Betty87

Hvad gør vi galt om natten?!

20 indlæg i dette emne

Om dagen har jeg en super harmonisk dreng, som sover på nogenlunde regelmæssige tidspunkter og tager nogle gode lure og spiser rigtig godt! Hans nat går som en drøm indtil kl ca 2, hvor han bliver utilfreds (passer ca med 3 timer siden sidste måltid) - han får noget at spise - men her spiser han ikke ret meget!!! Så bliver han puslet og jeg tilbyder ham mad igen, men her bruger han nærmest bare brystet som sut :( Så når han giver slip plejer jeg at bøvse ham af.. Og så bliver han puttet, men men men Liam fortsætter med at være en pyllermås - kan finde ro ved sutten i 2 min ad gangen og ved at blive vugget eller ligge på mors skulder! Han gaber og er super træt, men vil bare ikke sove :(

I nat gav jeg ham så babs igen kl. 4 (her har vi været vågen i 2 timer) og endelig faldt han i søvn i vuggen!! For så at vågne en time senere og vil have babs igen, men han spiser ikke ret meget hverken kl. 4 eller 5.30.. Her putter jeg ham på min mave hvor han kun har ble på og hans egen dyne over sig og han falder i søvn omkring kl. 6.45 og sover til kl. 10.00!! (Jeg får ham puttet ved siden af mig efter 30 min)..

Men hvad gør i andre om natten for at finde ro? Vi har kun kontorlampen tændt om natten, mens vi sidder i stuen og ammer og lys i bryggers, når han bliver puslet!! Så der er egentlig så mørkt som det er muligt..

Jeg snakker så lidt som muligt og vi tager alting stille og roligt!

Nogle råd? Han er nu 4 1/2 uge gammel..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nok verdens mest irriterende kommentar. Men mit bud er at i skal fortsætte som i gør (med at være kedelige, have det mørkt og være stille) og så lade ham lære det stille og roligt. Jeg kan sagtens forstå at det er røv hårdt og ærgerligt at han skal holde "fest" der om natten - men jeg tror simpelthen at det er alt for tidligt at forvente at han kender forskel på nat og dag, og dermed nemt ligger sig til at sove videre. Men eftersom han gaber og virker træt, så er i nok snart i mål.

 

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du skriver i pusler, har han skidt? Er der kun tis så lad være med at skifte ble. Her løfter jeg bare lige vigga op af vuggen, ammer ved siden af og så ned i vuggen igen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker er det muligt for dig at amme liggende i sengen? Og undgå at pusle ham med mindre han har lavet stort eller er meget våd. Så I bliver i soveværelset med lyset slukket (evt en lille kulørt natlampe), og hvis han trænger til at nusse lidt så lad ham nusse hos dig og læg ham så tilbage i egen seng så snart han sover. Det er selvfølgelig ikke sikkert det fungerer for dig, men det er i hvert fald en måde man som mor kan få lidt bedre søvn trods afbrydelser.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan er Vega også nogle nætter, og andre nætter er hun som en drøm.

Det er meget sjældent, at hun har skidt om natten, så jeg skifter hende ikke = bliver i samme rum.

Når hun vågner, taler jeg ikke med hende, ammer hende, bøvser af, vugger lidt hos mig, og så falder hun i søvn, så ligger jeg hende tilbage.

De nætter, hvor hun holder fest, skider hun ofte og jeg er nødt til at skifte hende, og så går der gerne to timer indtil hun falder i søvn igen, ligesom Liam. Tror det er normalt, at de gør det indimellem..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hos os har der altid vaeret saa moerkt som muligt og saa stille som muligt og 100 % kedeligt om natten, dvs. indtil kl. 7. 

 

Jeg kunne ikke amme liggende om natten, for baade Noah og jeg faldt i soevn lynhurtigt og saa blev det en helnatsforestilling med amningen. Hellere staa op og faa det overstaaet saa. men jeg gad godt, at det havde fungeret. Vi skiftede kun for at holde Noah vaagen til at spise nok og ellers ved poelle. Ellers har jeg altid bare taget ham op, ladet ham spise og lagt ham igen. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I der ikke skifter om natten: ammer i kun fra et bryst, eller fra begge?

Elina blev altid skiftet om natten, så hun var vågen nok til at spise fra begge bryster (og fordi hun havde diarre i 2 mdr. og stort set lavede i bleen efter hvert måltid). Det fungerede rigtig godt, og hun sov dejligt længe om natten. :)

Jeg har prøvet at gøre det samme med Carl, men for det første vil han kun have det andet bryst halvdelen af gangene, og for det andet sover han ikke længere af den grund (endnu), så jeg overvejer bare at lade være og så forhåbentligt få sovet lidt mere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han er så lille endnu, så jeg tror ikke der er så meget du kan gøre.

Men ville også prøve at amme liggende, og kun skifte hvis han er helt vågen og har prut i numsen. Min veninde der også havde en lille en der pruttede små prutter om natten, fik det råd af SP, at hun kun skulle skifte hvis baby var vågen!

Jeg havde selv en knægt der kun sov 1 1/2 time ad gangen om natten, og så blev han ammet liggende og faldt i søvn, herefter pruttede han en lille en, jeg skiftede ham og han vågnede igen. Så skulle han puttes igen og så kunne jeg herefter falde i søvn. Ca 1 - 1 1/2 time efter vågnede han igen og vi startde forfra. Sådan var de første 2-3 mdr med lidt variation.

Så nyd de timer han sover og glæd dig til at han bliver lidt større :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I der ikke skifter om natten: ammer i kun fra et bryst, eller fra begge?

Elina blev altid skiftet om natten, så hun var vågen nok til at spise fra begge bryster (og fordi hun havde diarre i 2 mdr. og stort set lavede i bleen efter hvert måltid). Det fungerede rigtig godt, og hun sov dejligt længe om natten. :)

Jeg har prøvet at gøre det samme med Carl, men for det første vil han kun have det andet bryst halvdelen af gangene, og for det andet sover han ikke længere af den grund (endnu), så jeg overvejer bare at lade være og så forhåbentligt få sovet lidt mere.[/quote)

Jeg ammede så mange gange at begge babser, var i gang flere gange :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kunne han være ekstra vågen fordi han ikke spiser sig ordentligt mæt?

Det lyder nemlig på din beskrivelse også somd en anden mulige forklaring, afhængigt af de mere præcise detaljer naturligvis. Men hvis nu du fx ammer liggende og gør de ting, de øvrige foreslår, og problemet måske mere er det lille måltid, så kunne det jo være et forslag at gøre det modsatte, bruge tiden til en ordentlig amning, hvor du er lidt fokuseret på at holde ham i gang, og så straks efter måltidet putte uden at skifte.

Men altså, han er meget lille, det er højst sandsynligt en vane omkring nat og dag han mangler. Rykker tidspunktet sig? De siger jo at en babys egen naturlige rytme er ca. 22 timer fra fødslen. Det tager lidt tid.

Det er hårdt. Især at blive skåret på søvnen er rædsomt! Det kan drive enhver til grænsen. Men hæng i. Det skal nok lykkes jer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vega får næsten altid kun fra et bryst, det er kun få gange om aftenen, at hun får fra begge..

Hun spiser/sluger i 5 min, bøvser, gylper en masse og falder i søvn ;)

Generelt spiser hun ekstrem hurtigt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er og har aldrig været god til at være vågen om natten, så vilkårerne her i huset ved at være baby er at jeg gør kun det mest absolut nødvendige om natten.

Helt fra de har været spæde så har jeg taget dem over i sengen når de vågner, lagt dem til og ammet liggende, så halv/hel-sover jeg og baby spiser, falder i søvn og slipper på et tidspunkt. Jeg skifter kun ble hvis de har skidt el de har tisset igennem ( min erfaring er at det som regel er bleskift de bliver mest vågen af om natten). Og jeg bøvser dem heller ikke - det ville jeg også kun bekymre mig om det hvis de gylper meget el de får ondt af ikke at blive det. Hvis ikke du bryder dig om at ligge ned og amme/sove sammen med ham så sæt dig op og am og læg ham når han sover.

Mine børn har aldrig været specielt begejstret for sutten de første måneder, der har mor altid været bedst. Og rytme er ikke noget man kan forlange af et så lille barn, først når de er 3-4 mdr kan man sådan snakke om mere faste rytmer. Nogen har det før og det er jo bare heldigt, men for de fleste er det først når de bliver lidt ældre.

Og så kan det jo også være hans 5-ugers tigerspring der driller lidt, hvis det er det så varer det jo max en uges tid, og så er det bare at holde ud så længe. Så har han bare brug for din tryghed og nærvær - også om natten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nok verdens mest irriterende kommentar. Men mit bud er at i skal fortsætte som i gør (med at være kedelige, have det mørkt og være stille) og så lade ham lære det stille og roligt. Jeg kan sagtens forstå at det er røv hårdt og ærgerligt at han skal holde "fest" der om natten - men jeg tror simpelthen at det er alt for tidligt at forvente at han kender forskel på nat og dag, og dermed nemt ligger sig til at sove videre. Men eftersom han gaber og virker træt, så er i nok snart i mål.

:kram

Tak for dit svar :) Jeg håber sådan at du har ret ang målet, for det er da slet ikke til at holde ud det andet.. Vi fortsætter og krydser fingre!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker er det muligt for dig at amme liggende i sengen? Og undgå at pusle ham med mindre han har lavet stort eller er meget våd. Så I bliver i soveværelset med lyset slukket (evt en lille kulørt natlampe), og hvis han trænger til at nusse lidt så lad ham nusse hos dig og læg ham så tilbage i egen seng så snart han sover. Det er selvfølgelig ikke sikkert det fungerer for dig, men det er i hvert fald en måde man som mor kan få lidt bedre søvn trods afbrydelser.

Vi ammer tit liggende, men han falder ofte i søvn før han er ordentlig mæt :( Så bruger det mest som en hyggestund om formiddagen eller eftermiddagen :)

Jeg skifter ham kun ved bonusbleer eller hvis han har tisset så meget at bleen er fyldt!!

Han får lov til at blive nusset og sådan, men han bliver bare utilfreds så snart jeg ligger ham fra mig :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du skriver i pusler, har han skidt? Er der kun tis så lad være med at skifte ble. Her løfter jeg bare lige vigga op af vuggen, ammer ved siden af og så ned i vuggen igen :)

Kan god være jeg skal have rykket stolen ind i soveværelset! Så vi ikke skal op at gå medmindre han skal pusles!!

Bleen bliver kun skiftet når det er fyldt eller ved bæ!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan er Vega også nogle nætter, og andre nætter er hun som en drøm.

Det er meget sjældent, at hun har skidt om natten, så jeg skifter hende ikke = bliver i samme rum.

Når hun vågner, taler jeg ikke med hende, ammer hende, bøvser af, vugger lidt hos mig, og så falder hun i søvn, så ligger jeg hende tilbage.

De nætter, hvor hun holder fest, skider hun ofte og jeg er nødt til at skifte hende, og så går der gerne to timer indtil hun falder i søvn igen, ligesom Liam. Tror det er normalt, at de gør det indimellem..

Du har nok ret, men det er bare super hårdt! Jeg har ikke haft mulighed for at sove i dag, og render rundt med en konstant hovedpine :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil gerne sige mange tak for alle jeres besvarelser! Alle er læst, men har ikke lige fået kommenteret alle.. Det har hjulpet meget at få stillet spørgsmål til hvordan jeg gjorde, sådan at man får reflekteret over det! Små ændringer er jo som regel vejen frem :) Det har også været dejligt at læse om jeres erfaringer og måder at gøre tingene på og kunne hente inspiration i dette! SÅ tusind mange tak - i er højest sandsynligt skyld i at denne nat er blevet 100 gange bedre! Så klap jer selv på skulderen ;)

Nattens forløb:

Søvn 21.40-00.50: 3 timer 10 min

spiser flot og tømmer det ene bryst - laver stort - sutter 3 gange ved bryst nummer 2 og falder i søvn ved brystet - puttes uden brok :loveshower

Søvn 01.30-03.15: 1 time 45 min

Vågner pga nummer 2 i bleen og vil også have babs - tilbyder bryst, hvor han spiser flot og tømmer det - bleen skiftes - bryst nummer 2 tilbydes, hvor han også spiser en del (her er han pakket ind i dynen) - lader ham ligge ved brystet til han falder i søvn - puttes uden brok :yay

Søvn 04.10-06.20: 2 timer 10 min

Vågner og virker til at være mega sulten! Han tilbydes bryst nummer 1 - op at bøvse - bryst 1 igen, men får ikke brystet tømt - falder i søvn - puttes uden brok :glad

Søvn 07.05-

Tanker/status:

- Liam har hængt meget i brysterne de sidste to-tre dage også om dagen og det er ca. også her nætterne begyndte!

- min mælkeproduktion er blevet øget over de sidste par dage!

Så tror måske jeg har haft en dreng med appetitspring :)

- ingen pyller/gråd i nat

Jeg fulgte bare med i stedet for at kæmpe med sut og andet! Og hver gang han vågnede viste det sig at have en årsag - enten lorteble, sult eller begge dele!

Jeg fulgte nogle af jeres råd og lod ham falde i søvn hos mig - hold da op en virkning ;) Ingen brok og moslen rundt = mere søvn til mor :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så vågnede Liam kl 8.00 og er nu blevet puttet igen kl 9.15!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

MEGET bedre :) 

 

Det er saa vigtigt ikke at goere for meget ud af det om natten... Noah havde et stort puttebehov og et stort suttebehov, saa han babsede selvfoelgelig, men derudover var det et hit at sove lige op og ned af os og sutte paa sutten. Det kan give meget af de kostbare soevntimer at give naerhed, ja, saa dejligt at det har virket for jer!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

MEGET bedre :)

Det er saa vigtigt ikke at goere for meget ud af det om natten... Noah havde et stort puttebehov og et stort suttebehov, saa han babsede selvfoelgelig, men derudover var det et hit at sove lige op og ned af os og sutte paa sutten. Det kan give meget af de kostbare soevntimer at give naerhed, ja, saa dejligt at det har virket for jer!

Det har virket ja og hold da op der er kommet gang i mælkeproduktionen ;) Så bliver mere og mere sikker på at det har været noget appetitspring! Men holder helt sikkert fast i den med dynen og falde i søvn ved mor inden han bliver puttet! Det var bare fantastisk at det gik så let :glad

Jeg sover bare helt vildt dårlig når han ligger mellem T og jeg :( Er bange for at mase ham og han ryger under vores dyner!! Han sveder desuden helt vildt, når han kommer over i vores seng - som i at hans tøj er helt fugtigt!

Sutten er en livsvigtig ting herhjemme! Fx har vi lige været til 5 ugers undersøgelse i dag! Han blev puttet 9.15 og vi gik kl. 9.45 - kom ind til lægen 10.25, hvor han vågnede og blev tjekket (uden protester så længe han havde sutten!) og så puttede jeg ham igen i barnevognen og gik hjem - han har lige fået sutten 2 gange de sidste 30 min, men ellers så sover han stadigvæk!! Så nu er det snart 3 timer siden han har spist :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER