Myliona

Spiral og blødning ved ÆL??

11 indlæg i dette emne

Jeg er simpelthen SÅ træt af min spiral!

Jeg har lige haft min menses, den stoppede i lørdags.... efter 7 dages blødning <_<

I dag, har jeg så en smule rødt udflådsagtig noget.

Jeg havde det samme i sidste måned.. Og nu kommer jeg til at tænke på om det er ved ÆL?? Det passer jo cirka med den godt kunne være heromkring (dog tidligt, men alligevel!)

Nu har jeg fået en tid om en måned til at få den fjernet.. I mere end 7 måneder har jeg døjet med den!

Er jeg virkelig den eneste som bare ikke fungerer med en spiral?

Min cyklus er heeeelt hen i vejret, og kan intet regne med, samt jeg bløder MEGET længere tid, og har kraftigere blødning :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hmmm... Jeg har ingen problemer med min spiral. Bløder 5-6 dage hvoraf det er ret kraftigt de første 2-3 dage. Første dag er jeg også plaget af menstruationssmerter, men det klarer Ipren heldigvis for mig :) Men nej jeg tror ikke at du er den eneste :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har ikke spiral, så kan desværre ikke bidrage med noget. Men overvejer det engang i fremtiden, så bliver interesseret i, hvilken slags du har. Hormon eller kobber.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du hormon eller kobberspiral?

Jeg har en hormonspiral, og jeg har ikke haft mensturationsblødninger siden, men jeg har vist æl.. Jeg er SÅ glad for den.

Min gynækolog sagde, at den mindsker blødning med 90 procent, mens en kobberspiral øger blødninger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er en kobberspiral, da jeg ikke ønsker noget med hormon.. Så når jeg får den fjernet, skal jeg have en samtale med lægen om alternativer.. Der er jo ikke de vilde muligheder må man sige, så ja.. ØV BØV. Også derfor jeg har "Holdt ud" så længe... HÅBEDE sådan det blev bedre.. Men magter ikke mere.. Har øget udflåd HELE tiden, og mensesblødning 7 dage, hvor flere af dagene er virkelig strenge - også "pletblødning" flere dage midt på måneden.. Det er bare IKKE blodbart :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har også kobberspiral, og SKOD-mens <_<

Bløder nu på 12.-dagen, hvilket er helt normalt for mig efter jeg har fået spiral. Oven i det pletbløder jeg også 3-4 gange i løbet af min cyklus.

Har ikke andre alternativer end afholdenhed eller gummi - begge dele er ikke rigtigt alternativer for mig, så må desværre bare acceptere situationen indtil vi går i gang med PB2, som nok først bliver om et års tid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jah jeg har prøvet at få fjernet kobber spiral pga pletblødninger. Der var jeg oppe på at pletbløde halvdelen af månedens dage. Men jeg har siden haft 3 spiraler uden den slags problemer, så man kan være heldigere hvis man giver kroppen en pause. Den spiral før Lilly fik jeg fjernet fordi jeg blødte vildt kraftigt ved mens og i 7 dage, men efter jeg fik den fjernet var der overhovedet ingen ændring at mærke, jeg blødte stadig kraftigt og har også gjort det de første mdr efter fødslen såeh... :unsure det er ikke let at vide om det er pga spiralen og hvor meget ændring du vil mærke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har også kobberspiral, og SKOD-mens <_<

Bløder nu på 12.-dagen, hvilket er helt normalt for mig efter jeg har fået spiral. Oven i det pletbløder jeg også 3-4 gange i løbet af min cyklus.

Har ikke andre alternativer end afholdenhed eller gummi - begge dele er ikke rigtigt alternativer for mig, så må desværre bare acceptere situationen indtil vi går i gang med PB2, som nok først bliver om et års tid.

Er faktisk helt glad for jeg ikke er den eneste.. Som dig, er de to muligheder også de eneste jeg har lige umiddelbart.. Og jeg er ikke lige til nogen af delene ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bøvlet også med min - mens der kommer i øst og vest, den "niver" en gang i mellem, og lange blødninger <_<

Jeg har typisk også en pletblødning enten på ÆL-dagen eller, som det er sket de sidste par gange, en pletblødning ca 4 dage efter ÆL. Hvilket er en snule freaky!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er faktisk en af årsager til at jeg aldrig skal have spiral: den forhindrer hverken ÆL eller befrugtning, men udelukkende at ægget kan sætte sig fast efter befrugtning. Og jeg tror på at livet starter ved befrugtning og er principitelt mod abort (med for det frie valg), så personligt ser jeg et eller andet sted en spiral som mulighed for en provokeret abort en gang om måneden hvis man er så heldig / uheldig...

Så teoretisk set, så kan man vel have pletblødning nogle dage efter ÆL fordi et æg forsøger at sætte sig fast? Ubehagelig tanke!!!

Faktisk så forhindrer den i praksis befrugtning, dog måske kun 99% sikkert, men kobbertråden forhindrer sædcellerne i at overleve længe nok. Så det er ganske rigtig en ubehagelig tanke at man faktisk blir befrugtet hver måned og det går til, men det er altså heller ikke rigtigt. Det er meget meget få som kan blive gravide trods spiral, for de fleste sker det kun hvis den uopdaget er faldet ud.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sakset fra Netdoktor.dk:

Kobberet i kobberspiralen er giftigt for sædcellerne og påvirker deres evne til at bevæge sig, de kommer således ikke længere end til livmodermunden. Skulle en sædcelle komme forbi og befrugte et æg, vil det befrugtede æg sjældent kunne sætte sig fast i livmoderslimhinden, da denne også er påvirket af kobberet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER