Mette

Faste dagslure

16 indlæg i dette emne

Har læst at når man rammer 3 måneder så er det godt at indføre 3 faste lure om dagen :) men kan ikke helt få det til at passe med hendes amninger synes jeg...

Jeg ammer ca. kl:

6

9

12

15

18

20.30

23

Hun sover til nat fra 23-09

Så har hun normalt lur fra 10-12 (nogen gange er hun dog vågen hvis vi fx er i MG, men hun sover altid lidt)

Men hvornår skal de andre lure ligge? Har lige lagt hende igen her kl 13 og hun virker ikke voldsom træt men skal nok falde i søvn tror jeg - så blir det fra 13-15 hun sover hvor hun skal ammes igen...

Skal hun så vente med at sove igen til efter amningen kl 18? Synes det er længe at vente... Som det er lige nu sover hun nærmest lidt mellem hver amning... Hvordan gør i med babyer på 3 måneder?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Da C var den alder kørte var vores rytme sådan:

Stå op klokken 6

Tidlig lur: 7-8 eller 8-9 alt efter hvor træt hun virkede

Middagslur: 12-15 (altså hun kom ud når jeg have ammet til middag og sov så 3-4 timer)

Sen eftermiddagslur 17-18 (18-19) - hun har aldrig været vild med den lur - især fordi hun sov så lang en middagslur, så det har været lidt på føling, men den havde stor betydning for hvor nem hun var at putte.

Blev puttet omkring kl.20-21

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok, så måske

Kl 6 amning

Nattelur

Kl 9 amning

Formiddagslur (lur 1, kort lur)

Kl 12 amning

Eftermiddagslur (lur 2)

Kl 15 amning

Kl 18 amning

Aftenlur (lur 3)

Kl 20.30 amning

Kl 23

Nattelur

Så på sigt kan hun blive puttet 20.30 efter amningen der, og så vil hun nok også være frisk før kl 9 så det bliver nat fra 21-7 når hun blir større...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke helt huske det i den alder. Noahs lure blev vist foerst klippefaste ved 6 mdr. Men hvornaar hans powernap sen eftermiddag faldt fra?

I den alder synes jeg at fast rytme er mere vigtigt end klokkeslet. Saa Vigga vil forstaa, at naa, nu har vi spist, saa skal vi lege, saa skal vi have en snack, saa skal vi sove og saa har mor alenetid. EASY - Eat, Awake, Sleep, You, mener jeg, det kan kaldes :)

Jeg kan ogsaa anbefale babysleepsite. Her er lidt links

http://www.babysleepsite.com/sleep-quick-tips/baby-schedule-when/

http://www.babysleepsite.com/schedules/4-month-old-schedule/ (den yngste sovespiseplan, hun har)

Liste over artikler.

http://www.babysleepsite.com/view-posts-by-category/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Easy lyder smart haha, god måde at huske det på! Synes bare det blir til mange korte lure hvis der både skal soves og leges mellem hver amning... Hun kan sagtens sove en hel periode mellem en amning... Og nogen gange vil hun gerne lege efter amning andre gange er hun så træt hun falder i søvn midt i det hele så synes det blir svært med en fast rutine mellem hver amning faktisk...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Easy lyder smart haha, god måde at huske det på! Synes bare det blir til mange korte lure hvis der både skal soves og leges mellem hver amning... Hun kan sagtens sove en hel periode mellem en amning... Og nogen gange vil hun gerne lege efter amning andre gange er hun så træt hun falder i søvn midt i det hele så synes det blir svært med en fast rutine mellem hver amning faktisk...

Ja, det syntes jeg ogsaa dengang. Jeg tog det vist mest, som det boed sig, af samme aarsag ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøvede lige at se om hun overhovedet gad være vågen mellem 15-18, men efter en time var hun træt og ville puttes ;) så indtil videre er det vist bare at have faste amninger og så må lurene komme om lidt tid når hun blir ældre... Hun er jo også kun 11 uger :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi fik aldrig en fast rutine så tidligt.. Tror faktisk hun var nærmere 8 måneder før vi kunne regne lidt med hende... Vi lyttede bare til hendes behov løbende

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min sp foreslog for efterhånden et stykke tid siden at vi prøvede at køre med kl. 9-lur, kl. 13-lur og så en gåtur med lur i barnevogn på et eller andet tidspunkt efter kl 15 - herefter godnat kl 20.

Vi har heller ikke endnu kunnet passe disse lure ind med de tidspunkter hvor Christine skal have mad - men kører typisk med max vågentid på 2-2 1/2 time ad gangen (ellers bliver hun overtræt) og så lure derefter. Som regel slår hun selv over på nat kl ca 20 og spiser derefter i søvne indtil næste morgen kl ca 7.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes det er vildt jeres børn kan være så længe vågne haha, vigga kan måske holde en halv time efter amning før hun viser tegn på træthed :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

James er jo alligevel nogle uger ældre end Vigga og jeg har nemlig samme spørgsmål. Vi har nemlig heller ingen fadt rytme, kun visse lure er faste men ikkectidspnkterne.

Han er ca : op ca 6.30

Morgenlur ca 1 time efter han er stået op, varer en lille time så fx 8.30-9.20

Længere formiddagslur, hvis vi er hjemme og jeg hjælper ham videre, gerne 1,5 time fra 10.30/11-12/12.30

Første eftermiddagslur på ca 45 min

Anden eftermiddagslur på ca 45 min

Nogle gange en kort powernap om aftenen mellem 18-19

I seng mellem 20.30-21

At han tager en morgenlur ca 1 time efter han er stået op, og at han går i seng mellem 20.30 og 21 er det mest faste, resten rykker sig.

Jeg læste et sted at ved 3 måneder bør de sove 13-15 timer i døgnet og de 5 timer bør være om dagen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh der gik længe før Silke Elia havde en fast rytme. Dog forsøgte vi rimelig tidligt at lære hende at hun skulle sove til nat kl. 19/20. Omkring uge 8 tror jeg for alvor det virkede. Og så var det først da hun gik over til to lure ved 6 måneder at der kom bare lidt rytme over lurene. Men hun har også bare altid sover elendigt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mads var 4 måneder, før han fik sin faste søvnrytme med 3 lure om dagen. Det var ikke så meget på klokkeslæt, men at kigge på uret, når han vågnede og vide, at han kunne klare to timer vågen, så ville han have brug for en lur igen. Og sådan blev det til 3 lure dagligt.

Langt senere, da vi gik over til 2 lure (og kan ikke huske hvornår... omkring 6-7 mdr..? ... vildt alligevel, at man glemmer så hurtigt :blink ), hed det kl. 8 SHARP og kl. 13 SHARP, og sådan sov han stort set, til vi startede VS.

Nu er det lidt noget rod igen, da han er ved at lave det om til en enkelt lur.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad er tegnene på at de er klar til 2 lure fremfor 3??? Tror måske snart Aron er klar fordi hans lure bliver meget korte og han nogle dage ikke er sådan rigtig træt før efter 3-4 timer, men han kan ikke klare sig fra kl 14-19 uden en lur...

Haha Mads nægtede bare at sove, når jeg puttede ham til den sidste lur :D Så her var det ret nemt at regne ud ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådanne dage har vi også... Men det er simpelthen noget lort når det sker, for det er typisk dage hvor han er vågnet kl 13 fra sin middagslur, og så var han bare totalt umulig kl 17.30 men nægtede alligevel at sove...

Ja, kan godt huske, hvordan det var :blink Man tænker bare "sov nu, du har godt af det", men de kan være nogle stædige banditter. Vi kom dog aldrig op på 3 lure igen, men han blev langsomt bedre til at håndtere den lange vågentid fra slutningen på 2. lur og til natteput.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes at du skal tage den med ro. Min erfaring er at babyerne i løbet 3-4 måneders alderen langt hen af vejen naturligt finder en rytme.

Mine to som har været længe vågen om aftenen ( også ca kl 23) er begyndt at gå tidligere til ro for natten i den periode. Og de er begyndt at have længere vågenperioder ... Indtil da har mine også kun kunnet holde sig vågen ca 1 time.

Jeg bruger heller ikke faste tidspunkter, jeg kender hvor lang tid hun er vågen, nu ca 2 timer og op til 3 timer inde hun går til ro for natten om aftenen. Så jeg kigger på uret når hun vågner og tager det som udgangspunkt.

Det er også svært at have helt faste tidspunkter for nogen gange sover de mere eller mindre, har tigerspring, eller man har aftaler man skal til så barnet vækkes.

Når de bliver noget ældre nok mellem 6 og 9 måneder kan man godt mere tale om faste tidspunkter.

Pt (midt i tigerspring) sover hun gerne enten 2 lange lurer, evt en kort eller 1 lang og 2 korte lurer.

Og jeg synes da mere at du langt hen af vejen skal passe amningerne ind frem for omvendt. Ella (også de andre to) får mad når hun vågner, så leger vi etc og når hun begynder at blive træt får hun en ammetår mere så hun puttes med fuld mave, så vågner hun i hvert fald ikke fordi hun er sulten ;-) hvis hun kun sover kort lur så venter vi gerne lidt med maden indtil hun selv beder om det. Man må jo gerne tilbyde barnet en ammetår selvom hun ikke har bedt om det :-)

her er det meget passende med mad når hun vågner også mad ca 2 timer senere, og så sover nogle gange 3-3,5 time før hun vågner og får mad igen.

Så hold øje med hende og støt hende i den rytme hun selv finder og prøve evt at rette til efter hvad der passer ind hos jer

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER