Hønemor

kæderygning!

46 indlæg i dette emne

Når et familiemedlem melder ud at man ikke længere ønsker at udsættes for røgen i et andet familiemedlems hjem, og så rygerenfortsætter, så er det altså ikke fravalg af familien i mine øjne!! Hold lige fast i den. I påtvinger jo et ultimatum,der ikke nødvendigvis behøves at være der. Det er ikke fair at vi som ikkerygere i det skjulte pålægger en ryger at foretage valget mellem cigaretter og familie, og da slet ikke fair først at sige, at man ikke længere vil besøge, og så forvente at vedkommende vil føle sig lige velkommen eller invitere lige så ofte. Og det er altså et menneskes eget valg om det vil ryge eller ej. Og det er samfundskulturen, og os der siger fra over for røgen. Jeg siger bare,der skal være plads til at føle sig anderledes. Ikke at jeg er fortaler for rygning på nogen måde. Jeg mener seriøst ikke at vi kan diktere hvad andre skal gøre i Deres eget hjem for at vi vil komme på besøg.

Hvis man besøger et rygerhjem en gang om måneden fx, eller 3 gange om året, så synes jeg bestemt det er forsvarligt at lade sig slå til tåls med at bede om god udluftning og rygning under emhætte eller andet sted, så man kan få et mindre røgfyldt opholdssted.

Jeg tænder jo rask væk stearinlys i de mørke vinteraftener, men lufter dog ud bagefter eller undervejs. Det er da også sundhedsskadeligt. Men jeg ville ALDRIg bede et andet menneske puste lys ud før jeg kom på besøg, medmindre jeg decideret var stærkt allergisk.

Jeg bryder mig bestemt ikke om den tunge luft dere r hos mine svigerforældre, fordi svigermor ryger. Men hun er den eneste i hele familien og omganskredsen der ryger indendøre. Og det gør hun fordi hun er noget gangbesværet. Når hun besøger os, går hun udenfor i sommermånederne. Juleaften i år fik vi et kompromis hvor hun røg for åben dør i bryggerset. Dette for at undgå at hun faldt på den glatte trappesten eller blev syg i kulden.

Det har taget mig 5 dage at lufte det ud igen. Men huner på besøg 2-4 gange om året og vi er på besøg der 7 gange om året. Når min lille baby er født, har jeg tænkt mig at invitere oftere, og besøge mindre. Dels vil det være nemmere for mig, dels undgår vi røgen på en gelende måde, dels er deres hjem ikke gearet til småbørn og køreturen er for lang de første måneder. Det er joogså en måde at undgå røgen på... At invitere selv ;-)

Men jeg bekymrer mig da også om effekten af passiv rygning. Og står i dilemmaet tiltider. Heldigvis sjældent. Men jeg åbner gerne et vindue hos dem, ellerforeslår at vi spiser ude i haven, eller går en tur for ligesom at opveje det med meye frisk luft.

TAK... :)

Jeg bliver faktisk lidt "ked" af nogle af de andre besvarelser fordi jeg synes man gør rygere til nogle monstre - og det er simpelthen forkert..!

Så vidt jeg husker var trådstarter ikke blevet mødt med en uvilje - endnu... Dog har vi "malet fanden på væggen" og besluttet at ingen rygere er hensynsfulde - men tværtimod vil drage os ind i deres frygtelige verden...

Jeg synes ikke man kan sammenligne en ryger med en alkoholiker - afhængigheden måske, med rygning ændrer ikke ens adfærd...

Nå - måske ser jeg bare anderledes på denne debat - men håber trådstarter har mødt mere venlighed og forståelse end det der "forventes"... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

TAK... :)

Jeg bliver faktisk lidt "ked" af nogle af de andre besvarelser fordi jeg synes man gør rygere til nogle monstre - og det er simpelthen forkert..!

Så vidt jeg husker var trådstarter ikke blevet mødt med en uvilje - endnu... Dog har vi "malet fanden på væggen" og besluttet at ingen rygere er hensynsfulde - men tværtimod vil drage os ind i deres frygtelige verden...

Jeg synes ikke man kan sammenligne en ryger med en alkoholiker - afhængigheden måske, med rygning ændrer ikke ens adfærd...

Nå - måske ser jeg bare anderledes på denne debat - men håber trådstarter har mødt mere venlighed og forståelse end det der "forventes"... :)

Har lige skimmet tråden og jeg kan overhovedet ikke finde nogle steder, hvor jeg synes rygerne gøres til monstre :unsure

Og vi har måske ikke hørt om uvilje fra TS men IMO har vi heller ikke hørt om hensyn. De kunne jo i princippet have taget initiativ til nogle ændringer på rygefronten, da de hørte at TS var gravid. Det siger jeg ikke nødvendigvis at de burde have gjort, jeg siger bare, at det ville IMO være et eksempel på hensynsfuldhed, og jeg synes hverken vi hører om det ene eller det andet.

Og nej rygning påvirker ikke adfærd på samme måde som alkohol gør, men pointen var vist også bare, at begge dele kunne være meget ubehageligt af være i nærheden af :)

Anyway, jeg har måske svaret mere og mere ud fra noget generelt end ud fra netop TSs situation. Men i forhold til dig, TS, så er jeg fuldstændig enig med Pumpkins. Der vil altid være nogen, der synes du er for sippet, og nogen der synes du ikke er sippet nok. Så du må finde din grænse, og om det så er at sidde i røg eller nægte at besøge eller noget derimellem, det er dit valg :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har lige skimmet tråden og jeg kan overhovedet ikke finde nogle steder, hvor jeg synes rygerne gøres til monstre :unsure

Og vi har måske ikke hørt om uvilje fra TS men IMO har vi heller ikke hørt om hensyn. De kunne jo i princippet have taget initiativ til nogle ændringer på rygefronten, da de hørte at TS var gravid. Det siger jeg ikke nødvendigvis at de burde have gjort, jeg siger bare, at det ville IMO være et eksempel på hensynsfuldhed, og jeg synes hverken vi hører om det ene eller det andet.

Og nej rygning påvirker ikke adfærd på samme måde som alkohol gør, men pointen var vist også bare, at begge dele kunne være meget ubehageligt af være i nærheden af :)

Anyway, jeg har måske svaret mere og mere ud fra noget generelt end ud fra netop TSs situation. Men i forhold til dig, TS, så er jeg fuldstændig enig med Pumpkins. Der vil altid være nogen, der synes du er for sippet, og nogen der synes du ikke er sippet nok. Så du må finde din grænse, og om det så er at sidde i røg eller nægte at besøge eller noget derimellem, det er dit valg :kram

 

What she just said...  :ditto

 

Som altid synes jeg traaden tager en  :wacko  :wacko  :wacko , naar nogen skriver at andre siger at en ryger er et monster... Nej, det mener jeg ikke, de er, men de har en vane, som er yderst sundhedsskadelig for andre og dem selv. Jeg vil ikke tage det hensyn hjemme hos mig, at nogen maa ryge, selvom det saa vil afholde dem for at ryge, mens de er her. Bare aergeligt, Sonnyboy, jeg vil ikke opholde mig i andres roeg og her ryger vi ikke hjemme! Det kan andre saa sige er noget ganske forfaerdeligt af mig - vaersgo.... like I give a damn  :rolleyes

 

Men jeg vil omvendt ikke gaa laengere end til at sige,foer jeg besoeger dem:  Er I sode at lufte godt ud, foer vi kommer, og kan vi saa sige, at I ryger under emhaetten eller ved et vindue langt vaek eller i et andet rum, end det, vi opholder os i?" Saa synes jeg begge parter har givet og taget. 

 

Hold det nu paa et plan, der er rimeligt - TS sad GRAVID for aabent vindue med 15 rygere... Det synes jeg er ekstremt hensynsloest, men der er nok heller ikke snakket om det sammen med de her rygere, hvor jeg saa ville snakke med svigerforaeldrene og hoere, om de har et forslag til at afhjaeple problemet for deres soen, svigerdatter og ufoedte barnebarn. Saa kan svigerforaeldre jo sige ja eller nej til at imoedekomme og er de helt afvisende, saa ville de for mit vedkommende tage et fravalg. nemlig det fravalg at have mig paa besoeg hos dem. Jeg kan godt se, at det ER problematisk og svaert, men det er fandme ogsaa problematisk og svaert at sidde gravid eller med sit barn i en tung cigaretroeg :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dobbelt...? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ahhmen altså... Undskyld jeg brugte ordet monster..!

Tænk med alle de beskyldninger der kommer mod rygerne, at man ikke kan tage dem lidt i forsvar uden at blive stemplet som en der skaber dårlig stemning...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ahhmen altså... Undskyld jeg brugte ordet monster..!

Tænk med alle de beskyldninger der kommer mod rygerne, at man ikke kan tage dem lidt i forsvar uden at blive stemplet som en der skaber dårlig stemning...

Min pointe er bare at de er ganske almindelige mennesker med en dårlig vane...!

Brænder indeni for at skrive mere - men skynder mig i stedet blot at ønske godt nytår...

 

Jamen, soede du, jeg har jo selv roeget 20-25 cigaretter om dagen i en periode ... Jeg er baade eks-ryger og ikke-ryger. Jeg VED, at jeg aldrig vil ryge en cigaret igen og jeg griner, hvis jeg en sjaelden gang kan maerke pavlovs klokker. En ryger er temmelig aergerlig over at ryge, men som medlem af en "rygergruppe" er det ret nemt at glemme det. Og 15 rygere vs 2 ikke-rygere har ikke vaeret problematisk foer nu, hvor en baby er involveret og det er et trumfkort - over-ruled, hvis jeg maa sige det saadan. 

 

Jeg stempler soerme ikke nogen. Jeg siger blot, hvad min mening er, og synes ikke, der er behov for "forsvarer og anklager"... Der er netop en graazone, som jeg synes er det, det handler om her. Der er nogle rygere og nogle ikke-rygere. Der er saa en gravid ikke-ryger og nogle kaederygere i det konkrete tilfaelde. Saa der er der en ekstrem. Alternativet hertil kan vaere den modsatte ekstrem, at de ikke ses paa rygernes matrikel. Ingen af delene er attraktive og det er jo netop problemet, oder - sort eller hvid? Hvis jeg opfordrer TS til at soege et taaleligt kompromis i graazonen sammen med kaederygerne...? Og opfordrer dig til at se det fra den vinkel, altsaa uden monstre... det er skam ikke for at vaere hende den sure ;)  

 

Godt nytaar  :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

TAK for mange gode besvarelser/debatter.. dejligt at få nogle forskellige syn på problemstillingen. Jeg tror nok jeg/vi er kommet frem til, at det må blive et kompromis fra begge parter. altså os, som kommende forældre, og dem, som kommende bedsteforældre. Inderst inde, har jeg aller mest lyst, til at bede dem om, ikke at ryge når vi er på besøg. men jeg ved, at det er håbløst urealistisk, og vil skabe 'drama' i familen. Derfor vil kæresten og jeg forslå, som mange også skriver, at de må lufte ud, og ryge under emhætten.

Jeg synes ikke det er fair, at nægte dem at ryge i eget hjem - Det ville svarer til, at de kræver, at de må ryge indenfor hos os. Det er ligemeget indgriben i privatlivet. Dog er det min og barnets sundhed der skades ufrivilligt - det er så en anden side af sagen.. Måske bliver konsekvensen så, at jeg knap så tit kommer på besøg, som jeg ellers ville - men det kan være det er en øjnåbner for dem.

 

Godt nytår!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Til det med at rygere skulle være hensynsløse, så er min opfattelse helt klart, at der er virkeligt langt imellem. Faktum er, at rygning er skadeligt, den kan man vist ikke diskutere længere, og det ved rygere godt. 

 

Jeg har kun 1 gang siden jeg flyttede hjemmefra for over 6 år siden været nødt til at sende en ryger ud for at ryge. Hun ville ryge ud af en åben terrassedør, jeg bad hende om at gå helt ud og lukke døren. Og det var helt i orden og forståeligt. Jeg kender en god del rygere, og samlede du min nærmeste familie er det kun mig, min mand og min far der ikke er rygere. Og det har aldrig været et problem at bede dem om ikke at ryge i nærheden af mig eller mit barn. De enkelte gange der er blevet røget i nærheden af mit barn har været uden for, og i situationer hvor rygerne ikke lige havde tænkt over det, ikke fordi det var bevidst hensynsløse. Selv ved busstoppesteder og lignende er det min klare opfattelse at folk trækker sig lidt væk, hvis de vil tænde en smøg. 

 

Men for mig er det ikke nok at en ryger går et andet sted hen i hjemmet og ryger. Det er lidt ligesom at have et "tissehjørne" i et svømmebassin i min verden. Og det er til stor gene for mig og uacceptabelt at mit barn bliver udsat for, så der mener jeg godt jeg kan sætte betingelser for mit besøg. Jeg kunne aldrig finde på at sige til en person "du må ikke ryge inden for i dit eget hjem", men jeg synes det er helt i orden at sige, at hvis jeg skal kunne holde ud at være i dit hjem, så må rygning være en udendørsaktivitet. Personen kan jo bare sige "så må vi være hos dig", og så er det mig helt frit for at sætte reglerne. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

...

 

Men for mig er det ikke nok at en ryger går et andet sted hen i hjemmet og ryger. Det er lidt ligesom at have et "tissehjørne" i et svømmebassin i min verden. ...

:lol :lol :lol Fantastisk sammenligning. Jeg har det nøjagtig ligesådan.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:lol :lol :lol Fantastisk sammenligning. Jeg har det nøjagtig ligesådan.

 

Ha ha, ja, det er bare godt skrevet  :lol

Inderst inde har jeg det ogsaa saadan, men kan godt maerke, at jeg det til trods er i stand til at give og tage lidt...  :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ha ha, ja, det er bare godt skrevet :lol

Inderst inde har jeg det ogsaa saadan, men kan godt maerke, at jeg det til trods er i stand til at give og tage lidt... :unsure

Tanken/sammenligningen er god, det er bare ikke en 1:1 sammenligning. Jeg ved ikke hvor hurtigt tis spredes i en stort bassin, (og det var en sætning jeg aldrig troede jeg skulle skrive!!) men jeg tænker da også at jeg ikke ville have specielt meget i mod at en tissede i den ene ende, hvis jeg skulle op et kvarter senere og jeg kun var i den anden ende... Alt er relativt ;)

Jeg ville jo heller ikke synes det var ok at folk ryger under emhætte/i den anden ende af huset hvis det var flere gange om ugen og i mange timer af gangen jeg og min baby var på besøg. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tanken/sammenligningen er god, det er bare ikke en 1:1 sammenligning. Jeg ved ikke hvor hurtigt tis spredes i en stort bassin, (og det var en sætning jeg aldrig troede jeg skulle skrive!!) men jeg tænker da også at jeg ikke ville have specielt meget i mod at en tissede i den ene ende, hvis jeg skulle op et kvarter senere og jeg kun var i den anden ende... Alt er relativt ;)

Jeg ville jo heller ikke synes det var ok at folk ryger under emhætte/i den anden ende af huset hvis det var flere gange om ugen og i mange timer af gangen jeg og min baby var på besøg. :)

 

 

Ha ha, nej, en spaendende saetning! ;)

Og saa er tis jo faktisk sterilt.... Saa det med tis i bassin er nok mere en smagssag - maaske i mere end en forstand :o  :lolhit

 

Jeg er da egentlig enig i, at hvis vi skulle komme der ofte og laenge ad gangen, saa ville emhaetteloesningen maaske heller ikke vaere taalelig...ak, synes det er svaert at saette min praecise graense... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Undskyld jeg lige brænder ud nu men MANGE folk er sku for sippet Idag efter min mening (jeg er selv ikke ryger) men ALT for MANGE folk giver rygning skylden for alt muligt Idag fordi det er blevet blæst sådan op i medierne..

Da min mor for 26 år siden var gravid med mig røg hun 40 grønne Cecil samtidig med hun var gravid og jeg fejler altså ikke noget.

Min far har kræft og han ryger ikke

Min mormor, 2 naboer og 2 venner er døde af kræft og de røg ikke

Jeg synes også selv rygning lugter men så farligt og alt ting som folk blæser det op til at være er det bare ik men nogen ting skal jo ha skylden, hvad gjorde folk ik for 30 år siden..!?!

Jeres børn dør ik af røg fordi i er til familie fødselsdag eller hvad det kan være en enkel aften en gang i mellem..

MANGE ting i livet er MEGET mere giftigt, bla. når folk tanker benzin eller diesel på og holder med åben dør eller vindue og det ryger ind i bilen, neglelak fjerner o.s.v de ting de går da direkte i hjernen...

Som sagt undskyld mit udbrud men folk er bare efter min mening for sippet Idag ift for 30 år siden.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Undskyld jeg lige brænder ud nu men MANGE folk er sku for sippet Idag efter min mening (jeg er selv ikke ryger) men ALT for MANGE folk giver rygning skylden for alt muligt Idag fordi det er blevet blæst sådan op i medierne..

Da min mor for 26 år siden var gravid med mig røg hun 40 grønne Cecil samtidig med hun var gravid og jeg fejler altså ikke noget.

Min far har kræft og han ryger ikke

Min mormor, 2 naboer og 2 venner er døde af kræft og de røg ikke

Jeg synes også selv rygning lugter men så farligt og alt ting som folk blæser det op til at være er det bare ik men nogen ting skal jo ha skylden, hvad gjorde folk ik for 30 år siden..!?!

Jeres børn dør ik af røg fordi i er til familie fødselsdag eller hvad det kan være en enkel aften en gang i mellem..

MANGE ting i livet er MEGET mere giftigt, bla. når folk tanker benzin eller diesel på og holder med åben dør eller vindue og det ryger ind i bilen, neglelak fjerner o.s.v de ting de går da direkte i hjernen...

Som sagt undskyld mit udbrud men folk er bare efter min mening for sippet Idag ift for 30 år siden.. :)

Jamen det holdning og tro har du jo ret til at have :) Ligesom andre har ret til at have en anden holdning og en anden tro. Og med alt respekt for, at du ikke fejler noget, selvom din mor røg, så kan vi jo ikke vide, om du var blevet endnu sundere hvis hun ikke havde røget. Og når sundhedsstyrrelsen mv skal give retningslinjer, så gør de det jo ud fra nogle statistikker, så selvfølgelig er der enkeltstående tilfælde, der ikke stemmer overens med det. Så hvis hvis jeg skal overbevises om, at jeg er sippet så skal der tungere argumenter til.

At sammenligne tobak med benzin og neglelak fungerer ikke i forhold til at overbevise mig. Benzin har - modsat tobak IMO - er praktisk formål. Og hverken benzinpåfyldning eller neglelak-pålæggelse er noget, jeg er stødt på, at folk kan finde på at gøre hvor som helst eller midt i en familiefødselsdag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er også bevist på rotter at spiser man 6 poser chips efter hinanden får man kræft ;) hvis man skulle tænke over hver en ting alle de kloge hoveder siger så ville du ikke kunne leve.. I gamle dage døde folk af alderdom og dengang tænkte de ikke så meget over tingene Idag fylder folk sig med alt muligt og lever efter alder de ting folk forsker og tester i men folk dør før og får den ene sygdom efter den anden, og det er jo ikke engang løgn.. Jeg gider heller ikke selv sidde i et total tæt røget rum men det er nu ikke noget jeg tror jeg dør af imorgen.. Og jo jeg er skam sund og rask og er ALDRIG syg så at min mor røg da hun var gravid med mig det er der vidst ikke sket noget ved og jeg er da ikke død endnu så vidt jeg ved ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er også bevist på rotter at spiser man 6 poser chips efter hinanden får man kræft ;) hvis man skulle tænke over hver en ting alle de kloge hoveder siger så ville du ikke kunne leve.. I gamle dage døde folk af alderdom og dengang tænkte de ikke så meget over tingene Idag fylder folk sig med alt muligt og lever efter alder de ting folk forsker og tester i men folk dør før og får den ene sygdom efter den anden, og det er jo ikke engang løgn.. Jeg gider heller ikke selv sidde i et total tæt røget rum men det er nu ikke noget jeg tror jeg dør af imorgen.. Og jo jeg er skam sund og rask og er ALDRIG syg så at min mor røg da hun var gravid med mig det er der vidst ikke sket noget ved og jeg er da ikke død endnu så vidt jeg ved ;)

Nå ja, det havde jeg ikke lige tænkt på. Du har sgu nok ret, rygning er vist ikke så farligt endda ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis man kun får kræft af rygning forstår jeg hvert fald ikke hvorfor min far har kronisk kræft, dagligt får kemo i pilleform som han skal ha hver dag resten af hans liv, render både på Vejle og Odense sygehus til prøver hver uge, ikke kan arbejde pga bivirkningerne fra kemoen og han er 56 år og som sagt ikke ryger.. Men kan godt se at det er nemt og gi røg/tobak skylden for noget skal vel ha skylden..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg hopper ikke på den der "min mor røg, det har ikke skadet mig" - dels fordi folk jo er forskellige, og dels fordi det er umuligt at sige, hvordan ens liv var blevet, hvis man havde været udsat før røg/ ikke havde været udsat. 

 

Jeg ved godt, at der findes mennesker, der bliver 100 år og har røget som en skårsten hele deres liv - måske er de bare heldige, måske har de gjort andre sunde ting er har opvejet det, måske har de en genetik, der håndterer stofferne bedre. 

Jeg HAR bare været med til at lægge 2 rygere i graven før de fyldte 60, begge døde af lungekræft, der var 100 % skyldtes rygningen. Og hvor har det dog været modbydeligt. 

Og jeg har mødt mødre, heriblandt min egen, der har røget og samtidigt haft et barn med astma. Og de har brugt det samme argumnet "det kan jo ikke bevises, at det er rygning"

 

Egentlig er det med hvor skadeligt det er en sekundær ting for mig. Jeg ved godt, at mit barn ikke bliver dødeligt syg af at være til familiemiddag, hvor der er en, der ryger. Så dum er jeg jo ikke. Men jeg synes tobaksrøg er ulækkert, det lugter, smager grimt, kradser i halsen, sætter sig i tøjet og gulner alt. Jeg vil lige så lidt side ved siden af en storryger i bussen, som jeg vil sidde ved siden af en, der har taget bad i parfume. Men da det er de færeste, der til et familiearrangement begynder at sprede parfume omkring sig, er det ikke det store dilemma for mig. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis man kun får kræft af rygning forstår jeg hvert fald ikke hvorfor min far har kronisk kræft, dagligt får kemo i pilleform som han skal ha hver dag resten af hans liv, render både på Vejle og Odense sygehus til prøver hver uge, ikke kan arbejde pga bivirkningerne fra kemoen og han er 56 år og som sagt ikke ryger.. Men kan godt se at det er nemt og gi røg/tobak skylden for noget skal vel ha skylden..

Ked af at høre det med din far :kram

Men jeg synes nu heller ikke, at det hedder sig at kræft KUN kommer fra rygning. Såvidt jeg ved, mener man også at motion, kost, gener, og "tilfældigheder" spiller ind. Og passiv rygning.

Det handler for mig at se heller ikke om at placere skyld, men om at forsøge at finde forklaringer, så vi kan passe så godt på hinanden som muligt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis man kun får kræft af rygning forstår jeg hvert fald ikke hvorfor min far har kronisk kræft, dagligt får kemo i pilleform som han skal ha hver dag resten af hans liv, render både på Vejle og Odense sygehus til prøver hver uge, ikke kan arbejde pga bivirkningerne fra kemoen og han er 56 år og som sagt ikke ryger.. Men kan godt se at det er nemt og gi røg/tobak skylden for noget skal vel ha skylden..

 

Nu er der vel ingen, der har påstået, at man kun kan få kræft af at ryge. Det ene udelukker jo ikke det andet. 

 

Og til den med i gamle dage, så lever folk altså længere i dag, end de gjorde for 100 år siden. Og den gang døde folk jo også af lungebetændelse, men det kan vi i langt de fleste tilfælde undgå i dag, ligesom bakterieinfektioner kan kurreres med penicilin i dag. At vi i dag ved at rygning er skadeligt, er IMO en medicinsk opdagelse, som gør, at mange i dag lever længere. 

 

At vi er kommet videre i dag, betyder jo ikke, at vi skal holde fast i det, der var en gang, fordi folk jo overlevede den gang. Ja, babyer sov på hømadrasser, men det betyder jo heller ikke, at jeg skal lade min datter sove på sådan en, bare fordi børnene klarede sig fint den gang. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

IMO handler det om, at minimere udefra kommende faktorer, som potentielt kan skade mit barn under graviditeten, såvel som når h*n er født.

For nej, det er ikke kun tobaksrøg der er farligt her i verden! Der er også mange andre ting der er skadelige - parabener, parfume, tilsætningsstoffer, forarbejede fødevarer osv osv. MEN for mig handler det om, at rygning er en af de eneste ting, som jeg har et bevidst valg om at fravælge mine børn, at blive udsat for. Fx Benzin/diesel gasser kan jeg ikke i samme omfang tage et bevidst valg om.. Vi bliver ALLE udsat for ting, som øger vores risiko for fx cancer, og som vi ikke kan gøre noget ved. Det kan man tilgengæld så absolut med passiv rygning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER