i dp et par gange og det må han gerne for os og for dp. I dag har han endda en duplobil med. Han har altid tingene med hjem igen - han ved godt at det er hans ting.

Han har endda haft bedt om at få kondisko på i stedet for støvler. Den kamp gider jeg ikk tag, så han får dem på og så tager vi støvlerne med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi fik besked  på af vores dagpleje at hun helst så vi ikke havde egne ting med. Det kan give problemer med de andre børn hvis de også vil lege med det. Så vil CE måske have ejerfornemmelser og ikke dele. Men som hun samtidig sagde kan det også sagtens være sådan med de andre ting så vi tager det som det kommer ;-)

 

CE har en håndholdt diskokugle fra Tiger til 20 kr som hvis man tænder den blinker lys i rød, grøn og hvid. Han er vild med den så den har han haft med flere gange. Den var de alle så vilde med at jeg var nødt til at købe flere da de kom op og skændes om den  :oops  Godt det ikke var en af de dyre legeting

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Caroline har jævnligt ting med i bilen når vi kører mod dagpleje, men hun ender altid med at glemme alt om det når vi når frem, men skulle hun en dac få lyst til at få det med ind, så er der helt fint med mig.

Der er en dreng i dagplejen som jævnligt har ting med, i dag var det en lysende snemand.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

C har stortset noget med hver dag, oftest legetøj, dukke eller en bamse og en enkelt gang vores dørstopper (som forestiller et næsehorn).

Hun får dem med ind og så bliver de lagt op på hylden ved DP, der er altid andet der distrahere hende, når hun først er hos DP

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mie har faktisk aldrig haft noget legetøj med (jo en halskæde men det var fordi vi overså den om morgenen). Jeg tror ikke hun ved at det er en mulighed :p det har jeg det godt med :)

Til sommer må hun få solbriller med, en kasket er heller ikke vildt åndsvag i min verden, det er jo en beklædningen genstand.

Men ville hun have noget legetøj med ville jeg nok snakke med DP. Umiddelbart er jeg så nok lidt modstander af legetøj i Institutionen. Nye sko, skørter, kasket, solbriller, sløjfer i håret OSV er jeg dog lidt large med, det syntes jeg er ok. Hvorfor kan jeg ikke argumentere for, andet end at det er beklædning og ikke direkte legetøj.

I bhv hvor jeg arbejder er det et problem for barnet når de har legetøj på rummet, er det der nu når jeg skal hjem? Har nogen lånt det? De skal hele tiden ned og tjekke og det forstyrrer dem. Vi har faktisk mange episoder med børn der ikke kan finde ud af at de ikke må have legetøj med i bhv, nogle sniger det med sig, og får konflikter når de andre så vil låne, nogle sidder på rummet i længere tid og vil ikke forlade barbie dukken, nogle mister deres legetøj og går fuldstændig i spåner. Jeg syntes bare at det er en forældre opgave at forklare at legetøjet bor derhjemme. Det er unødige konflikter som forstyrrer børnene hele dagen. (Og så er der selvfølgelig undtagelserne men så syntes jeg at der skal være lige regler for alle , om så 10 børn kan finde ud af det og 5 ikke kan).

I vs og DP er det selvfølgelig anderledes pga alder og udvikling, men jeg syntes så bare at man lige så godt kan tage kampen fra start, så er det overstået. Man skal ikke være så bange for at sige nej, rumme protesterne, aflede og så komme videre. De har jo glemt legetøjet når de når institutionen, måske endda længe før. I min verden er det ikke et overgreb men en hjælp, og hvis tingene er ens hver dag så er det jo meget nemmere at finde ud af.

Nå det var bare et lille pip fra den anden lejr ;) (og hvis legetøj i institutionen er normen der hvor ens barn går ville jeg ikke løfte et øjenbryn for så er det synd at sige nej - man vil jo bare være lige som de andre)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores børn tager ikke legetøj med. Der er ind imellem legetøjsdag, ihvertfald i børnehaven, jeg ved ikke endnu med vuggestuen. Men ellers niksen.

 

Sebastian fik som lille lov til, at tage noget legetøj med i bilen, men så skulle det ligge der til han fik fri igen. Det fungerede fint og uden de store scener.

 

Med Cassandra der siger jeg til hende, om hun godt vil ligge sine legoheste som som regel følger hende overalt. Så går hun som regel ud og ligger dem i køkkenet uden et kny og så kan vi gå.

Idag ville hun dog have paraply og bamse med, der sagde jeg nej og hun ville ikke ligge det. Så tog jeg det fra hende lige før vi gik og det kom ikke med. Hun græd da lidt, men så snart døren var lukket så var det glemt igen.

 

Jeg er meget enig med Majs, vi tager kampen nu, den er sværre at tage hvis det først blive indarbejdet og jeg ønsker ikke de har legetøj med i VS/BH. Der er stor risiko for at legetøjet bliver væk og de konflikter det evt. kunne give synes jeg ligeså godt vi kan være foruden fra start af. Derudover er der fint legetøj i institutionen og det er det de skal lege med når de er der.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine børn har kun haft legetøj med når det var legetøjsdag og der kun 1 stk legetøj.

Der var ofte mange som slæbte en masse med, og når det så blev væk, blev personalet skældt ud af forældrene :rolleyes

Jeg er meget "hård" på det punkt, for jeg synes faktisk godt om den regel. Den kamp er vigtig i

min lille verden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Simon har stadig sin sove kanin med i VS. Uden den går lur og aflevering simpelthen ikke.

Men vi holder på at alt andet legetøj ikke skal med, for hellere tage kampen hjemme end når vi når over til hans kasse = så får vi en skidt aflevering.

 

Mht til tøj, så spørger vi hvilke sko mv, han vil have på og er det ikke det mest optimale i forhold til vejret tager vi bare det andet med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Erica har ofte noget med derover. Men hun ved godt at så snart hun har vist det til pædagogen så skal jeg have den med ud i garderoben igen. Og hun rækker det fint selv til mig uden opfordring, så det ser jeg ingen problem i :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ronja har også tit sære ting med og hun ved godt når det er vist så skal det enten i skuffen eller garderoben. Nogle dage går det uden problemer, andre dage giver pædagogerne lov til hun må beholde det og så sørger de for at det kommer i skuffen eller garderoben inden samling. Det fungerer fint. De har legetøjsdag om fredagen og der må de have to stykker med (Ronja har som regel kun et stykke med) og der er hun begyndt at forstå konceptet at den dag må hun godt lege med det hele dagen :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil forresten lige tilføje at hvis mit barn sover i institutionen og har behov for et bestemt sovedyr, så er det noget andet i mit hoved. Så må de få det med til at sove med, ligesom en sut, ex.

:ditto

Mie har sin nusse kanin med

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Charlie har somme tider et stykke legetøj, eller noget andet skørt med, og det er ikke et problem hos DP. I børnehaven er der legetøjsdag 1 gang i måneden, og det vænnede Marlon sig hurtigt til :)

Men ellers spørg DP.... Det er jo hende der ved om der bliver "bøvl" med det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg magter ikke at tage kampe om morgen. Camille begyndte at ville bestemme hvilken jakke og hvilke sko hun skulle have på - så jeg gemte det væk hun IKKE måtte have på.. Så kunne hun få lov at bestemme om hun ville have den tykke fleece jakke eller vinterjakken på - om det var gummistøvler eller vinterstøvlerne. Her er problemet ikke så stort, da der kun er 100meter ned til bilen...

Hun har også rendt rundt en hel dag med tylskørt udover bukserne, fordi det ville hun gerne..

Jeg synes det er vigtigt at lære børn at vi "lytter".. Ikke at de skal have lov til alt - men det er faktisk som om at efter fx at Camille får lov at vælge jakke om morgen.. Så bliver hun aldrig rigtig sir, de få gange jeg siger "du skal have den her på"..

Jeg havde også "bare" givet kasketten på uden på huen (ligesom tylskørtet kom uden på bukserne)..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil forresten lige tilføje at hvis mit barn sover i institutionen og har behov for et bestemt sovedyr, så er det noget andet i mit hoved. Så må de få det med til at sove med, ligesom en sut, ex.

Enig.

Cassandra har sin nusseklud med, men den er for hende meget vigtig for at sove. Så den ser jeg lidt på linje med en sut og der er en del der har en sovebamse elle nusseklud med. Men det ser jeg ikke som legetøj.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Luna får ikke noget med i dagpleje udover sin sovebamse, som ligger på sin faste plads i køkkenet sammen med sutten.

Jeg vil som udgangspunkt prøve at lære Luna at man ikke behøver at have alt muligt med. - der er masser af legesager i dagplejen i forvejen ;)

Men nu har kjeg heller ikke stået i situationen endnu! - det er muligt at jeg kan ændre mening! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Legesager går Camille ikke med. Hun får lov til at tage enkelte ting med hjem til sin far fx - og vi går (endnu) ikke så meget op i den del..

Hun har sit sovefår med i dagpleje, og det får hun med ind og går selv over og stiller det, og tager det først når hun skal sove.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah har sut og Ninne med, for hans lille verden kan nogle gang bryde sammen uden. For det meste ligger de i posen, hvor de er, naar han bliver afleveret hos Laura. Han har indimellem haft en noegle med derop, men den har han aflevet til os, foer vi gaar ind. Det samme med en pind, han havde med en dag. Det kommer ikke med ind og han er egentlig ret god til af sig selv at aflevere det inden vi naar helt hen til doeren. Jeg "gider" godt visse "kampe", jeg synes ikke, det er en kamp, men derimod en mulighed for at laere Noah, hvordan tingene fungerer for os. Og laere ham at haandtere det og en evt frustration. Kaeft, det lyder helligt, men jeg mener det... det er ikke en kamp - det er livet med mit barn. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres gode svar! Jeg ved faktisk ikke, hvad jeg synes endnu, men det er godt at høre forskellige meninger :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da Dicte blev afleveret idag havde hun et legetøjs kødben, et 'visa kort' og 3 vatpinde i jakke lommen?! Kødbenet gav hun til en anden mor, og de andre ting skulle bare vises frem, hun sagde stolt til dp at hun havde penge med :) Hun havde også kondi sko på. Jeg tager det rimelig roligt, hun viser tingene når hun bliver afleveret, og så tager jeg dem med hjem igen. Det samme med skoene. Vi har 300 meter til dp, og hun er vild med at vælge sko om morgenen når vi skal ud af døren. Så en lille tur uden støvler går nok, og som sagt tager jeg dem altid med igen så der ikke bliver nogen konflikt i løbet af dagen.

Så et langt svar på dit spørgsmål, men jo jeg havde også bare givet ham kasketten uden på huen. Vi andre kan jo også godt lide at vise os frem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da Dicte blev afleveret idag havde hun et legetøjs kødben, et 'visa kort' og 3 vatpinde i jakke lommen?! Kødbenet gav hun til en anden mor, og de andre ting skulle bare vises frem, hun sagde stolt til dp at hun havde penge med :) Hun havde også kondi sko på. Jeg tager det rimelig roligt, hun viser tingene når hun bliver afleveret, og så tager jeg dem med hjem igen. Det samme med skoene. Vi har 300 meter til dp, og hun er vild med at vælge sko om morgenen når vi skal ud af døren. Så en lille tur uden støvler går nok, og som sagt tager jeg dem altid med igen så der ikke bliver nogen konflikt i løbet af dagen.

Så et langt svar på dit spørgsmål, men jo jeg havde også bare givet ham kasketten uden på huen. Vi andre kan jo også godt lide at vise os frem :)

 

 

Hi hi, de er soede, de boern ;) 

 

Ja, en kasket synes jeg nok Noah ogsaa kan faa paa 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER