MariaPiesen

køkkenhave

32 indlæg i dette emne

NU har vi endelig pladsen(HOST HOST, med 2 hektar mark gør det nok lige :P) til at få anlagt en køkkenhave, men vi kan ikke helt finde ud af hvad grøntsager der bare er et MUST HAVE i køkkenhaven. 

Så hvad har I, i jeres køkkenhave(hvis i har en) og hvad kunne i godt tænke jer at have i en køkkenhave ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg Drømmer, med stort D, om bare en lille have. Indtil videre må jeg nøjes med at dyrke krydderurter og tomater i altankasserne, men hvis jeg havde en have ville jeg have følgende (eller bare noget af det):

Kryddeurter

Kartofter

Gulerødder

Bønner

Tomat ( flere forskellige sorter)

Agurk

Squash

Rabarber

Jordbær

Og måske noget grønkål ...

Ville også elske at have et par bærbuske; stikkelsbær, solbær, hindbær eller måske ribs.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og et kirsebærtræ, blomsterne er smukke om foråret og det smager bare så godt, åh drømme drømme...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Krydderurter er absolut det vigtigste, hvis du spørger mig :)

Salat i alverdens afskygnibger er rart. Og jordbær selvfølgelig.

Men det er jo et spørgsmål om smag og hvad man kan se fidusen i.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tilslutter mig de andre ;) vil også tilføje hvidkål, rødkål osv :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså det vi indtil videre er blevet enige om mig og manden er: 

Krydderurter

kartofler

salat

hvidkål

rødkål

gulerødder

majs(vi gør et forsøg i hvert fald) 

grønkål

 

Tomat og agurk skal vi have i vores drivhus., 

 

skal vi have 

jordbær

hindbær

solbær

blåbær

stikkelsbær

rabarber

i et område hvor der allerede er plantet hyldebær, brombær og æbler. 

 

Så kan se at vi har noglelunde det andre også gerne ville have ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I min drømmehave ville der være:

2 æbletræer, man kan købe dem der er podet så der kommer forskellige sorter der er klar på forskellige tidspunkter af året!

EDIT: og hyld selvfølgelig, og gerne kirsebær!

Så ville der være bær buske i alverdens afskygninger: hindbær, brombær, solbær, blåbær osv

Omkring komposten ville jeg have rabarber

Krydderurter ville jeg have i Potter tæt på køkkenet.

I drivhuset skulle der være tomater, agurk og chili.

I selve køkkenhaven ville kartofler, gulerødder, jordbær og ærter være et must!

Derudover ville jeg gerne have squash, salat, mini majs eller majs, asparges, kål og spinat og hvad jeg ellers kunne komme til at falde over på statiker med frø!

Rødbeder hvis man er til det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har krydderurter og jordbær i min urtehave og så har jeg tomater og agurker i drivhuset. Jeg dyrker mynte, chili og peberfrugter i potter, mynte fordi den har det med og brede sig og chili og peber for at undgå at de får lus. Vi lavede sidste år en hel masse højbede til krydderurterne og jordbærne. Jeg overvejer at få byttet et til, til kun at have ærter i. Til sommer tænker jeg udover krydderurter at forsøge mig med nogle typer at kål og salat, alt efter hvad der er plads til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bønner

Squash

Græskar

Gulerødder

Løg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er der bestilt en masse frø fra www.froebutikken.dk og vi er ved at være klar til at begynde og plante den indendørs :) :yay

Kan slet ikke vente og kan slet ike vente med at skulle pløje køkkenhaven med den gamle traktor vi har fået os :) :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med børn et det rt must have med ærter.. Det er så hyggeligt at lære dem at spise ærter... Ellers synes jeg faktisk at jeg sidste år fik mest ud af vores salat og persille... Har faktisk stadig persille nu her fordi vinteren har været så mild :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg endte med at købe alt for meget :P ;) 

Endte med: 

ærter (både almindelige og Ært. Purple-podded. Desiree. Frø)

asparges

blomkål(almindelig hvide og lilla)

forårsløg

græskar

grønkål

gulerødder(almindelige og røde)

salat

rødbeder

knoldselleri

løg(skalotteløg og rødløg)

majs

porre

radiser

 

hvidløg

basilikum

persille

mynte

citrongræs

koriander

purløg

 

Chili

agurk

tomat

peberfrugt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er også en god blanding, dog mener manden(kokken) at vi mangler nogle ting endnu

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Altså, vi har ikke decideret køkkenhave, men forsøger lidt i nogle højbede. Det er første år vi rigtig prøver (vi overtog hus i maj 2013), sidste år havde vi nogle cherry tomater og græskar som min datter fik i indflyttergave af min bror, hvor vi fik et abrikostræ (som jeg håber giver frugter i år).

Jeg har siden købt et ferskentræ, et "dobbelt" æbletræ, med to sorter. Jeg har plantet ballerinakartofler i kartoffelkrukker og i højbede, og har forsøgt mig med hvidløg, hvilket efter sigende skulle være hvad der bedst kan betale sig ift. Kilopriser. Vi har hindbær og jeg på tænker vi skal have jordbær også. Og ellers har vi lidt krydderurter i potter, da vi overtog var dr lavet et grimt flisebed med forskellige krydderurter, det har vi sløjfet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stor misundelse fra en, der ikke engang har en altan  :D  men tillykke med haven  :loveshower

 

Det lydert som en lakker blanding, du har koebt og fra en kok til en anden: sikkert mere at saa/plante, siger in mand ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stor misundelse fra en, der ikke engang har en altan :D men tillykke med haven :loveshower

Det lydert som en lakker blanding, du har koebt og fra en kok til en anden: sikkert mere at saa/plante, siger in mand ;)

Ja han så lige siden igennem igen og så blev det bestilt extra hjem. Plus vi har en masse sager vi selv har lavet frø på/af.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har meget lidt plads, men vi skal have et højbed udelukkende med jordbær :) derudover tror jeg at jeg vil forsøge med kartofler i de specielle kartoffelspande...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har meget lidt plads, men vi skal have et højbed udelukkende med jordbær :) derudover tror jeg at jeg vil forsøge med kartofler i de specielle kartoffelspande...

Kartoffelspande?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kartoffelspande?

Ja, man kan købe nogle specielle spande til kartofler :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øj asparges er også bare et hit, der går jo desværre bare 2-3 år før de giver afkast.. Men så kan man også bare plukke år efter år... Mine forældre har planter der er 20 år gamle som stadig giver godt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, man kan købe nogle specielle spande til kartofler :)

Hvorfor specielle? Vi bruger bare helt almindelige spande ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik så fjernet ukrudt i højbedene i weekenden og skulle lige til at fjerne nogle bitte små skud indtil det gik op for mig at det var estragon, der var på vej frem. Salvien og rosmarinen er allerede brugbar. Jeg fik købt de nye kartoffelspande og lagt kartoffel til forspiring. Derudover fik jeg sået frø til krydderurter, tomater og peberfrugt. Jeg har også fået indkøbt en oregano og en timian, som indtil videre står i vindueskarmen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor specielle? Vi bruger bare helt almindelige spande ;)

Ja, det er så der jeg kommer til kort, for jeg ved ikke om det er bedre end almindelige spande, men disse er en slags spand i spand - jeg har set dem i Bilka

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER