logo

Højtlæsning - hvilke bøger?

12 indlæg i dette emne

Vi har to drenge på tre og seks, og jeg savner inspiration til højtlæsningsbøger.

De kan rigtig godt lide fagbøger til børn, men jeg savner noget med humor, kapitler og generelt en god historie for børn, der ikke er for lang og tung at komme igennem. Det skal primært tilgodese den stores behov/være på hans niveau, den lille er skarp og skal nok følge fint med.

Har I nogle gode ideer?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Lille virgil, otto er et næsehorn, Orla frøsnapper ja Bjarne Reuters bøger i det hele taget.

Du kunne også med fordel se om du kunne finde nogle julekalender bøger, læste på et tidspunkt en bog om en piberenser nisse i det fritidshjem jeg arbejdede i, der var børnene mellem 5 og 7 år men hvad den hed husker jeg desværre ikke. Men der er jo 1000 vis af julekalender bøger.

"Den lille prins" er også sød, om en lille fyr der bor alene på en lille planet men som kommer til jorden.

Hvis jeg kommer i tanke om flere skal jeg nok tilføje dem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

"Folk og røvere i Kardemommeby" og "Klatremus og alle dyrene i Hakkebakkeskoven" så er der også lejlighed til at synge lidt undervejs

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lille virgil, otto er et næsehorn, Orla frøsnapper ja Bjarne Reuters bøger i det hele taget.

Som så er Ole Lund Kirkegård ;) men  gode bud

 

Du kunne også med fordel se om du kunne finde nogle julekalender bøger, læste på et tidspunkt en bog om en piberenser nisse i det fritidshjem jeg arbejdede i, der var børnene mellem 5 og 7 år men hvad den hed husker jeg desværre ikke. Men der er jo 1000 vis af julekalender bøger.

"Den lille prins" er også sød, om en lille fyr der bor alene på en lille planet men som kommer til jorden.

Hvis jeg kommer i tanke om flere skal jeg nok tilføje dem.

 

Emil fra Lønneberg kunne også være et bud

Klatremus og andre dyr i Hakkebakkeskoven

Snøvsen af Benny Andersen

 

  

Kim Fupz Aakeson skriver også nogle virkelig gode og morsomme bøger - bl.a. Vitello (du kan læse om dem her http://www.saxo.com/dk/series/vitello.aspx)

 

 

Tænker lige videre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jakob Martin Strids: Den utrolige historie om den kæmpestore pære

Ronja Røverdatter

Villas fra Valby (kan ikke huske forfatter, men virkelig sjov og i børnehøjde)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gummitazan :)

og bjarne reuter ville også være mine bud

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Serien om Kaptajn Underhyler - dem har vi lige læst. Dem synes vores 5-årige var rigtig sjove og fjollede.

Lige nu er vi gået i gang med Troldepus. Den fanger både ham og lillesøster på knap 3.

Og så slutter vi næsten hver aften med "Axel elsker biler", som vi fik i et Happy Meal på McD for et stykke tid siden. Den elsker ham på 5, og han kan efterhånden alle rimene udenad. Den bog er simpelthen fantastisk :D

Ellers har vi læst flere af de nævnte i tråden, bl.a Ole Lund Kirkegård og Thorbjørn Egners klassikere - og Bjarne Reuters bøger om Buster - men også bøgerne om Vitello.

Alle gode til højtlæsning i den aldersgruppe, du nævner.

For de store har vi pløjet os igennem Harry Potter, som er fantastisk til begge køn. Og Manu Sareens bøger om Iqbal Farooq er også rigtig gode til de lidt større.

Vores datter på 9 læser lige nu Vildheks bøgerne, og var også glad for Skammerens datter og efterfølgeren (som jeg lige har glemt navnet på). Men også gamle bøger som Puk og Susy-serien hitter også stadig - men måske ikke så meget til drenge. Men der er serien om "De Fem" - også gamle, men tit holder det alligevel.

De store her har også været glade for de gamle bøger om "De tre detektiver". De er også gode til drenge - jeg tror vores store dreng var omkring 7-8 år, da vi startede med at læse dem for ham. Og så fortsatte han selv.

Når dine drenge bliver lidt ældre er Dennis Jurgensen er også genial med hans børne "gysere". Dem har vi godt nok læst meget.

Beklager, at der lige kom lidt forslag til ældre børn også. Men så er der måske inspiration til om nogle år :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg har nogle ideer til bøger, men forståelsen bliver nok mest for den store, men rimene vil de begge elske:

 

Axel elsker biler

Mustafas kiosk og alle de andre rim (tror jeg nok den hedder)

Fikkedik og Falderina på indkøbstur til Kina - er røv sjov og faktisk lidt en udfordring at læse op - ihvertfald første gang ;)

 

Eller går man ikke fejl at Bjarne Reuter, Astrid Lingren

 

Disse er også søde/sjove:

Mulvarpen der ville vide hvem der havde lagt en lort på den hoved

Vitello får en klam kæreste (generelt alle Vitello-bøgerne er fantastiske)

Alfons Åberg bøgerne er jo total oldschool og hyggelige

 

Ellers så søg på kulturministeriets kulturkanon under børnebøger - der kommer også mange gode klassikere og fremragende bøger :)

 

Håber det gav lidt inspiration..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er enig i meget af det ovenfor anførte:-)

Min mands yngste har også haft stir fornøjelse af Mary Pope Osbornes bøger om det magiske hus i træet. Relativt korte bæger med lavt lix-tal (den store vil relativt snart selv kunne læse lidt i dem) og med gode historier:-)

Spiderwick-bøgerne er også gode:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tuuuuuusind tak, I er sgu bare så gode. Jeg får altså ikke lige svaret alle, men vil bare sige super mange gode bud.

 

Men jeg får det da helt dårligt med at vi ikke får læst nooooget mere end vi gør, at netop den slags bøger, I foreslår. Den står på tur til biblioteket her i weekenden, hvor vi må prøve os frem.

 

Vi har prøvet lidt Ole Lund Kirkegård, men jeg tror, han er for beskrivende, så mine børn falder fra. Og så tror jeg, historierne er lidt for lange. Der behøver ikke at være action på fra start, men de tænder meget på faktuelle oplysninger, noget, hvor de lærer noget nyt ret hurtigt, mens ved det beskrivende: "Så sagde Lille Virgil til Yrsa.... og løb videre... og og og" bliver det hurtigt for kedeligt. Måske de gider det lidt mere, når de bliver større (eller også er moderen ikke spændende nok, når hun læser).

 

Måske "De 5" fra vores barndom var noget, min storebror elskede dem. Dem må vi prøve, Nummer4 (jeg fik virkelig dårlig samvittighed, da du skrev om alt det, I får læst - puh, jeg har travlt, hehe), god ide. Må lige ind og tjekke, om de findes på biblioteket.

 

Tak igen til alle, jeg vil lige notere alle jeres bud ned.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bestemt ingen grund til dårlig samvittighed :) - nu har vi så også 4 børn i spredt alder, så vi kan ikke bare vælge en bog, som er for alle. Så det giver jo nogle flere bøger på bundlinien.

Den store på 13 læser godt nok selv nu, men hende på 9 får både læst højt for hyggens skyld - og læser selv. Og så plejer vi at læse noget fælles for de to mindste, som er tættere i alder.

Men generelt er vi bare nogle læseheste alle sammen, og vi har hundredevis af bøger herhjemme. Måske lidt for mange, når de skal støves af :D

Men som skrevet, så prøv fx med bøgerne om Kaptajn Underhyler. Titlerne alene var nok til at vores 5-årige var solgt. Det er lavet som en tegneserie, så der er masser af skøre billeder også :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vitello bøgerne er også sjove.

Generelt er billedbøger af cato thau jensen, dorte karrebæk og kim fupz aakeson ret gode. Delæses selvfølgelig igennem i stedet for at blive delt i mange kapitler, men fortjener en god plads i mit børnelitterære hjerte alligevel.

Herer et par titler:

Pigen der huskede det hele

Drengen der krøb

Mor

Da lille madsens hus blæste væk

Farvel hr muffin (sørgelig, familiens hamster dør, men meget oplagt at bruge til at bearbejde tab af bedsteforældre, kæledyr etc)

Snøvsen, findus og peddersen, brødrene grimms folkeeventyr og hc andersens kunsteventyr i børnevenlig version med billeder er jo altid godt.

Og så er prins purk også et hit.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER