Guest Diden

Hvordan blev jeres hunkat efter sterilisation?

15 indlæg i dette emne

Vi har en hunkat på godt 9 mdr (lidt ældre end Lærke) og hun har været i løbetid 4-5 gange nu. Hver gang når det nye højder og vi bliver skingrende sindssyge, såmænd også af hendes opførsel resten af tiden. Hun går rundt og skræver, og det er tydeligt at hun gerne vil ud (vi lader hende ikke da hun ikke er steriliseret og vi ikke ønsker killinger) Og det er både kl 16, 20 og 5 om morgenen! (og det er altså ikke holdbart når Lærke helst skulle sove lidt endnu, men ikke kan fordi hun bliver vækket af katten :gal og ja det gør vi jo også (bliver vækket))

Vi er efterhånden der hvor vi ikke helt ved om vi skal forære hende væk, eller om vi skal få hende til dyrlæge og satse på at hendes temperament og adfærd ændrer sig efter operationen.

Som hun er nu er hun ikke decideret kælen, men kan ikke sidde med hende og snakke med hende, men hun vil gerne være i nærheden af os, ligge på sofaen et stykke fra os og sove. Hun er jo så også stadig en ung kat, så jeg håber da lidt at under alle omstændigheder vil hendes adfærd ændrer sig med alderen.

Hvad er jeres erfaring? Er der nogle der har haft en hunkat med lignende temperament som ændrede adfærd efter operationen?

Jeg er godt klar over at man aldrig kan vide det, da det er forskelligt fra kat til kat, men det er nu rart at høre nogle eks. Så er det lidt lettere at træffe en beslutning :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hertil skal det siges at vi fik katten i første omgang fordi Sara plagede om at få et kæledyr. Midlertid har Sara aldrig behandlet katten specielt sødt. Hver gang de har kontakt driller Sara katten så den bliver overgearet og kradser - hvor Sara (den klovn) stikker hovedet ned til hende så hun får kratsår i hovedet...

Som det er lige nu er der ikke rigtig nogen af os der føler vi får noget ud af at have hende som kæledyr med hendes nuværende adfærd og temperament. Vi er bange for at smide x antal kr ud af vinduet fordi hun ikke ændrer sig (udover at hun forhåbenligt holder op med at skræve på åndssvage tidspunkter)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min hun kat blev mere rolig efter hun blev steriliseret, hun er glad for at putte og nusse nu. Ikke fordi hun vil op i armene og nusse, men hun vil gerne når hun ligger ved siden af os i sofaen.

Hvis i vælger at få hende steriliseret så tjek forskellige dyrlæger i området, der kan være stor forskel på priserne!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min hun kat blev mere rolig efter hun blev steriliseret, hun er glad for at putte og nusse nu. Ikke fordi hun vil op i armene og nusse, men hun vil gerne når hun ligger ved siden af os i sofaen.

Hvis i vælger at få hende steriliseret så tjek forskellige dyrlæger i området, der kan være stor forskel på priserne!

Vi har heldigvis en aftale med mine forældres dyrlæge. de har selv en 2-3 katte der skal ind og kastereres/neutraliseres så vi får mængde rabat.. Der er bare langt derop, så jeg skal have egen bil før det kan lade sig gøre (derfor vi har ventet så længe)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores hunkat er også 'bare' en kat efter hun blev steriliseret.. Hun er ikke mega puttet, men ligger gerne på min mave og hygger lidt, efter jeg er blevet gravid. :kiss Men kun 5 minutter ad gangen!

Så i bund og grund har hun ikke ændret sig stort, men vi slipper for det der brunst-humør, og dét er næsten det vigtigste!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selv hvis katten ikke bliver mere rolig efter operationen, så vil den vel få mulighed for at komme ud (sådan jeg læser dit indlæg) og derfor kunne forbrænde noget krudt og ikke være overgearet når den er inde. :)

Den kan jo være katten keder sig, og simpelthen vil have noget at lave og det er det som er et store problem. I kunne jo evt. give den p-piller (mener jeg vi gjorde med en vi havde da jeg var lille) og så prøve at lukke den ud i en periode, og dermed se om det ville hjælpe at den bare fik lov at komme ud. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er gode råd de andre har givet og derudover synes du skal sige noget til din datter vedr behandlingen af katten. Det er ikke fair katten opfattes som vild og umulig, når det er din datter der tirrer katten (sådan forstår jeg dit startindlæg her i tråden).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er gode råd de andre har givet og derudover synes du skal sige noget til din datter vedr behandlingen af katten. Det er ikke fair katten opfattes som vild og umulig, når det er din datter der tirrer katten (sådan forstår jeg dit startindlæg her i tråden).

Enig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores hunkat er blot på p-piller, og hold da op sikke en forskel der var på før, og nu. Nu er hun den sødeste milde kat, som overhovedet ikke kommer i brunst.

Har du overvejet p-piller? Katten skal blot have 1 om ugen, og det er super nemt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så vidt jeg kan læse er p-piller en løsning med mange ulemper (for katten) og er dyrere i længden.. Tak for forslaget ellers :)

Mht min datter har jeg påpeget det mange gange, hvis ikke dagligt! Og der har også været en del katte-karantæner ind over (altså hun har forbud mod at have noget med katten at gøre) men lige lidt hjælper det.. :( hun er et barn der gør først og tænker over konsekvenser bagefter, hvis nogensinde.. Det har været meget værre, hendes behandling af dyr generelt er blevet bedre, men der er lang vej igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så vidt jeg kan læse er p-piller en løsning med mange ulemper (for katten) og er dyrere i længden.. Tak for forslaget ellers :)

Mht min datter har jeg påpeget det mange gange, hvis ikke dagligt! Og der har også været en del katte-karantæner ind over (altså hun har forbud mod at have noget med katten at gøre) men lige lidt hjælper det.. :( hun er et barn der gør først og tænker over konsekvenser bagefter, hvis nogensinde.. Det har været meget værre, hendes behandling af dyr generelt er blevet bedre, men der er lang vej igen.

En kat tager ikke skade af at få p-piller for en periode - så kunne I afprøve om det har en effekt og det er ikke ret dyrt. Katten kan få cyster på æggestokkene af længere tids brug.

Du lyder helt ærligt til at være lidt opgivende omkring pelsdyret og også til at du ikke sådan rigtig tror på din datter kan behandle katten bedre - ikke så hurtigt at det i hvertfald er værdigt for katten og andre dyr, selvom du skriver det er blevet bedre med din datter. Jeg kan godt se I har overvejet at I skal af med katten pga. kattens adfærd, men har I overvejet måske at finde et nyt hjem til katten pga. din datters adfærd?. Jeg siger jo ikke din datter er djævlen selv, :) men en kat har jo ikke nødvendigvis selv valgt sin familie og måske ville katten have det bedre hos en anden familie?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes ikke, man kan sige, at vores kat har ændret adfærd efter hun blev steriliseret. Men det er altså ret almindeligt, at en ungkat ikke er ret kælen - de har ligesom ikke tid til det. Vores kat er ca 1½ år nu, tolererer vores tilstedeværelse - vil gerne have vores opmærksomhed, så hun kan ignorere os! ;)

Jeg tror, I skal tænke over, hvilken kat I gerne vil have. De har alle forskellige personligheder, og måske skal I have en voksen - rolig - kat i stedet for en killing som I har nu.

Jeg synes personligt, at I skal finde de 1200-1500 kr, som det koster at få katten steriliseret, så den kan komme ud...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes ikke, man kan sige, at vores kat har ændret adfærd efter hun blev steriliseret. Men det er altså ret almindeligt, at en ungkat ikke er ret kælen - de har ligesom ikke tid til det. Vores kat er ca 1½ år nu, tolererer vores tilstedeværelse - vil gerne have vores opmærksomhed, så hun kan ignorere os! ;)

Det er herligt at være slave for en kat ^_^

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er herligt at være slave for en kat ^_^

Åh ja, husets ubestridte hersker! ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores kat kom til dyrlæge i Tirsdags og har siden ikke sagt et KVÆK.. Hun har nok mjavet en enkelt gang, men det er også det. Første dagen var hun meget øm, og siden har hun været meget rolig, nærmest sovet hele dagen væk. Hun har sovet hele natten igennem i stedet for at vågne kl 4.30 og begynde at skræve så indtil videre er vi meget glade med resultatet :)

I morgen kan vi begynde at lukke hende ud ^^

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER