Myyynte

HJÆLP til tøjstørrelser, hvad er jeres erfaring?

32 indlæg i dette emne

Hej piger. Vi er så småt begyndt at købe tøj til vores kommende datter, men indtil videre har jeg bare købt blandede fra 0-12 mdr. Jeg er meget i tvivl om hvor meget jeg skal købe i fx str. 62 og 68. Fra andre har jeg hørt at de vokser lynhurtigt de første 0-3 mdr., så mit spørgsmål er nok, hvilke str. skal man ikke købe for meget (udover str. 50) og hvilke kan man købe lidt mere? Børn vokser selvfølgelig forskelligt, men det kunne være dejligt at høre jeres erfaringer :) Ville være ærgerligt at have købt alt for meget tøj i fx str. 62, slet ikke når at blive brugt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

62 og 68 bruger de længere end 56 og 50

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, den størrelse tøj jeg havde allermest i...., og også ALT FOR MEGET! var str. 62.... :) og det var nok den størrelse hun har brugt kortest tid :P hun kom i str. 62, da hun var CA 6 uger og to uger efter stoppede jeg med at amme og fik derfor MME i stedet..., det gav et MEGA spring i størrelsen på meget kort tid :) - sagt på godt dansk, hun blev en lille prop ;)

str. 68 brugte hun til gengæld læææænge! Og det samme med 74.

str 80 og 86 har jeg efterhånden fået lagt i skabet på samme tid og begge dele passer nogenlunde nu... Hun er lige blevet 1 år.

håber min lange smøre gav lidt mening:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kun køb lidt i alle størrelser, er mit råd. :) Man aner ærlig talt intet om hvad der er godt at have før baby er der. Årstid, kropsbygning, koldt eller varmt barn, heldragter eller bukser/bluser er bare nogle af de faktorer der er umuligt (eller hvertfald tæt på) at tage stilling til eller vide noget om på forhånd.

Og ja, det er hyggeligt at købe babytøj, men det er faktisk endnu bedre når baby ér kommet ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

62 og 68 bruger de længere end 56 og 50

Tak. Hvad bruger Vigga nu?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi brugte 50 i ca 10 dage, da han tabte sig en del.

Str 56 har jeg lagt væk i weekenden (5 uger), og noget i 62 stumper allerede i benene...

Edit: Han er 59,5 cm nu, så er vist lidt lang. 62 passer fint alle andre steder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, den størrelse tøj jeg havde allermest i...., og også ALT FOR MEGET! var str. 62.... :) og det var nok den størrelse hun har brugt kortest tid :P hun kom i str. 62, da hun var CA 6 uger og to uger efter stoppede jeg med at amme og fik derfor MME i stedet..., det gav et MEGA spring i størrelsen på meget kort tid :) - sagt på godt dansk, hun blev en lille prop ;)

str. 68 brugte hun til gengæld læææænge! Og det samme med 74.

str 80 og 86 har jeg efterhånden fået lagt i skabet på samme tid og begge dele passer nogenlunde nu... Hun er lige blevet 1 år.

håber min lange smøre gav lidt mening:)

Tak :kiss synes bare det vildt svært at finde ud af, hvor meget tøj man skal have, specielt i starten.. vi gider ikke vaske tøj hver dag og de kan jo nemt bruge flere tøjsæt pr. dag ikke?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi brugte 50 i ca 10 dage, da han tabte sig en del.

Str 56 har jeg lagt væk i weekenden (5 uger), og noget i 62 stumper allerede i benene...

(null)

okay ja, så 50-60 skal man ikke have meget af, men igen, hvor meget skal man så have hehe.. :blink hvor meget tøj i str. 50 mener du man bør have liggende?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kun køb lidt i alle størrelser, er mit råd. :) Man aner ærlig talt intet om hvad der er godt at have før baby er der. Årstid, kropsbygning, koldt eller varmt barn, heldragter eller bukser/bluser er bare nogle af de faktorer der er umuligt (eller hvertfald tæt på) at tage stilling til eller vide noget om på forhånd.

Og ja, det er hyggeligt at købe babytøj, men det er faktisk endnu bedre når baby ér kommet ;)

Ja det vil nok være bedst ikke at købe alt for meget før baby kommer.. :D men det er lidt svært ikke at købe lidt hehe ;) jeg skal føde til foråret (slut marts) men der er det jo stadig vinter i dk i nogle måneder endnu, så det der skal jeg nok have lidt varmt/behageligt tøj, hvor str. 62-68 måske kan være mere sommerligt, men puha det svært :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde et par bukser, to natdragter, et par bodyer og en heldragt. Når det var til vask brugte han 56.

Det fungerede fint, selvom det var lidt stort. Men vi valgte ikke at købe mere i 50 da han ved fødslen var 52 og 3890.

Får man en lille baby, vil jeg nok have lidt mere i 50, men det kan man jo købe når baby er født. Selvom det er svært at vente ;)

(null)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som udgangspunkt havde jeg 3 sæt til hver dag da drengene var helt små.

Og det var fra inderst til yderst ;)

Men jeg har så heller ikke noget imod at vaske :P

Men køb ikke for meget i de helt små størrelser for som andre skriver, de vokser rigtig meget i starten :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit råd er kun at have en 3-4 sæt i de første to størrelser og se hvad der kommer i gaver for resten. Ofte forgaber gratulerende sig i de allermindste størrelser ;-)

Der er stor forskel på pasformen af babytøj. Fx bodystockings, hvor jeg forkøbte mig i de første 4 størrelser i bodies der blev alt for brede til mit meget lille barn. Det sad mærkeligt, og blev til 15-20 bodies det første leveår vi kun brugte i reserve i pusletasken eller når jeg ikke kunne følge med med tøjvaskeriet.

En bomuldshue eller to er god. Den skal de have uanset årstid, da hovedet afkøles for hurtigt uden så snart I kommer uden for en dør. Det gør I jo allerede fra sygehuset. Så de er gode.

En blød heldragt med fødder er god. Jeg synes de ofte smider strømperne af som nyfødte.

Desudener der lidt forskel på barnets hårfarve og generelle træk og ikke kun forældres temperament i forhold til om man vælger sarte rosa nuancer til piger eller lilla og rød med knald på farver og mønstre... Synes jeg da ;-)

Jeg tænker at lidt men godt og hyppig tøjvask er bedre end meget tøj, der kun bliver brugt et par gange før det er for småt.

Min datter brugte 62, 68 og 74 samt 80 rimeligt længe. Nok til at jeg snes jeg fik Noget ud af mine indkøb.

Store børn oplever man nogle gange slet ikke komme i str. 50... Men det er jo klart hvis ens barn er 53 cm lang ved fødslen, at så er det 56 der passer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde et par bukser, to natdragter, et par bodyer og en heldragt. Når det var til vask brugte han 56.

Det fungerede fint, selvom det var lidt stort. Men vi valgte ikke at købe mere i 50 da han ved fødslen var 52 og 3890.

Får man en lille baby, vil jeg nok have lidt mere i 50, men det kan man jo købe når baby er født. Selvom det er svært at vente ;)

(null)

Tak, ja det er nok bedst at vente til baby er født.. det er jo ikke til at vide hvor stor hun bliver :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altsaa... alt efter hvor stor baby er, naar baby kommer ud :rolleyes

Vi brugte str 50 meget laenge, synes jeg. husker ikke praecis, men i hvert fald 1,5 maaned, for Noah var jo lille og kunne i princippet vaere startet med str 48. Husker ogsaa, at han kunne passe str 50 og 56 sammen. Str. 62 brugte vi halvlaenge og str 68 ikke saa laenge. Saa nogle har brugt 62 laenge, andre 68 laenge. 74 .. jamen, det behover du ikke have noget af foer du har en baby og ved, hvad du gerne vil bruge for toej til den og hvordan den vokser :)

Det er brandtraels at have braendt det hele af foer baby kommer og det er saa hyggeligt at shoppe til sin baby, naar den er udenfor maven og man ved lige, hvad man gerne vil have til den :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aj, og faar du saa en lang, smal baby eller en tyk en, der ikke kan bruge smalle modeller..? Det ved man jo heller ikke. Jeg skal helst have smalt toej til Noah, men meget gave var bredt og noget af det, jeg havde koebt foer var bredt. Det er jo ogsaa oev, naar man nu har lagt liv og sjael i at finde det fiiineste foer ens baby foedes :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sophia var også en lille pige :wub så str 50 blev brugt i en til halvanden måned, ligesom Noah. Str 62 brugte hun ret længe, 68 blev nærmest sprunget over. 74 brugte hun ret længe, ligesom 80 osv

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her fik vi aldrig brugt str 50. Str 56 var han i, i 12 dage. Str 62, 68 og 74 var vi hurtig igennem i løbet af ca 5 måneder. 80 og 86 har vi brugt noget længere end alle de andre. Så køb ikke for meget. Det er altid muligt at købe efter du ved hvor stor din baby er...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er meget forskelligt hvordan de vokser.

Karla brugte 50-68 fuldstændigt så det passede med månederne. fx brugt hun str. 62 (2-4 måneder) nærmest fra den dag hun fyldte 2 måneder og det begyndte at stumpe så godt som på dagen hvor hun fyldte 4 måneder.

Dog havde vi ikke så meget i 50, og selv om hun nok passede bedst i den størrelse, brugte vi mest 56 med et lille ombuk den første måned. De bevæger sig jo ikke rundt, så det gør ikke noget at tøjet er lidt stort i det, når de er små (hellere det end for småt.

Men str. 74 sprang hun mere eller mindre over, og hun er først nu ved at vokse over i str. 86. Så størrelse 80 har hun brugt siden hun 7,5 måned til hun var 14 måneder. Der er flere stykker tøj hun nærmest har slidt op - og det er første gang vi oplever det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak piger for alle jeres fine svar :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sophia var også en lille pige :wub så str 50 blev brugt i en til halvanden måned, ligesom Noah. Str 62 brugte hun ret længe, 68 blev nærmest sprunget over. 74 brugte hun ret længe, ligesom 80 osv

Fuldstændig det samme her - str 68 var den hun brugte kortest tid og 62 og 74 brugte hun længe. Hvis ikke det er et gylpebarn, bruger de ikke ret meget tøj i str 50-62 - der ligger de jo bare og er fine, så de bliver ikke rigtig beskidte. Anna kunne sagtens have det samme tøj på 2-3 dage før det blev vasket. Køb lidt basis i de første størrelser og køb mere når baby er kommet. Et par heldragter med fødder og body'er kommer du langt med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altsaa... alt efter hvor stor baby er, naar baby kommer ud :rolleyes

Vi brugte str 50 meget laenge, synes jeg. husker ikke praecis, men i hvert fald 1,5 maaned, for Noah var jo lille og kunne i princippet vaere startet med str 48. Husker ogsaa, at han kunne passe str 50 og 56 sammen. Str. 62 brugte vi halvlaenge og str 68 ikke saa laenge. Saa nogle har brugt 62 laenge, andre 68 laenge. 74 .. jamen, det behover du ikke have noget af foer du har en baby og ved, hvad du gerne vil bruge for toej til den og hvordan den vokser :)

Det er brandtraels at have braendt det hele af foer baby kommer og det er saa hyggeligt at shoppe til sin baby, naar den er udenfor maven og man ved lige, hvad man gerne vil have til den :7himmel

:ditto sådan var det også med min ældste :)

Bella til gengæld er 4 måneder i dag og hun bruger stadig en del i str 56 og begynder at kunne passe lidt i str 62.. Meeen hun tager heller ikke meget på :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fuldstændig det samme her - str 68 var den hun brugte kortest tid og 62 og 74 brugte hun længe. Hvis ikke det er et gylpebarn, bruger de ikke ret meget tøj i str 50-62 - der ligger de jo bare og er fine, så de bliver ikke rigtig beskidte. Anna kunne sagtens have det samme tøj på 2-3 dage før det blev vasket. Køb lidt basis i de første størrelser og køb mere når baby er kommet. Et par heldragter med fødder og body'er kommer du langt med :)

Ja, vi havde en heldragt og 4 bodyer til de foerste uger - sydlandsk sommerbarn ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak. Hvad bruger Vigga nu?

62, det har hun brugt i et par måneder nu. Tror lige så stille hun begynder at bruge enkelte ting i 68

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vega var 56 cm ved fødslen, så selv om hun var slank i starten, så kom hun aldrig i str 50! Så pas på med str 50 :)

Igen handler det meget om årstiderne, så vent med at køb for meget i str 62 og 68, det skal du nok få tid til.

Jeg har vel 15 bodyer i hver størrelse, og kommer aldrig i bund med dem, så har for mange. Desuden er kjoler ikke særlig praktisk i den størrelse, så det har jeg også for meget af desværre.

Heldragter, bodyer, bukser og strømpebukser fungerer bedst her :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her var str 50 aldrig i brug. Men ellers har han fuldt størrelserne meget fint.

Jeg har så godt kunne lide at der var mindst 10 til 15 stk tøj af hvert incl diverse bodyer, lidt strømpebukser og ditto en flet kurv fyldt med strømper. Lidt huer og lidt varme trøjer.

Nu her hvor han er i str 80 og på vej mod str 86 oplever jeg også de slider anderledes på tøjet og der skal lidt mere til.

Så jeg vil sige som de andre, køb lidt af gangen eller hvad du føler dig bedst med. For det er meget lettere at vudere når den lille er født.

Her hjemme har der været tøj der aldrig kom i brug fordi det enten var for småt, for stort eller ikke var min smag alligevel da han fik det på første gang.

Og hvis du ved du får et lille barn, og du har det bedst med at have lidt i str 50 så køb lidt. Et par bodyer både kort og langærmet. Natdragte med fødder, strømper, lidt bluser og bløde bukser med blød elastik. Så burde du være godt med der også.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER