lhk

Putte til nat tidligt?

19 indlæg i dette emne

Hvordan kom I andre i gang med at putte jeres babyer tidligt til nat, fx kl. 20, som jeg kan læse at mange af jer gør?

Vores på 4,5 mdr. sover først til nat ved 22.45 tiden, og har i løbet af dagen 4 lure, gerne fordelt således:

9-11

13-14.30

16.30-17.30

19.30-20

Dog med variationer:)

Han har virkelig brug for den aftenpowernap, ellers skriger han uafbrudt. Vi har flere gange prøvet at trække den, så den sene lur udegår, og så i stedet putte til nat fx kl. 21, men han vågner efter en halv time og er helt frisk i de næste par timer...

Nogen gode råd?

Kommer det mon af sig selv med tiden, eller skal jeg gøre noget aktivt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Har i prøvet at putte til nat kl 19.30 istedet for lur? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har i prøvet at putte til nat kl 19.30 istedet for lur? :)

Ja, men det bliver kun en kort lur, ligemeget hvad jeg gør. Han vågner super frisk efter den halve time. Hans vågenperioder er altid præcis 2 timer, så kl. 19.30 har han kun samlet været vågen 8 timer i løbet af dagen og aftenen, og det er som om det ikke er nok. Hvor mange vågentimer har jeres i løbet af en dag?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dagen er der ikke den store struktur i, men natten starter kl. 19, drømmeflaske kl. 23, vågner sulten omkring kl. 3/4 og vågner til morgen kl. 5/6.. Spurgte faktisk min mand den anden dag, hvordan det egentlig var lykkedes os, at få ham til at sove kl. 19, og det var vist mest held! Vi prøvede med jævne mellemrum, og da han var omkring 3 mdr., så hoppede han på den... :loveshower

Så det kan du bruge til lige akkurat ikke en fis! :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror det er meget naturligt, at de ikke sover tidligere i den alder.

Vega er 7,5 mdr og det er først de sidste par uger, hun har sovet inden kl 20.

I følge Helens bog om søvn, så er det først ved 6-7 mdr de sover så tidligt, ellers er det faktisk meget normalt de først sover kl 22 (i følge Helen :) )

Så det skal nok komme - helt naturligt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er også kommet af sig selv med Andrea. Hun er 4 mdr og inden for den sidste måned er hendes nat gået fra at starte kl 22-23 til at starte 19.30-20.30. Vi har ikke gjort noget for det. Så lige for tiden er hendes natrytme ca: sove til nat mellem 19.30-20.30, amning mellem 00.00-1.00, amning mellem 5.00-600. Der kl 5-6 tror hun i reglen det er morgen, så tager hende tit over i sengen og hygger/forsøger med lidt ekstra søvn, og kl 7.30-8.00 står vi helt op :) Andreas dagsrytme er helt i skoven, så der kan jeg ikke hjælpe desværre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dagen er der ikke den store struktur i, men natten starter kl. 19, drømmeflaske kl. 23, vågner sulten omkring kl. 3/4 og vågner til morgen kl. 5/6.. Spurgte faktisk min mand den anden dag, hvordan det egentlig var lykkedes os, at få ham til at sove kl. 19, og det var vist mest held! Vi prøvede med jævne mellemrum, og da han var omkring 3 mdr., så hoppede han på den... :loveshower

Så det kan du bruge til lige akkurat ikke en fis! :lol

Godt gået:) Det skal nok også komme for os en dag... Til gengæld er det (7-9-13) aldrig morgen hos os kl. 5:)..

Har du nogen idé om det samlede antal vågentimer han har i døgnet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror det er meget naturligt, at de ikke sover tidligere i den alder.

Vega er 7,5 mdr og det er først de sidste par uger, hun har sovet inden kl 20.

I følge Helens bog om søvn, så er det først ved 6-7 mdr de sover så tidligt, ellers er det faktisk meget normalt de først sover kl 22 (i følge Helen :) )

Så det skal nok komme - helt naturligt :)

Jeg håber bare jeg er i stand til at fange hans signaler, når hans rytme engang ændrer sig... Skete det for jer gradvist, eller fra den ene dag til den anden?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg håber bare jeg er i stand til at fange hans signaler, når hans rytme engang ændrer sig... Skete det for jer gradvist, eller fra den ene dag til den anden?

Det kom sådan lidt i ryk.. Til at starte med sov hun først ved midnat, så kl 22 og så kl 20.. Og ja, lige pludselig blev det hver dag kl 20 ca.. Så helt af sig selv faktisk :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Liam er 5,5 måned og han er ca vågen 2,5 time om morgenen, 2 timer efter første lur, 2 timer efter anden lur og 2,5-3 timer efter tredje lur!

Så han er ca vågen 9-10 timer om dagen!

Herhjemme har vi nat fra 19.30/20.00-7.00/8.00..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Godt gået:) Det skal nok også komme for os en dag... Til gengæld er det (7-9-13) aldrig morgen hos os kl. 5:)..

Har du nogen idé om det samlede antal vågentimer han har i døgnet?

Hmm, tror det bliver er sted mellem 8 og 10 vågne timer i døgnet ca..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske jeg tager fejl.... Men jeg synes det er mange lure i løbet af dagen??

Min datter tog en lang lur på 2-3 timer fra middagstid, og måske lige en formiddagspowernap på et kvarter, men bare hvor hun blundede hvor hun nu end var.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg husker ikke praecist, hvornaar det blev fast rytme og orker ikke at laese tilbage i min traad. Men Jeg ved, at vi fra 3-6 mdr havde puttehelvede med en times skrigeri, hvis ikke halvanden. Der havde han 3 lure, en formiddags, en eftermiddags og en powernap. Jeg mener at der foerst gik rigtig klokkestruktur i det omkring 4-5 mdr., men der var allerede en fin struktur og rutine ved 3-4 mdr. Anyway, saa puttede vi i hvert fald ved 19-tiden. Da han var 5 mdr var det kl 18:30-19 og da han begyndte at faa afrtensmad, saa blev det aftensmad kl 18, putteritual kl. 18:30 og putte til nat kl. 19. Altsammen meget sharp. Og saadan har det vaeret siden, udover at Noah nu er begyndt at skulle droene noget energi af efter aftensmaden og han saa puttes op til en halv time senere, dog senest 19:30. Han sover cirka til kl. 7, men vist lidt let i det fra kl. 6. Her har vi bare nat til kl. 7.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske jeg tager fejl.... Men jeg synes det er mange lure i løbet af dagen??

Min datter tog en lang lur på 2-3 timer fra middagstid, og måske lige en formiddagspowernap på et kvarter, men bare hvor hun blundede hvor hun nu end var.

Jo, jeg synes også det er mange, og vil gerne ned på tre... Vi er nu gået i intensiv vågen "træning", for at gøre hans vågenperioder længere end de sædvanlige to timer. Det må være en del af løsningen tænker jeg..:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Søvn avler søvn, siger de kloge. Mine tvillingedrenge på 16 uger sover en tre-fire lure om dagen på i alt ca. 5-7 timer, alt efter deres behov på dagen. Kl. 18 cirka bliver de puttet til nat og så står vi op igen ved 7 tiden. Det lyder ret sent, først at putte til nat ved 21-tiden, synes jeg. Hvorfor ikke prøve at starte natten ved 19.30 tiden, hvor den sene lur er. De små størrelser har jo brug for ret meget nattesøvn. Min Anton kan ikke være vågen mere end 45 min. til en time, halvanden time på gode dage uden gæster og aktiviteter. Derfor al den dagssøvn. Men de sovet godt og gnider begge øjne, gaber og pylrer op til lure, så det må være deres behov. Det tror jeg er bedre at kigge på, end at trække deres vågentid til at vare længere, hvis ikke de er klar.

Vi holder det mørkt, siger ikke et kvæk og ofte lukker vi øjnene, mens de spiser, da de kopierer os meget. Så sover de hurtigt igen efter maden. De spiser tre gange undervejs og så hjælper vi dem videre i søvnen et hav af gange med sut og en hånd på maven - men de kommer helst ikke op i mellem. Anton er dog ret sensitiv, så han får lov til at sove videre på min mave eller i smørhullet, når han har brug for nærhed.

Lige nu træner vi lidt, at morgenen først starter efter syv. Jeg er ikke rigtigt gearet til morgen der 5.30-6.00 stykker - og de er lynhurtigt trætte og hænger ikke sammen og puttes til lur kl. 7, hvis vi er oppe så tidligt. Det træner vi på samme måde, ved at tie stille, have det mørkt og hjælpe dem tilbage i søvnen. Det giver glade og friske drenge ved syv tiden - så kan vi rigtigt hygge :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vitus har altid sovet godt om natten, men før jul kom han ikke i seng før kl. 1.30. Og det var ved at drive os til vanvid! Aldrig at have noget voksentid, og at jeg ikke kunne være nogen steder før absolut tidligst kl. 11. Og da jeg skal starte på arbejde igen slut juni, blev vi enige om - i forventning om at det ville blive utrolig besværligt og langvarigt - at vi simpelthen blev nødt til at rykke på hans rytme. Vi fik lidt foræret i forbindelse med jul og nytår, som alligevel var mærkelig, så i starten af januar kom han i seng ved 23.30-tiden. Og hvad gjorde vi så? Altså, jeg tror vi først og fremmest tog en uafvigelig beslutning om, at det skulle være anderledes. Og så lagde vi ham ved første tegn på træthed - og ikke når han først var segnefærdig. Det var ikke uden sværdslag, men det var faktisk forbavsende nemt, og i løbet af 2 uger kom han i seng ved 21-tiden. Nu kommer han i seng omkring kl.19. Det var altså noget med at blive ved med at lægge ham, når han vågnede efter et kvarter, ½ time osv. Nogle gange har vi siddet og puttet i sofaen med dyne - og sut og gråd ;) hvad der nu skulle til.

Nu sover han så bare helt skørt om dagen, og den nød har jeg altså ikke knækket!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for nogle nye vinkler på sagen! Det gør mig måske bare lidt mere i tvivl om hvad jeg skal vælge at gøre.... Synes ikke i praksis at søvn avler mere søvn herhjemme, men jeg har efterhånden hørt flere sige det. Går lige i tænkeboks og så vender jeg tilbage... Er det flere inputs, er de også meget velkomne:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mistel siger det meget bedre end mig - det handlet nemlig (tror jeg) om at tage en beslutning og så under ingen omstændigheder afvige fra den. Børn kan godt lide at mærke, at der er styr på det, så følger de gerne med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER