Marianne1983

vaccine

10 indlæg i dette emne

Hejsa

Har lige læst i nyhederne at det anbefales at få influenza vaccine som gravid. Var lidt overrasket over det, da ingen har fortalt mig det (læge eller jordemoder). Nå, men vil høre hvad I gør? Jeg har da tænkt mig at tage den tror jeg, hvis det ligefrem anbefales. Kan også læse at man kan få den gratis som gravid.

Ved I om man bare får den ved egen læge?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er ret sikker på, at det er hos egen læge. Om ikke andet så ved de i hvert fald, hvem der ellers giver det.

Jeg tror umiddelbart, jeg selv tager imod den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også tænkt mig at tage imod tilbuddet (som jeg så reklameret for ved vores kommune), da jeg arbejder på et gymnasium = mange smittekilder. ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil også mene, at det bare er ved egen læge :) Min læge givet dem i hvert fald, men det er ikke sådan med tidsbestilling, det er sådan noget med at de har en bestemt dag, hvor man dumper ind og sætter sig i kø. Jeg tror, at nogle apoteker gør det samme, vores lokale gjorde i hvert fald, da jeg var gravid.

Jeg fravalgte dog vaccinen, men det er en helt anden snak :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så vidt jeg ka huske, så er det fra uge 12 (altså graviditetsuge), at man anbefaler vaccinen og ja det er hos egen læge.

Jeg nåede det ikk rigtigt - lægen havde glemt at fortælle mig om det og da han endelig kommer i tanke om det var det for sent - de anbefaler den jo helt til 1/3 og jeg var ved læge nogle dage efter. Desværre blev jeg ramt af influenza en uge efter og var 14 dage om at komme mig. Men fik beskeden at så længe jeg ikke havde feber, så skulle jeg ikk være bekymret for baby.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spurgte min læge, fordi min mand fik en ordentlig omgang influenza, da jeg var helt nygravid, så jeg ringede og spurgte, men det var ligesom for sent - også i forhold til sæsonen. Så hun sagde, at hvis jeg fik influenza, fik jeg det, og det skulle nok gå. Grunden til at man anbefaler det til gravide, er, at hvis det f.eks. sætter sig på lungerne, så er det ret begrænset, hvad man kan give af antibiotika.

At jeg så har haft et totalt jernhelbred, mens jeg er gravid er noget andet. Har fløjet igennem alle min mands influenzaer, forkølelser og roskildesyge x 2. Så lige for mig har der ikke været nogen grund til at være særlig forsigtig...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man skal henvende sig ved egen læge... :)

Det anbefales til alle gravide over 12. uge, hvis man er gravid i vinterhalvåret...

Det er ikke kun grundet at det kan sætte sig på lungerne, men en influenza kan være rigtig hård for kroppen hvis man er gravid, og hvis det kan undgåes at være sengeliggende med feber i en uge så er det klart det bedste :)

Vaccinen er gennemtestet, kan give lidt ubehag et par dage efter injektion, men ofte kun lidt irritation i huden! :) Og den skader ikke fosteret :)

SÅ det er bare om at komme ud af starthullerne og få den hvis man er gravid nu... :)

Man kan læse mere om den på sundhedsstyrelsens hjemmeside :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sidst jeg var gravid og spurgte min læge, sagde hun at jeg godt måtte få vaccinen, men at hun syntes det var unødvendigt. Hun mente at sunde og raske gravide ikke tog skade af influenza! Jeg har nu tænkt a spørge igen, når jeg skal til læge denne uge!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik af vide af min læge at når jeg var i 2 . Trimester skulle jeg komme og få vaccinen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej igen

Jeg kan nu fortælle at jeg har fået vacccinen. Sundhedsstyrelsen anbefaler den jo, og min læge synes også det var en god ide, så jeg var ikke i tvivl. Fik den i onsdags og har ikke mærket noget til den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER