Mor90

Ammer og ryger :-(

25 indlæg i dette emne

Hej mødre. Jeg er desværre en af dem som har svært ved at kvitte smøgerne og ammer mit 2 mdr gamle barn :-( vil høre om nogle kan svare på om det er stor risiko for vuggedød? Eller er det korrekt det kun er rygning i hjemmet? Her foregår rygning ude for! Jeg er ikke stor ryger og så vidt muligt foregår det lige efter amning! Men en gang eller 2 har det sket at baby vågnede hurtig op hvor jeg var nødsaget til at amme :-/ vil så også høre om at hvis jeg stopper, hvornår er det så ude af babys krop? Og er risikoen så mindre for astma osv? Mvh en bekymret mor, som er bange for at miste sit barn!-

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke ekspert, men jeg tror ikke problemet ved rygning ligger i amningen. Men som ryger sætter røg og skidt sig jo i tøj, hud, hår osv., og det er ikke godt for barnet at være i nærheden af helt generelt.

Stop med at ryge! Længere er den ikke. Har selv røget en gang, så det kommer ikke bare fra en, der intet aner om det. Dit barn må være den ultimative motivation for et rygestop.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ingen tvivl om, at det er usundt for dit barn, at du ryger, men om det går i mælken, ved jeg faktisk ikke :chin: Jeg har desværre svært ved at forestille mig andet, end at det gør, på samme måde som at parfume/kemi/mad/forurening skulle kunne spores i mælken.

Såvidt jeg husker, hed det sig, da jeg var gravid, at f.eks. medicin helst skulle tages lige INDEN amning istedet for lige efter, fordi der gik noget tid fra man havde indtaget noget, til at det krøb over i mælken. Jeg lurer lidt på om det samme gælder rygning :unsure

Ellers ved jeg ikke noget konkret om det. Men jeg håber for dig, at det lykkes at stoppe for både din og din babys skyld :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå tjekkede lige sundhedsstyrelsens anbefalinger, og de siger at rygning skal være efter amning (altså hvis det skal være), så bare glem hvad jeg skrev før :blush

De skriver desværre også at nikotin og andre skadelige stoffer går i mælken :(

https://www.sundhed.dk/borger/sundhed-og-livsstil/graviditet-foedsel-barsel/barsel-liste/amning/lev-sundt-amning/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der står også en masse her:

https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/graviditet/sygdomme/amning-og-rusmidler/amning-og-rygning/

(Men det er nok hård læsning for en rygende mor, så er du advaret :kram)

Der står dog også at amning kan gøre det lettere at stoppe, fordi det udskiller nogle hormoner, der dæmper abstinens-symptomer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der står også en masse her:

https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/graviditet/sygdomme/amning-og-rusmidler/amning-og-rygning/

(Men det er nok hård læsning for en rygende mor, så er du advaret :kram)

Der står dog også at amning kan gøre det lettere at stoppe, fordi det udskiller nogle hormoner, der dæmper abstinens-symptomer :)

Skide godt link! Pyyh hvor ville jeg da absolut ikke kunne ryge og amme efter sådan en omgang læsning :/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Hårdere læsning for flaskemødre.. ;)

Ja, hold da op! :kram til flaskemødre, ammemafiaen har talt igen! :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hårdere læsning for flaskemødre.. ;)

 

Studsede jeg også over. Nikotinforgiftning er at foretrække fremfor flasken... Really?! :o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Studsede jeg også over. Nikotinforgiftning er at foretrække fremfor flasken... Really?! :o

Det synes jeg også er noget underligt.. Men det er vel lovgivningen, der gør det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det synes jeg også er noget underligt.. Men det er vel lovgivningen, der gør det.

Hvilken lovgivning?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvilken lovgivning?

Den der går på at amning er bedst og er det man opfordrer til herhjemme. Kan ikke lige give dig en præcis henvisning. Men det er også derfor, at der på mme pakker står at modermælk er bedst eller noget i den dur.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvilken lovgivning?

 

Fandt i forbindelse med en anden debat herinde en gældende paragraf under modermælkserstatnings... loven? (kan ikke lige huske, hvad den hedder), hvor der står sort på hvidt, at man som fagfolk ikke må sige, at erstatning er bedre end modermælk. Basta. Det er naturligvis smukkere formuleret, end jeg formår her kl. 5 minutter gå-i-seng :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hmmm jeg tænker lidt at det er forældet info ? Kan se at artiklen ikke er blevet opdateret siden 2010, og der er dælme kommet noget mere fokus på rygning siden da...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og derfor MME aldrig må komme på tilbud! Simpelthen så latterligt.. Og ja, er ikke læge, men en rygende ammemor fremfor MME? Det giver ingen mening!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg røg under hele min graviditet OG de 8 uger jeg kunne præstere at amme...(røg så vidt muligt, lige efter amning, men det kan altså ikke altid plan lægges!) Jeg stoppede med at ryge d. 2. Januar i år og min datter er i dag 16 mdr. Sund og rask!

Jeg siger ikke at det er en undskyldning for ikke at prøve at kvitte røgen MEN jeg ved hvor fandens svært det er, og at man skal være 110% klar på det - især mentalt, før det kan lade sig gøre!

sender lige en bunke :kram din vej!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og derfor MME aldrig må komme på tilbud! Simpelthen så latterligt.. Og ja, er ikke læge, men en rygende ammemor fremfor MME? Det giver ingen mening!

Det er noget forældet nonsens som min jm sagde. Hun var pænt irriteret over at man faktisk ikke "må" støtte dem som ikke kan eller vil amme.

Som hun sagde så er det de færreste som vælger flaske fordi det er nemmere. Det er jo besværligt at give flaske ift at amme

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sorry, jeg havde slet ikke tænk over amme/flaske debatten i linket, så det var ikke for at puste ild i dén glød :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sorry, jeg havde slet ikke tænk over amme/flaske debatten i linket, så det var ikke for at puste ild i dén glød :balloons

Tror jeg hjalp lidt til der... Trine SSHHH! ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Studsede jeg også over. Nikotinforgiftning er at foretrække fremfor flasken... Really?! :o

Personligt læste jeg det ikke sådan at nikotin var bedre end MME, men snarere at barnet ville få nikotin lige meget hvad (og det er nok ud fra min personlige opvækst i rygerhjem, hvor der jo var røg i møbler, hud, hår, tøj osv. = alle vejne) og så at så var nikotinen i mælken trods alt så lidt i sammenligning (især hvis moderen røg lige efter amning) at man stadig vægtede amningen frem for flasken. Hånden på hjertet, så tror jeg også at jeg ville amme, hvis jeg røg.

Anyway uanset hvordan man fodrer sin baby, så tror jeg at rygning skader, men at skaderne kan begrænses, hvis man ryger lige efter fodring, udenfor, og skifter tøj og vasker sig efterfølgende. :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Personligt læste jeg det ikke sådan at nikotin var bedre end MME, men snarere at barnet ville få nikotin lige meget hvad (og det er nok ud fra min personlige opvækst i rygerhjem, hvor der jo var røg i møbler, hud, hår, tøj osv. = alle vejne) og så at så var nikotinen i mælken trods alt så lidt i sammenligning (især hvis moderen røg lige efter amning) at man stadig vægtede amningen frem for flasken. Hånden på hjertet, så tror jeg også at jeg ville amme, hvis jeg røg.

Anyway uanset hvordan man fodrer sin baby, så tror jeg at rygning skader, men at skaderne kan begrænses, hvis man ryger lige efter fodring, udenfor, og skifter tøj og vasker sig efterfølgende. :goodluck

 

Jeg ser en liste over alle de FRYGTELIGE ting, der kan ske, hvis man ryger, og så bliver der lige puttet en bonusbemærkning ind om, at amning er bedre end MME - en bemærkning, som jeg mener slet ikke hører hjemme i en liste over facts omhandlende rygning og amning, og havde det ikke været fordi, der ikke var økonomi i det, havde jeg tænkt at ammefirmaet nok havde betalt for den product placement.

Haha men alt er vel åbent overfor fortolkning ;) (og jeg er også vokset op i rygerhjem... som næsten de fleste 70/80'er- børn I guess...)

 

Der er vel ingen, der er uenige i, at det smarteste er at holde op med at ryge uanset om man er gravid eller ammer eller ingen af delene. Men jeg har jo aldrig røget selv og har ikke den fjerneste ide om, hvad det vil sige at skulle prøve at holde op.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men hvis vi et kort øjeblik går ud fra, at nogen har noget reel interesse i vores børns sundhed og ikke kun i politik og penge (og hvem er det forresten der tjener penge på at fremme amning?), så var det vel en mulighed at rygende nybagte mødre havde svært ved at gennemskue, om flaske eller bryst var sundest for deres barn, og så synes jeg det er fair at en artikel giver en anbefaling.

Hvad der så er sundest, det ved jeg ikke, men jeg synes ikke det er fuldstændig urealistisk at det måske stadig var amningen. Og det siger jeg ikke ud fra noget negativt om MME men ud fra en åbenhed overfor, at rygning måske trods alt ikke når så meget ud i mælken.

Jeg ved det ikke. Jeg er bare så naiv, at jeg ikke automatisk tror, at der er politik og skumle interesser bag, hver gang en artikel foreslår noget frem for noget andet. Men derfor kan jeg da alligevel godt se, at det ikke er sjov læsning for mødre, der giver flaske :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men hvis vi et kort øjeblik går ud fra, at nogen har noget reel interesse i vores børns sundhed og ikke kun i politik og penge (og hvem er det forresten der tjener penge på at fremme amning?), så var det vel en mulighed at rygende nybagte mødre havde svært ved at gennemskue, om flaske eller bryst var sundest for deres barn, og så synes jeg det er fair at en artikel giver en anbefaling.

Hvad der så er sundest, det ved jeg ikke, men jeg synes ikke det er fuldstændig urealistisk at det måske stadig var amningen. Og det siger jeg ikke ud fra noget negativt om MME men ud fra en åbenhed overfor, at rygning måske trods alt ikke når så meget ud i mælken.

Jeg ved det ikke. Jeg er bare så naiv, at jeg ikke automatisk tror, at der er politik og skumle interesser bag, hver gang en artikel foreslår noget frem for noget andet. Men derfor kan jeg da alligevel godt se, at det ikke er sjov læsning for mødre, der giver flaske :kram

 

Næh, bevares. Mener heller ikke, at jeg skrev noget om, at nogen havde skumle interesser :D Og kilden taget i betragtning kan jeg også godt forstå, at der står, som der gør.

Og det er jo også lige meget. Som sagt før (måske ikke med de ord) er det jo almindelig sund fornuft bare ikke at ryge :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Næh, bevares. Mener heller ikke, at jeg skrev noget om, at nogen havde skumle interesser :D Og kilden taget i betragtning kan jeg også godt forstå, at der står, som der gør.

Og det er jo også lige meget. Som sagt før (måske ikke med de ord) er det jo almindelig sund fornuft bare ikke at ryge :balloons

Indlægget var heller ikke som sådan et svar på dit indlæg, men mere en generel viderefilosofering over "berettigelsen" af flaske-delen i artiklen og begrebet "ammemafia" :)

Anyway, det var også et sidespor, sorry :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej mødre. Jeg er desværre en af dem som har svært ved at kvitte smøgerne og ammer mit 2 mdr gamle barn :-( vil høre om nogle kan svare på om det er stor risiko for vuggedød? Eller er det korrekt det kun er rygning i hjemmet? Her foregår rygning ude for! Jeg er ikke stor ryger og så vidt muligt foregår det lige efter amning! Men en gang eller 2 har det sket at baby vågnede hurtig op hvor jeg var nødsaget til at amme :-/ vil så også høre om at hvis jeg stopper, hvornår er det så ude af babys krop? Og er risikoen så mindre for astma osv? Mvh en bekymret mor, som er bange for at miste sit barn!-

Jeg er uddannet idenfor rygning, og nej der er ikke større risiko for at du ryger udenfor, men risikoen for astma er der. Det er svært at svare på præcist hvornår nikotin og giftstoffer er ude af dit barns krop, men hovedsagen er, at de kommer ind!

 

Selvom du ikke er storryger, så tænk på at babys krop er meget mindre end din. Udover at du sigt skader dit eget helbred, så vil du også vise dit barn gennem dine handling at rygning er okay. Børn begynder imitation fra de er omkring 6 timer gamle.

 

Der findes et super godt alternativ i E cigaretter (som smager og fungerer som almindelige cigaretter), som dog indeholder nikotin, så det vil du stadig overføre til barnet. Det er dog ikke nikotinen der er giftig, men derimod tjæren.

 

Selvom du ikke ryger meget så vil hver eneste cigaret påvirke dit helbred markant. Risikoen for at udvikle visse kræfttyper og KOL stiger markant allerede ved at ryge 1 enkelt cigaret om dagen.

 

 

Jeg håber virkelig for dig, at du finder motivation for at stoppe med at ryge. Håber du ved at der findes mange gratis rygestop-kurser ved kommunen og på nogle apoteker. Prøv at kigge på din kommunes hjemmeside hvis det har interesse. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER