Mette A.

Græder i badet!

11 indlæg i dette emne

Lise har altid været en rigtig vandhund. Vi startede med at gå til babysvømning med hende da hun var 3 mdr gammel og gik en gang om ugen. Hun var super dygtig til at dykke og NØD bare at være i vandet.

Så i efteråret blev hun simpelthen så snottet og kunne ikke rigtig komme af med det igen. Det rallede i brystkassen når hun trak vejret, så vi stoppede med at gå i svømmehallen :( desværre fik vi aldrig rigtig startet det op igen, da hun så endelig (efter ca. 5 mdr) blev rask igen. Hun nød dog stadig at komme i karbad, sad og pjaskede med armene i vandet, smilede og grinte og legede med sine badedyr.

Der var en enkelt gang for en del måneder siden, hvor svigerforældrene havde hende i bad hjemme hos dem (vi var ikke selv til stede), hvor de siger at hun havde grædt under hele badet, men det var ikke noget vi havde oplevet herhjemme. I påskeferien var vi så på besøg hos svigerforældrene, hvor de igen havde hende i bad (igen uden vi var der) og de fortæller at hun græd hjerteskærende hele vejen igennem.

Jeg foreslog dem at vandet måske var for varmt, men det afviser svigermor og siger at hun var meget omhyggelig med at det ikke var varmt. Efter vi er kommet hjem har Lise nu grædt hver eneste gang hun har været i bad og jeg er så ulykkelig :( hvad blev der af min glade vandhund? Jeg har aldrig oplevet hende sådan før og kan ikke forstå hvad der er sket. Jeg lagde idag mærke til at det er særligt når jeg øser vand på overkroppen og hovedet af hende med en kop at hun græder voldsomt. Jeg fik hende beroliget nogenlunde og endda til at smile en smule, da jeg drillede hende lidt med en svamp i badet, men så snart jeg tog fat i koppen begyndte hun at græde og det blev så helt hysterisk, når jeg øsede vand på hende.

Nogen ideer til hvorfor hun pludselig reagerer sådan, og hvad kan vi gøre for at hun skal blive glad for at være i bad igen? :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min første tanke er hvorfor har de overhovedet puttet hende i bad? Min anden tanke er hvorfor er hun ikke blevet taget op af det bad lige så snart hun er blevet ulykkelig?

Måske kunne du vaske hendes hår med en vaskeklud i stedet for at hælde vand ned over hovedet på hende, for hvad jeg kan læse mig til virker det som om der den dårlige oplevelse er. Bare indtil hun et tryg ved badet igen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har vandet været for koldt ?

Jeg ville bare forsætte med at gøre de ting hun kan lide og så afkorte hendes bad så hin ikke når at blive ked af det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her har jeg også oplevet at Silke blev vandskræk fra den ene dag til den anden uden der var sket noget det tog ca 3 mdr med overtalelse, leg og sparsomme bade der meget hurtigt blev overstået og pludselig var der ingen problemer igen. hun var ca 1½ så vidt jeg husker. kan ikke se hvor gammelt din barn er??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er du sikker på de ikke har haft et "uheld" med hende ? Vi har prøvet at i samme øjeblik jeg rejste mig efter håndklæde, der gled Zoey, fik hovedet under vand og blev vold forskrækket. Efter det kunne jeg ikke få hende i bad. I en periode måtte vi gøre således. Vi lagde bruseren ned i karret på svag styrke. Så sad Zoey nøgen ved siden af karret og legede med vandet. Jeg vaskede hende så med en klud.

Efter nogle gange på den måde satte jeg hende i karret inden der kom vand i - bruseren på svag styrke - så leger hun med bruseren mens karret bliver fyldt.

Det tog ca et par mdr og nu er der ikke problemer

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder ikke rart :kram2

Jeg har ikke nogen løsning, Dicte elsker normalt at være i bad, men har også lige haft en periode hvor hun gik totalt i panik når hun kom ned i badekaret. Hun skreg helt vildt og sprang selv ud over kanten, og det kom bare fra den ene dag til den anden. Men hun ville gerne side på gulvet ved siden af badekaret, så det gjorde vi i en periode, hvor hun bare sad på gulvet i bruseren og så vaskede vi hende imens, hun var glad og legede med vandet i badekaret... Det gav absolut ingen mening, men vi kom over bade krisen og nu sidder hun i badekaret igen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min første tanke er hvorfor har de overhovedet puttet hende i bad? Min anden tanke er hvorfor er hun ikke blevet taget op af det bad lige så snart hun er blevet ulykkelig?

Måske kunne du vaske hendes hår med en vaskeklud i stedet for at hælde vand ned over hovedet på hende, for hvad jeg kan læse mig til virker det som om der den dårlige oplevelse er. Bare indtil hun et tryg ved badet igen

Tja, de har nok tænkt at det var en del af hendes rutine og noget der var forventet at de skulle gøre, når nu de passede hende. Og så havde de nok også bare lyst kunne jeg forestille mig.

Jeg tror at det bliver svært at få sæbe ud af håret uden at hælde vand over det, men jeg må forsøge mig med det med kluden. Det kunne måske hjælpe på det.

Har vandet været for koldt ?

Jeg ville bare forsætte med at gøre de ting hun kan lide og så afkorte hendes bad så hin ikke når at blive ked af det

Hun bliver desværre ked af det allerede når jeg forsøger at komme hende ned i karret :( så hun græder hele vejen igennem fra start til slut. Det lykkedes mig bare igår på et tidspunkt undervejs at få hende til at stoppe med at græde ved at prøve at fjolle lidt med svampen, men så var det hun startede igen med fornyet styrke da jeg tog koppen.

Her har jeg også oplevet at Silke blev vandskræk fra den ene dag til den anden uden der var sket noget det tog ca 3 mdr med overtalelse, leg og sparsomme bade der meget hurtigt blev overstået og pludselig var der ingen problemer igen. hun var ca 1½ så vidt jeg husker. kan ikke se hvor gammelt din barn er??

Lise er 13½ måned nu. Men er da glad for at høre at det tilsyneladende godt bare kan komme pludseligt uden der behøver være sket noget - og at det kan gå over igen :) Så er der måske håb forude.

Er du sikker på de ikke har haft et "uheld" med hende ? Vi har prøvet at i samme øjeblik jeg rejste mig efter håndklæde, der gled Zoey, fik hovedet under vand og blev vold forskrækket. Efter det kunne jeg ikke få hende i bad. I en periode måtte vi gøre således. Vi lagde bruseren ned i karret på svag styrke. Så sad Zoey nøgen ved siden af karret og legede med vandet. Jeg vaskede hende så med en klud.

Efter nogle gange på den måde satte jeg hende i karret inden der kom vand i - bruseren på svag styrke - så leger hun med bruseren mens karret bliver fyldt.

Det tog ca et par mdr og nu er der ikke problemer

Jeg ved det jo ikke med sikkerhed, men det lyder ikke til det og jeg tror de ville sige det hvis det var. Som de fortæller det, så begyndte hun at græde med det samme inden hun overhovedet nåede at komme ned i vandet. Og det er også det vi oplever nu herhjemme.

Men en god ide det med at lade hende sidde i det tomme kar og så fylde det langsomt mens hun er i. Det må vi prøve! :super

Det lyder ikke rart :kram2

Jeg har ikke nogen løsning, Dicte elsker normalt at være i bad, men har også lige haft en periode hvor hun gik totalt i panik når hun kom ned i badekaret. Hun skreg helt vildt og sprang selv ud over kanten, og det kom bare fra den ene dag til den anden. Men hun ville gerne side på gulvet ved siden af badekaret, så det gjorde vi i en periode, hvor hun bare sad på gulvet i bruseren og så vaskede vi hende imens, hun var glad og legede med vandet i badekaret... Det gav absolut ingen mening, men vi kom over bade krisen og nu sidder hun i badekaret igen :)

Tak for kram :kram2

Det er rart at høre at andre børn også pludselig kan blive vandskræk sådan uden grund - og ikke mindst at det kan gå over igen! Jeg vil bestemt prøve det forslag af, tak for det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke selv prøvet det, men prøv evt. at tage hende med i brusebad i stedet for karret. Det kan være hun vil det i stedet og så kan I stille og roligt arbejde mod karret senere igen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lise er 13½ måned nu. Men er da glad for at høre at det tilsyneladende godt bare kan komme pludseligt uden der behøver være sket noget - og at det kan gå over igen :) Så er der måske håb forude.

har en veninde hvor hendes datter også fra den ene dag til den anden fik vandskræk uden der var sket noget overhovedet. Det er en fase mange børn oplever, og det kræver bare en pokkers masse tålmod fra forældrenes side. Husker at det var sommer og det tog 3 kvarter at få hende op at soppe i det lille badebassin og kun fordi jeg sad i også. Der blev vasket hår i haven den dag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke selv prøvet det, men prøv evt. at tage hende med i brusebad i stedet for karret. Det kan være hun vil det i stedet og så kan I stille og roligt arbejde mod karret senere igen :)

Jeg har forsøgt at have bruserhovedet med i badekarret, når hun var i bad og umiddelbart virkede hun også til at være skræmt af det :( ellers et godt forslag. Men jeg kan da forsøge med at gå rigtigt i bruseren hvor jeg er med og så se om det gør en forskel.

har en veninde hvor hendes datter også fra den ene dag til den anden fik vandskræk uden der var sket noget overhovedet. Det er en fase mange børn oplever, og det kræver bare en pokkers masse tålmod fra forældrenes side. Husker at det var sommer og det tog 3 kvarter at få hende op at soppe i det lille badebassin og kun fordi jeg sad i også. Der blev vasket hår i haven den dag :)

Tak for den historie :) det hjælper at høre det er normalt og at det går over med lidt tålmodighed og arbejde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Carl var noget ældre men han gik kold i badekarret så vi droppede det og så tog han brusebad/sad på gulvet i badet og legede.. Nu er vi tilbage i badekarret igen men vi havde nok 6-7 mdr uden badekar.. Han græder stadig når der skal vaskes hår men vi har så knækket koden med at han får en klud til øjnene og så tæller vi til 10 og så er det slut.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER