Scarlett

Beregning af terminsdato - hjælp!

7 indlæg i dette emne

Hej allesammen

Jeg fik to streger på graviditets testen i mandags og er over lykkeligt. :-) Jeg er dog lidt forvirret omkring hvordan jeg kan beregne min termin. Jeg skal først til lægen om to uger så det er jo laaaang tid at vente på at høre hvad hun siger. ;-)

Her er forhåbentlig den info der skal bruges for at regne det ud...

Sidste p-pille taget d. 23/6

Sidste mens 1. dag d. 28/6

ÆL vides ikke. Dog tegn på ÆL d. 9/7 ved hjælp af tolkning af livmorhalsslim. Så den er langt fra sikker.

Sidste negative graviditetstest d. 11/8

Positiv graviditetstest d. 19/8

Mens lign. symptomer omkring d. 25.- 28. juli - murren i underliv og ømme brystvorten.

Jeg fik regnet mig frem til 4/5-14 men min app siger 4/4-14. Det kommer vel også an på undfangelses tidspunket? Jeg kan jo have haft en lang cyklus nu hvor det var 1. cyklus efter p-pillestop efter 14 år på pillen.

Håber I kan hjælpe. :-) Kan bare ikke vente 14 dage med at få svar. ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg ved - så tager du sidste mens første dag og tæller 40 uger frem. Når du så bliver scannet, så måler de ud fra størrelsen på fosteret og fastsætter en dato der. Jeg tror ikke, at man selv sådan kan begynde for alvor at tælle på lidt længere eller lidt kortere cykli - jeg ved i hvert fald ikke hvordan..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lægen fastsætter din termin efter sidste mens 1. dag.. Også selvom cyklus er afvigende.. Og så fastsætter man den endelige termin til nakkefoldsscanningen. :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej søde dig

Jeg kan godt forstå, at du er utålmodig, men jeg bliver nødt til at sige, at jeg mener der faktisk ikke er nogen mulighed for at vide det sikkert! Da du ikke har haft nogen "ægte" menstruation siden stop med p-piller, er det umuligt at vide sikkert. Desuden kan en cyklus være lang eller kort, og befrugtningstidspunkt kan uanset ikke fastsættes eksakt ud fra menstruationsdato. Først ved NF eller en evt. tidlig scanning, kan man få en mere sikker alder på fosteret. Jeg var til tidlig scanning i hvad jeg troede var uge 6+4, hvor de fastsatte terminen til at være noget senere end beregnet ud fra sidste menstruations første dag, grundet lang cyklus.

Jeg tror dog, ud fra dine oplysninger, at der er 3 mulige scenarier.

1) Termin d. 4.4.14, ud fra sidste menstruations første dag (mest usandsynligt alternativ, hvis du spørger mig)

2) Termin ca. den 20. april 2014. Dette bygger jeg på tidspunkt for positiv graviditetstest, og at du kan have haft symptomer på ÆL (hvad du kalder menstruationslignende symptomer) omkring den 28. juli. Hvis man går 14 dage tilbage fra den 28.juli, og beregner termin ud fra den dato, får man termin ca. 20. april 2014, hvilket passer nogenlunde med dato for første positive graviditetstest, selv om også dette varierer voldsomt.

3) Termin d. 4.5.14, baseret på at det du oplevede den 25.-28. juli var en slags menstruation uden blødning, og at befrugtningen er sket omkring 14 dage senere. I så fald har du testet positivt meget tidligt!

Jeg har størst tro på alternativ 2, altså termin OMKRING 20. april. Men som sagt, der er ingen mulighed for at vide dette på nuværende tidspunkt. Hvis jeg var dig, ville jeg glæde mig over, at jeg blev gravid SÅ hurtigt efter p-pillestop, at det faktisk er svært at sige, hvornår terminen er! Jeg tror at din læge vil skulle beregne ud fra dato for 1. dag i sidste menstruation, uanset hvad, men denne terminberegning vil ikke være sikker. Så forsøg ikke at blive skuffet hvis lægen siger termin 4.4.14, og du senere får at vide, at terminen er op mod en måned senere, da lægens gætning er lige så god som andres, når vi ikke har scanningsdata eller andre sikre oplysninger at forholde os til :)

Uanset hvad: HELD OG LYKKE MED POSITIV TEST! :yay :yay :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det positive er, at hvis lægen siger 4/4, så bliver NF også fastlagt efter dette. Hvis det så viser sig du ikke er langt nok henne til at NF kan udføres - så får du en ekstra scanning :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1000 tak for besvarelserne alle sammen! :-)

Det er SÅ vildt at jeg er blevet gravid direkte efter p-pille stop så vi er bare SÅ glade. :-)

Jeg må vente og se hvad der sker til nakkefold.

Jeg tænker også selv det er scenario 1 eller 2. Også lidt ud fra at jeg muligvis kan være én med et lavt HCG niveu og derfor tester sent da jeg slet ikke har haft noget kvalme (7-9-13) endnu ihvertfald som jeg har læst skulle være synderen i forb. med kvalme. Men igen kan det jo også være fordi jeg slet ikke er så langt henne.

Jeg tror bare jeg skal lade være med at gætte og regne med termin et sted mellem 4/4 og 4/5. :-D Og så bare vente pænt og tålmodigt. ;-)

Det ville bestemt ikke være dårligt med en ekstra scanning ;-)

Knus til jer!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej søde dig

Jeg kan godt forstå, at du er utålmodig, men jeg bliver nødt til at sige, at jeg mener der faktisk ikke er nogen mulighed for at vide det sikkert! Da du ikke har haft nogen "ægte" menstruation siden stop med p-piller, er det umuligt at vide sikkert. Desuden kan en cyklus være lang eller kort, og befrugtningstidspunkt kan uanset ikke fastsættes eksakt ud fra menstruationsdato. Først ved NF eller en evt. tidlig scanning, kan man få en mere sikker alder på fosteret. Jeg var til tidlig scanning i hvad jeg troede var uge 6+4, hvor de fastsatte terminen til at være noget senere end beregnet ud fra sidste menstruations første dag, grundet lang cyklus.

Jeg tror dog, ud fra dine oplysninger, at der er 3 mulige scenarier.

1) Termin d. 4.4.14, ud fra sidste menstruations første dag (mest usandsynligt alternativ, hvis du spørger mig)

2) Termin ca. den 20. april 2014. Dette bygger jeg på tidspunkt for positiv graviditetstest, og at du kan have haft symptomer på ÆL (hvad du kalder menstruationslignende symptomer) omkring den 28. juli. Hvis man går 14 dage tilbage fra den 28.juli, og beregner termin ud fra den dato, får man termin ca. 20. april 2014, hvilket passer nogenlunde med dato for første positive graviditetstest, selv om også dette varierer voldsomt.

3) Termin d. 4.5.14, baseret på at det du oplevede den 25.-28. juli var en slags menstruation uden blødning, og at befrugtningen er sket omkring 14 dage senere. I så fald har du testet positivt meget tidligt!

Jeg har størst tro på alternativ 2, altså termin OMKRING 20. april. Men som sagt, der er ingen mulighed for at vide dette på nuværende tidspunkt. Hvis jeg var dig, ville jeg glæde mig over, at jeg blev gravid SÅ hurtigt efter p-pillestop, at det faktisk er svært at sige, hvornår terminen er! Jeg tror at din læge vil skulle beregne ud fra dato for 1. dag i sidste menstruation, uanset hvad, men denne terminberegning vil ikke være sikker. Så forsøg ikke at blive skuffet hvis lægen siger termin 4.4.14, og du senere får at vide, at terminen er op mod en måned senere, da lægens gætning er lige så god som andres, når vi ikke har scanningsdata eller andre sikre oplysninger at forholde os til :)

Uanset hvad: HELD OG LYKKE MED POSITIV TEST! :yay :yay :yay

Jeg har idag været til scanning og har fået ny termin. 25/4 2014 plus/minus 5 dage. :-) Så nr. to var vidst det rigtigt. :-) Jeg er i dag 7+3 og meget glad over at have set den lille og dens lille "hjerteblink". Wauw! :-D Det er det eneste jeg ser for mig konstant lige nu.

Synes lige du skulle have "afgørelsen" ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER