Mai Christensen

Kender du nogen som har fået en sen abort?

47 indlæg i dette emne

Kære alle I mødre på Babyklar.dk

Jeg er journalist på DR Syd P4 i Esbjerg, og jeg er ved at tage fat på et lidt "barsk" emne, nemlig kvinder som vælger at få en abort efter 12. uge. Det kan der jo være mange grunde til, og jeg vil gerne lave et interview med en kvinde, som vil fortælle om at tage den beslutning, og om hvordan det var at abortere så langt henne i forløbet.

Jeg kan kontaktes på telefon 2854 1067 eller mail: maic@dr.dk

Jeg håber, I vil formidle min information videre, hvis I kender nogen med dén oplevelse, eller hvis I selv har været igennem en abort senere end 12. uge.

Mange venlige hilsener Mai

Mai Christensen, DR Syd P4

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det også dem der vælger abort som følge af dårlige scanningsresultater?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/295394:Danmark--Afslag-paa-abort-i-Danmark---fik-den-i-England

Jeg kender ikke hende Julie. Jeg ved bare at jeg gerne ville have haft hendes barn!

ikke mange ting kan gøre mig vred, men det par i artiklen skulle altså have et par flade. Venstre underarm, det er sku da ingen ting, og jo man kan dyrke sport som handicappet. Kom lige ind i kampen - og spænd hjelmen.

Jeg går ind for abort hvis handicappet er meget stort altså når man kan snakke om livskvalitet for barnet, men små handicap, skal vi nu også til at have abort hvis det er det "forkerte køn eller hårfarve " ?

Og "normalt fungerende par " kan sagtens klare et barn med et mindre handicap det var noget andet hvis hun var syg eller psykisk syg.

Uha jeg kan tude over sætningen at hun ligger på sofaen og mærket barnet sparke,( men det er jo også meningen )

Ved ikke rigtig hvor jeg vil hen med alt det her... havde bare lige brug for at skrive det..

Hilsen

Rosinante

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ikke mange ting kan gøre mig vred, men det par i artiklen skulle altså have et par flade. Venstre underarm, det er sku da ingen ting, og jo man kan dyrke sport som handicappet. Kom lige ind i kampen - og spænd hjelmen.

Jeg går ind for abort hvis handicappet er meget stort altså når man kan snakke om livskvalitet for barnet, men små handicap, skal vi nu også til at have abort hvis det er det "forkerte køn eller hårfarve " ?

Og "normalt fungerende par " kan sagtens klare et barn med et mindre handicap det var noget andet hvis hun var syg eller psykisk syg.

Uha jeg kan tude over sætningen at hun ligger på sofaen og mærket barnet sparke,( men det er jo også meningen )

Ved ikke rigtig hvor jeg vil hen med alt det her... havde bare lige brug for at skrive det..

Hilsen

Rosinante

Ja sådan havde/har jeg det også. Nu er det et par år siden. Men kan huske at der blev oprettet en hadegruppe osv. på FB. Jeg kan slet ikke forene mig med sådan en beslutning, som den pige tog.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gud hvor er det frygteligt med den artikel.

puha... jeg sidder og blir helt mundlam - og rasende.

Kvinden skulle forbydes nogensinde at blive gravid igen :(

At mangle en underarm, ja det er et handicap.. men så længe at barnet ellers

var sundt og rask. Altså.

Jeg har fået en provokeret abort i uge 19. Men bestemt ikke af eget valg.

Barnet var dødt i maven, så der var jo ligesom intet at stille op.

Så det kan godt nok gøre mig ked af det at læse noget som det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ei puha :( hun skulle skamme sig... Venstre underarm.. tør slet ikke tænke på hvilken perfekt verden hun forsøger at leve i

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, jeg kender ikke lige nogen, som har fået sen abort, af hverken den ene eller den anden grund, desværre :(

Og mht. artiklen, så er parret da i deres fulde ret, til at få udført en abort, i mine øjne!! De føler ikke, at de kan håndtere et handicappet barn. Det er sgu da stort at indrømme og desuden mener de, at de gør det for barnets bedste. DE mener at det er et stort handicap. Så stort, at de ikke kan forsvare at sætte barnet i verden. I andres øjne er det f.eks. downs eller hjertefejl, som er "store" handicap.

Hvorfor kan I bare ikke acceptere, at mennesker vælger og prioriterer forskelligt?

Jeg synes det er forkasteligt, at sige ting som at "hun skulle forbydes nogensinde at blive gravid igen".

Beklager mit sure opstød, men jeg KAN ikke acceptere, at andre mennesker bliver svinet til, uden at de kan forsvare sig selv!!!

Knus Susanne

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jo din mening...

og den må du selvfølgelig have..

Så hvorfor må andre ikke have deres mening og syn på artiklen ?

Du skriver "acceptere at folk vælger og prioriterer forskelligt", ja det gør folk...

ligesom at folk også har egne meninger og holdninger til ting som dette...

Så ja, puha for et surt opstød må jeg nok sige.

JEG synes at det er "forkasteligt" at man kan slå et ellers sund og rask barn ihjel

i 20. graviditets uge pga. et mindre handicap.

og lige dét nægter jeg simpelthen at tro på er for at "skåne" barnet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så hvorfor må andre ikke have deres mening og syn på artiklen ?

Det må de så sandelig også, men hvorfor give den til kende, når man kun kan svine til? Det er meget lidt konstruktivt.

Knus Susanne

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er da ikke nogen der sviner hende til? Jeg konstaterer jeg gerne ville have haft hendes barn og Sookie, fortæller at hun generelt er i mod at man vælger en abort på det grundlag.

(ja okay der var lige den med forbydelse af ny graviditet. Men det er jo stadig en relevant holdning. Hvis man ikke kan acceptere et barn for hvad det kommer ind i verdenen med, burde man så have retten til at prøve igen? I min verden nej, da jeg mener det er mord. Jeg ønsker at børn har rettigheder inde i maven.)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det må de så sandelig også, men hvorfor give den til kende, når man kun kan svine til? Det er meget lidt konstruktivt.

Knus Susanne

Vil nu ikke kalde det at svine.. overhovedet.

Det var måske også groft nok sagt at hun skulle forbrydes at blive gravid igen.

men efter at ha slået et barn ihjel første gang, ja så ved jeg ikke.

Hvad så hvis hun blir gravid igen - og en scanning så viser en manglende finger?

Eller måske en ekstra finger ?

Er barnet så godt nok der?

For mig lyder det til at du kender personen fra artiklen, siden du tager det sådan til dig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er da ikke nogen der sviner hende til? Jeg konstaterer jeg gerne ville have haft hendes barn og Sookie, fortæller at hun generelt er i mod at man vælger en abort på det grundlag.

(ja okay der var lige den med forbydelse af ny graviditet. Men det er jo stadig en relevant holdning. Hvis man ikke kan acceptere et barn for hvad det kommer ind i verdenen med, burde man så have retten til at prøve igen? I min verden nej, da jeg mener det er mord. Jeg ønsker at børn har rettigheder inde i maven.)

Kunne ikke ha sagt det bedre selv :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, jeg kender ikke lige nogen, som har fået sen abort, af hverken den ene eller den anden grund, desværre :(

Og mht. artiklen, så er parret da i deres fulde ret, til at få udført en abort, i mine øjne!! De føler ikke, at de kan håndtere et handicappet barn. Det er sgu da stort at indrømme og desuden mener de, at de gør det for barnets bedste. DE mener at det er et stort handicap. Så stort, at de ikke kan forsvare at sætte barnet i verden. I andres øjne er det f.eks. downs eller hjertefejl, som er "store" handicap.

Hvorfor kan I bare ikke acceptere, at mennesker vælger og prioriterer forskelligt?

Jeg synes det er forkasteligt, at sige ting som at "hun skulle forbydes nogensinde at blive gravid igen".

Beklager mit sure opstød, men jeg KAN ikke acceptere, at andre mennesker bliver svinet til, uden at de kan forsvare sig selv!!!

Knus Susanne

Jeg er helt enig med dig Susanne.

Der er en grund til at man bliver tilbudt en misdannelsesscanning, og så er det individuelt om hvad man ser som et slemt handicap.

Jeg syntes ikke folk kan tillade sig at dømme hende Julie fordi man ikke er enig i hendes beslutning. Man kan umuligt sætte sig i hendes sted.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er helt enig med dig Susanne.

Der er en grund til at man bliver tilbudt en misdannelsesscanning, og så er det individuelt om hvad man ser som et slemt handicap.

Jeg syntes ikke folk kan tillade sig at dømme hende Julie fordi man ikke er enig i hendes beslutning. Man kan umuligt sætte sig i hendes sted.

Men nu er misdannelsesscanningerne jo ikke lavet som en "pick and choose"- løsning, hvor man selv definerer hvad man ser som "slemme" handicaps ;)

Personligt har ejg altid set misdannelsesscanningerne som en mulighed for at forberede sig på et eventuelt handicap- eller blive beroliget med det modsatte. Jeg er godt klar over, at der er nogen, der har så svære handicaps (f.eks. hjertefejl) at det vurderes at de ikke kan overleve og man derfor får en provokeret abort.

Det er ikke op til mig at dømme nogen, jeg kan blot sige, at jeg personligt aldrig ville fravælge et barn pga en manglende underarm. Jeg synes, at når man får en abort så sent, skal man være klar over, at det rent faktisk er et BARN man fratager muligheden for at leve. Tænker også på de der har født for tidligt f.eks er der nogen herinde der har født 24+, og har velfungerende børn den dag i dag. Dét synes jeg er tankevækken- grusomt tankevækkende :blink

Jeg kender (er tilbøjelig til at skrive heldigvis) ikke nogen, der har fået en sen-abort, men jeg ønsker held og lykke med projektet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syntes ikke folk kan tillade sig at dømme hende Julie fordi man ikke er enig i hendes beslutning. Man kan umuligt sætte sig i hendes sted.

Jo det kan man da! Man kan da netop dømme hende. Det er jo totalt uvigtigt om man kan sætte sig i hendes sted. Det primære er at barnet ikke har nogen rettigheder. I min verden skal man ikke slå et barn ihjel uanset om det er i maven eller udenfor. Man vælger ikke et barn fra, før der er meget tungtvejende grunde, f.eks. totalt handicap. Jeg ville ikke selv vælge et mongolbarn fra, men accepterer at andre gør det, da det trods alt er en tungtvejende grund. Men her er der tale om et 100% normalt arm, der blot skal have en mekanisk arm- sådanne fåes i dag computeriserede, så de virker meget ligesom naturlige lemmer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo det kan man da! Man kan da netop dømme hende. Det er jo totalt uvigtigt om man kan sætte sig i hendes sted. Det primære er at barnet ikke har nogen rettigheder. I min verden skal man ikke slå et barn ihjel uanset om det er i maven eller udenfor. Man vælger ikke et barn fra, før der er meget tungtvejende grunde, f.eks. totalt handicap. Jeg ville ikke selv vælge et mongolbarn fra, men accepterer at andre gør det, da det trods alt er en tungtvejende grund. Men her er der tale om et 100% normalt arm, der blot skal have en mekanisk arm- sådanne fåes i dag computeriserede, så de virker meget ligesom naturlige lemmer.

Nej, du mener at man kan tillade sig at dømme hende, og det gør jeg ikke.

Skulle vi nu ikke give plads til folks forskellige meninger?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo det kan man da! Man kan da netop dømme hende. Det er jo totalt uvigtigt om man kan sætte sig i hendes sted. Det primære er at barnet ikke har nogen rettigheder. I min verden skal man ikke slå et barn ihjel uanset om det er i maven eller udenfor. Man vælger ikke et barn fra, før der er meget tungtvejende grunde, f.eks. totalt handicap. Jeg ville ikke selv vælge et mongolbarn fra, men accepterer at andre gør det, da det trods alt er en tungtvejende grund. Men her er der tale om et 100% normalt arm, der blot skal have en mekanisk arm- sådanne fåes i dag computeriserede, så de virker meget ligesom naturlige lemmer.

Nej, du mener at man kan tillade sig at dømme hende, og det gør jeg ikke.

Skulle vi nu ikke give plads til folks forskellige meninger?

Som sagt et det individuelt hvad men mener er en tungtvejende grund til abort. Jeg mener f.eks. ikke at downs syndrom er slemt nok til at få abort, får det ser jeg ikke som noget slemt. Man behøver ikke at være enige om alt her i livet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For mig lyder det til at du kender personen fra artiklen, siden du tager det sådan til dig.

Nej, det gør jeg nu ikke, men indrømmede da gerne, hvis jeg gjorde ;) Jeg kan bare ikke lide, når en person bliver bagtalt, uden at kunne forsvare sig.

Knus Susanne

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Syntes faktisk det er ret godt klaret at det her forumindlæg har forvandlet sig til et for/imod Julie's beslutning, frem for det som forumindlægget oprindelig blev oprettet til.

Stakkels journalist, hun har håbet at komme i kontakt med kvinder som har fået foretaget en abort, og det eneste hun har fået ud af det, er en opildnet debat...

Men igen, jeg skal ikke selv komme for godt i gang, for jeg har jo selv deltaget i den!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På kirkegården hvor min lille engel dreng ligger, der ligger der en lille pige overfor..

som blev begravet 1 uge før.. hun blev født i uge 20 efter MD.

Der var alt galt med den her lille pige, hun havde væske i jernen + manglede noget i jernen, manglede leveren, hjertefejl, havde for mange fingre osv.

Hun havde absolut ingen chance for at overleve efter fødslen, så derfor fik moderen en provokeret abort.

Lige her der har man faktisk intet valg...

Det er sådanne situationer MD scanningen er for.

Jeg er sikker på at de ville ha givet alt for det at "bare" var en underarm den lille pige manglede.

Men jeg ser også MD som en mulighed på at forberede sig på noget.

og ikke som en "Take it or leave it".

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

personligt ville jeg ikke fravælge et barn pga en manglende underarm og slet ikke i uge 24!!!! og hvordan slår man lige barnet ihjel? og ku man ikke se den manglende hånd i uge 12???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

personligt ville jeg ikke fravælge et barn pga en manglende underarm og slet ikke i uge 24!!!! og hvordan slår man lige barnet ihjel? og ku man ikke se den manglende hånd i uge 12???

jeg tror nok at De havde valgt NF fra i uge 12... pga. deres unge alder (mener jeg).

men skyd mig ikke hvis det er forkert.

Jeg ville heller aldrig gøre det...

jeg synes at det er så trist det man læser i artiklen.. om at hun ligger på sofaen og prøver at ignorere de små spark fra maven.

Tænk lige engang at man kan gøre det... man har mærket liv, set det lille hjerte banke.. :boo

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De havde valgt NF fra i uge 12... pga. deres unge alder (mener jeg).

Så er de sQ da også dummere end vådt bølgepap! (ja rundstyk hvis jeg træder nogen over tæerne med den her bemærkning)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER