TroldeMor

Fødsel i vand

43 indlæg i dette emne

Jeg tror også at "flydere" er det sidste man tænker på i situationen, både for mand og kvinde :)

Men når jeg kommer ind og bliver tilbudt lavement, vil jeg da helt klart takke ja - også for at være på den "sikre" side - jeg kender Jespers humor, han er som Chandler fra FRIENDS (og det siger ikke så lidt) <_< Så jeg tror det er bedst for hans næse/kæbe/arm/øjne/hvad-så-end-jeg-kan-ramme-hvis-han-ikke-flytter-sig-som-en-fra-matrix, at alle muligheder for en joke omkring lort skal kunne undgås :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvis man kan nå at få lavement :whistling :whistling

Sofia blev født på 45 minutter fra start til slut, så ingen lavement her :) og gudskelov heller ingn flydere

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis man kan nå at få lavement :whistling :whistling

Sofia blev født på 45 minutter fra start til slut, så ingen lavement her :) og gudskelov heller ingn flydere

Jeg er stor fan af din måde at føde på ;)

Ville ønske jeg kunne gøre dig kunsten efter :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror også at "flydere" er det sidste man tænker på i situationen, både for mand og kvinde :)

Men når jeg kommer ind og bliver tilbudt lavement, vil jeg da helt klart takke ja - også for at være på den "sikre" side - jeg kender Jespers humor, han er som Chandler fra FRIENDS (og det siger ikke så lidt) <_< Så jeg tror det er bedst for hans næse/kæbe/arm/øjne/hvad-så-end-jeg-kan-ramme-hvis-han-ikke-flytter-sig-som-en-fra-matrix, at alle muligheder for en joke omkring lort skal kunne undgås :P

:lolhit :lolhit :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

min krop havde egentlig tømt sig selv godt nok ud - troede jeg....

havde taget afførings middel tidligere på dagen for at sætte fut i sagerne,

så troede ikk det blev et problem. men åbenbart.

blev ikke tilbudt et lavement, det gik bare så hurtigt det hele.

Selvom man får et lavement, så tror jeg alligevel godt at man kan være uheldig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror også at "flydere" er det sidste man tænker på i situationen, både for mand og kvinde :)

Men når jeg kommer ind og bliver tilbudt lavement, vil jeg da helt klart takke ja - også for at være på den "sikre" side - jeg kender Jespers humor, han er som Chandler fra FRIENDS (og det siger ikke så lidt) <_< Så jeg tror det er bedst for hans næse/kæbe/arm/øjne/hvad-så-end-jeg-kan-ramme-hvis-han-ikke-flytter-sig-som-en-fra-matrix, at alle muligheder for en joke omkring lort skal kunne undgås :P

åhh nej har du også sådan en mand ?

Ja, jeg fik skam også at høre for det. :prik

Men hva pokker skal man da gøre... hehe

Kan så også lige sige at jeg var rimelig ligeglad da det stod på, havde travlt nok med at håndtere smerterne. :P

Men ja, vandet er altså knap så hyggeligt bagefter, blod og diverse.. og selvom jeg var mega svimmel bagefter, så skulle jeg bare ha mig et brusebad så hurtigt som muligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er stor fan af din måde at føde på ;)

Ville ønske jeg kunne gøre dig kunsten efter :D

Det var dælme også en fantastisk oplevelse :loveshower Du skal glæde dig...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte mine første i vand.

Jeg startede med at komme i vand, som smertelindring, men da De havde lavet det alt for varmt kunne jeg ikke holde det ud særlig længe.

Da jeg kom op tænkte jeg, nå øv, jeg skulle så ikke føde i vand.. men men...

Da det begyndte at nærme sig pressefasen spurgte jordemoderen om jeg ville i vandet igen, det ville jeg selvfølgelig gerne.

Så ned i vandet med mig, efter 5 min. fik jeg presseveer og efter 15min. var min dejlige søn ude.

Fantatisk oplevelse, kan slet ikke forestille mig ikke at føde i vand, så håber jeg virkelig også jeg kan komme til om 3-5 uger når lillebror kommer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke tage stilling til for meget inden Tristans fødsel, for med min første søn blev det pks pga sædestilling. Så jeg var ligesom klar på lidt af hvert.

Veerne startede, vi var herhjemme og jeg havde det ok, da min mand kommer op til mig i soveværelset og siger han har læst i bogen at et karbad hjælper, så der står et klar til mig. Og den næste time sidder vi og taler hyggeligt sammen, mens veerne tager til, ca 2-3 min imellem. Det var faktisk rigtig behageligt selvom det bare var vores eget badekar.

Da jeg stod op, og vi ville på fg, gik jeg i fødsel og måtte med ambulance, så helt klart - næste fødsel skal jeg i vand men inden på FG :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kunne også helt vildt godt tænke mig at føde i vand, eller i det mindste bare bruge det som smertelindring. Det lyder rigtig tiltalende, når man hører jer andre berette om det.

Jeg har fået at vide af min jordemor at det godt kan lade sig gøre på Herlev sygehus (hvor jeg skal føde). Jeg er dog også blevet informeret om at jeg skal være forberedt på at det måske ikke kan lade sig gøre af den ene eller anden årsag, så jeg ikke bliver skuffet, hvis det skulle ske.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hejsa.

Gaia kom til verden i vand og det var det helt rigtige for os.

Se evt fødselsberetning: "Gaia kom til verden i vand d.10.12.10 helt uden smertelindring"

Jeg fik af mystiske årsager rigtig voldsom bækkenløsning sidst i graviditeten og endte på krykker.

At være i vandet var en lettelse da jeg på den måde kunne bevæge mig uhindret omkring og arbejde aktivt med veerne.

Min mand flyttede bare med rundt om karret når jeg skiftede stilling...og det gjorde jeg tit.

Var også oppe at stå i karret og presse for at udnytte tyngdekraften. Alt kunne lade sig gøre!

Vi fyldte ekstra varmt vand i efterhånden og det var skønt Jeg har dyrket en del yoga og den afspænding og kropsbevidsthed jeg der har opnået sammen med det varme vand gjorde at jeg ikke behøvede medicin.

Desuden gik jeg ikke i stykker og det tror jeg også vandet har en del af æren for.

Det var lidt hårdt lige inden hun kom ud, for måtte føde hende i én ve da der ellers var risiko for at hun ville suge fostervand. Så Jordmoderen holdt imod da hovedet var næsten født og så ventede vi på den sidste presseve. Hun blev vendt rundt i vandet og svømmede selv halvt op på min mave.

Nogle påstår, at børn født i vand er mere rolige. Om det passer ved jeg ikke, men Gaia græder næsten ikke. Kun når hun er træt og sulten og hun stopper så snart hendes behov er opfyldt.

Talte med en jordmoder 14 dage før jeg skulle føde og hun ville ikke lade mig komme i fødekar under fødslen, da hun mente det ville være for svært for mig at komme hurtigt op igen (pga bækkenløsningen)hvis barnet fik det dårligt.

Min egen jordmoder var dog frisk på at lade mig føde i vand. Kom først op efter jeg havde født moderkagen (de lukkede vandet ud inden)

Hun målte med mellemrum barnets hjertelyd med en doptone under vandet, så der var godt styr på sikkerheden.

Du må ikke føde i vand hvis du er gået over tiden, har grønt fostervand eller barnet er påvirket.

Hvis du skal monitoreres eller er tilkoblet ve-drop eller lignende kan du heller ikke føde i vand.

Håber du kunne bruge det til noget?

Skriv gerne hvis du har spørgsmål!

Må jeg spørge, hvorfor må man ikke føde i vand hvis man er gået over tiden..????

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må jeg spørge, hvorfor må man ikke føde i vand hvis man er gået over tiden..????

Jeg var 41+0 og skulle oprindeligt føde i vand, men kom op pga. komplikationer, så jeg undre mig også...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Overvejer også rigtig meget at føde i vand - men ja tænker at ulempen må være at vandet kan blive ret klamt - men det er det vel også på briksen??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Overvejer også rigtig meget at føde i vand - men ja tænker at ulempen må være at vandet kan blive ret klamt - men det er det vel også på briksen??

Jeg kan godt følge dig, men jeg tror virkelig ikke, at man tænker over det, når man ligger der. og ja, tror heller ikke briksen er særlig lækker lige efter fødslen :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har født i vand 1 gang ud af 3.

1. fødsel: Ville gerne føde i vand, men havde grønt fostervand så det blev ikke til noget.

2. fødsel: Fødte i vand på Skejby sygehus. De fødekar de har der er egentlig bare et str xxl badekar som er lidt 8 tals formet, jeg syns faktisk det er ret dårligt at føde i ifht de dybe kar med lige kant, hvor man kan sidde på knæ/hug og holde i kanten. I karrene på Skejby kan man bare ligge på siden/ryggen og har ikke rigtig noget at holde i eller stemme imod i pressefasen. Under udvidelsesfasen syns jeg det varme vand var fantastisk, jeg nåede at være i vand ca en time, og ku virkelig slappe helt af i ve pauserne, det var rigtig godt. Min pressefase var heldigvis meget kort, for som sagt syns jeg man mangler noget at holde i eller stemme imod, jeg følte mig som en delvist strandet hval dernede. Der kom ikke rigtig andet end noget blod i vandet ved mig men jeg havde også fået lavement inden jeg kom i vand. Syns ikke jeg nåede at tænke det var ulækkert, jeg kom jo op af karret få min efter for at føde moderkagen på briksen.

3. fødsel: Skejby igen, så valgte på forhånd jeg kun ville bruge karret under udvidelsesveer og komme op inden presseveerne begyndte. Havde ingen ve pauser denne gang så syns faktisk ikke vandet hjalp mig, tror kun jeg nåede at være i karret 15-20 min.

4. fødsel skal også foregå på Skejby, og jeg har egentlig slet ingen planer om at bruge badekar, hvis det minder om sidst med ve storm, hvad der vist er en vis risiko for. Tar måske en varm bruser eller varmepude, men vil helst føde på briksen på alle 4 som sidst.

HVIS jeg skulle føde et sted hvor de havde "rigtige" fødekar ville jeg måske overveje en vandfødsel. Hvis man får lavement inden tror jeg altså ikke uheld er så almindelige, under alle omstændigheder sker det jo først til sidst når man presser, så det er ikke noget man bader rundt i længe. Jeg tror mange vil ha glæde at at være i varmt vand under de smertefulde udvidelsesveer i hvert fald.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte Tristan i vand :) Det var en super fantastisk oplevelse synes og sjovt at se bagefter ( manden filmede det)

Min fødsel gik rimlig stærkt.. Da jeg kom på fødegangen startede jeg med at stå op og læne mig ind over fødelejet og en sækkepude når jeg havde veer..

Min Jdm fyldte så karet så jeg kunne prøve at komme derned og se hvordan det føltes for mig.. Det var skønt at komme derned i det varme vand :) Jeg taklede veerne meget bedre og jeg nød vægtløsheden og bevægelsesfriheden... På et tidspunkt spørger min Jdm om vi skal blive i karet og jeg tænkte at det kunne vi lige så godt.. Jeg havde det rart og så fik jeg også prøvet det..

Da Jdm sagde jeg måtte presse så pressede jeg hovedet ud i første ve og kroppen ud i anden ve og så kom han jo bare svømmende igennem vandet op på min mave... Det var bare fantastisk og der var en hel anden ro og afslappethed over fødslen når jeg lå i karet.. Kan klart anbefale det og jeg gør det gerne igen næste gang.. Jeg nåede dog ikke at være i karet særlig længe da jeg var 4-5 cm da jeg kom derned og havde født en time efter...

Min Jdm ventede til jeg havde rigtig gode veer inden hun sendte mig i karet så jeg ikke fik vesvækkelse og fødslen skulle trække ud..

I min fødselsberetning er der et par billeder fra fødslen i vand :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kom i vand i udvidelsesfasen, men det var bare forfærdeligt. Jeg kunne slet ikke "slappe af" på samme måde som hvis jeg stod under bruseren med vandet rindende ned på min lænd. Derudover havde jeg også grønt fostervand, så jeg måtte slet ikke føde i vand. Tror bare jeg dropper vandfødsel næste gang også...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kom i vand i udvidelsesfasen, men det var bare forfærdeligt. Jeg kunne slet ikke "slappe af" på samme måde som hvis jeg stod under bruseren med vandet rindende ned på min lænd. Derudover havde jeg også grønt fostervand, så jeg måtte slet ikke føde i vand. Tror bare jeg dropper vandfødsel næste gang også...

Da jeg skulle føde den første synes jeg det var ganske forfærdeligt at være i vand og kunne overhovedet ikke finde ro og arbejde med veerne men denne gang da jeg fødte nr to var det helt fantastisk og jeg havde ellers på forhånd sagt jeg ikke skulle i vand men endte med at føde der og det er jeg så glad for :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER