Susse

Ståbræt eller søskendesæde

11 indlæg i dette emne

Silje er knap to når hun bliver storesøster og jeg er meget i tvivl om hvilken af overstående jeg skal købe.. Jeg har hørt både for og imod begge dele..

Det jeg har hørt:

Ståbræt: smart fordi barnet kan hoppe af og på, men barnet bliver også let doven. Upraktisk for forældrene at gå med, da man let kommer til at gå skævt eller gå imod.

Søskendesæde: Hårdt for stellet, praktisk til hvis det store barn bliver træt, forældrene skal dog løfte barnet. Har hørt det skulle være lettere at lære barnet at gå selv når der ikke er et ståbræt monteret..

Hvad har i hørt eller erfaret.. Hvad ville i vælge?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke erfaring med ståbræt, men vi købte et søskendesæde da Charlie blev født.... Jeg har nok brugt den 3-4 gange, og jeg synes absolut ikke det var praktisk! Det sidder ikke særlig godt på barnevognen (gjorde vores hvert fald ikke), Marlon sad tydeligt ikke særligt behageligt i den og Charlie vågnede af at Marlon kom op at sidde.... (Og så kunne Charlie jo lige så godt komme i bæreselen hos mig, og Marlon i klapvognen)

Havde jeg vidst hvad jeg ved nu, havde jeg klart investeret i en tvillingeklapvogn, hvor liften kunne stå i den ene side..... Men Marlon var selvfølgelig også kun 15 måneder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ville ikke undvære vores tvillingeklapvogn.. Johan ville aldrig kunne finde ud af, at blive stående på et bræt.. Han ville løbe fra mig :D Har selv overvejet et søskendesæde til, når Bella Gry sover i den store barnevogn og jeg skal hente Johan..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Max var 2 åg 2 mdr da han blev storebror vi havde den der efterløber/cykel som man kan spænde på barnevognen. Man han foretrak nærmest altid at gå :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har købt en brugt tvillingeklapvogn, hvor sæderne kan indstilles individuelt og der sagtens kan stå en lift.

Jeg forventer ikke at Sophia kan/vil gå de 800 m ned til DP selv, så er hun jo træt inden dagen rigtigt er begyndt :D og stå brædtet duer ikke når der er sne. Barnevognen vil Sophia bruge hos DP, så den skal jo ikke frem og tilbage før weekenden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Om du kan bruge et søskendesæde kommer an på hvilken barnevogn du har. Hvis den er fuldt undervogsstøttet (altså at stellet støtter både i for- og bagende af kassen, og at kassen ikke sidder på hængsler eller lignende) kan du godt bruge søskendesæde. Fx kan du godt bruge det med en Odder, men ikke en Emmaljunga, da Emmaljungaen ikke kan tåle vægten, og hængslerne vil blive skæve, og fodenden vil komme til at hænge.

 

Har ingen praktisk erfaring med nogle af delene :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er 23 mdr mellem mine 2 ældste og vi brugte søskendesæde på en gammel Scandia (som var nogenlunde som de gamle Odder vogne, altså fuldt understøttet kasse og ret stor og stabil vogn) vi brugte det meget det første ½ års tid når vi skulle handle og gå kortere ture. Så snart lillesøster skulle op og sidde i vognen duede det ikke, der lod jeg storebror gå eller sattte ham op og sidde i fodenden. Nu var "scateboardet" ikke rigtig blevet populært dengang, min nabo som har 2 års aldersforskel på sine små brugte det dagligt i lang tid. Tvillinge klapvogn syns jeg oså lyder smart men det kommer an på om man fx skal med bus, hvor det ikke er sikkert der er plads til en stor vogn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Om du kan bruge et søskendesæde kommer an på hvilken barnevogn du har. Hvis den er fuldt undervogsstøttet (altså at stellet støtter både i for- og bagende af kassen, og at kassen ikke sidder på hængsler eller lignende) kan du godt bruge søskendesæde. Fx kan du godt bruge det med en Odder, men ikke en Emmaljunga, da Emmaljungaen ikke kan tåle vægten, og hængslerne vil blive skæve, og fodenden vil komme til at hænge.

Har ingen praktisk erfaring med nogle af delene :)

Det er så kun odder med alm stel hvor man kan bruge søskendesæde.

Det nye letvægtstel støtter ikke på samme måde.

Jeg har aldrig brugt sæde eller ståbrædt. Ville aldrig bruge sæde af flere grunde. Ståbrædt er smart nok til de små, men det ser ud til at være træls at køre med.

Freja gik ved siden af eller kørte på cykel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor meget regner du med at skulle bruge det forresten? For ellers kan man som saga skriver jo sætte barnet i fodenden af vognen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for de gode input..

Har en oddervogn så den burde kunne holde til det..

Det er selvfølgelig nok rigtigt at det er noget hø med ståbræt og sne.. Selvom jeg har fået lov til at forsøge en naturlig fødsel tænker jeg at der nok er stor risiko for kejsersnit og så må jeg jo ikke løfte Silje.. Ih det er svært at beslutte sig ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har ingen erfaring direkte, da jeg jo slet ikke har født endnu. Men min svigerinde har ståbrættet til min store nevø - og det fungerer bare så godt. Tidligere havde han ofte bare sin løbecykel med og så drønede han, mens vi andre gik, hvilket nok i virkeligheden har været det største hit. Helt i starten, sad han bare i enden af barnevognen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER