Myliona

Telefonsælgere..

18 indlæg i dette emne

Jeg er PT. på et salgskursus i telemarketing.. Dvs. som telefonsælger ;) Det er sjovt at høre hvordan folk har det med telefonsælgere, så nu vil jeg da høre herinde!.. Hvad er en god telefonsælger? Hvad er en dårlig? Hvad skal der til før i køber noget? Hvad skulle en telefonsælger gøre, for at sælge noget til jer? Det skal lige siges, at jeg altså ringer til virksomheder - IKKE private, bare rolig ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Meget kort så er jeg godt træt af telefonsælgere så siger nej tak inden jeg bruger tid på at høre hvad det drejer sig om.

-ikke meget brugbart information for dig, men tror desværre det gælder for mange.

Mine forældre er selvstændige, jeg ved at de også får mange henvendelser og derfor har valgt en fast strategi med nej tak.

Hvis jeg skal komme med et råd må det være at forsøge at undersøge hvornår firmaerne har travlest og så undgå at ringe der.

Mine forældre har fx meget travlt fra middag og lidt ud på eftermiddagen, og af en eller anden grund er det ofte i det tidsrum at telefonsælgerne ringer. Ringede de tidligere ville de have større chance for at holde samtalen igang og måske sælge.

Ps jeg ønsker dig al mulig held og lykke men jeg tror virkelig jobbet kræver en god portion gå på mod.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har selv været telefonsælger og solgt reklame til virksomheder.. Det værste en telefonsælger kan gøre, når de ringer til mig, er at komme med en lang salgstale uden plads til at trække vejret. Det giver mig et indtryk af, at de ikke gør sig umage, men bare ringer og fyrer den samme salgstale af hver gang. Det sælger man ikke ved. Man sælger ved at stille spørgsmål og tilpasse produktet efter kundens behov.

Og så en masse charme og et smil der går hele vejen igennem røret - det virker! God fornøjelse med jobbet - det er skide sjovt at være telefonsælger, også selvom man får en masse skældud :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, jeg er sgu lidt en sucker for telefonsælgere, må jeg nok indrømme ;) Men altså, vær bevidst om at du muligvis ringer på jordens dårligste tidspunkt og respekter det. Og en gang en telefonsælger NÆSTEN havde fanget mig ind, så mistede hun mig i den grad som kunde, da det gik op for mig, at jeg skulle betale for den "gave" hun ville give mig, hvis jeg oprettede et eller andet abonnement - så kald tingene for det de er. Altså, f.eks. et godt tilbud og ikke en gave.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er træls de ringer, men jeg er alligevel så høflig at jeg lytter til dem. Hor imod min mand bar lægger på.

En gang ringede en fra TV3. Og han fortalte og fortalte og efter ti min spørger han om det var noget. Siger så vi har TDC tv og at vi også har Viasat pakken, nå okay jamen sp smuttede han igen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er godt hvis de er ligetil og har humor.

Skidt hvis de er smarte sælgertyper og bruger mit navn hele tiden. Og de skal SLET ikke blive stædige.

Held og lykke med jobbet:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En god telefonsælger skal selvfølgelig helst præsentere sig og sit produkt i en rimelig kort sætning, og så kan jeg godt li hvis vedkommende lige spørger om det er ubelejligt, og respekterer hvis det er. Jeg syns godt jeg kan få et negativt indtryk af produktet hvis sælgeren lægger for aggressivt ud.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg gider som regel ikke. Og har som regel ikke tid. Jeg magter heller ikke de dér overkække, der med det samme anvender mit navn som om vi kender hinanden :blink

Noget af det værste har været fra Røde Kors. En "sælger" blev ved med at spørge mig, om jeg synes jeg kunne have på min samvittighed at små børn var syge og i livsfare- og at jeg i øvrigt jo plejede at give så jeg var jo en af dem de regnede med. Til sidst sagde jeg, at de penge jeg "plejede" at bruge, havde jeg valgt at bruge på vores eget syge barn, der af og til er i livsfare pga hendes sygdom. Da hun fortsatte med et "jamen det her er jo børn fra Afrika?", bad jeg hende slette mig fra listen af opkald.

Dagen efter skrev jeg en mail til Røde Kors. Det er ikke i orden markedsføring eller indsamling af penge. Overhovedet!

Min mand er selvstændig, og der er mange der ringer med alverdens tilbud. Vi er mere tilbøjelige til at hente tilbud hjem til firmaet må jeg indrømme. Men som regel har han ikke tid til at tale med dem, men beder dem sende en mail med deres "super gode tilbud". Så kigger vi på det sammen bagefter, og finder ud af hvad vi kan bruge. Det synes jeg egentlig er ok :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg gider som regel ikke. Og har som regel ikke tid. Jeg magter heller ikke de dér overkække, der med det samme anvender mit navn som om vi kender hinanden :blink

Noget af det værste har været fra Røde Kors. En "sælger" blev ved med at spørge mig, om jeg synes jeg kunne have på min samvittighed at små børn var syge og i livsfare- og at jeg i øvrigt jo plejede at give så jeg var jo en af dem de regnede med. Til sidst sagde jeg, at de penge jeg "plejede" at bruge, havde jeg valgt at bruge på vores eget syge barn, der af og til er i livsfare pga hendes sygdom. Da hun fortsatte med et "jamen det her er jo børn fra Afrika?", bad jeg hende slette mig fra listen af opkald.

Dagen efter skrev jeg en mail til Røde Kors. Det er ikke i orden markedsføring eller indsamling af penge. Overhovedet!

Min mand er selvstændig, og der er mange der ringer med alverdens tilbud. Vi er mere tilbøjelige til at hente tilbud hjem til firmaet må jeg indrømme. Men som regel har han ikke tid til at tale med dem, men beder dem sende en mail med deres "super gode tilbud". Så kigger vi på det sammen bagefter, og finder ud af hvad vi kan bruge. Det synes jeg egentlig er ok :)

Den der fik jeg så fra kræftens bekæmpelse, om jeg kunne sove godt om natten velvidende at jeg ikke støttede dem mere.

Mit svar: jeg har ikke sovet i 2 år, pga min datters handikap og deraf død.

Nu vælger jeg at støtte noget andet for mig som stå mit hjerte mere nært end kræften.

Ps bare du ved det, så dør der også børn af andet end kun kræft.

Og du sagde ? Der var så stilhed i den anden ende ;).

Men ellers jeg gider det faktisk ikke og bliver lidt stædig hvis det er en kæk sælger.

For så stiller jeg så mange spørgsmål og vender samtalen rundt så vedkommende ender totalt forvirret :)

Så kære Mylione lad vær med at ringe til vores firma hvis jeg har sådan en dag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er jeg glad for jeres svar! Inden jeg skriver en heeelt masser, håber jeg flere vil give jeres svar :D I øvrigt, kan jeg selv fortælle, at jeg ALDRIG har købt noget af en telefonsælger ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og ærlig talt, hvor er det bisset at forsøge at sælge på "folks dårlige samvittighed":. DET kan man bare ikke tillade sig! Føj..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg orker ikke telefonsælgere. Jeg regner altid med de er ude på at snyde mig, så siger pænt nej tak. Hvis de fortsætter, lægger jeg røret på.

(null)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg køber konsekvent aldrig noget af en telefonsælger, men det drikke fordi jeg ikke "kan lide dem", men har snarere noget at gøre med mit, ja hvad kan man kalde det... Koncentrationsniveau? Jeg hader at snakke i telefon og har svært ved at samle mig om en samtale, hvis jeg ikke kan se ansigtet samtidig eller har det på skrift. Og især hvis det er noget, jeg ikke lige brænder for at høre om (= Jeg kan godt samle mig sammen, hvis det er f.eks. min mor eller en veninde, der vil noget og ikke "bare" vil snakke). Og derfor føler jeg mig ikke tryg ved at lave en aftale på den måde eller købe noget over telefonen. Men det er jo min egen personlige særhed ;)

Men jeg kan godt lide en telefonsælger, der har sat sig ind i/vil sætte sig ind i MIT behov og ikke automatisk prøver at sælge mig en masse, som jeg ikke har brug for.

Jeg kan også godt lide en telefonsælger, der taler MED mig og ikke TIL mig, og ikke bare fyrer en lang talestrøm af.

Jeg er ligeglad med, om de bruger mit navn, HVIS 1. Det er naturligt og 2. De har præsenteret sig selv tydeligt med deres navn, så vi er "lige". Har både oplevet sælgere, der bare startede med at sige "Hej, jeg ringer fra..." Og sælgere som mumlede deres navn, og det generer mig.

I det hele taget er det vigtigt for mig, at sælgeren taler tydeligt og langsomt. Hvis han/hun virkelig har er godt tilbud, så må der vel også være tid til at fremlægge det ordentligt. Hvis de taler for hurtigt, så føler jeg lidt at de har travlt med at lukke handlen inden jeg når at tænke over den.

Btw tillykke med jobbet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo og så er det vigtigt for mig, at de har styr på deres ting, og at hvis de ikke har, at de så får det istedet for at tale udenom. Et skrækeksempel:

For en uges tid siden blev jeg ringet op af Telmores salgsafdeling. Jeg har allerede Telmore, og er yderst tilfreds, men det er så heller ikke mig, sælgeren vil tale med, det er min mand. Jeg spørger så, hvorfor han så ikke har ringet til min mand istedet for mig. Og hvis han nu bare havde sagt "Det er fordi, jeg ikke har din mands nummer, men jeg har jo dit og vil gerne give jer et kombineret tilbud", så havde det bare været ok. Men han valgte istedet at sige, at det var fordi mit nummer stod i min mands navn. Og det blev jeg helt befippet over, for jeg har haft mit nummer i over ti år og det har aldrig stået i min mands navn, så jeg spurgte selvfølgelig meget forbavset om det virkelig var rigtigt, at nummeret stod i Brians navn. Og det mente han at det gjorde. Og så var jeg jo helt væk fra at tale salg og ville gerne have, at han undersøgte hvorfor mit nummer stod i Brians navn. Han prøvede så at feje mig af med, at det nok var fordi han kiggede på nogle uopdaterede oplysninger, og jeg fortæller at det ikke giver mening, da jeg aldrig har haft mit nummer i Brians navn, og at Brian faktisk aldrig har haft noget med Telmore at gøre. Og det vælger sælgeren så på meget uelegant vis at overhøre og fortsætter istedet med "Nå men jeg ringede egentlig for at høre, hvilket abonnement din mand har?". Jeg fortæller, hvad Brian har, og sælgeren spørger, hvorfor vi ikke har samme abonnement, hvilket jeg personligt synes er et ret idiotisk spørgsmål, men jeg svarer bare stille og roligt at det er fordi vi ikke mødtes igennem vores telefonselskaber, og at vi ikke blander os i hinandens telefoni og er glade for de abonnementet, som vi hver især har. Han prøver så at lokke med, at hvis Brian skifter over, så kunne vi lave noget billigere og bla bla bla. Jeg fortæller, at Brian er bundet til sit abonnement pga telefonkøb og at han i øvrigt ikke er interesseret i at skifte (og Brian står og griner ved siden af mig imens for jeg HAR faktisk anbefalet ham telmore, men han er en loyal kunde ;)). Sælgeren prøver så at lokke igen, med at det jo også ville blive billigere for mig, og jeg fortæller, at det jo ikke ændrer på, hvordan min mand har det, og at jeg i øvrigt dårligt kan forestille mig, at mit abonnement kunne være meget billigere. Sælgeren fatter her, at der ikke er noget salg i mig, og siger så at det bare er iorden. Fint at han respekterer det. Jeg siger så, at jeg vil gerne have, at han finder ud af, hvorfor mit nummer står i Brians navn og så har han meget travlt med at komme ud af samtalen "Jeg vil ikke tage mere af din tid, så jeg..." Og jeg afbryder ham og siger, at det er ikke at tage min tid, det her skal der være styr på! Og så begynder han at sige, at det er fordi han kigger i to systemer eller programmer (= Big mistanke. Kunderne er da røvligeglade med hvilke systemer og programmer sælgeren bruger!), og prøver igen at sige, at det er uopdaterede oplysninger, og forsøger at afslutte samtalen, men jeg holder ham fast og siger meget bestemt (og nok lidt vredt, for var virkelig stødt over ham og følte at han var ret skødesløs med mine oplysninger) at jeg gerne vil have at han undersøger det. "Det skal jeg nok" og så er han igen på vej ud af røret, men jeg når lige at holde ham fast og spørge om han så vender tilbage med en forklaring. Han siger så at han vil snakke med sin overordnede og så sende mig en mail, men tjekker ikke med mig, om han har den rigtige mail (hvilket jeg da synes er ret relevant, når oplysninger om navn åbenbart er forkerte). Jeg sikrer mig så, at han HAR den rigtige mail og lader ham så slippe ud af samtalen. Jeg tror nok LIGE at han var svedt efter at have snakket med mig :D Men det er jeg faktisk ligeglad med for IMO spandt han selv sit spind. Jeg har i øvrigt aldrig fået mail fra ham og tvivler på, at jeg gør ;) Og så var han btw en af dem, der talte absurd hurtigt og hele tiden kaldte mig ved navn.

Så det var lige en masse don'ts ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har selv arbejdet som telefonsælger :)

Mit bedste råd er nok at starte med at præsentere dig med navn og derefter sige "undskyld jeg forstyrrer" - en telefonsælger riger altid mens man ikke har tid, og det er aldrig belejligt. Men hvis man undskylder, så har man brudt isen på en rigtig god måde.

Accepter et klart nej, lige med det sammme. Et usikkert nej kan du godt prikke til, men er det klart, skal du bare sige "det er i orden, tak for din tid" og ringe videre. Du kan sjældent sælge på et klart nej, så det er som regel spild af tid at prøve

Vær positiv, og snak som om du har din bedste dag i dit liv. Det smittet af, og selv hvis du ikke sælger, giver du stadig folk et positivt indtryk af teæefonsælgere.

Slut af på en positiv måde, også selv om de ikke køber. I det mindste har du så givet dem en god oplevelse :)

Jeg lytter selv til teæefonsælgere, men siger også hurtigt nej tak. Lige som barpamama kan jeg ikke lide at købe over telefonen, hvor jeg ikke kan sammenligne priser eller læse det med småt. Dessudden er jeg ikke god til at koncentrere mig, når jeg bare skal lytte til nogen der snakker over telefonen.

Vi har dog købt forsikringer, da vores selskab ringede sidst, fordi vi havde et reelt behov, og fordi vi kunne spare penge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har så "allerede" valgt at "sige op". Det gik simpelthen imod mine principper.. Der var ting vi direkte fik at vide, at de trak i vores provision, hvis de ting blev sagt. Fx, måtte vi ikke sige at priserne var ex. moms: "Det er erhvervskunder, det skal de selv vide".. mm.. Men hvis de skal vide det, så gør det vel INTET at jeg siger det, det er da bare en service oplysning? Tænker grunden til det "trækker fra", simpelthen er at de VED nogen ikke tænker over det, og derfor engang i mellem "gafler" en. Vi måtte ikke gøre opmærksom på at der ikke var fortrydelsesret.. Og vi måtte IKKE sige: Tak for din tid, ha' en god dag, undskyld vi forstyrre - SLET ikke til folk som ikke købte noget.. Faktisk, blev vi gjort meget klart opmærksom på, at hvis vi sagde "tak for din tid, kan du have en god dag" til alle vi havde i telefonen, ville vi bruge mellem 3 og 4 timer om måneden på det, hvilket var spild af tid.... Så ja, det var sgu ikke lige mig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har så "allerede" valgt at "sige op". Det gik simpelthen imod mine principper.. Der var ting vi direkte fik at vide, at de trak i vores provision, hvis de ting blev sagt. Fx, måtte vi ikke sige at priserne var ex. moms: "Det er erhvervskunder, det skal de selv vide".. mm.. Men hvis de skal vide det, så gør det vel INTET at jeg siger det, det er da bare en service oplysning? Tænker grunden til det "trækker fra", simpelthen er at de VED nogen ikke tænker over det, og derfor engang i mellem "gafler" en. Vi måtte ikke gøre opmærksom på at der ikke var fortrydelsesret.. Og vi måtte IKKE sige: Tak for din tid, ha' en god dag, undskyld vi forstyrre - SLET ikke til folk som ikke købte noget.. Faktisk, blev vi gjort meget klart opmærksom på, at hvis vi sagde "tak for din tid, kan du have en god dag" til alle vi havde i telefonen, ville vi bruge mellem 3 og 4 timer om måneden på det, hvilket var spild af tid.... Så ja, det var sgu ikke lige mig!

Åh gud.. Det er bare sådan et sted, der giver telefonsælgere et dårligt ry!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har så "allerede" valgt at "sige op". Det gik simpelthen imod mine principper.. Der var ting vi direkte fik at vide, at de trak i vores provision, hvis de ting blev sagt. Fx, måtte vi ikke sige at priserne var ex. moms: "Det er erhvervskunder, det skal de selv vide".. mm.. Men hvis de skal vide det, så gør det vel INTET at jeg siger det, det er da bare en service oplysning? Tænker grunden til det "trækker fra", simpelthen er at de VED nogen ikke tænker over det, og derfor engang i mellem "gafler" en. Vi måtte ikke gøre opmærksom på at der ikke var fortrydelsesret.. Og vi måtte IKKE sige: Tak for din tid, ha' en god dag, undskyld vi forstyrre - SLET ikke til folk som ikke købte noget.. Faktisk, blev vi gjort meget klart opmærksom på, at hvis vi sagde "tak for din tid, kan du have en god dag" til alle vi havde i telefonen, ville vi bruge mellem 3 og 4 timer om måneden på det, hvilket var spild af tid.... Så ja, det var sgu ikke lige mig!

Wauw :blink

Sejt at du sagde fra :respekt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER