Barbamama

Er I begyndt at kigge efter uld?

290 indlæg i dette emne

Inden alle render ud og køber sig alt for fattige i uld til fuld pris, vil jeg lige minde om baby-. og småbørnsmessen i oktober. Jeg mener at kunne huske, at der sidste år var en del uld og uld/silke til lidt billigere penge. Jeg har i hvert fald selv tænkt mig, at vente med at købe til messen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er behandlet (ved ikke lige helt hvordan), så det kan vaskes sammen med det andet tøj på 40 grader og ikke behøver uldvaskemiddel.

Læs evt. HER

Mit superwash skal stadig have vaskemiddel uden enzymer - det står i vaskeanvisbingen, der er stadig levende uld tilbage :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit superwash skal stadig have vaskemiddel uden enzymer - det står i vaskeanvisbingen, der er stadig levende uld tilbage :-)

:D Levende uld :D

Ej, bliver lige nødt til at knytte en kommentar til dét med superwash og uld generelt ;) Jeg er "fan" af uld, fordi jeg synes det er blødt og lækkert- og mest af alt fordi jeg har to børn der meget nemt bliver syge. Vi har haft rigtig god gavn af uld. Vi har haft en del Engel, Cosilana, Living Craft mv i ren uld/uld silke, men også Joha, Små rollinger (Bilkas), Änglamark som er superwashed. Vi bruger uld fordi vi kan lide det. Jeg synes måske det er en lidt overdrevet diskussion, at superwashed er så "forkert". Jeg synes stadig det er lækkert og nogle af uld/bomuld blandingerne er bare bedre som nattøj. Feks bruger jeg uld/bomuld som nattøj i overgangen fra almindelig bomuld og til de uldfrotté natdragter vi har. Synes den rene uld er for tynd ;)

Anyway- jeg synes ikke der er nogen grund til at føle sig "snydt" over superwashed uld. Som Kathinka skriver, så er der stadig "levende får i det" og det har stadig gode egenskaber :) :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror min 'snydt' kommentar handler om at jeg troede at jeg ved køb af Joha købte ulds gode egenskaber i fuld flor, og der tog jeg så åbenbart fejl :-p

Men kan en eller anden skære ud i pap for mig hvad præcis jeg går glip af? Er faktisk ikke sikker på at jeg fatter det...

I pap: superwashed uld er behandlet med et enzym der gør, at ulden kan tåle at blive vasket ved højere temperatur og holder formen bedre (ved korrekt vask). Ulempen er, at det tager lidt af ulden oprindelige egenskaber, hvilket inkarnerede "uldbrugere" er meget imod.

Ren uld er "bare" ren uld og rent naturprodukt. Det er blødere (IMO) og mere lækkert (IMO). Men det er sværere at vaske- specielt når man har en svinemikkeline som Karo :D Og så har det lettere ved at komme ud af form, synes jeg. Uld/silke produkter må for Guds skyld ikke få for høje temperaturer, da det helt ødelægger strukturen i trådene.

I forhold til om egenskaberne forsvinder med superwashed, så er mit argument og tanke altså, at den rene uld nemt kan vaskes for varmt så ulden også mister en del af deres naturlige egenskaber- og så tænker Jeg det næsten er hip som hap.

Når det er sagt, køber jeg som nævnt faktisk alle blandinger af både ren uld, uld/silke, uldfrotté, uldfleece og superwashed uld og uld/bomuld :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men er ex en langærmet uld/bomuld body fra Joha så varmere og bedre til at temperere end en alm bomuld?

Lige pt bruger han nemlig sine uld/bomuld bodyen fordi det er begyndt at blive lidt koldere, især i gulv-højde hvor han unægteligt bruger en del tid

Det vil jeg til hver en tid sige ja til! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det vil jeg til hver en tid sige ja til! :)

Enig! Sådan som jeg har forstået det, har superwashed uld ikke samme evne til at holde tør som ren uld. Jeg tror altså stadig varme effekten er der, men hvis han sveder, så absorbere tøjet ikke sveden..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor hurtigt reagerede hun på det? Jeg har nemlig en forestilling om, at Anabella lige skal prøve en af de nyindkøbte bodyer før jeg hiver mærket af dem alle, og se hvordan huden reagerer.. Jeg har to uger til at sende retur ;)

Samme dag hun fik den på, så indenfor et par timer. Og der var ikke noget at ta fejl af, det var et chok da jeg fik tøjet af hende og så hvor rød hun var blevet.

Det er forresten vigtigt at du vasker den før brug (undskyld hvis det er selvindlysende) Melissas eksem reaktion kan godt skyldes at undertrøjen kun havde været vasket en gang og der stadig var "noget" i den fra superwash behandlingen. Det er nu også mange år siden så jeg tør ikke sige om behandlingen er "bedre" nutildags.

Vi skiftede til silke til Melissa, men da hun blev ældre fik hun uld/silke hjemmestrik og det kunne hun godt tåle.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men er ex en langærmet uld/bomuld body fra Joha så varmere og bedre til at temperere end en alm bomuld?

Lige pt bruger han nemlig sine uld/bomuld bodyen fordi det er begyndt at blive lidt koldere, især i gulv-højde hvor han unægteligt bruger en del tid

Det synes jeg bestemt :) Lige nu sover Karo også i uld/bomuld fra Små Rollinger :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:D Levende uld :D

Ej, bliver lige nødt til at knytte en kommentar til dét med superwash og uld generelt ;) Jeg er "fan" af uld, fordi jeg synes det er blødt og lækkert- og mest af alt fordi jeg har to børn der meget nemt bliver syge. Vi har haft rigtig god gavn af uld. Vi har haft en del Engel, Cosilana, Living Craft mv i ren uld/uld silke, men også Joha, Små rollinger (Bilkas), Änglamark som er superwashed. Vi bruger uld fordi vi kan lide det. Jeg synes måske det er en lidt overdrevet diskussion, at superwashed er så "forkert". Jeg synes stadig det er lækkert og nogle af uld/bomuld blandingerne er bare bedre som nattøj. Feks bruger jeg uld/bomuld som nattøj i overgangen fra almindelig bomuld og til de uldfrotté natdragter vi har. Synes den rene uld er for tynd ;)

Anyway- jeg synes ikke der er nogen grund til at føle sig "snydt" over superwashed uld. Som Kathinka skriver, så er der stadig "levende får i det" og det har stadig gode egenskaber :) :D

Jeg tror også bare man skal være klar over hvad man køber og sætte sine forventninger herefter. F kan ikke tåle uld, så vi bruger uld/bomuld og jeg kan klart mærke forskel på F, når vi skifter til bomuld om foråret. Så det lidt uld han har på, har klart en positiv virkning, selv om det er superwash! Og så er det ski smart, hvis man har en utæt skidemikkel og bor på 2. sal og skal i kælderen og vaske, at undertøjet tåler 40 grader og tørretumbler :-) så er todller diare ikke så slemt, som når man står m håndvask og lanolinsæbe osv ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha, jeg skal vist til at have besluttet mig for ulddragt i en fart. Der var 0,7 grader da jeg puttede William til formiddagslur (og frost i græsset :blink ). Heldigvis var han fin varm da han kom op, jeg havde viklet ham i min uldplaid og den var åbenbart varm nok. Min mand er også vild med Disana dragten, han er mest på den brune, jeg er mest på den grå - jeg tror nok det ender med en grå ;) :P :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:D Levende uld :D

Ej, bliver lige nødt til at knytte en kommentar til dét med superwash og uld generelt ;) Jeg er "fan" af uld, fordi jeg synes det er blødt og lækkert- og mest af alt fordi jeg har to børn der meget nemt bliver syge. Vi har haft rigtig god gavn af uld. Vi har haft en del Engel, Cosilana, Living Craft mv i ren uld/uld silke, men også Joha, Små rollinger (Bilkas), Änglamark som er superwashed. Vi bruger uld fordi vi kan lide det. Jeg synes måske det er en lidt overdrevet diskussion, at superwashed er så "forkert". Jeg synes stadig det er lækkert og nogle af uld/bomuld blandingerne er bare bedre som nattøj. Feks bruger jeg uld/bomuld som nattøj i overgangen fra almindelig bomuld og til de uldfrotté natdragter vi har. Synes den rene uld er for tynd ;)

Anyway- jeg synes ikke der er nogen grund til at føle sig "snydt" over superwashed uld. Som Kathinka skriver, så er der stadig "levende får i det" og det har stadig gode egenskaber :) :D

Enig, vi var ogsaa svaert glad for Joha uld/bomuld som natdragt sidste vinter :)

Men det skal jo lige med, at superwashbehandlingsprocessen er miljoeskadende, saa hvis man er imod den slags, saa boer man jo lige tage stilling til, om man synes det er ok. Og ulden faar saadan et lag paa fibrene, saa det ikke suger sved, ligesaa godt som ren uld. Hvis man er klar over egenskaben ved det ene og det andet, saa kan man jo f.eks. synes, det er ok med det rene inderst og superwash i andre ydre lag. Men amn kan jo ogsaa vaelge at sige pyt, hvis man er ok med det.

Aber, det er uld fra levende faar, saa mon ikke det stadig har noget uldent over sig ;)

Det vil jeg til hver en tid sige ja til! :)

Det varmer - Noah sov i en Joha ud/bomuld dragt sidste vinter, som var betydeligt varmere og laekrere end ren bomuld. Det var heller aldrig fugtigt, selvom han var varm, mens bomuld godt kan virke lidt klamt, naar han sveder. Han har vel at maerke altid en uld/silke fra IoBio indenunder. Inden laenge skal han have uld paa og ikke bomuld, men han sover hele aartet i en uld/silke body inderst. Om sommeren som det eneste.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har jeg været i Askeladen efter silkeuld garn i lys orange og lys lilla. Det skal altså ikke strikkes sammen, men håber der kan blive to fine undertrøjer af hver farve. Så må jeg jo i gang med pindene.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har jeg været i Askeladen efter silkeuld garn i lys orange og lys lilla. Det skal altså ikke strikkes sammen, men håber der kan blive to fine undertrøjer af hver farve. Så må jeg jo i gang med pindene.

Aah,vil ogsaa i Askeladen :loveshower

Hvad giver du for garnet og hvad er det for pindstr+laengde pr noegle?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aah,vil ogsaa i Askeladen :loveshower

Hvad giver du for garnet og hvad er det for pindstr+laengde pr noegle?

http://shop.askeladen.dk/index.php/cPath/1_5

Jeg har en opskrift jeg også har købt derinde for længe siden og som jeg har brugt før, der står pind 3-4-5 til str 4 mdr-18 mdr- 4år, så altså det kommer an på størrelsen. Jeg tænker jeg bruger pind 4, og længden til 18 mdr selv om den blir lidt lang til hende i starten, så ved jeg størrelsen holder længe. Garnet koster 168,- kr for 100g og iflg opskriften er forbruget ca 50g til str 18 mdr. Opskriften kan også bruges til store børn eller voksne, på pind nr 6, så blir den jo lidt mere "luftig" og man skal bare lægge ekstra bredde og længde til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu var jeg jo i Askeladens butik og mærke på tøjet, deres silkeuld body'er var virkelig bløde og tynde og lækre, men de har også en serie af uldtøj i ren uld i fine farver, den er dog ret kraftig kvalitet og jeg syns egentlig ikke den egner sig til undertøj, men de sælger fint dragter og bukser også, hvis man ikke syns prisen er for speget. De sælger også strikkede huer af ren silke, men desværre sælger de ikke længere det rene morbær silke garn jeg købte i sin tid og lave undertøj til Mathilde af. Jeg ved ikke om det findes nogen steder i den fine, bløde og rene kvalitet. Men pyt, for nu har jeg jo besluttet mig for at strikke af deres silkeuld garn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

http://shop.askelade...x.php/cPath/1_5

Jeg har en opskrift jeg også har købt derinde for længe siden og som jeg har brugt før, der står pind 3-4-5 til str 4 mdr-18 mdr- 4år, så altså det kommer an på størrelsen. Jeg tænker jeg bruger pind 4, og længden til 18 mdr selv om den blir lidt lang til hende i starten, så ved jeg størrelsen holder længe. Garnet koster 168,- kr for 100g og iflg opskriften er forbruget ca 50g til str 18 mdr. Opskriften kan også bruges til store børn eller voksne, på pind nr 6, så blir den jo lidt mere "luftig" og man skal bare lægge ekstra bredde og længde til.

Nu var jeg jo i Askeladens butik og mærke på tøjet, deres silkeuld body'er var virkelig bløde og tynde og lækre, men de har også en serie af uldtøj i ren uld i fine farver, den er dog ret kraftig kvalitet og jeg syns egentlig ikke den egner sig til undertøj, men de sælger fint dragter og bukser også, hvis man ikke syns prisen er for speget. De sælger også strikkede huer af ren silke, men desværre sælger de ikke længere det rene morbær silke garn jeg købte i sin tid og lave undertøj til Mathilde af. Jeg ved ikke om det findes nogen steder i den fine, bløde og rene kvalitet. Men pyt, for nu har jeg jo besluttet mig for at strikke af deres silkeuld garn.

:super :tak

Maa have nogt af det hjem til Noah :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes virkelig det er svært at gennemskue hvad jeg skal købe af uld..

Lucas er en varm dreng, og jeg tænker umiddelbart langærmede uld/silke bodyer her til vinter. Men hvilket mærke? Nu har jeg både kigget på engel, iobio og living crafts, og kan simpelthen ikk finde ud af hvilket mærke jeg skal gå efter - synes det er svært når det er over nettet, og man ikk selv har haft det i hænderne. Men hvad er jeres erfaringer med de forskellige mærker?

Og mht nattøj, er jeg i tvivl om om jeg skal vælge ren uld, uld/silke, eller uld/bomuld?? Hjææælp! :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har IoBio, som jeg synes er tyndt nok til varme boern ogsaa(har selv en frossenpind, men han faar mere paa udenpaa jo).

Nattoej kan du koebe Joha uld/bomuld, eller ren uld. Men det uld/silke fra engel er for tyndt til os, i hvert fald. Saa jeg har koebt en ulddragt fra MAM i aar, fordi jeg alligevel skulle bestille noget fra en butik, der havde den. Det kunne ogsaa have vaeret Engels uldfleece eller en Joha igen.

Jeg er dog lidt aergelig over ikke at have set denne her foerst, saa ville jeg have koebt den uden at blinke ! :prik

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig, vi var ogsaa svaert glad for Joha uld/bomuld som natdragt sidste vinter :)

Men det skal jo lige med, at superwashbehandlingsprocessen er miljoeskadende, saa hvis man er imod den slags, saa boer man jo lige tage stilling til, om man synes det er ok. Og ulden faar saadan et lag paa fibrene, saa det ikke suger sved, ligesaa godt som ren uld. Hvis man er klar over egenskaben ved det ene og det andet, saa kan man jo f.eks. synes, det er ok med det rene inderst og superwash i andre ydre lag. Men amn kan jo ogsaa vaelge at sige pyt, hvis man er ok med det.

Aber, det er uld fra levende faar, saa mon ikke det stadig har noget uldent over sig ;)

Det varmer - Noah sov i en Joha ud/bomuld dragt sidste vinter, som var betydeligt varmere og laekrere end ren bomuld. Det var heller aldrig fugtigt, selvom han var varm, mens bomuld godt kan virke lidt klamt, naar han sveder. Han har vel at maerke altid en uld/silke fra IoBio indenunder. Inden laenge skal han have uld paa og ikke bomuld, men han sover hele aartet i en uld/silke body inderst. Om sommeren som det eneste.

Men feks Änglamark har jo miljøblomsten, og er ikke behandlet med miljøskadende kemi. Læste lige hvad det var for en metode på det tag der sidder på bodyen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men feks Änglamark har jo miljøblomsten, og er ikke behandlet med miljøskadende kemi. Læste lige hvad det var for en metode på det tag der sidder på bodyen ;)

Men der er jo ikke noget skadeligt kemi tilbage i superwash uld. Og blomsten gives derudover foerst til et produkt, som derefter danner praecedens for andre produkter i samme kategori. Derfor kan noget have miljoeblomsten, selvom det har vaeret igennem en miljoeskadende process, qua superwash.

Miljoeblomsten er ikke skidt, men heller ikke saa voldsomt streng, som f.eks. GOTS-certificeringen er det. IoBios bomuld, uld og uld/silke er GOTS certificeret, f.eks. og jeg har netop koebt toej til mig elv fra People Tree, som er GOTS, baade uld og bomuld. Superwash kan aldrig GOTS certificeret.

Ikke at jeg himler op nu, og det er jo godt, at der overhovedet ER en miljoeblomst! Men man skal bare ikke tro, at den hellige grav er velbevaret ved miljoeblomstmaerkningen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg så at Kære Børn i Roskilde hr 50% på udvalgt Joha uld fra i morgen. Aner ikke om der er noget der er værd at gå efter, men nu er tippet givet videre :shop

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lidt svært ved at gennemskue hvor dårligt det der superwashed egentligt er. Jeg er helt med på at ren uld selvfølgelig er bedre, men hvor meget bedre? Er der nogle af jer, der har haft begge dele, og kan mærke en forskel?

Og er der nogle af jer der ved, om hvis der bare står uld/ bomuld i nakken, kan man så regne med at det er 50/50 eller kunne det i realiteten godt være 10/90 %?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lidt svært ved at gennemskue hvor dårligt det der superwashed egentligt er. Jeg er helt med på at ren uld selvfølgelig er bedre, men hvor meget bedre? Er der nogle af jer, der har haft begge dele, og kan mærke en forskel?

Og er der nogle af jer der ved, om hvis der bare står uld/ bomuld i nakken, kan man så regne med at det er 50/50 eller kunne det i realiteten godt være 10/90 %?

Jamen det er noget med at fibrene i ulden er behandlet så det kan vaskes ved 40 grader med det almindelige tøj. Det vil jo gøre noget ved uldens egenskaber. MEN vi har en Joha superwash uld sovedragt og den er god.

Jeg ville nok ikke bruge superwashed, hvis hun skal have tøj udenover, dvs. bodyer og strømpebukser, fordi jeg ville være i tvivl om det absorberede godt nok :)

Altså der er stor forskel på uld uanset o det er superwash, glat uld, opkradset uld, uld/silke osv.

Den bedste uldkvalitet synes jeg fås hos Engel. Men de er også dyrest (så vidt jeg ved af).

Men vi har både engel, joha, Celavi, og hjemmestrik af merino og alpaca, og alt fungerer upåklageligt.

Mht. uld/bomuld, så vil det være uld udenpå og bomuld indeni. Derfor trjr jeg også godt du kan regne med at hovedparten er bomuld. Men det varmer selvfølgelig stadig mere end ren bomuld.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej I dejlige uldkvinder :loveshower

Vega er et varmt barn, så tænker at købe uld til hende, så hun kan absorbere sveden..

Men får hun det ikke for varmt, hvis hun har en uldbody inden under sit "alm" tøj?

(Lige nu har hun ofte heldragt eller body+strømpebukser på)

Tænkte selv at købe bodyer uden ærmer, dur det her til vinter?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej I dejlige uldkvinder :loveshower

Vega er et varmt barn, så tænker at købe uld til hende, så hun kan absorbere sveden..

Men får hun det ikke for varmt, hvis hun har en uldbody inden under sit "alm" tøj?

(Lige nu har hun ofte heldragt eller body+strømpebukser på)

Tænkte selv at købe bodyer uden ærmer, dur det her til vinter?

Det er sådan jeg planlægger at gøre. Uld er jo også kølende, når de bliver varme, fordi det suger sveden væk, så hun ikke bliver klam, hvis hun sveder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER