mtune

Chili con carne

18 indlæg i dette emne

Hvordan laver i jeres chili con carne??

Herhjemme er det supernemt..

½ kg hakket ko

1 pose tex mex chili con carne blanding/eller knoor

4 store peberfrugter

2 store dåser majs

3 dåser baked beans

3 dåser chili kidneybeans

Diverse krydderier (chili, hvidløg, paprika, salt, peber og hvad jeg ellers lige har i skabet

Kødet brunes, chili mix posen blandes i.. Tilsæt alle bønner inkl væden og rør rundt.. Tilsæt de andre krydderier du har lyst til.. Snit peberfrugterne i mundrette stykker eller som du har lyst.. de kommes i gryden og rør godt rundt.. Til sidst drænes dåserne med majs og de tilsættes og der røres rundt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi får det aldrig, hvorfor ved jeg ikke ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi får det aldrig, hvorfor ved jeg ikke ;)

Okay, vi får det jævnligt

Med ovenstående opskrift har David og jeg nemt mad til 3-5 dage, alt efter hvad vi får til.. Og noget af det ryger i fryseren for jeg gider alligevel ikke spise det samme i så mange dage

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi får det aldrig da vi ikke kan lide bønnerne,gider ikke sorterer dem fra hver gang

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg laver for det meste Jamie Olivers udgave, den kan vi alle lide herhjemme og er en stor favorit ved min datter.

INGREDIENSER

4 løg

2 fed hvidløg

olivenolie

2 teskefulde stødt spidskommen med top

4 strøgne teskefulde stødt chili

500 g oksebov

200 g soltørrede tomater i olie

3 friske røde chilier

1 stang hel kanel

4 dåser flåede tomater

vand

2 dåser kidneybønner

salt

peber

Fremgangsmåde

Pil løg og hvidløg og halver løgene. Hak løg og hvidløg i en foodprocessor. Hæld 4 spiseskefulde olivenolie i en middelvarm gryde og steg løgene bløde. Tilsæt spidskommen og chili og rør rundt. Skær kødet i mindre stykker og hak det i en foodprocessor.

Bland kødet med løg og krydderier. Fjern kernerne fra chilierne og blend dem sammen med de soltørrede tomater.

Hæld blandingen ned til kødet. Den hele kanel koges med, men tages op af gryden inden servering.

Tilsæt de flåede tomater. Fyld den ene tomme dåse med vand og tilsæt det. Læg låg på gryden og lad retten simre i halvanden time.

Efter en time tilsættes de drænede kidneybønner. Smag til med salt og peber.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi laver den således:

500 gr. Oksekød, hakket

500 gr. Løg

2 Rød peberfrugt

2 ds. Hakkede tomater

2 ds. Baked Beans i tomatsauce

2 fed Hvidløg

1 tsk. Spidskommen (valgfrit)

0.5 dl. Letmælk

Krydres efter smag med:

Cayennepeber

Chili, stødt

Salt

Peber

Løg hakkes fint, og svitses på en tør pande. Når de bider lidt på bunden, tilsættes vand.

Når vandet er kogt væk svitses oksefarsen med.

De hakkede tomater, Baked beans, mælk, hvidløg og hakkede peberfrugter hældes ved kødet/løg.

Der smages til med cayenne peber, chili, spidskomme, salt og peber.

Lad det simre i ca. en ½ time.

Det er SUPER nemt, og smager SUPER godt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruger ikke opskrift, men svitser løg og hvidløg, bruner hakket oksekød, tilsætter et par dåser flåede tomater, paprika, spidskommen, en smule mørk chokolade og chili (enten frisk eller pulver) og kidneybønner, evt. dem i chililage, så simrer det og jeg putter hakket peberfrugt i, helst rød eller blandet og nogle gange en dåse majs, hvis det skal fylde lidt mere. Salt og peber til sidst.

Serveres herhjemme med ris og cremefraiche eller tortillas/baguettes og creme fraiche.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror da vi skal prøve det en dag, bare for at prøve noget nyt. Hvad får i til det???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan jeres børn godt spise det..? er det ikke for stærkt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror da vi skal prøve det en dag, bare for at prøve noget nyt. Hvad får i til det???

Groft brød/hvidløgsbrød og somme tider ris...

Men det er jo egentlig en suppe, der spises med ske :)

Kan jeres børn godt spise det..? er det ikke for stærkt?

Den opskrift vi bruger er der intet stærkt i... Så kan man selv krydre det man synes... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi får ris, pasta, groft brød eller tortillas til

Nu har vi ikke børn så vores udgave er ret stærk, men det kan der jo sagtens ændres på.. Jeg kan se på de andre opskrifter at de ender med at være ret "våde". I min opskrift kommer der ikke andet væde end det fra bønnerne så det er en tyk omgang som er nem at have med at gøre for børn kan jeg forestille mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores har også noget der ligner kødsovs-konsistens, det er ikke flydende og vi har en flaske tabasco stående til de seje, så alle kan være med, også Josephine.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi laver den således:

500 gr. Oksekød, hakket

500 gr. Løg

2 Rød peberfrugt

2 ds. Hakkede tomater

2 ds. Baked Beans i tomatsauce

2 fed Hvidløg

1 tsk. Spidskommen (valgfrit)

0.5 dl. Letmælk

Krydres efter smag med:

Cayennepeber

Chili, stødt

Salt

Peber

Løg hakkes fint, og svitses på en tør pande. Når de bider lidt på bunden, tilsættes vand.

Når vandet er kogt væk svitses oksefarsen med.

De hakkede tomater, Baked beans, mælk, hvidløg og hakkede peberfrugter hældes ved kødet/løg.

Der smages til med cayenne peber, chili, spidskomme, salt og peber.

Lad det simre i ca. en ½ time.

Det er SUPER nemt, og smager SUPER godt :)

mon det smager af det samme hvis jeg udelader de bønner ?

eller kan jeg evt si dem fra så det kun er væden der kommer i ?

elsker chili can carne men ikke de bønner og derfor laver vi det aldrig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

mon det smager af det samme hvis jeg udelader de bønner ?

eller kan jeg evt si dem fra så det kun er væden der kommer i ?

elsker chili can carne men ikke de bønner og derfor laver vi det aldrig

Du kan da prøve.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

mon det smager af det samme hvis jeg udelader de bønner ?

eller kan jeg evt si dem fra så det kun er væden der kommer i ?

elsker chili can carne men ikke de bønner og derfor laver vi det aldrig

Så er det jo egentlig bare en kødsovs du laver

For essensen i chili con carne er netop bønner og massere af dem.. Men en kødsovs er heller ikke dårlig, selvom de ikke kan sammenlignes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

mon det smager af det samme hvis jeg udelader de bønner ?

eller kan jeg evt si dem fra så det kun er væden der kommer i ?

elsker chili can carne men ikke de bønner og derfor laver vi det aldrig

Ja jeg tror sagtens du kan undlade bønnerne... Erstat evt. med majs for at give fylde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg finder først det bedste tilbud på noget oksekød med god fedtmarmorering, sener og store fibre - fx en grydesteg, bovklump osso buco eller hvad der nu er. Gerne svarende til et kilo kød (dvs. mere hvis der er ben i). Når dette er købt tager jeg hjem og sætter bønner, ca. en kop af hver af lima- og kidney-) i blød natten over.

Dagen efter starter jeg omkring middagstid med at skære kødet i ujævne tern på godt et par cm på hver side. Jeg hakker et par løg og knuser og hakker og en god mængde hvidløg (10-12 fed). I bunden af en stor gryde (gerne en støbejernsstegegryde, men en almindelig tykbundet gryde er fin nok) kommer jeg en god mængde olie, og når det er varmet op, drysser jeg en toppet teskefuld spidskommen i - når det har stået og sydet lidt, tilsætter jeg løg og hvidløg, og når løget begynder at blive lidt gennemsigtigt i det, tilsætter jeg kødet (og hvis der var ben i kødet, smides det med i - det giver god smag, og der sidder sikkert lidt ekstra kød tilbage som kan koges af)).

Når kødet har fået farve på alle sider, tilsættes omkring en toppet spiseskefuld tomatpure, der røres ud i hele massen, derefter en dåse hakket tomat og en flaske øl (Vestfyen Ale fra Aldi er glimrende og billig - øllet er vigtigt fordi det giver mere fylde i smagen og dertil er med til at mørne kødet). Chili efter behov (hér begynder det at være meget individuelt - personligt foretrækker jeg at bruge frisk chili, gerne et par habaneroer) tilsættes sammen med en hel stang kanel og et drys salt (og evt. lidt stødt koriander). Det hele bringes i kog, der skrues ned til lav varme og lægges låg på (det er vigtigt at varmen ikke er så lav at gryden helt går af kog, men det skal kun simre). Det skal herefter stå i mindst 4 og gerne 5-6 timer.

Efter de første par timer tages kanelstangen op. Den sidste halve times tid kan det være en god idé at tage låget af og skrue helt op for varmen så noget væske kan fordampe. På dette tidspunkt er det en god idé at smage retten til for om der mangler salt (det gør der formentlig med mindre man er meget modig med hvor meget man tilsatte i første omgang), mere tomatpasta, chili ... og i øvrigt at fjerne evt. ben der har kogt med.

Mens kødet passer sig selv, drænes bønnerne. De koges herefter i nyt vand (sørg for at skumme dem i starten). Lima-bønnerne skal have 40 minutter og kidney-bønnerne omkring en time (evt. mere hvis de har ligget et stykke tid - mærk efter om de er møre inden de tages af kog). Når bønnerne er kogt, sættes de til side.

Når man mener at man efterhånden har lyst til faktisk at spise maden, blandes bønnerne i kødet - og får lov til at stå i det en 10 minutters tid (for lige at tage lidt smag, men uden at de bliver helt udkogte). Evt. kan man med god succes osse tilsætte en god håndfuld cashew-nødder.

Det er umiddelbart en lidt omstændelig opskrift, men selve køddelen er reelt meget simpel, og det meste af tiden passer den sig selv. Bønnerne er lidt mere arbejde end hvis man tager dem fra dåse, men der er virkelig osse forskel i smag (og konsistens) der gør det værd at prøve.

Kanelen kan udelades hvis man ikke bryder sig om det (jeg synes det er synd), og man kan sagtens som variation bruge hakket oksekød - og derved nedbringe kogetiden en del.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er det jo egentlig bare en kødsovs du laver

For essensen i chili con carne er netop bønner og massere af dem.. Men en kødsovs er heller ikke dårlig, selvom de ikke kan sammenlignes

Bønner er ikke nødvendige i chili con carne. Oprindeligt var retten uden. Jeg foretrækker helt klart at have dem med, men hvis man ikke bryder sig om bønner, kan man fint lave det uden. Dog ville jeg nok vælge en variant der ikke var baseret på hakket kød for netop at få det til at adskille sig fra en kødsovs.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER