Mynthe

Tyk mor, næ tak!

55 indlæg i dette emne

Lidt om mig:
Jeg er 27 år, studerende og så bager jeg på en lille pige. :gravid
Det er mit første barn, men enebarn bliver hun ikke for herude på den anden side af maven venter hendes familie bestående af mig (mor), min mand (far) og mine 2 bonusdrenge (storebror A og J) .

og meget om min vægt:
Her 25 uger inde i min graviditet begynder jeg sgu at blive lidt sur på mig selv, min vægt stiger for hurtigt, og helt ærligt så har jeg ikke været god nok til at holde styr på kosten. :lolhit

Jeg kan mærke at jeg skifter lidt imellem at ville handle nu eller bare at give op for... jeg er jo alligevel gravid og tyk, men altså det dur bare ikke. Jeg ved jeg har det bedre når der er styr på kosten så NU skal der ske noget.

Jeg har tidligere spist efter LCHF, og det virker bare for mig. Jeg får mere energi, et positivt fokus på mine måltider og så synes jeg faktisk at det er ret "nemt". Okay, det med nemt er måske ikke helt rigtigt, jeg er jo i hvert fald faldet godt og grundigt i sukkerfælden for Gud ved hvilken gang.

Jeg har det godt med systemer, kasser og delmål, derfor vil jeg bruge den her tråd til at notere mine ugentlige delmål og vægt. Desuden vil jeg (måske i perioder) bruge den lidt som dagbog så jeg kan se tilbage på forløbet.

Lidt vægt-historik:

Højeste vægt før graviditet og før LCHF: 78 kg
Laveste vægt før graviditet med LCHF: 69 kg

Vægt januar 2013, før pb og før rygestop: 72 kg
Vægt 21/3, 1. Grav. Undersøgelse efter rygestop: 75,1 kg
Vægt 22/7, uge 25+4: 84,9

Det vil sige at jeg eft rygestoppet tog 3 kg på, og derefter at jeg i min graviditet kun er 200 gram fra at have taget 10 kg på i uge 25. Det er for meget, derfor er mit mål at holde vægten i de næste 10 uger, samt at bliver under 90 kg til termin.

Og så mine delmål, hvor jeg hver mandag vil opdatere vægten:

Delmål 1, status quo i 10 uger


29/7-13 (uge 26+4): 84,9 kg vægt 84,3 kg (-600g i den sidste uge, og under delmålet på 84,9 kg :))

5/8-13 (uge 27+4): 84,9 kg vægt 85,2 kg (+900g i den sidste uge, og 300 g over delmålet på 84,9 kg :blink)

12/8-13 (uge 28+4): 84,9 kg vægt 85,4kg (+200g i den sidste uge og 500g over delmålet på 84,9kg)

19/8-13 (uge 29+4): 84,9 kg vægt 85,9kg (+500g i den sidste uge og 1kg over delmålet på 84,9kg)

26/8-13 (uge 30+4): 84,9 kg vægt 87 kg (+1,1kg i den sidste uge og 2,1kg over delmålet på 84,9kg) :shooter

2/9-13 (uge 31+4): 84,9 kg vægt 89,1 kg (+2,1kg i den sidste uge og 4,2kg over delmålet på 84,9kg)

9/9-13 (uge 32+4): 84,9 kg vægt 89,3 kg (+0,2kg i den sidste uge og 4,4kg over delmålet på 84,9kg)

16/9-13 (uge 33+4): 84,9 kg vægt 91 kg (+1,7 kg i den sidste uge og 6,1kg over delmålet på 84,9kg)

23/9-13 (uge 34+4): 84,9 kg vægt 91,7 kg (+0,7 kg i den sidste uge og 6,8kg over delmålet på 84,9kg)

1/10-13 (uge 35+5): 84,9 kg vægt 92,5 kg (+0,8 kg i den sidste uge og 7,6 kg over delmålet på 84,9kg)



Delmål 2, ikke over 90 kg ved fødslen (ændret til mere realistiske 95 kg, så nu er der 2,5kg til at give af her på de sidste 30 dage +-)
Synes jeg er skræmmende tæt på en 3-cifret vægt, men der kommer jeg ALDRIG op! (-så må baby altså sulte sammen med mig ;)

Termin 31/10-13. vægt 97,1 kg (der er godt nok ikke langt til de 100, men nu kan hun jo også komme hvert øjeblik så satser stærkt på at blive under!)

 

Jeg er virkelig spændt på hvor det ender, og hvor meget der forsvinder umiddelbart efter fødslen.

Næste update herinde bliver nok først et stykke tid efter fødslen, så der vil jeg have en max vægt og lidt føling på hvor hurtigt de første kg hopper af igen.

 

 

 














Nu har jeg fået lov at være med i taberdysten :glad :gladSå nu skal jeg sørme til at stå til regnskab :13: overfor andre BK-piger, mon ikk' det kan hjælpe de dage motivationen er lidt lille.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Idag er jo så første dag tilbage på LCHF.

Jeg har tidligere erfaret at det er enormt vigtigt med nok fedt de første dage, så sukkermarkedsforordning kan holdes stangen, derfor startede jeg dagen med en solidt måltid med høj fedtprocent.

morgenmad: scrambled æg tilsat en smule fløde, et par stænger emmentaler ost, 3 cherrytomater, agurkestænger og 2 skiver parmaskinke.

Frokost: 1/2 bk jordbær med fløde.

Eftermiddag: 1/2 avokado

Aften: hakkebøf med spejlæg, gulerods og agurkestænger med pesto til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil helt sikket følge med her - jeg har selv haft succes med LCHF, og synes egentlig den giver rigtig god mening. Jeg faldt dog aldrig helt for den der "high fat"-del, for kan egentlig ikke lide fed mad. Men kulhydrater er helt sikkert min fjende nummer 1, så tyer også til LCHF, når sukkertrangen løber af med mig.

Håber du kan holde vægten i skak :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil helt sikket følge med her - jeg har selv haft succes med LCHF, og synes egentlig den giver rigtig god mening. Jeg faldt dog aldrig helt for den der "high fat"-del, for kan egentlig ikke lide fed mad. Men kulhydrater er helt sikkert min fjende nummer 1, så tyer også til LCHF, når sukkertrangen løber af med mig.

Håber du kan holde vægten i skak :)

Hej Pumpkins

Iiih hvor blev jeg glad for det allerførste indlæg i min tråd :) tak for det!

Jeg har også selv haft det lidt svært med fedt-delen, ikke at jeg ikke kan lide fedt, for det kan jeg, meen da jeg først stiftede bekendtskab med lchf havde jeg lidt svært ved at acceptere at fedt pludselig var ok.

Som dig er kulhydrater også min fjende, og når jeg først er faldet i er stopklodsen meget lang væk.

Har du også en tråd, i slankeforum eller andre steder?

EDIT jeg så jo lige din signatur og fandt svaret. Vil lige lure lidt i de tråde :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Pumpkins

Iiih hvor blev jeg glad for det allerførste indlæg i min tråd :) tak for det!

Jeg har også selv haft det lidt svært med fedt-delen, ikke at jeg ikke kan lide fedt, for det kan jeg, meen da jeg først stiftede bekendtskab med lchf havde jeg lidt svært ved at acceptere at fedt pludselig var ok.

Som dig er kulhydrater også min fjende, og når jeg først er faldet i er stopklodsen meget lang væk.

Har du også en tråd, i slankeforum eller andre steder?

Jeg havde en tråd herinde, men jeg kunne kun køre LCFH lige på og hårdt i 2 uger :blush

Nu spiser jeg bare mere fornuftigt, stadig i LCHF-ånden. Ikke helt så meget fedt, men har skåret kraftigt ned på sukker og korn. Vi har lige holdt ferie med is, slik, sodavand, pizza og alt der dertil hører :rolleyes Så det er lidt en detox jeg har kastet mig ud i.

Men der er underligt, at man ikke skal gå efter fedtfrit alting. Før i tiden kunne vi godt finde på at lave en pastaret med grøntsager i den helt fattige cremefine før, og selv om det virker sundt, så er der jo virkelig mange kulhydrater i. Så LCHF har virkelig været en øjenåbner for mig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kender du til Jane Faerbers blog madbanditten? Jeg er helt vild med den, både på grund af alle opskrifterne, og hendes uhøjtidelige tilgang til tingene. Jeg synes hun er god til at fremhæve at vi hver især skal finde os tilrette med den "grad" af lchf som funger for os, og det lyder jo netop til at være det du gør.

Sjovt eksempel du nævner, jeg har tidligere talt kalorier, og der gik jeg også efter produkter med så lavt et fedtindhold som muligt. Dengang var creme fine var et tilbagevendende produkt i køleskabet. Noget skulle jo "løfte" maden lidt indimellem. Faktisk kan min mand stadig "brokke"sig lidt når jeg handler piskefløde, som jeg tilgengæld er blevet glad for at have hjemme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kender godt til det der med feriespisning, de sidste 2 uger har jeg fået boller til morgen, mange dage med guf, is, pasta og alt hvad der hører til. Det er nok den overflod der fik skubbet mig ud hvor at der altså virkelig skulle ske noget!!

Så detox here we come.

I de første dage synes jeg at det er svært især om aftenen, derfor vil jeg gå ud og lave disse, dog uden chokolade. http://www.madbanditten.dk/2011/03/08/hjemmelavet-bounty/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kender du til Jane Faerbers blog madbanditten? Jeg er helt vild med den, både på grund af alle opskrifterne, og hendes uhøjtidelige tilgang til tingene. Jeg synes hun er god til at fremhæve at vi hver især skal finde os tilrette med den "grad" af lchf som funger for os, og det lyder jo netop til at være det du gør.

Sjovt eksempel du nævner, jeg har tidligere talt kalorier, og der gik jeg også efter produkter med så lavt et fedtindhold som muligt. Dengang var creme fine var et tilbagevendende produkt i køleskabet. Noget skulle jo "løfte" maden lidt indimellem. Faktisk kan min mand stadig "brokke"sig lidt når jeg handler piskefløde, som jeg tilgengæld er blevet glad for at have hjemme.

Ja, den er super god! Der er mange gode opskrifter.

En vigtig del for mig, har været at "erstatte" med noget godt. Jeg er meget et kartoffel-, pasta- og rismenneske, så at skulle undvære det, har været lidt af en mavepuster. Men i går erstattede vi fx kartofler med rosenkål, og det fungerer rigtig fint for mig. Men det kræver stadig en ændret tankegang, når man skal lave indkøbsliste, for man kommer nemt til at tænke "hvad skal vi have til? Katofler eller pasta?" :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uuh den med erstatning kender jeg også. Vi spiser ofte 2 slags grønt til, en kold salat og noget varmt som broccoli eller lignende.

Overvejer at anskaffe mig en spiralizer for at kunne udvide sortimentet, men indtil nu er det ikke blevet til noget.

Apropos indkøbsliste skal jeg have lavet madplan for denne uge idag.

Bum bum, what to eat...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fik lige sparket mig sammen til en cykeltur på 15 km, og her til aften har vi så fået handlet ind til spændende lchf retter de næste par dage.

Alt i alt en rigtig god start på vægtstilstanden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:yay Super godt med cykeltur

Vores LCHF madplan for de næste dage indeholder lasagne med squash i stedet for lasagneplader, kyllingespyd med salat og frikadeller med broccolisalat :sandie

Inspireret af din jordbær med fløde lavede jeg dessert i dag af jordbær med creme fraiche rørt op med frisk vanille. MUMS!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:yay Super godt med cykeltur

Vores LCHF madplan for de næste dage indeholder lasagne med squash i stedet for lasagneplader, kyllingespyd med salat og frikadeller med broccolisalat :sandie

Inspireret af din jordbær med fløde lavede jeg dessert i dag af jordbær med creme fraiche rørt op med frisk vanille. MUMS!

MUMS, med jordbær, creme fraiche og vanille :mam

Og lækker madplan, jeg har faktisk ikke fået prøvet lasagne med squash endnu, men det skal testes for jeg er ret glad for lasagne.

Vores madplan de næste par dage består af retter fra madbandittens LCHF kogebog, den har stået ubrugt et stykke tid, så nu skal der testes, kylling med avokadosalat og bacon, waris af spidskål med oksekødsfyld og tomatsalat og ostetærte med kylling til.

Her til Morgen vågnede jeg en hel time før jeg skulle op, så har brugt den ekstra tid på at lave mig en hindbæromelet, også inspireret af madbanditten, den smagte skønt, men lignende ikke helt billedet i bogen

post-5994-0-10766800-1374566485_thumb.jp

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syntes du er MEGA sej og tage kampen op nu - jeg gav los og endte med at veje 18 kg mere efter fødslen end jeg havde gjort før jeg blev gravid. Næste graviditet skal HELT sikkert ikke foregå på samme måde.

LCHF lyder meget spændende må hellere tjekke madbanditten ud. Jeg tæller kalorier og det fungerer fint, men jeg er åben for nye tiltag ;) jeg er i hvert fald kommet min sukker trang til livs på ganske få uger takket være "shape up" Appen. Formåede for første gang i hele mit liv at veje MINDRE efter ferien end før ferien. Det er ret stort.

Nå men det jeg egentlig ville var at give :respekt og sige velkommen!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syntes du er MEGA sej og tage kampen op nu - jeg gav los og endte med at veje 18 kg mere efter fødslen end jeg havde gjort før jeg blev gravid. Næste graviditet skal HELT sikkert ikke foregå på samme måde.

LCHF lyder meget spændende må hellere tjekke madbanditten ud. Jeg tæller kalorier og det fungerer fint, men jeg er åben for nye tiltag ;) jeg er i hvert fald kommet min sukker trang til livs på ganske få uger takket være "shape up" Appen. Formåede for første gang i hele mit liv at veje MINDRE efter ferien end før ferien. Det er ret stort.

Nå men det jeg egentlig ville var at give :respekt og sige velkommen!

Tak Majs :-)

Jeg var nu også ret godt på vej til at give los, med 10 kg på de første 25 uger var vægtkurven allerede på afveje.

Sejt gået at du har tabt dig på din ferie. (siger hende hvor 2 ugers ferie gav +2 kg)

Bruger du Shake up appen til at logge dine måltider i? jeg har for et par år tilbage stiftet bekendskab med madlog, men syntes at det tog såå lang tid at veje alt, specielt når der skulle laves aftensmad til familien.

Glæder mig til at melde vægt i næste uge, så kan vi sammen vise hvor seje vi er :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Menuen på dag 2:

Morgenmad: hindbæromelet

Frokost: tyrkist 10% yogurt med hindbær og 2 klidkiks med skinkesalat med massere af Mayo.

Eftermiddag: jordbær med fløde

Aftensmad: stor portion avokadosalat med bacontern og 1/2 kyllingefilet

Aften: de sidste 5 jordbær, med fløde.

Jeg tror ikke jeg fik drukket nok vand igår, og da jeg tidligere har erfaret at rigeligt med vand hjælper vægttabet på vej så jeg handlet lidt dansk vand, noget saft (fun light, shhh), og lavet isterninger. Inden aftensmaden skal der så fremover 2 liter ned, hvoraf minimum den ene skal være rent vand.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Menuen på dag 3:

Morgenmad: tyrkisk yoghurt, 10% med hindbær, mandler og hørfrø

Frokost: Rester fra igår, lidt salat + ½ kyllingefilet, 2 klidkiks med skinesalat m. mayo og 1 choko oreo (80% chokolade m. koldt smør)

Aften: kålruller med oksekød, kantarel sovs og tomatsalat.

Morgenmaden idag har ikke været god (fed) nok, jeg har haft for meget lyst til at små spise og til søde sager.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Idag blev det til en 20 km cykeltur, jeg synes virkelig det var svært at sparke mig selv afsted, men er godt tilfreds med at jeg fik det gjort.

Må dog indrømme at mave, temperatur og "graviditetskondi" gjorde det riiimelig hårdt.

Turen tog 1.06, jeg vil gerne under 1 time for den samme tur inden for en uges tid, så jeg må afsted igen snart.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Idag blev det til en 20 km cykeltur, jeg synes virkelig det var svært at sparke mig selv afsted, men er godt tilfreds med at jeg fik det gjort.

Må dog indrømme at mave, temperatur og "graviditetskondi" gjorde det riiimelig hårdt.

Turen tog 1.06, jeg vil gerne under 1 time for den samme tur inden for en uges tid, så jeg må afsted igen snart.

Godt gået :-) Mærk dog efter, at du ikke får presset dig udover det rimelige;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Godt gået :-) Mærk dog efter, at du ikke får presset dig udover det rimelige;-)

Tak, jeg skalholt passe på, og kører turen på min damecykel med god plads til maven selvom min mand faktisk har en "racer" der ville gøre det nemmere at komme liiidt mere op i fart.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak Majs :-)

Jeg var nu også ret godt på vej til at give los, med 10 kg på de første 25 uger var vægtkurven allerede på afveje.

Sejt gået at du har tabt dig på din ferie. (siger hende hvor 2 ugers ferie gav +2 kg)

Bruger du Shake up appen til at logge dine måltider i? jeg har for et par år tilbage stiftet bekendskab med madlog, men syntes at det tog såå lang tid at veje alt, specielt når der skulle laves aftensmad til familien.

Glæder mig til at melde vægt i næste uge, så kan vi sammen vise hvor seje vi er :)

Ja det er simpelthen for fedt når det går den rigtige vej :yay det er selvtillidsboost der vil noget.

Ja jeg skriver alt ind i shape up, det er ikke altid jeg bruger en vægt men tager det ofte sådan ca. Meget finder man ud af med tiden hvad vejer, en portion yoghurt er fx 2 dl og en portion havrefras 40 g og så behøver man fx ikke veje en banan eller et kyllingebryst der tager jeg det bare i stk. det er selvfølgelig ikke så præcist så men det giver en god ide. man kan også tage rigtig meget på stregkoden, og derudover har mange fødevarer en portions tabel fx kammerjunker fra Aldi er der nærings indhold pr 100 g og for en portion (6 stk) Og er der noget jeg får ofte tilføjer jeg fødevaren så det er nemt at taste ind. De første par uger tager det tid, derefter bliver det lettere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det er simpelthen for fedt når det går den rigtige vej :yay det er selvtillidsboost der vil noget.

Ja jeg skriver alt ind i shape up, det er ikke altid jeg bruger en vægt men tager det ofte sådan ca. Meget finder man ud af med tiden hvad vejer, en portion yoghurt er fx 2 dl og en portion havrefras 40 g og så behøver man fx ikke veje en banan eller et kyllingebryst der tager jeg det bare i stk. det er selvfølgelig ikke så præcist så men det giver en god ide. man kan også tage rigtig meget på stregkoden, og derudover har mange fødevarer en portions tabel fx kammerjunker fra Aldi er der nærings indhold pr 100 g og for en portion (6 stk) Og er der noget jeg får ofte tilføjer jeg fødevaren så det er nemt at taste ind. De første par uger tager det tid, derefter bliver det lettere.

Det lyder til at Shake up er lidt smartere end madlog, men stadig rimelig tidkrævende.

I hvert fald i forhold til min tålmodighed ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Menuen på dag 4:

Morgenmad: hindbæromelet

Frokost: Stænger af emmentaler, cherrytomater, kokossnask (hjemmelavet fyld som det i bounty'er)

Eftermiddag: sukkerfri lakridser (på grænsen af at være ok....)

Aften: kålruller med oksekød, revet ost og tomater

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej, her skal jeg da så meget følge med!! Og måske jeg snart starter min egen slanke/kostomlægnings tråd.

Jeg er ved at sætte mig godt og grundigt ind i LCHF og synes det lyder rigtig interessant. Er dog ikke startet endnu, da jeg liiiige er hjemvendt fra ferie og stadig mangler en del viden i dybden - så ret spændende at falde over din tråd! :)

Den bog med opskrifter, hvad hedder den? Er det kun opskrifter eller beskriver den også LCHF?

Jeg synes umiddelbart morgenmadsdelen virker så besværlig, men det er nok en vane.. Havregryn er bare så hurtigt nu jo :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej, her skal jeg da så meget følge med!! Og måske jeg snart starter min egen slanke/kostomlægnings tråd.

Jeg er ved at sætte mig godt og grundigt ind i LCHF og synes det lyder rigtig interessant. Er dog ikke startet endnu, da jeg liiiige er hjemvendt fra ferie og stadig mangler en del viden i dybden - så ret spændende at falde over din tråd! :)

Den bog med opskrifter, hvad hedder den? Er det kun opskrifter eller beskriver den også LCHF?

Jeg synes umiddelbart morgenmadsdelen virker så besværlig, men det er nok en vane.. Havregryn er bare så hurtigt nu jo :D

Hvis du starter en tråd har du en fast følger her :-)

Med hensyn til bøger så har jeg Jane Faerbers bog, LCHF, spis dig mæt og glad. Der er en del Info i den, derudover har jeg en anden mere direkte hverdagsguide, med 14 dages kostplan og indkøbsliste. Den hedder LCHF på 14 dage og er skrevet er Lars Erik litsfeldt.

Begge bøger er gode, men hvis du kun vil kaste dig ud i en enkelt vil jeg anbefale Jane Faerbers, der er mest Info og flere opskrifter. Desuden har hun et afsnit med lidt Info om nogle af de special produkter som gør det lidt "sjovere" (og nemmere at lave lækkerier).

Hvis du ikke allerede kender siderne er madbanditten.dk, det danske LCHF forum (bare Google LCHF forum) og den svenske kostdoktors hjemmesider gode steder at finde information.

Håber du finder "din" vej, hvad end du så ender med at foretrække

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Menuen på dag 5:

Morgenmad: scrambled æg af 3 æg, emmentaler og agurkestænger

Frokost: Tyrkisk yoghurt med hørfrø og 2 stk LCHF kage fra fryseren

Aften: ostetærte (opskrift fra madbanditten) og kyllingefilet med pesto til

Jeg har været virkelig lækkersulten idag, og ud over 2 stk kage har jeg drukket 1/2 flaske pepsi max (omkring 75cl)

Det var tanken at jeg ville cykle idag, men bare turen ned og handle fik mig til at svede godt og grundigt så cykelturene blev sprunget over. Imorgen står den på job og familiebesøg, så ugens tredie cykeltur må vente til på søndag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER