Mynthe

Mærke for lidt liv, og nu glukosebelastningstest

22 indlæg i dette emne

Hej

Jeg er lidt slået ud idag. Jeg har igår aftes og i formiddags ikke mærket så meget liv som jeg plejer.

Kun et par enkelte puf har jeg kunne frempovokere ved hjælp af koldt vand, rysten af maven mm.

Ringede så til afdelingen for gravide for at høre om der var grund til bekymring. Tænkte egentlig at det måske var lidt overilet, men jeg var utryg så valgte at ringe alligevel.

De ville gerne se mig, og jeg fik kørt en strimmel.

Den var fin, og sygeplejersken/jordemoren fik ved at rumstere godt med maven også den lille til at vågne op og vise lidt bevægelse.

Alt det er jo dejligt, men jeg lavede også en urinprøve og i den fandt de sukker (3+)

Så nu skal jeg imorgen til glukosetest.. bum bum.

Glæder mig til det er ovre, og jeg forhåbentlig får positivt svar, men jeg synes godt nok ikk det er sjovt.

Har taget 11kg på, og ligenu så slår jeg bare mig selv i hovedet over ikke at have gjort mere ved kosten før.

Har det virkelig som om at det er min skyld, come on, jeg er ikke engang 30 og så skal jeg til tjek for en livsstilssygdom.. arhmen altså.

Jeg har læst mig til at det er forholdsvis almindeligt under graviditet, og at der iøvrigt også er en stor mulighed for at jeg får et godt resultat på glukosetesten, men altså

øv bøv, skod søndag!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg vil bare lige give dig et kram - har selv lige fået konstateret svangerskabsdiabetes, så jeg kender godt følelserne - især skylden! Men så er det nu du skal vende det :) Jeg forsøger at vende min skuffelse over mig selv til energi til at gøre noget ved det :)

Håber ikke der er noget at komme efter! :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også været igennem en glukosetest - fordi min BMI var præcis 27 da jeg blev gravid. Det var kedeligt men gik fint - krydser fingre for at alt er godt - ellers er det jo rart at der bliver holdt øje med en :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil bare lige give dig et kram - har selv lige fået konstateret svangerskabsdiabetes, så jeg kender godt følelserne - især skylden! Men så er det nu du skal vende det :) Jeg forsøger at vende min skuffelse over mig selv til energi til at gøre noget ved det :)

Håber ikke der er noget at komme efter! :kram2

Tak for dine søde ord.

Det er rart at høre jeg ikk er ene om at kæmpe med en skyldfølelse. Nu krydser jeg fingre og håber på det bedste imorgen.

Min mand er ret rolig omkring det, det hjælper lidt når han siger at vi faktisk lever sundt (og det gør vi jo), så det nytter ikke noget at jeg slår mig selv i hovedet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også været igennem en glukosetest - fordi min BMI var præcis 27 da jeg blev gravid. Det var kedeligt men gik fint - krydser fingre for at alt er godt - ellers er det jo rart at der bliver holdt øje med en :-)

Dejligt at det gik fint for dig, og du har ret, det er jo kun godt at der er kontrol med tingene.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er testen taget og jeg kan vente på svar.

Jeg får kun svar hvis svaret er negativt. Det er da lidt underligt.

Jeg har i hvert fald tænkt mig at ringe for at forhøre mig om svaret hvis jeg ikke hører noget, det kan jo være jeg bare er "glemt".

Jeg skal til jordemoder imorgen, der vil jeg lige høre hvad tallene bør være inden for og også hvornår hun vil mene jeg bør kunne forvente svar.

Jeg synes iøvrigt ikke at det var så slemt. Sukkerblandingen smagte grimt, og det var kedeligt at vente, men bortset fra det var det fint nok.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt at det gik nogenlunde trods omstændighederne.. :-) jeg fik at vide at jeg kun ville høre noget hvis svaret var positivt.. Jeg ville nok også bare ringe og spørge uanset hvad..

Sender en masse kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt at det gik nogenlunde trods omstændighederne.. :-) jeg fik at vide at jeg kun ville høre noget hvis svaret var positivt.. Jeg ville nok også bare ringe og spørge uanset hvad..

Sender en masse kram

med negativt, mente jeg dårligt. altså jeg får kun svar hvis sukker-niveauet i blodprøven er for højt.

Hvornår var du til test, og gik det godt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var afsted i juni.. Akut tid fordi at de pludselig blev opmærksomme på at jeg havde den arvelige faktor.. Men jeg hørte aldrig noget, og lægen hørte heller ikke mere.. Så alt er åbenbart okay :-) Nu forstår jeg hvad du mente med dit indlæg :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også været afsted i dag, huha faste og mig er ikke gode venner. Den der sukkerdrik generede mig nu ikke videre.

Jeg får ligesom dig kun svar, såfremt mit blodstillende er for højt, i løbet af 2-3 dage. Regner med at ringe sidst på ugen, hvis ikke jeg hører noget (krydser fingre). Min mor fortalte, at hun altid kan se svaret på sine blodprøver på sundhed.dk, så der vil jeg nok lige tjekke i morgen :) Måske vi er heldige, der er svar derinde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også været afsted i dag, huha faste og mig er ikke gode venner. Den der sukkerdrik generede mig nu ikke videre.

Jeg får ligesom dig kun svar, såfremt mit blodstillende er for højt, i løbet af 2-3 dage. Regner med at ringe sidst på ugen, hvis ikke jeg hører noget (krydser fingre). Min mor fortalte, at hun altid kan se svaret på sine blodprøver på sundhed.dk, så der vil jeg nok lige tjekke i morgen :) Måske vi er heldige, der er svar derinde.

Med hensyn til sundhed.dk mener jeg at der går omkring 14 dage. Det er i hvert fald hvad der står derinde, men jeg har ikke meget erfaring i at bruge det så det er da værd at tjekke nu din mor har en anden erfaring.

Sjovt som vi har det forskelligt, fasten generede ikke mig, det var jo "kun" morgenmaden jeg ikke kunne få til tiden, men tilgengæld så smagte det vand som bare pokker.

Kunne næsten mærke at det var tykt af sukker. :prik

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Med hensyn til sundhed.dk mener jeg at der går omkring 14 dage. Det er i hvert fald hvad der står derinde, men jeg har ikke meget erfaring i at bruge det så det er da værd at tjekke nu din mor har en anden erfaring.

Sjovt som vi har det forskelligt, fasten generede ikke mig, det var jo "kun" morgenmaden jeg ikke kunne få til tiden, men tilgengæld så smagte det vand som bare pokker.

Kunne næsten mærke at det var tykt af sukker. :prik

De havde puttet ret meget citron i, måske det var derfor. Jeg har aldrig fungeret uden morgenmad, i mine teenage år besvimede jeg hvis der gik for lang tid inden morgenmaden, også hvis det bare var fordi, jeg tog et bad inden (det kan jeg dog nu). Så måske det er derfor fasten generer mig, blev i hvert fald noget så svimmel, havde kvalme og kunne ikke se klart. Så i dag var skøn, der kunne jeg få mine havregryn som sædvanligt :)

Jeg har tjekket sundhed.dk i dag, der står bare, at jeg fik lavet en prøve i går og så HS, hvad så end det betyder. Så tror ikke det kan bruges til noget desværre. Må bare håbe på, der ikke kommer brev og så ringe til jordemoderen torsdag/fredag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var til "almindelig" jordemor idag, og hun kunne se svaret i sin journal :)

Jeg har ikke graviditetssukkersyge, mit tal lå på 5,x så det er bare skøøønt!

Krydser fingre for at du får samme resultat!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var til "almindelig" jordemor idag, og hun kunne se svaret i sin journal :)

Jeg har ikke graviditetssukkersyge, mit tal lå på 5,x så det er bare skøøønt!

Krydser fingre for at du får samme resultat!

Ej hvor godt! Tillykke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var dejligt :-).

Jeg skal have den lavet d. 11/9 da min morfar havde gammelmandssukkersyge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det er skønt

RJS, "sjovt" at det er nok at din morfar havde gammelmandssukkersyge, det havde en af mine bedsteforældre også, men de var jo netop gamle så har ikke engang tænkt på at nævne det ved lægen.

Der er så vidt jeg ved ikke nogen i min eller mandens familie som har fået sukkersyge imens de stadig var "friske".

Var din morfar "gammel" eller "yngre" da han fik sukkersyge?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det er skønt

RJS, "sjovt" at det er nok at din morfar havde gammelmandssukkersyge, det havde en af mine bedsteforældre også, men de var jo netop gamle så har ikke engang tænkt på at nævne det ved lægen.

Der er så vidt jeg ved ikke nogen i min eller mandens familie som har fået sukkersyge imens de stadig var "friske".

Var din morfar "gammel" eller "yngre" da han fik sukkersyge?

Han fik det som ung og var helt normal vægtig, men ingen andre har haft det ud over ham. Fik afvide af lægen inden jeg fik lavet vandra, at det var vigtigt at man spurgte ind hos sine egne forældre hvad der var af sygdomme og også de arvelige, da man så skulle være opmærksomme på dem i gennem graviditeten og ved scanningerne.

I min mand familie har hans faster og onkel med født hjerte fejl, men da min svigerfar og mand ikke har det betyder det ikke noget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han fik det som ung og var helt normal vægtig, men ingen andre har haft det ud over ham. Fik afvide af lægen inden jeg fik lavet vandra, at det var vigtigt at man spurgte ind hos sine egne forældre hvad der var af sygdomme og også de arvelige, da man så skulle være opmærksomme på dem i gennem graviditeten og ved scanningerne.

I min mand familie har hans faster og onkel med født hjerte fejl, men da min svigerfar og mand ikke har det betyder det ikke noget.

så giver det bedre mening.

Jeg har en lillebror der blev født med hjernebrok, så har i den grad også fået tjekket op på arvelige faktorer, men kun 1-gren ud.

Dejligt at du ikke skal bekymre dig ekstra over risiko for hjertefejl!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev utålmodig, så ringede til jordemoderkonsultationen - min prøve var heldigvis også fin :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev utålmodig, så ringede til jordemoderkonsultationen - min prøve var heldigvis også fin :)

Dejligt, tillykke med det :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt, tillykke med det :glad

Tak :) Det er skønt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super at det gik fint for jer - og sikke mange der har fået taget testen når alt kommer til alt - der er vist ingen grund til skyldfølelse Mynthe ;-)

Jeg skulle ringe ind efter resultatet under alleomstændigheder, da jeg fik besked på at skrive tallet på min vandrejournal...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER