Bamse&Kylling

Amme/flaskestop

11 indlæg i dette emne

Kære kloge BK ladies!

Jeg har brug for råd..

A er så småt ved at blive svær at amme om aftenen inden nat - altså, hun vil som sådan gerne, men det kræver lidt tålmodighed og hun spiser i maks 5 min., hvor jeg må stoppe hende inden hun falder helt i søvn hos mig!

Jeg tror (håber) at hun automatisk snart stopper selv. Vi skal til bryllup i sep, hvor jeg naturligt ikke kan amme inden nat, da jeg ikke skal putte hende.

Mit spørgsmål er så, hvor længe SKAL babyer enten have MM eller MME? Er det f.eks. helt ok at stoppe omkring 10-11 mdr. og så evt. give aftensgrød, hvis hun ikke spiser så meget til aften?

A har aldrig taget flaske og spiser GODT om dagen, så tror ikke at amningen inden nat som sådan er for at have fyldt mave, men mere til at geare helt ned - hvilket så må ske på anden vis :)

Hvis hun selv stopper inden 11 mdr., er det fint for mig og hvis ikke, vil jeg gerne få det stoppet senest ved 11 mdr., da hun vil være 11 mdr og en uge til brylluppet og lige skal vænnes af med det inden.

Jeg synes ærlig talt at det vil være spild af både kamp og penge, at lære hende at drikke af flaske, når hun er så gammel nu. Men hvis hun virkelig SKAL have MM/MME frem til 1 år, må vi jo tænke i de baner..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg var i MG ved en hvis børn aldrig har fået flaske/bryst efter 10 måneder. Og hun har 3 velfungerende børn. De har fået en kop sødmælk inden sengetid med jerndråberne og det har været det... Ved ikke om du kan bruge det til noget...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm ja anbefalingen er jo at fortsætte amning, til de bliver et år. Men det er jo bare en anbefaling og ikke noget, man SKAL. Er det ikke kun et halvt år, man SKAL have MM/MME :unsure

Men når Anabella ellers får mad nok og trives, tror jeg altså sagtens, I kan trappe ud af det nu uden løftede pegefingre. Helt enig i, at det ville være helt ude i skoven at lære hende at drikke af flaske nu (alternativt kunne hun jo drikke MME af kop, hvis det var).

Jeg ammer jo også stadig Mads til natten, og det er 100%, fordi det er hyggeligt og ikke pga. sult :rolleyes Hvis han dog begyndte at tabe interessen, tror jeg også, jeg ville gribe den mulighed for at holde op. Hellere det end at skulle tage beslutningen for ham senere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var faktisk ca på samme tid (lidt før de 9 måneder) at Elin virkede til ikke er være at vild med at skulle ammes inden sengetid. Derfor prøvede jeg for sjov at give hende en flaske med MME mens hun sad og legede på gulvet. Og den drak hun af som om det var det mest naturlige - selvom vi altid har kæmpet med at få hende til at ville tage flaske.

Jeg tænkte ikke at det var sent at hun kom i gang med det - at vi lige så godt kunne lade være, nu hvor hun var næsten 9 måneder - for jeg kan se at hun har brug for noget ekstra at fylde op med efter aftensmad (hun er også begyndt at sove bedre efter at jeg stoppede med at amme og gik over til flaske med MME - det er ikke sikkert at det har nogen sammenhæng, men jeg tror helt ærligt ikke at jeg havde meget næring tilbage i mit MM.

Men hvis Anabella virkelig ikke vil den flaske, så synes jeg heller ikke at I skal kæmpe med det. For os har det bare været nemt at gå fra amning og over på flaske - og hun nyder at få den flaske om aftenen - som samtidigt også er med til at geare hende helt ned, så hun er blevet nemmere at putte. Men jeg tror altså også at vi har været heldige med timingen....

Men en kop sødmælk eller MME kunne være lige så fint.... om ikke andet så bare for at være sikker på at hun får noget væske inden natten.... (men det er bare noget jeg ville gøre - ikke noget jeg ved noget om he he...)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var i MG ved en hvis børn aldrig har fået flaske/bryst efter 10 måneder. Og hun har 3 velfungerende børn. De har fået en kop sødmælk inden sengetid med jerndråberne og det har været det... Ved ikke om du kan bruge det til noget...

Tak, det kan helt sikkert bruges - så ved jeg da, at det ikke kan gå helt galt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 12. jul. 2013 at 9:01 AM, MrsM said:

Hmm ja anbefalingen er jo at fortsætte amning, til de bliver et år. Men det er jo bare en anbefaling og ikke noget, man SKAL. Er det ikke kun et halvt år, man SKAL have MM/MME :unsure

Men når Anabella ellers får mad nok og trives, tror jeg altså sagtens, I kan trappe ud af det nu uden løftede pegefingre. Helt enig i, at det ville være helt ude i skoven at lære hende at drikke af flaske nu (alternativt kunne hun jo drikke MME af kop, hvis det var).

Jeg ammer jo også stadig Mads til natten, og det er 100%, fordi det er hyggeligt og ikke pga. sult :rolleyes Hvis han dog begyndte at tabe interessen, tror jeg også, jeg ville gribe den mulighed for at holde op. Hellere det end at skulle tage beslutningen for ham senere.

Nårh ja, god ide med kop.. Vi "kæmper" dog stadig med sødmælk af kop, det er som om A ikke vil drikke andet end vand :P Hvilket hun så til gengæld ELSKER!

Det ER super hyggeligt med den ene amning der er tilbage.. Jeg ville heller ikke tænke så meget over det endnu, hvis det ikke var for det bryllup. Det er både synd for A og min far og kæreste, hvis hun ikke kan sove uden amning til den tid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var faktisk ca på samme tid (lidt før de 9 måneder) at Elin virkede til ikke er være at vild med at skulle ammes inden sengetid. Derfor prøvede jeg for sjov at give hende en flaske med MME mens hun sad og legede på gulvet. Og den drak hun af som om det var det mest naturlige - selvom vi altid har kæmpet med at få hende til at ville tage flaske.

Jeg tænkte ikke at det var sent at hun kom i gang med det - at vi lige så godt kunne lade være, nu hvor hun var næsten 9 måneder - for jeg kan se at hun har brug for noget ekstra at fylde op med efter aftensmad (hun er også begyndt at sove bedre efter at jeg stoppede med at amme og gik over til flaske med MME - det er ikke sikkert at det har nogen sammenhæng, men jeg tror helt ærligt ikke at jeg havde meget næring tilbage i mit MM.

Men hvis Anabella virkelig ikke vil den flaske, så synes jeg heller ikke at I skal kæmpe med det. For os har det bare været nemt at gå fra amning og over på flaske - og hun nyder at få den flaske om aftenen - som samtidigt også er med til at geare hende helt ned, så hun er blevet nemmere at putte. Men jeg tror altså også at vi har været heldige med timingen....

Men en kop sødmælk eller MME kunne være lige så fint.... om ikke andet så bare for at være sikker på at hun får noget væske inden natten.... (men det er bare noget jeg ville gøre - ikke noget jeg ved noget om he he...)

Vildt, at hun bare pludselig drak af flasken!! Vil hun også have sut nu så? - husker jeg ikke rigtigt, at hun aldrig har brugt sut? :unsure

Jeg gider bare ærlig talt ikke til alt det flaske tjuhej, medmindre det er nødvendigt! Den skal hun jo alligevel vænnes fra på et tidspunkt. Og den eneste flaske vi har herhjemme er en helt lille vi har lånt og så en fra gratis pakkerne - ved ikke engang, om vi har et stort nok suttehovede :wacko

Anabella har altid sovet godt og for nylig tog det os 1,5 uge at lære hende at falde i søvn selv, så bum, nu lægger vi hende vågen i seng og hun sover 11 timer uden en lyd :o Så jeg tror (håber) hun er nem at få til noget nyt og nem at få til at falde til ro på en anden måde end bryst.. Og hvis hun evt. begynder at blive sulten i nattens løb, kan man give aftensgrød inden sengetid, kan man ikke? Synes bare grød virker som MEGET, når hun nærmest sover 1-1,5 time efter aftensmaden..

Det blev lidt rodet, men fik lidt flere spørgsmål/tanker undervejs imens jeg skrev :)

Men ja, noget væske inden sengetid af en eller anden art, er hvert fald en god ide!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan lærte I hende at falde i søvn selv??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan lærte I hende at falde i søvn selv??

Er kun lige på kort fra mobil og lorte net, så du får den korte version :)

Jeg har skrevet en del om det i min mor tråd, så evt tjek der. Ellers ka jeg skrive mere, hvis du vil have det, når jeg er hjemme fra ferie :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

F ville heller ikke nogen form for flaske. Vi gav ham lidt yougurt m frugt inden puttetid, hvis vi ikke syntes han havde spist så meget.

Vi gav jernpulver og har aldrig brugt mme, da jeg syntes det smager dårligt og så syntes jeg det var en skam at altan grød skulle smage af det'

Jeg ville bare stoppe nårdu syntes. Hvis interessen for amningen ikke er så stor, så prøv at springe en aften over og lad far putte. Så hårdest nok helt af sig selv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan lige slutte denne af med at fortælle, at Anabella selv har stoppet amningen og ikke får flaske i stedet for! Jeg dobbelttjekkede lige med min SP, når nu A "allerede" selv sagde fra, og hun mente heller ikke, der var grund til at indføre flaske for at tage den fra hende igen om to måneder ca..

Tak for jeres inputs!! :lovebk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER