MamatilJ&M

Børnepenge - hvad gør I ved dem?

55 indlæg i dette emne

Lader I dem gå i budgettet eller på en opsparing?

Pt har jeg nok penge på kontoen og har ikke brug for dem i vores daglige økonomi. Nu må vi lige se de næste måneder siger til en 32 timers løn.... Så overvejer at lade dem gå på en konto, opsparingskonto, som der kan hæves af, så der er til de tunge udgifter som ny seng, autostol, cykel og hvad der ellers kommer. Så kan han få det overskydende som børneopsparing...

Hvad gør I?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har valgt bare at bruge dem løbende på diverse ting som tøj, legetøj og vuggestue når den tid kommer. Vi vil ikke spare dem op, læste en gang en artikel om hvor lidt de penge egentlig er værd om 18 år pga inflation og dårlige renter osv så tror jeg vi får mere for pengene nu :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De er ikke medregnet i vores budget, vi bruger penge på vores børn løbende så tror de får hvad de skal.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De er ikke medregnet i vores budget, vi bruger penge på vores børn løbende så tror de får hvad de skal.

Det samme her...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Indtil sidste gang brugte vi dem på hvad vi nu lige manglede. Sidste udbetaling og denne står på en konto, så vi kan "udskyde" at regne dp sådan "rigtigt" ind i budgettet til jeg næsten er færdiguddannet og får en lidt skønnere indkomst (Vi har dog råd til dp hvis vi af en eller anden grund skulle få brug for børnepengene til noget andet).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi sørger for at spare 3000 kr. op på hans børneopsparing årligt, og fordeler ellers pengene til husholdning og lidt opsparing til større ting.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi regner dem ikke ind i budgettet, da det jo bliver et mindre beløb med tiden og vi har ikke behov for at have dem på budget.

Børneopsparing står farmor og farfar for (og hun skal ikke have 2).

Vi stiller dem til gengæld til side på en ekstra konto vi har og så trækker vi fra den til de større udgifter som involvere C - både noget som vi synes kunne være rart i forhold til hende (f.eks. Fik vi solfilm bag i bilen, så vi slap for de der skyggedimser og hun bedre kunne se ud) og ting som er for at direkte glæde hende (større legetøj, bondegårdsferie m.m.).

Hvad de skal bruges til når hun bliver større her vi ikke besluttet endnu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bruger pengene på .. ja.. Lidt større ting til Camille :) Fx hendes cykelstol+ beslag.. :D Vi købte også babyalarmen for børnepengene.. Det er børnepengene som har gjort at vi lige følte vi havde råd til "det bedste" :) Fremover, får Christian jo børnepengene, og han er nødt til at lade dem indgå i sit budget, for at have råd til det hele. Men, nu mangler hun heller ikke rigtig så mange ting mere jo :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Regner dem aldrig som en del af budgettet :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har været mor på SU, kontanthjælp, revalidering eller pension de sidste 18 år (det var ikke sådan jeg havde planlagt mit liv, men sådan blev det) og en del af årene som enlig mor. Så jeg har altid haft hårdt brug for børnefamilieydelsen, jeg vil ikke som sådan sige i budgettet, men nogle af de store regninger blir betalt den måned de kommer, bl.a forsikringer, og alle større ting, incl fodtøj og nyt tøj, ikke kun til børnene men ting og tøj til hele familien, må vente til børnepengene kommer. Det er også børnepengene jeg nogen gange har formået at spare op, så der kunne blive råd til ting som ferie, tivoli, nye cykler eller ny sofa. Så altså ikke "kun" ting til børnene, men til hele familien.

Hvis jeg havde kunnet ville jeg da gerne ha lavet børneopsparinger. Men jeg må nok indrømme jeg syns på en måde at folk som sparer hele beløbet op til deres børn blir voksne måske ikke rigtig havde brug for pengene. Jeg mener i hvert fald heller ikke det er sådan de er tænkt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores går heller ikke på budgetkontoen- endnu da! Men det kan godt blive en realitet, hvis der ikke findes en løsning mht vores yngstes sygdom. Vores har ofte gået til "luksus" til børnene. Vi har børneopsparinger ved siden af, men de er ikke betalt af børneydelsen.

Jeg kan godt følge Sagas tanke om, at så var der ikke brug for dem. På den anden side er det altid en svær diskussion, for det kommer også meget an på hvordan man ellers disponerer, har gæld osv. Jeg er helt klar over, at man uforskyldt kan komme i klemme i systemet (trust me) og dermed være økonomisk trængt. Men der er også de, der har taget åbenlyse ufornuftige valg, og derfor sidder med gæld= nogle bliver/er afhængige af børneydelsen. Og hvis det er tilfældet, kan de der har en årsindkomst på 1 mio have ligemeget "brug" for børneydelsen som den uforskyldte førtidspensionist. Eller kontanthjælpsmodtageren, der i øvrigt har super meget gæld. Og så er der alle dem midt i mellem. Hvad med dem? Anyway- så er pengene vel tænkt til hjælp til feks institution, tøj mv. Alligevel kan man få friplads eller delvis friplads af den ene eller den anden grund. Min pointe er nok, at det kan være svært at se, hvad der er retfærdigt. Uanset, så er pengene tiltænkt børnene, og hvis det betyder de får en kæmpe børneopsparing (men man kan nu kun sætte 36000 kr ind på den, så man skal have en ekstra konto ved siden af), så er pengene stadig gået til børnene, hvad enten det er rimeligt eller ej :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bruger pengene på .. ja.. Lidt større ting til Camille :) Fx hendes cykelstol+ beslag.. :D Vi købte også babyalarmen for børnepengene.. Det er børnepengene som har gjort at vi lige følte vi havde råd til "det bedste" :) Fremover, får Christian jo børnepengene, og han er nødt til at lade dem indgå i sit budget, for at have råd til det hele. Men, nu mangler hun heller ikke rigtig så mange ting mere jo :)

Skal hun have bopæl hos ham?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige et ps mht børneopsparinger:

- hvert barn må kun have 1 børneopsparing

- man kan maks spare 3000 kr op årligt.

- man kan maks spare 36.000 kr op i alt

- den kan være bundet indtil barnet er 21 år eller derunder.

Hvis man har mulighed for det, er der derfor en fordel at spare pengene op i barnets første 12 leveår, så de har lang tid til at hente afkast. Jeg har set børneopsparinger der var store nok til udbetaling på lejlighedskøb, så det er værd at overveje (de har været investeret). Det er også derfor vi prioriterer opsparingen højt, selvom jeg skal på SU. Resten af pengene kommer til at indgå i familiens økonomin på den ene eller den anden måde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores går heller ikke på budgetkontoen- endnu da! Men det kan godt blive en realitet, hvis der ikke findes en løsning mht vores yngstes sygdom. Vores har ofte gået til "luksus" til børnene. Vi har børneopsparinger ved siden af, men de er ikke betalt af børneydelsen.

Jeg kan godt følge Sagas tanke om, at så var der ikke brug for dem. På den anden side er det altid en svær diskussion, for det kommer også meget an på hvordan man ellers disponerer, har gæld osv. Jeg er helt klar over, at man uforskyldt kan komme i klemme i systemet (trust me) og dermed være økonomisk trængt. Men der er også de, der har taget åbenlyse ufornuftige valg, og derfor sidder med gæld= nogle bliver/er afhængige af børneydelsen. Og hvis det er tilfældet, kan de der har en årsindkomst på 1 mio have ligemeget "brug" for børneydelsen som den uforskyldte førtidspensionist. Eller kontanthjælpsmodtageren, der i øvrigt har super meget gæld. Og så er der alle dem midt i mellem. Hvad med dem? Anyway- så er pengene vel tænkt til hjælp til feks institution, tøj mv. Alligevel kan man få friplads eller delvis friplads af den ene eller den anden grund. Min pointe er nok, at det kan være svært at se, hvad der er retfærdigt. Uanset, så er pengene tiltænkt børnene, og hvis det betyder de får en kæmpe børneopsparing (men man kan nu kun sætte 36000 kr ind på den, så man skal have en ekstra konto ved siden af), så er pengene stadig gået til børnene, hvad enten det er rimeligt eller ej :)

Jeg syntes ikke man kan lave en for og imod hvad der er rimeligt.

Alle som har børn skal have uanset indkomst så er det lige fordelt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syntes ikke man kan lave en for og imod hvad der er rimeligt.

Alle som har børn skal have uanset indkomst så er det lige fordelt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syntes ikke man kan lave en for og imod hvad der er rimeligt.

Alle som har børn skal have uanset indkomst så er det lige fordelt

Der vil altid være nogen, som synes at det er urimeligt. Mange af de lavestlønnede/personer på overførselsindkomst osv vil hævde, at de har mest brug for den, qua deres lave indkomst - mens direktøren med 1 mill i indkomst måske vil hævde, at han har lige så meget brug for den, fordi han ikke får friplads, boligsikring osv og fordi han betaler en masse i skat og har mange faste udgifter til f.eks bolig.

Så enig vil man nok aldrig blive.

Vores indgår ikke i budgettet som sådan, men bliver brugt på ferieopsparing, større indkøb (ex vintertøj og støvler til 4 børn er en stor post), årskort til Sommerland/Legoland og zoo - og så overfører vi fast 3000 kr til hver af deres børneopsparinger taget fra januars BFY.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De indgår i budgettet. Så der er ikke ekstra fest, når de dukker op!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var også det jeg forsøgte at skrive på mange flere linier end dig :D

Hehe forskellen på dig og mig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der vil altid være nogen, som synes at det er urimeligt. Mange af de lavestlønnede/personer på overførselsindkomst osv vil hævde, at de har mest brug for den, qua deres lave indkomst - mens direktøren med 1 mill i indkomst måske vil hævde, at han har lige så meget brug for den, fordi han ikke får friplads, boligsikring osv og fordi han betaler en masse i skat og har mange faste udgifter til f.eks bolig.

Så enig vil man nok aldrig blive.

Det er jo det jeg mener :)

Vores indgår ikke i budgettet som sådan, men bliver brugt på ferieopsparing, større indkøb (ex vintertøj og støvler til 4 børn er en stor post), årskort til Sommerland/Legoland og zoo - og så overfører vi fast 3000 kr til hver af deres børneopsparinger taget fra januars BFY.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skal hun have bopæl hos ham?

Jeps. Det er på den måde, Camille får "mest" ud af det hele.. Hun bor jo halvdelen af tiden ved ham.. Og hvis jeg har adressen, kan jeg ikke få "helt så meget" økonomisk, som Christian.. Så, selvom det ikke er "med min gode vilje"; kan jeg godt se fornuften i det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar piger. Tror vi skal have både en opsparing vi kan bruge af og en låst.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi sætter dem ind på en konto hvor vi har hver et dankort til, alt til børnene bliver købt derfra, alt fra fodboldkontigent, møbler, sko og tøj. BFY'en dækker på ingen måde, vi overføre 1000,- ekstra pr barn pr måned. Vi har valgt at gøre sådan fordi det engang tog overhånd med shopping til dem, her føler jeg vi har mere kontrol over indkøbene :D og på denne. Måde køber vi så bare når behovet er der og skal ikke vente på at det bliver den 20. Hver tredje måned :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her sættes der penge på hendes børneopsparing, resten kommer på vores opsparing

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, jeg var netop enig - men glemte vist et "enig" ...sorry :D

Hov - quotet er tomt? ... Men det var til din kommentar "det er jo det jeg mener" ...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi indbetaler maks på hendes børneopsparing om året. Derudover har hun to børnebørnskonti - forkælet unge ;)

Så børnepengene går til ting til hende løbende :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER