Nitzen1987

Gode og varierende opskrifter på salat

5 indlæg i dette emne

Nu hvor jeg er startet på min livsstilsændring vil jeg gerne i gang med at spise meget grønt.... også salat problemet er bare at når jeg laver salat så bliver det den traditionelle med almindelig salat, tomat, agurk, peber og dressing, det bliver bare ret hurtigt kedeligt :( så har I ikke nogle gode fif hvordan man kan gøre det lidt spændende?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

I den "almindelige" salat blandning putter jeg gerne grape og avocado i.. nogle gange et æble også.

Også fint hakket broccoli... og fint revet gulerod

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruger meget opskrifterne fra Hjerteforeningen.dksom inspiration til at lave lækre og lette salater...

Her er nogle af mine yndlingsopskrifter derfra.

Ingredienser

500 g faste kartofler

1 lille romainesalat eller

½ iceberg

4 tomater

1 grøn peber

½ agurk

½ rødløg

50 g sorte Kalamata oliven

100 g salatost i tern, 3%

1 spsk olivenolie

1 spsk hvidvinseddike eller citronsaft

2 tsk tørret oregano

salt og peber

8 skiver fuldkornsbrød

Tilberedning

Kog kartoflerne og afkøl dem. Skær kartoflerne i skiver, og snit salaten. Skær tomaterne i halve både og peberfrugten i skiver. Skær agurken i tern. Fordel kartofler, salat, tomater, peberfrugt og agurk på et fad. Fordel rødløg i tern over grønsagerne sammen med oliven og salatost. Dryp olivenolie pisket med hvidvinseddike over. Krydr med oregano, salt og peber.

*************************************************************************

Ingredienser

1 salathoved, fx frillice

1 stor moden avocado

1 moden mango

1 Galiamelon

3 stilke bladselleri

1-2 tsk Sambal Oelek, Harissa eller anden stærk chilipasta

1 spsk raps- eller olivenolie

2 spsk citron eller limesaft

salt og peber

Tilberedning

Skyl salaten og lad den dryppe af. Skær avocado, mango og melon i tern. Skær bladselleristilkene i strimler på langs og herefter i små tern. Pisk en dressing af chilipasta, olie, citrussaft og lidt vand. Smag dressingen til med salt og peber og vend ingredienserne med dressingen.

********************************************************************************

Ingredienser

4 dl couscous eller bulgur

250 g små nye gulerødder

250 g små nye rødbeder

3 appelsiner

1 bundt mynte eller persille eller en blanding

2 spsk raps- eller olivenolie

salt og peber

Tilberedning

Tilbered couscoussen efter anvisning på emballagen og lad den køle af. Rens grønsagerne og kog dem. Gulerødderne skal koge ca. 5 minutter og rødbederne 15 – 20 minutter afhængig af størrelse. Dræn gulerødderne og kom dem i koldt vand. Kom rødbederne i iskoldt vand og smut skrællen af dem. Skræl appelsinerne i fileter over en skål. Knug resten af saften ud af hinderne og lad det dryppe ned i skålen. Pisk appelsinsaften med olie til en dressing. Smag den til med salt og peber. Hak mynten. Løsn couscoussen med en gaffel og vend grønsager, appelsinfileter, mynte og dressing i couscoussen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min yndlingssalat består af:

Iceberg

Honningmelon

Ristede pinjekerne

En smule bacon i tern

MUMS det er godt! :)

Jeg kommer til at leve af salater til forår/sommer med den ikke-trang til mad jeg har allerede nu.. så SUPER tråd det her :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ohhh der en 1000000000 muligheder. Prøv at købe Claus mayers bog: Salatværkstedet. Det er mums!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER