Sarahb_dk

Så mange spørgsmål - opstart på skemad, gylp og forvirring

20 indlæg i dette emne

Kære kloge damer :)

Håber I kan hjælpe en forvirret førstegangs mor?

Min søn Johannes er 4 måneder i dag og planen er, at vi stille og roligt skal starte op på lidt ske mad. Min sundhedsplejerske er sygemeldt, så har været til sådan noget åben hus, hvor vi talte med en anden sp. Hun gav lidt brochurer med, men var ellers ikke videre meddelsom.. Så er lidt på bar bund? Har overvejet noget majsgrød i tynd udgave, men skal der noget på? altså frugtmos eller? Og hvis der skal tilføjes fedtstof, hvad er så bedst? Har overvejet noget god olie med gode fedtsyrer, men det er jo en jungle uden lige..

Noget andet er, at Johannes er gylpebarn.. Som i virkelig storgylper! Efter hvert måltid ryger der noget retur og der kan sagtens komme noget længe efter han har spist. Håber jo lidt, at det kan hjælpe når han begynder at få mere rigtig mad, men er altså lidt bekymret for de mængder han kan gylpe op.. Han er en slank dreng (63 cm og vejer 5660 g) og ligger i den lave ende af vægtskalaen, men sp mener at det bare er fordi han har en slap/umoden mavemund. Jeg ammer ham og skal supplere med MME (når han ellers vil spise det). Jeg kan ikke rigtigt finde ud af, hvor meget gylp der er ok? Har talt med lægen en enkelt gang og hun siger, at så længe han ikke kaster op eller det kommer med voldsom fart, så er der ikke noget galt.. Er bare ikke helt overbevist og ja.. nok lidt bekymret og pylret førstegangs mor :unsure SP til åbent hus lagde ligesom op til, at jeg nok var pylret og havde for meget fokus på hans mad og vægt, men det er jo svært når det hele vejen igennem har været det,som min egen sp har haft fokus på..

Nå, det blev en længere smørre. Er bare lidt på bar bund og ked og forvirret.. :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi er selv lige startet på skemad for halvanden uge siden, så lige der har jeg desværre ikke de vilde råd.

Dog startede vi et par dage kun med majsgrød og har så tilføjet sveskemos i, for at holde maven igang og Bella har maks får 1/4 dl. indtil videre.

Gylpedelen har jeg faktisk hørt, kan hjælpes med grød, men her er Bella begyndt at gylpe meget nu, hvilket hun ikke plejer ;)

Jeg kan anbefale Helens bog om børn & mad, der er god facts til de forskellige alderstrin fra 4 mdr og opefter. Og god inspiration til mad med opskrifter osv.

Mht. pylremor, så synes jeg personligt ikke, at du skal være bekymret, så længe din søn er glad og tilfreds og udvikler sig, som han skal :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Først og fremmest vil jeg lige sige, at det er helt OK at være en små-pylret førstegangsmor ;)

For det andet så synes jeg at din plan omkring at starte på majsgrød lyder som en fin idé. men sørg for at det er tyndt til at starte med.... så kan man lige så stille gøre den tykkere efter nogle dage.... Husk, at det kun er nogle få skefulde til at starte med, så han ikke får bøvl med maven! min SP sagde at opstarten ca skal være på 10 dage, alt efter hvordan barnet er self. men allerede efter 14 dage er det helt ok at begynde på 2 måltider om dagen, evt. mos om aftenen.

jeg synes der går et godt stykke tid, inden de kommer op på et helt måltid.... det gjorde Luna i hvert fald. Så indtil han spiser rigtig godt med grød, bør man supplere med MM/MME.

En god huske-regel er, at hvis du selv laver maden, skal der ALTID fedtstof i grøden/mosen. ;) + mme pulver. (eller MM hvis du foretrækker det)

Opskrifter kan du evt. finde her: http://www.babykogebogen.dk/

Mht. Gylp, så tror jeg virkelig ikke du skal være så bekymret :kiss

Luna Var ekstrem gylper! Som i VIRKELIG meget! og jeg Hadede det! der var altid gylp alle vegne og jeg skiftede tøj på både hende og mig selv mange gange i løbet af en dag.

Af og til var det sågar i stråler! men så længe hun tog på, fik jeg af vide at "det var helt i orden" at hun gylpede så meget.

Men det har hjulpet rigtig meget på at vi er startet op på grød.... det hjalp ikke lige med det samme, men i dag gylper hun næsten aldrig - i hvert fald ikke ret store mængder. ;)

Vi er dog lige gået op i sutte-størrelse på hendes flaske, så der nu er 3 huller og det har så gjort at hun gylper lidt mere end før. men regner med at det er en fase!

Håber det kan hjælpe dig lidt.... men er du stadig bekymret, Så snak med din læge!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gylpedelen har jeg faktisk hørt, kan hjælpes med grød, men her er Bella begyndt at gylpe meget nu, hvilket hun ikke plejer ;)

C var stor gylper indtil vi begyndte på grød og andet fast føde, så det kan godt afhjælpe gylpningen.

Men de andre i min mg oplevede det modsatte, deres børn der aldrig gylpede begyndte pludselig på det da de fik grød.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusinde tak for jeres svar :-) er lige på fra mobilen, så kommer lige med et længere svar når bassen sover:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er jeg retur :)

Det er nogle super gode svar I er kommet med. Det er rart at høre fra andre vdr gylp, for man kan da blive vanvittig. Her bliver der også skiftet tøj i tide og utide og jeg kan mærke, at det bare går mig på :( Ved jo godt, at han ikke gør det med vilje, men man kan godt blive en anelse irriteret når man skifter tøj for 3 gang nærmest inden frokost..

Har været nede og bestille Helens bog, de havde den selvfølgelig ikke i vores bog & ide <_< Derefter i føtex og købe ind til majsgrød og så købte jeg en økologisk risgrød fra semper. Det var mest for at se om han overhovedet ville spise noget, men det gik faktisk over alt forventning. Lavede den lidt tyndere end der stod på pakken og han spiste næsten 10 bittesmå skefulde :o Han gjorde så også meget tydeligt opmærksom på, da han IKKE vilde have mere, men det er jo også rart :) Nu prøver jeg at lave en majsgrød i morgen og så ser vi hvad han siger. Han gylpede ikke ret meget efter grøden, men har da heldigvis taget revanche senere :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

dejligt at hans første skemad var succes!

Jeg vil bare lige fortælle at risgrød KAN give hård mave.... jeg siger ikke at det gør ved din dreng, men Luna stoppede fuldstændig til efter at ha fået risgrød som opstartsgrød ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

dejligt at hans første skemad var succes!

Jeg vil bare lige fortælle at risgrød KAN give hård mave.... jeg siger ikke at det gør ved din dreng, men Luna stoppede fuldstændig til efter at ha fået risgrød som opstartsgrød ;)

Øv ja, læste godt et sted af risgrøden kan være hård ved maven :( Selvfølgelig først EFTER jeg havde fodret bassen, det er jo typisk. Hans mave er noget sart i den retning, så er godt nok spændt på hvad han siger til det. I dag står den på majsgrød til frokost, spændende om han vil spise det :)

Putter i noget frugtmos på grøden? Eller bør man vente med det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv ja, læste godt et sted af risgrøden kan være hård ved maven :( Selvfølgelig først EFTER jeg havde fodret bassen, det er jo typisk. Hans mave er noget sart i den retning, så er godt nok spændt på hvad han siger til det. I dag står den på majsgrød til frokost, spændende om han vil spise det :)

Putter i noget frugtmos på grøden? Eller bør man vente med det?

det skal nok gå ;)

Ja jeg startede med sveskemos, for at være sikker på at der kom gang i maven.... det har jeg stille og rolig udfaset og bruger nu lidt forskellig slags.... æble, æble/jordbær, æble/pære osv. ;)

det eneste hun ikke får frugtmos til længere er sin aftensmad, altså grønsags mos.... men det er nu fordi mor her synes det er en underlig kombi! ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det skal nok gå ;)

Ja jeg startede med sveskemos, for at være sikker på at der kom gang i maven.... det har jeg stille og rolig udfaset og bruger nu lidt forskellig slags.... æble, æble/jordbær, æble/pære osv. ;)

det eneste hun ikke får frugtmos til længere er sin aftensmad, altså grønsags mos.... men det er nu fordi mor her synes det er en underlig kombi! ;)

Det må vi forsøge os med så :) Kom lidt i tvivl da jeg synes at sp'en sagde at de ikke skulle have frugt, da de så får smag for det søde? Men i diverse opskrifter står der jo, at der kan tilsættes lidt frugtmos til grøden, så forvirringen var jo total :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Albert sad i skråstol, eller på skødet af en af os. jeg brød mig ikke om at stavle ham op med puder, for han lignede ikke en der sad godt, og det så helt akavet ud, den ene gang vi prøvede det :) Han kunne side helt oprejst på skødet og spise uden problemer :)

Jeg ville helt klart vente til i er hjemme igen, og så starte stille og roligt op, jeg tænker at det godt kan gå hen, og blive en rigtig træls opstart, for jer alle elleres.

Jeg tror at jeg forsat ville koge vandet i den uge hvor i er afsted, tror først at vi stoppede med at kogen vandet, da Albert var 5 mdr, det blev bare ved med at være en vane at koge det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hiver lige denne tråd op igen fordi vi nu efterhånden seriøst nærmer os de 4 mdr...

Sådan helt lavpraktisk - hvordan sidder børnene når I begynder på skemad???

Han kan jo ikke sidde selv endnu, men KUNNE måske godt sidde i en højstol hvis han bliver støttet fra alle sider, men det "må" han jo ikke endnu??? Er det skråstol, eller sidder de på skødet? Og hvor oprejst sidder de fra start? Pt. er han jo vant til at ligge ned og spise???

Og lige et tillægsspørgsmål: Vi er på lejr med kirken i uge 29, hvor han bliver 4 mdr. den dag vi tager afsted - ville det måske være smartest at vente med opstarten til vi er hjemme i vante rammer?

Og sidst men ikke mindst - nu behøver vi jo snart ikke koge vandet længere, men ville i blive ved med at koge vandet indtil I var hjemme igen eller hvad???

Vi satte Leah i tripp trapp stolen godt stolpet op af tæpper. Jeg synes simpelthen det var for besværligt at side med hende på skødet som jeg ellers fik afvide jeg skulle ;) Det gik fint. Men hun sad og ret tidligt - da hun var 6 mdr kunne hun side selv. Du skal bare ikke have ham sidende for længe og min SP sagde at når de ''hænger'' er de trætte i ryggen. Og hvis de ikke sider meget i fx autostol og skråstolen er det okey :)

Men jeg kender flere der har givet ungerne den første mad i skråstolen.

Jeg ville helt sikkert vente med at starte på grøden til i er hjemme og endda måske også lade ham vende sig til at være hjemme igen, så der ikke er for mange forandringer på én gang. ;)

Mht at koge vandet gik vi fra den ene dag til den anden over til vand fra hanen. Jeg tænkte ikke over om hun kunne tåle det i maven, som man åbenbart kan risikere :wacko

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ville bare sige at du SKAL jo ikke starte nu..altså du kan jo også vente til han er 5mdr. Jeg synes også det med hvordan det skal ske første gang virker lidt uoverskueligt og tænker at på mit skød er det ikke lidt shaky? :blink :wacko

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vent endelig lidt endnu Aron har vist lidt sart mave og jo ældre han bliver jo bedre og nemmere klarer systemet det. Det er en KÆMPE omvæltning for de små maver.

En anden ting er at jeg personligt/vi har haft en KAMP med maden. Mie startede da hun var 5 mdr, og helt ærligt så tror jeg at jeg ved det næste barn venter til det er 6 mdr eller tæt på. Nej hvor er der meget jeg vil gøre anderledes med det næste barn i forhold til maden, det har virkelig været vores største problem område (selvom søvnen også har fyldt meget, men det fik vi nogenlunde styr på) - alt det lavpraktiske kan vi snakke om på fredag, det er lettere end at skrive en stil herinde ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vent med at starte op!! Selvom man siger man må starte ved 4 mdr., må maden alligevel ikke erstatte mælken og det er kun lidt teskefulde hist og her for at smage det og mærke konsistensen.! Så det er faktisk bare et stressmoment, som man ligeså godt kan vente med, til der er mere styr på rutinerne med ny baby osv. (men det er jo bare min mening!)

Vi startede da Anabella var 5,5 mdr., så hun sad selv i tripp trapp - dog første gang hos sin far, da jeg lugter af mælk og forvirrer lidt :D

Jeg vil til enhver tid vente til så tæt på 6 mdr som muligt! Det er langt det bedste for de små maver!

Har han vist stor interesse for jeres mad, siden du overvejer at starte allerede?

Her viste Anabella f.eks. interesse lidt før hun var 5 mdr., men det kunne holdes hen ved at hun selv sad med en skål, ske og kop - det var faktisk mere interessant end selve maden ;)

Vi startede med at give hende vand af kop kort tid efter hun var 4 mdr. Så hun havde faktisk styr på den del inden hun kunne spise af ske og det har gjort, at vi altid har kunne få nok væske i hende (flaske har jo aldrig været en mulighed her).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle svarene :)

Han kigger meget intenst på os når vi spiser, så på den måde virker han interesseret. Om det er maden eller hvad der fanger ham er jo svært at sige, både fordi han ikke sidder i bordhøjde men i en skråstol ved siden af bordet, og fordi han jo ikke endnu sådan rigtig kan gøre opmærksom på HVAD der fanger ham. Men sidder han på skødet ved bordet mens man spiser, følger han med i alt.

Men den primære grund til at jeg tænker at han snart skal starte på grød, er fordi han spiser meget store portioner når han får mælk, men er ikke mæt så længe ad gangen, så jeg tror simpelthen ikke at mælken mætter ham helt længere.

Ja, hans mave har lidt en tendens til at bøvle, og det taler selvfølgelig imod, plus han er jo altså kun lige 4 mdr om 10 dage...

Du kan prøve med gul allomin eller vælling eller lave en flaske hvor du erstatter en skefuld MME med vælling og så lige 10 ml mere vand i.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan prøve med gul allomin eller vælling eller lave en flaske hvor du erstatter en skefuld MME med vælling og så lige 10 ml mere vand i.

i det gule allomin er der stivelse, ikke? :wacko

jeg har bare læst at børn der får vælling sover bedre fordi deres maver bare ikke kan fordøje alt den stivelse.? :help nogen der ved noget om det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

i det gule allomin er der stivelse, ikke? :wacko

jeg har bare læst at børn der får vælling sover bedre fordi deres maver bare ikke kan fordøje alt den stivelse.? :help nogen der ved noget om det?

Det er vist forskelligt hvem du spørger. Nogle er MEGET imod vælling, men det er vel i bund og grund ca det samme som majs grød bare rigtig tyndt. Laver man selv vælling er det MME med majs mel i. Så om det er det ene eller det ande er i min verden stadig det samme. Vælling er dog stadig noget mildere fordi det er så tyndt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan prøve med gul allomin eller vælling eller lave en flaske hvor du erstatter en skefuld MME med vælling og så lige 10 ml mere vand i.

Min SP gjorde mig opmærksom på,at vælling har fået en ny sammensætning, så det må helst ikke gives før de er 6 mdr(det står vist også på pakkerne). Vi overvejede nemlig at give albert det, da han var 4 mdr, da han var umulig at mætte.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min SP gjorde mig opmærksom på,at vælling har fået en ny sammensætning, så det må helst ikke gives før de er 6 mdr(det står vist også på pakkerne). Vi overvejede nemlig at give albert det, da han var 4 mdr, da han var umulig at mætte.

Nå ja - det er da rigtigt. Men gul allomin må han få. Evt blande det op med den grønne eller blå.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER