NytLiv

NF... skal, skal ikke?!

11 indlæg i dette emne

Jeg er vidst ikke så god til at få skrevet herinde, så nu tænkte jeg, at jeg hellere måtte prøve at dele mine tanker.

Jeg skal til 1. lægebesøg på mandag, og skal jo i den forbindelse give besked om vi gerne vil have en NF-scanning eller ej!

På den ene side vil vi jo mægtig gerne, da vi tror det giver tryghed at blive scannet - og da jeg måske så også vil føle, at jeg faktisk er gravid, hvis I forstår?!

Men på den anden side har hverken min kæreste eller jeg behov for at vide, om der er en risiko for at vi får et handikappet barn, og hvis ja, hvor stor den risiko så er. Vi tager imod det barn, der kommer!

Derfor er vi i tvivl!

Hvad tænker I andre?

Kh NytLiv

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej

Hører ikke til herinde men vil bare lige fortælle dig at du godt kan tage til NF scanning uden at be om en risikovurdering- altså bruge den som en terminsscanning hvis du forstår.

Vi fik den ikke lavet med vores første da vi havde helt samme holdning som jeg, ved nummer to fik vi den som terminsscanning og som tjek på alt var okay.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har valgt at tage imod både NF og misdannelsesscanningen som ligger en måneds tid senere tror jeg det er. Jeg vil gerne vide hvis der er noget galt og noget vi evt. skal være forberedt på når barnet kommer. Hvis NF'en viser en forhøjet risiko må vi tage den derfra.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syntes du skal sige ja - chancen for at se din baby MÅ du ikke gå glip af, det er så stort.. Og er der et handicap tænker jeg at det måske er meget rart at være forberedt på det inden babys ankomst - det er SÅ stort i sig selv at føde, jeg tror personligt at min glæde over det vil være overskygget af at skulle håndtere handicappet hvis jeg først fandt ud af det den dag jeg fødte.. Hvis du forstår?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har takket nej til NF.... Men fik så et par tidlige scanninger alligevel pga lidt komplikationer (som heldigvis ikke var alvorlige :) ) Men vi har ikke fået nogen risiko-vurdering, for vi er også helt klar på at tage det barn der kommer...

Men det skal så alligevel siges, at næste gang tror jeg vi tager NF med... for det er altså rart at få et kig derind, og se med egne øjne, at det lille hjerte slår, og sådan :kuller

Hvis man så kan frasige sig selve risiko-vurderingen men stadig få scanningen, så tror jeg vi gør det... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusinde tak for svarene!

Det er dejligt at læse om andres tanker og valg.

Jeg tager lige en snak med kæresten igen idag, og så tror jeg måske, det bliver et ja til NF!

For vi vil jo selvfølgelig gerne til scanning og se den lille spire... og vide at det går fint! Og så må vi jo enten se det, som at det er godt at være forberedt, hvis der skulle vente os et handicappet barn... eller prøve at snakke med min læge om, at vi ikke vil have en risikovurdering, men bare gerne vil scannes!?

Men sådan som jeg har forstået det er NF til for at lave en risikovurdering, og det er derfor man får taget blodprøver ved lægen første gang - fordi de sammen med scanningen kan give et prej.

Hvis der så skulle være en risiko får man tilbudt en moderkagebiopsi eller en forstervandsprøve - korrekt?

Disse to indgreb er vi i hvert fald overbeviste om, at vi aldrig skal have foretaget...

Så kan det virkelig lade sig gøre bare at blive scannet nu, uden at få lavet en risikovurdering?

Og så tænker jeg nok meget på det etiske i det!

Hvad nu hvis vi får at vide at der er en stor risiko for, at vi får et handicappet barn. Hvad siger man så til omverdenen... og selvom vi måske så an forberede os på det... vil det så måske alligevel komme til at påvirke graviditeten lidt negativt at vide at der måske er en risiko... Altså jeg mener den lange ventetid før det er afklaret og al nervøsiteten!?

Og hvad nu hvis man går der og forbereder sig på, at det er et handicappet barn der kommer - og det så slet ikke er det alligevel!

Synes efterhånden jeg har hørt en del historier i den dur!?

Pyhh, der er så mange tanker om en så forholdsvis lille beslutning!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville takke ja for hvis der er risiko for et misdannet barn vil det blive fulgt meget mere. Dvs. at der er mindre risiko for at der går noget galt da der jo er prof. øjne på hele tiden.

Og hvis det er en misdannelse (evt. hjertefejl) så er det vigtigt at der står et operationsteam klar ved fødslen. Hvis hjertefejlen ikke er opdaget er der stor risiko for at barnet dør da det jo tager lidt tid at få fat i et operationsteam, hvorimod overlevelseschancen er meget større hvis man ved det.

Jeg kender en der fik et barn med læbe-ganespalte og hun blev fulgt meget nøje gennem sidste del af graviditeten for at se hvor slemt det var. De vurderede det var meget slemt og pigen skulle opereres med det samme da den stakkels lille pige ikke havde mulighed fora t spise.

Så her var det også super godt at der stod operationsteam klar til at tage pigen så snart hun kom ud.

Så selvom i ikke vil fravælge et barn pga. misdannelser - så tænk på den første tid efter fødslen i stedet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusinde tak for svarene!

Det er dejligt at læse om andres tanker og valg.

Jeg tager lige en snak med kæresten igen idag, og så tror jeg måske, det bliver et ja til NF!

For vi vil jo selvfølgelig gerne til scanning og se den lille spire... og vide at det går fint! Og så må vi jo enten se det, som at det er godt at være forberedt, hvis der skulle vente os et handicappet barn... eller prøve at snakke med min læge om, at vi ikke vil have en risikovurdering, men bare gerne vil scannes!?

Men sådan som jeg har forstået det er NF til for at lave en risikovurdering, og det er derfor man får taget blodprøver ved lægen første gang - fordi de sammen med scanningen kan give et prej.

Hvis der så skulle være en risiko får man tilbudt en moderkagebiopsi eller en forstervandsprøve - korrekt?

Disse to indgreb er vi i hvert fald overbeviste om, at vi aldrig skal have foretaget...

Så kan det virkelig lade sig gøre bare at blive scannet nu, uden at få lavet en risikovurdering?

Og så tænker jeg nok meget på det etiske i det!

Hvad nu hvis vi får at vide at der er en stor risiko for, at vi får et handicappet barn. Hvad siger man så til omverdenen... og selvom vi måske så an forberede os på det... vil det så måske alligevel komme til at påvirke graviditeten lidt negativt at vide at der måske er en risiko... Altså jeg mener den lange ventetid før det er afklaret og al nervøsiteten!?

Og hvad nu hvis man går der og forbereder sig på, at det er et handicappet barn der kommer - og det så slet ikke er det alligevel!

Synes efterhånden jeg har hørt en del historier i den dur!?

Pyhh, der er så mange tanker om en så forholdsvis lille beslutning!!

Du kan sagtens bede om ikke at få risikoen af vide og ærligt hvis I ikke har tænkt jeg at handle på en evt stor risiko så ville jeg vælge ikek at vide det for uanset hvor meget du gør kan du ikke forberede dig på at blive mor til et handicappet barn, de er nemlig langt fra som der stå i alle de pjecer/bøger man får stukket i hånden.

Sig ja og så tag ind og se jeres lille mirakel og se hjertet slår og alt andet er som det skal være.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har sagt JA tak til alle de undersøgelser vi kan få, da VI har det bedst med det!!!

Jeg ved også at jeg vil have taget en fostervands/moderkage prøve, hvis risikoen en stor. Det har vi allerede talt om mange gange og har begge (heldigvis) den helt samme holdning til dette punkt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusinde tak for svarene!

Det er dejligt at læse om andres tanker og valg.

Jeg tager lige en snak med kæresten igen idag, og så tror jeg måske, det bliver et ja til NF!

For vi vil jo selvfølgelig gerne til scanning og se den lille spire... og vide at det går fint! Og så må vi jo enten se det, som at det er godt at være forberedt, hvis der skulle vente os et handicappet barn... eller prøve at snakke med min læge om, at vi ikke vil have en risikovurdering, men bare gerne vil scannes!?

Men sådan som jeg har forstået det er NF til for at lave en risikovurdering, og det er derfor man får taget blodprøver ved lægen første gang - fordi de sammen med scanningen kan give et prej.

Hvis der så skulle være en risiko får man tilbudt en moderkagebiopsi eller en forstervandsprøve - korrekt?

Disse to indgreb er vi i hvert fald overbeviste om, at vi aldrig skal have foretaget...

Så kan det virkelig lade sig gøre bare at blive scannet nu, uden at få lavet en risikovurdering?

Og så tænker jeg nok meget på det etiske i det!

Hvad nu hvis vi får at vide at der er en stor risiko for, at vi får et handicappet barn. Hvad siger man så til omverdenen... og selvom vi måske så an forberede os på det... vil det så måske alligevel komme til at påvirke graviditeten lidt negativt at vide at der måske er en risiko... Altså jeg mener den lange ventetid før det er afklaret og al nervøsiteten!?

Og hvad nu hvis man går der og forbereder sig på, at det er et handicappet barn der kommer - og det så slet ikke er det alligevel!

Synes efterhånden jeg har hørt en del historier i den dur!?

Pyhh, der er så mange tanker om en så forholdsvis lille beslutning!!

Må jeg høre grunden til, at I i værste fald, ikke vil ha' foretaget de prøver? :-) Er det simpelthen fordi, I er klar på barnet, uanset helbred og personlighed? :) Jeg er bare nysgerrig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kære alle

Jeg var til 1. lægebesøg igår. En dejlig og tryg oplevelse hele vejen igennem! Og så takkede vi JAtak til NF, hvilket højst sandsynligt bliver en gang i starten af februar.

Vi snakkede det godt igennem inden - også med min gode læge... og kom frem til at en NF for os bliver en scanning for at se vores forhåbentlige veltilpasse barn, for at tjekke at alt forløber planmæssigt - og for at kunne være forberedt på dét, hvis det viser sig at vi har en forhøjet risiko for at få et barn med kromosomfejl!

Dog er vi stadig meget overbeviste om, at hvis det viser sig at være en forhøjet risiko, så skal vi stadig ikke have lavet fostersvandprøve eller en moderkagebiopsi. Grunden til det, er dels at der som jeg er blevet informeret om det, er en forholdsvis stor risiko ved at få lavet de prøver. Og dernæst at det ikke er nødvendigt for os, at vide mere præcist.

Og så tror jeg umiddelbart at vi synes, det er vigtigere at misdannelsesscanningen er god!

Så ja, Chloe... det er simpelthen fordi vi er klar til at tage imod det barn der kommer, uanset køn, udseende, handicaps og personlighed! Det er jo VORES barn... dét vi kan skabe sammen!

Og ja, gu bliver det hårdt, hvis der viser sig at være handicaps... og selvfølgelig håber vi på et sundt og velskabt barn!

Men allermest håber vi bare på et barn der er levedygtigt - kromosomfejl eller ej - vi skal nok "overleve"... også selvom det sikkert bliver hårdt og tidskrævende! Men så er det en del af det liv, vi skal leve!

Nok om det... Vi glæder os som små børn til scanningen nu - ja, til alt det spændende der skal ske! Og selvom jeg umiddelbart føler at det går lidt langsomt nu... så kommer tiden sikkert til at flyve afsted senere i graviditeten!

Tak for alle svarene og hjælpen!

Kh NytLiv

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER