Haarup

Problemer under første graviditet

7 indlæg i dette emne

Første gang jeg var gravid fik jeg svær svangersskabs forgiftning.

Og min søn blev født ved aks i uge 31.

Blir jeg fuldt anderledes denne gang?

Og nogen der ved hvordan?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ved ikke hvordan, men du bør ihvertfald i hvert fald følges tættere denne ang, da du har øget risiko for at udvikle svangerskabsforgiftning igen. Så hvis JM ikke selv bringer det på bane, ville jeg klart selv sige det :)

Og tillykke!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Første gang jeg var gravid fik jeg svær svangersskabs forgiftning.

Og min søn blev født ved aks i uge 31.

Blir jeg fuldt anderledes denne gang?

Og nogen der ved hvordan?

Jeg havde svær svangerskabsfogiftning med HELLP syndrom og fødekramper ved 2. Graviditet og fødte også ved akut kejsersnit.

Jeg fik lagt en del flere kontroller ind, og blev sat igang før tid for at undgå sådan en omgang igen. Der blev taget en del blodprøver og målt mange blodtryk :) og så oplevede jeg at de var klar til at handle hvis der var det mindste..

Jeg blev yderligere ramt af rhesusimmunisering, så det var slet ikke forsvarligt at gå tiden ud her 3. Gang.

Og tillykke, håber du kan nyde graviditeten, uden al for meget bekymring.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej!

Du kan sammenligne dig med mig. Første gang svær svangerskabsforgiftning, fødte i uge 32 ved AKS pga. Moderkagen løsnede sig og fostervandet gik (og var blodfyldt). Ingen men ud over forhøjede levertal i en periode efter fødslen.

Denne gang er jeg fulgt nøje.

Jeg skulle til ekstra samtale ved misdannelsesscanningen pga. Det tidligere forløb. Herefter er jeg sendt til ekstra scanning og samtale med en overlæge på mandag, og jeg skal tage hjertemagnyl forebyggende da det skaber større blodgennemstrømning til moderkagen og dermed fosteret.

Min jordemoder har jeg fået en aftale med, hvor jeg, når jeg føler for det kan komme ugentligt og få målt blodtryk og tjekket urinen.

Lægen har jeg ikke ekstra undersøgelser hos endnu, men svangreambulatoriet følger mig som sagt tættere.

De stiler efter at jeg får lov at gå så længe som muligt, men da moderkagen svigtede skal jeg forvente at jeg ikke når til fulde 40 uger. Så et sted mellem 37 og 40 uger bliver jeg nok sat i gang.

Hvis du har behov for at snakke eller skal have et råd, så skriv endelig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej!

Du kan sammenligne dig med mig. Første gang svær svangerskabsforgiftning, fødte i uge 32 ved AKS pga. Moderkagen løsnede sig og fostervandet gik (og var blodfyldt). Ingen men ud over forhøjede levertal i en periode efter fødslen.

Denne gang er jeg fulgt nøje.

Jeg skulle til ekstra samtale ved misdannelsesscanningen pga. Det tidligere forløb. Herefter er jeg sendt til ekstra scanning og samtale med en overlæge på mandag, og jeg skal tage hjertemagnyl forebyggende da det skaber større blodgennemstrømning til moderkagen og dermed fosteret.

Min jordemoder har jeg fået en aftale med, hvor jeg, når jeg føler for det kan komme ugentligt og få målt blodtryk og tjekket urinen.

Lægen har jeg ikke ekstra undersøgelser hos endnu, men svangreambulatoriet følger mig som sagt tættere.

De stiler efter at jeg får lov at gå så længe som muligt, men da moderkagen svigtede skal jeg forvente at jeg ikke når til fulde 40 uger. Så et sted mellem 37 og 40 uger bliver jeg nok sat i gang.

Hvis du har behov for at snakke eller skal have et råd, så skriv endelig!

Hvor er det bare dejligt at læse om dit forløb.

Især fordi det netop mindre så meget om mit tidligere forløb.

Hvor langt er du henne nu?

Hvor mange ekstra skanninger skal du til? Og hvornår i graviditeten ligger de? Er det noget du ved allerede?

Hvem er det der har sendt dig videre? Er det jordemoder, til skanningen eller hvem var det der fik dig på det overvågede forløb?

Skrive ikke en pm da jeg er på Tlf.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det bare dejligt at læse om dit forløb.

Især fordi det netop mindre så meget om mit tidligere forløb.

Hvor langt er du henne nu?

Hvor mange ekstra skanninger skal du til? Og hvornår i graviditeten ligger de? Er det noget du ved allerede?

Hvem er det der har sendt dig videre? Er det jordemoder, til skanningen eller hvem var det der fik dig på det overvågede forløb?

Skrive ikke en pm da jeg er på Tlf.

Hej igen!

Min læge sagde til første undersøgelse i uge 8-9 at jeg nok ville blive fulgt tættere gennem de sidste uger, altså 3. Semester.

Min jordemoder sagde at sandsynligheden også kan tælle for at der ikke sker noget 2. Gang, men at jeg for min trygheds skyld må sige til, når jeg ønsker ekstra samtaler og opfølgning, og det fik jeg at vide ved første samtale.

Til nf scanning fortalte jeg/læste de på vandrejournalen om sidste forløb, og bestilte derfor ekstra tid ved md scanningen til en halv times samtale med en læge på svangreambulatoriet. Ved md scanningen ville de se mig efter 4 uger igen. Det måtte jeg aflyse, så det blev rykket to uger pga. Manglende tider. Jeg tror, de vils e mig endnu en gang efterfølgende, fordi de bruger scanningerne til at sammenligne tilvæksten, så de ad den vej kan vurdere om der er nok flow gennem navlestrengen.

Samtidigt fik jeg ved md scanningen besked på at tage hjertemagnyl, da det skaber blod der ikke flyder så tykt, hvis man kan siged et sådan. Det har jeg efterfølgende læst at der har en forebyggende virkning mod præeklampsi, så det er en generel anbefaling forebyggende at tage det på lægens besked naturligvis.

Jordemoderen skal jeg se igen i uge 29, dvs. At jeg så skulle scannes, se lægen en uge efter og se jordemoderen efter 14 dage efter planen. Jeg tror at jeg efter uge 29 vil overveje at bede om et par ekstra besøg fra det tidspunkt, da min præeklampsi blev opdaget omkring uge 29-30 sidst.

Jeg er i dag 27+2

Men tankerne omkring om det sker igen, særligt om det sker tidligere pga. Det lidt barske liv de små pus kommer ud til så tidligt, det rumsterer da indimellem. Jeg kan godt forstå, du gør dig en masse tanker og har brug for at vide, at der bliver holdt ekstra øje. Det var også meget vigtigt for mig.

Men der har været en del uger til nu, hvor det er gået godt. I den tid har jeg husket at nyde det, og samtidigt fået tankerne lidt på plads, så der er mere ro på. Jeg er noget spændt på fødslen, jeg aner jo ikke engang hvad en ve er. ;-)

Min datter er 10 år i dag, så det er jo mange år siden. Men jeg kan huske at selve fødselsoplevelsen har fyldt i tankerne i flere omgange. Ikke mindst i forhold til at få et barn mere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej igen

Jeg er i dag 27+2

Men tankerne omkring om det sker igen, særligt om det sker tidligere pga. Det lidt barske liv de små pus kommer ud til så tidligt, det rumsterer da indimellem. Jeg kan godt forstå, du gør dig en masse tanker og har brug for at vide, at der bliver holdt ekstra øje. Det var også meget vigtigt for mig.

Men der har været en del uger til nu, hvor det er gået godt. I den tid har jeg husket at nyde det, og samtidigt fået tankerne lidt på plads, så der er mere ro på. Jeg er noget spændt på fødslen, jeg aner jo ikke engang hvad en ve er. ;-)

Min datter er 10 år i dag, så det er jo mange år siden. Men jeg kan huske at selve fødselsoplevelsen har fyldt i tankerne i flere omgange. Ikke mindst i forhold til at få et barn mere.

Det har også fyldt meget. Men må indrømme at jeg ikke er nær så nervøs som frygtet.

Min søn er 2,5 år. Det første år var jeg radselslagen for at blive gravid. Men pga forløbet og at der gik nogle ting galt under fødslen. Så snakkede jeg med en psykolog og snakkede forløbet igennem og min angst for en ny graviditet.

Jeg har det ligesådan. Rigtig spændt/nervøs på en god måde for fødslen (ind i mellem blandet med angsten for et lignende forløb som sidst) og det med at være mor, men ikke ane hvordan en ve føles.

Blev indlagt kl 3 om natten med svær præklamsi da jeg var 28+0 og tror lige nu at selv om tankerne ikke fylder meget nu. Så tror jeg at ugerne fra 28+0-31+6 blir et helvede. For der tror jeg alle tankerne og mindede fra sidst vil dukke op.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER