Guest

Jeg skylder nogle opskrifter ;) - ny opskrift #11

19 indlæg i dette emne

Nu har jeg endelig fået taget mig sammen til at skrive opskrifterne ned:

Baby venlige grøntsagsrösti

Jeg har lavet 2 versioner.

første gang lavede jeg dem af:

3 store bagekartofler - revet i en foodprocessor

en ordentlig håndfuld revne gulerødder (vi havde lidt fra aftenen før)

1 revet løg

peber

2 æg (til at binde det sammen med)

det hele blandes og steges på panden

Anden gang lavede jeg dem med ost i som bindemiddel for at undgå for meget æg:

4 revne kartofler

1 revet løg

4 revne gulerødder

1/2 revet squash

lidt revet ost (ca en halv pose revet cheddar)

1 æg

Det hele blandes og steges på panden - de er dog ret "klistrede" for når osten er varm "binder" de overhovedet ikke. Næste gang jeg laver dem med ost, vil jeg lave dem i ovnen, så de kan køle af så de ikke "smuldrer" for mig. Jeg endte med at klatte dem sammen efter de var stegt i nogenlunde lige store klatter, i dag er de "hårde" og som de skal være.

Mie "smuldrer" dem når hun spiser dem, men det er lige meget for det HELE ryger ned - hun elsker dem.

"boller med kødsovs"

Jeg lavede en kødsovs af:

revne gulerødder

revet løg

tomat pure (ikke hakkede tomater da sovsen så bliver for flydende og ikke til at styre)

en lille smule hakket oksekød (flere grøntsager end kød)

oregano

(ingen salt)

(andre forslag kan være revet squash, majs, fint skårne champignon, revet peberfrugt m.m. krydderier kan bruges alt bortset fra salt)

Dejen var en pølsehornsdej - men den opskrift får i ikke for den var ikke særlig god. Jeg forsøgte at skifte noget hvedemel ud med grahams mel og majs mel - men det gav et tørt resulatat.

Næste gang vil jeg komme revne gulerødder og/eller squsah i dejen, finde en luftigere og grovere dej at lave dem af.

da dejen var hævet lavede jeg små klatter som jeg rullede ud og kom en spsk kødsovs på, lukkede dem i bedste pølsehorns stil, men pas på der ikke kommer kødsovs på kanterne så flyder det ud under bagning.

Jeg lod dem hæve igen og derefter penslede jeg med vand og dryssede havregryn på toppen.

varmede efter brødopskriften.

Mie spiser ikke det hele, men der ryger både brød og grøntsager og kød ned. Der er plads til forbedringer fx mere kødsovs og en bedre dej.

Blomkålspizza:

Bund

Jeg fik købt for lidt blomkål så lavede halv portion:

200 g blomkål

100 g ost

1 æg

1 spsk loppefrøskaller (HUSK)

kommes i en foodprocessor og kværnes til en klistret masse.

Det fordeles på bagepapir og varmes ved 230 grader i 10 min

fyld:

tomatsovs:

hakkede tomater

1/4 løg

basilikum

fik en tur med stavblenderen

lidt revet gul peberfrugt

lidt revet squash

stegt oksekød med lidt karry (det var lige det krydderi jeg greb i farten)

fyldet fordeles på den varme bund og varmes yderligere 10 min.

bunden er lidt svampe agtig blød, måske jeg fik for meget ost i, måske den godt kunne tåle lidt mere tid i ovnen.

Mie har fået det 2 gange, i går smagte hun ikke rigtig på den, men i dag spiste hun ca 1/4 af det jeg serverede. Men hun har haft en vildt hård dag så det KAN spilde ind.

Derudover har jeg lavet fiberklatkager fra Agnetes blok: http://madmamadk.blogspot.dk/

Jeg har ikke fået købt vanilje pulver, i stedet bruger jeg så vaniljesukker i stedet for alm sukker og så er det med en lille "top" på skeen. Det er ultimativt Mies livret :P og hvis jeg serverer dem med ren frugtmos er hun i himmelen :P Men oftest spiser hun 1-1,5 klatkage og så får hun grød elelr yoghurt med frugtmos i bagefter til lige at "fylde op"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Uh dem vil jeg prøve. Måske især grøntsags rösti for at få lidt sundt i madison ;)

Tusinde tak :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

tak - for opskrifter. jeg skal vist i køkkenet i dag! Vh Lene

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

tak for opskrifter de skal så meget prøves senere idag :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super opskrifter :)

Men tænker lidt på hvor groft du river tingene? Særligt løget - for jeg synes det har tendens til bare at blive "smat" når man river det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for opskrifter, de skal helt sikker prøves af :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super opskrifter :)

Men tænker lidt på hvor groft du river tingene? Særligt løget - for jeg synes det har tendens til bare at blive "smat" når man river det...

Løgene bliver smat og det gør peberfrugterne også, men det er fint når man har et barn der ikke er så godt til at tygge. De får smagen, men kløjs ikke i det :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Løgene bliver smat og det gør peberfrugterne også, men det er fint når man har et barn der ikke er så godt til at tygge. De får smagen, men kløjs ikke i det :P

Ok... Jamen så vil jeg da anbefale at blende det i stedet :) Det giver samme effekt, men tager en brøkdel af tiden, og der er ikke risiko for at komme til at rive fingrene på rivejernet ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super lige hvad jeg manglede :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok... Jamen så vil jeg da anbefale at blende det i stedet :) Det giver samme effekt, men tager en brøkdel af tiden, og der er ikke risiko for at komme til at rive fingrene på rivejernet ;)

Jeg har en foodprosessor så det tager heller ingen tid at rive ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har jeg været igang igen ;)

temaet er igen grøntsager :P men jeg vil bare så gerne at hun spiser andet end det der pulvergrød hun favoriserer. Opskriften er så simpel så simpel.

Grøntsags kroketter.

1 del gulerødder (eller broccoli, persillerod, pastinak eller lign. hvad i normalt ville finde på at putte i en kartoffelmos)

2 dele kartofler

lidt grøntsagsvand

en smule smør eller andet fedtstof

krydderi efter eget valg (jeg brugte en tsk pommesfrites krydderi)

Grøntsagerne koges, derefter moses de groft med lidt af grøntsagsvandet og en klat smør.

tag en spsk og lig mosen i klatter på en kogeplade

varmes i ovnen på 200 grader til overfladen er fast og toppene er brune. (her tog det ca 30 min, men jeg kom dem i en kold ovn)

man kunne måske med fordel komme en smule revet parmesan i mosen i stedet for krydderi.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Elsker dine opskrifter. Selv jeg synes de lyder gode, og jeg er normalt kræsen.

Mon ikke du skulle udgive en bog med børnemad ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Elsker dine opskrifter. Selv jeg synes de lyder gode, og jeg er normalt kræsen.

Mon ikke du skulle udgive en bog med børnemad ;)

Hæ hvor er du sød. Men må indrømme at madlavning ikke er min boldgade og jeg er normalt elendig til det. Men det her er bare så simpelt så mon ikke det er derfor det går så godt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for inspiration, Maja :)

Marius er ikke så gid til at spise sine kartofler mere, så håber det hjælper på at han selv kan spise en røsti

RShsC9R.jpg

Og en kroket

VPTm82z.jpg

:glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lyder da vist som noget jeg skal prøve at lave :) de der ikke bliver spist - putter du dem i køleskabet eller kan de fryses?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:yay Røsti kunne Marius godt lide. Så han har fået grøntsager til frokost.

Jeg vil prøve at fryse dem. Så må vi se hvordan konsistensen er når de kommer op igen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ingen problemer med at fryse noget af det. röstierne er måske ikke så super sprøde mere, men de smager fint og Mie spiser dem.

Men lig madpapir imellem hvis du fryser mere end en i hver bøtte/pose. Og kroketterne har jeg puttet i en pose og sørget for at de lå løst da jeg frøs dem, så kan jeg tage et par stykker op af posen af gangen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for inspiration, Maja :)

Marius er ikke så gid til at spise sine kartofler mere, så håber det hjælper på at han selv kan spise en røsti

RShsC9R.jpg

Og en kroket

VPTm82z.jpg

:glad

:super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er absolut heller ikke en ørn i køkkenet men det her skal prøves. Vi køber ind til det i dag så jeg kan få det lavet.

Og så tror jeg at jeg vil bruge det til dp også. For regner med at vi en gang om ugen skal have noget andet mad end rugbrød til frokost og det kunne passede være noget kød med rösti. Og som eftermiddagsmad kunne jeg godt finde på at servere pirogger. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER