Fru-Nielsen

Søger inspiration til hjemmelavet smørbart pålæg!

19 indlæg i dette emne

Theodor er efterhånden oppe på at kværne en hel skive rugbrød til frokost (plus en masse grønt i hånden OG en portion øllebrød :P).

I starten fik han bare smør på, men vi er begyndt at putte lidt mere spændende ting på. Jeg vil gerne, at det er er hjemmelavet, så jeg undgår salt og andet skidt.

Han har allerede fået lidt forskelligt - og han æder jo alt. Jeg har kødboller i fryseren, som han normalt får blandet i sin grøntsagsmos til aften. Dem har jeg finthakket blandet i nogle ting. Startede med usaltet smør. I dag moste jeg en kødbolle med noget avokado. Og ellers har han et par gange bare fået en rest grøntsagsmos smurt på brøddet.

Jeg vil meget gerne have, at han får noget fisk. Tænker at smutte til fiskemanden efter noget rigtig torskerogn. Nogle gode tips til hvad det kan blandes med?? Og kan det egentlig fryses?

Men generelt søger jeg inspiration til noget med protein i (og det behøver ikke nødvendigvis være kød), da han ellers kun får kød/protein til aften.

Han spiser som sagt alt, og det må meget gerne være noget med noget smag i - vi er ikke bange for noget her ;)

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hummus :) Anna har altid været fan ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Camillat havde noget bønnemos - ved ikke om hun lavede det selv, men det var godt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det indeholder vidst ikke protein, men jeg skal have prøvet at bruge noget ærtens jeg fandt på Helens side.

250 g frosne ærter dækkes akkurat med vand og koges i 5 minutter. Gem kogevandet og blend sammen med 1 fed presset hvidløg, 2 tsk olie og evt lidt kogevand.

Det har en god smag og cremer konsistens. Kan evt smages til med salt og peber men det synes jeg slet ikke er nødvendigt.

God idé! :) Kan jo altid bare smide et kødbolle eller to i. ;) Men salten vil jeg nu holde mig fra. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hummus :) Anna har altid været fan ;)

Åh ja for dælen! :D Det skal jeg da have lavet noget af.. Det er morgen her jo også fan af :P Måske bare ikke på en rugbrød. Hehe.

Camillat havde noget bønnemos - ved ikke om hun lavede det selv, men det var godt ;)

Jeg har faktisk tænkt på bønner! :) Gik som barn i Steiner børnehave, hvor vi fik vegetarisk kost - bønnepostejen var min absolutte favorit! Når jeg har prøvet det som voksen, har jeg dog ikke være heeelt så begejsret :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh ja for dælen! :D Det skal jeg da have lavet noget af.. Det er morgen her jo også fan af :P Måske bare ikke på en rugbrød. Hehe.

Jeg har faktisk tænkt på bønner! :) Gik som barn i Steiner børnehave, hvor vi fik vegetarisk kost - bønnepostejen var min absolutte favorit! Når jeg har prøvet det som voksen, har jeg dog ikke være heeelt så begejsret :P

Jeg synes hummus er fantastisk som pålæg! Det er for eksempel vældig godt under spegepølse eller sammen med en skive avocado :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes hummus er fantastisk som pålæg! Det er for eksempel vældig godt under spegepølse eller sammen med en skive avocado :)

Nå for søren :P Jamen det kunne da godt være jeg skulle prøve at være lidt open minded så :P Haha

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blandede nogle gange torskerogn med creme fraiche for at det blev lidt mere smørbart.

Eller noget tunmousse af en art.

Eller laks rørt med philadelphia.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Æggesalat, smøreost, tunmousse :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blandede nogle gange torskerogn med creme fraiche for at det blev lidt mere smørbart.

Eller noget tunmousse af en art.

Eller laks rørt med philadelphia.

Jeg tænker også at torskerognen kunne blandes med creme fraiche. Måske lidt tomatpuré for smag. :)

Æggesalat, smøreost, tunmousse :)

Tak for nogle gode bud!! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

tun, torskerogn eller laks blandet op med noget fromache fraiche eller noget naturel flødeost og lidt friske krydderurter

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ville lige sige ar ærter indeholder 6.1 gr protein/100 gram og er en af de grøntsager med mest protein i :) så der er oplagt som smørepålæg, måske blendet med lidt avocado for at få en dejlig cremet konsistens? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

tun, torskerogn eller laks blandet op med noget fromache fraiche eller noget naturel flødeost og lidt friske krydderurter

Rigtig gode bud! :) Har planer om at lavet noget med noget laks. Men jeg tænker at fromage fraich da ikke er skide godt til en baby, da det jo er en ret så fedtreduceret produkt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ville lige sige ar ærter indeholder 6.1 gr protein/100 gram og er en af de grøntsager med mest protein i :) så der er oplagt som smørepålæg, måske blendet med lidt avocado for at få en dejlig cremet konsistens? :unsure

Hvor er du god!! :super Det er da lige sådan noget jeg gerne vil høre! Det vil da hvertfald ikke tage skade af noget avocado - så er der også nogle gode fedtstoffer! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forresten, hvilket noget rugbrød bruger du til Theo?

Mørkt rugbrød. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bare det alm fra Brugsen eller hvor? Synes nemlig det jeg købte er blevet helt vildt hurtigt tørt...

Ikke noget bestemt. Vi handler typisk i rema1000, fakta og kvickly. Så det billige derfra. Men det bliver nu også lidt tørt efter nogle dage. Tror ikke han spiser mere med en halv pakke før det ryger ud.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan fryse brødet ned og tage en enkelt skive op ad gangen -> mindre madspild og ikke tørt brød ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan fryse brødet ned og tage en enkelt skive op ad gangen -> mindre madspild og ikke tørt brød ;)

Det har vi prøvet, og jeg er ikke enig. Synes brødet bliver vildt tørt af at blive frosset.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kyllingelever kogt i sødmælk - tag sødmælk fra og blend. Bland lidt af den kogte sødmælk i så du får cremer konsistens. Smøres på brød. Kan sagtens bruges i mos eller på siden af mos til aften - kan også fryses ned!

Dampede rødspættefillet også godt til aften. Jeg skar i stykker og tog op af fryseren.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER