mille1981

Hvordan har I det med passiv rygning?

12 indlæg i dette emne

Jeg et netop kommet hjem fra svigermors fødselsdag, hvor en enkelt af gæsterne røg. Jeg blev temmelig splittet, for egentlig har jeg ikke lyst til at udsætte mig selv for passiv rygning, men jeg følte heller ikke at jeg kunne bede ham om at lade være, når nu det var ok med mine svigerforældre. Jeg åbnede et vindue hver gang, men synes stadig røgen var heftig.

I min mands familie ryger man oftest indenfor. Så det vil bestemt ikke være den eneste gang jeg står overfor dilemmaet. Hvordan tackler I det, når der bliver røget i selskabet? Hvis jeg går, vil lokalet jo stadig være røgfyldt når jeg kommer tilbage, og jeg synes heller ikke jeg kan være bekendt at bestemme over andre folks hjem.

Jeg er i syv sind her, så mangler lidt gode BK tips til om jeg bare skal acceptere det, eller stille krav om ingen røg indenfor hvis jeg skal komme, både mens jeg er gravid og når Baby kommer.

(null)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Værternes hjem, værternes beslutning. Kort og godt.

Hvis du føler for det, kan du gøre opmærksom på at du ikke synes det er rart der bliver røget. Jeg tror det er de færreste som ønsker at udsætte nogen for noget ubehageligt.

Jeg synes din formulering "stille krav om ingen røg indenfor hvis jeg skal komme" er lidt uheldig. Men hvis virkelig ikke ønsker at komme der, hvis der bliver røget, så skal du da sige det.

Helt personligt kan jeg dog godt forstå, at det går dig på. Jeg bryder mig heller ikke selv om at blive udsat for røg. Men det er nu ikke noget er blevet mere sippet omkring pga. graviditet. Er nu heller ikke ellers sippet, men det er sgu ikke lækkert - og jeg har altså selv røget :)

Håber du finder en løsning på det! :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes den er svær. Har heldigvis ikke selv stået i dilemmaet da både min svigermor og min selv lod værre at ryge i nærheden af mig da jeg var gravid. Og er Zoey kom til verden ryger de udenfor når hun er der.

Har vist engang sagt mit barn ikke skal udsættes for passiv rygning, men at jeg selvfølgelig ikke vil forbyde folk at ryge i deres eget hjem. Konsekvensen ville dog være hun ikke kunne komme i deres hjem så.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville nok have sagt det til ham... Alternativt kan jeg garantere at min mand havde kommenteret det...

I min verden kan du lige så godt tage snakken med det samme - fordi lige om lidt har du en lille baby og du vil vel heller ikke have det godt med at han/hun skal lege i et røgfyldt lokale...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville nok have sagt det til ham... Alternativt kan jeg garantere at min mand havde kommenteret det...

I min verden kan du lige så godt tage snakken med det samme - fordi lige om lidt har du en lille baby og du vil vel heller ikke have det godt med at han/hun skal lege i et røgfyldt lokale...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville tale med værten om problemstillingen. Det er 100% deres valg, om de vil lade gæster ryge i deres hjem, men du er tilgengæld 100% i din gode ret til at vælge at blive væk, hvis der bliver røget - det havde jeg personligt selv gjort.

Håber du finder den løsning, der virker bedst for jer :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh jeg synes den er svær..mest fordi jeg godt ved hvad der er mest rigtigt. Alt i alt har jeg ikke lyst til at udsætte mig selv for røg.

Af 3 årsager - i prioriteret rækkefølge:

I graviditeten pga. baby

I det hele taget pga. hvor meget alting lugter bagefter - også min vinterjakke, som ikke bare lige lader sig vaske.

Og sidst men ikke så vigtigt: min egen sundhed, sidst fordi jeg næppe dør af lungekræft pga. de gange jeg udsættes for passiv røg.

I vores familie er det helt "accepteret" af vores fædre (som ryger) at man ryger ikke i nærheden af en baby, heller ikke i de fædrene hjem - og dét er jeg glad for vi ikke skal diskutere. Men partiklerne er der jo stadig. Det kan jeg ikke gøre så meget ved..

Men fædrene tænker aldrig på os andre.. jeg ville rigtig gerne være fri for at lugte SÅ meget af røg efter et lille besøg. Det gør at vi kommer mindre hos ihvertfald min (storrygende) far end vi egentlig gerne ville. Jeg tager et bad, når vi har været der og jeg har ikke godt af at gå i bad to gange om dagen pga. sart hud...men jeg kan helle rikke holde ud at lade være.

Jeg kunne skrive om dette emne i timevis, men den modige løsning - at drøfte emnet med vores fædre - den ved jeg bare jeg ikke tør. Der er gået for lang tid - for mange år, hvor passiv røg ifht. mig selv ikke har været noget problem og så vil jeg ikke være bekendt at tage emnet op nu - i fht mig selv.

Jeg kan så godte mig lidt over at i fremtiden har vi jo altid Maja med og så kan fædrene ikke ryge indenfor - eller de vil ikke gøre det ved jeg. :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er heldigvis efterhånden så udbredt og almindeligt at folk går udenfor og ryger synes jeg, synes virkelig folk er blevet gode til det.

Hos os må der ikke ryges, og det respekteres uden problemer. Sådan er det osse de fleste steder vi kommer.

Sker det at en enkelt i et selskab tager en cigaret, så siger jeg ingenting... Jeg holder mig lidt på afstand, og så længe det ikke er noget som sker ofte, så går det nok.

Men uf, hader lugten og fornemmelsen af det røg.. yrk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh.. Ingen løsninger her (men jeg lytter). Jeg vil ikke blande mig i, hvad folk tillader i deres hjem - men jeg bliver samtidigt så ked af at få min ufødte søn forgiftet...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville tale med værten om problemstillingen. Det er 100% deres valg, om de vil lade gæster ryge i deres hjem, men du er tilgengæld 100% i din gode ret til at vælge at blive væk, hvis der bliver røget - det havde jeg personligt selv gjort.

Håber du finder den løsning, der virker bedst for jer :kram2

:ditto

Jeg ville også tale med værten, men uden at diktere noget og hvis der stadig bliver røget når i er på besøg ville jeg kun komme i meget kort tid eller undlade at komme på besøg indtil det er varmere og prøve at få selskabet udenfor ;)

Men jeg ville i hvert fald gøre opmærksom på det da det jo ligeledes vil være et problem når jeres baby er kommet til verden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes det svært for ligesom jeg ønsker de skal respektere at de ikke skal ryge herhjemme skal jeg os respektere at de gerne vil ryge hjemme ..

Men synes det er respektløs og mangel på plig generelt at man ryger når der er andre tilstede, deres valg påvirker alle andre omkring en, og når det så gælder gravide eller børn er det endnu værre .. men altså de må de jo om, jeg går et andet sted hen hvis jeg er et sted for der bliver røget og kommer ikke ind i rummet igen før de er færdige og derer luftet ud.

genrelt så undgår jeg det, men f.eks hos mine svigerfamilie er det lidt svært (specielt lige nu for de ved ikke ngoet med graviditeten) men har altid været sart overfor røg så er gået..

de har dog sagt at når der kommer børnebørn vil de ikke ryge inde mere, men nu må vi se ..

HADER RØG !! :wacko

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syntes sagtens man kan tage snakken med de pågældende familie medlemmer :) Der er jo mange nogenlunde løsninger uden at det bliver nødt til at blive dikteret som: i andre må ikke ryge når jeg er her...

Nu skal det nok lige nævnes at jeg selv er på "rygernes hold"! Formåede dog at holde op da vi er i behandling for barnløshed og jeg blev gravid... men da den første scanning viste at der ikke var hjerteblink så ..tjaa.. dårlig undskyldning! Men skulle bare have den skide smøg og faldt self i igen...

En ting er at jeg kan stoppe og få taget mig sammen... har gjort det før :)

Men min mand er også ryger... og dilemmaet for os ligger i at han kom til skade i Afganistan og derfor både lider af psykiske men (derfor endnu sværre at stoppe) og fysiske skader i hovedet der involvere at han i lange perioder ikke må komme ud grundet sol, frost osv...

Anyways.. vi er flyttet i hus for 4 mdr. siden og der blev det vedtaget!! Rygning udendørs.. det gik super!! :) MEN så kom restriktionerne i forhold til hans operationer og han rykkede derfor hen i terasse døren... (han har ingen lugtesans så man kan jo diskutere i evigheder hvorvidt røgen flyver ind eller ud) ;)

Vi har nu måtte finde en løsning for en periode hvor huset skal vræe røgfrit og samtidig skal han kunne ryge ....

Min mor ryger og ryger indenfor... når de har ikke rygere på besøg eller blot ikke rygere blandt forsamlingen så bliver der luftet godt og grundigt ud og så foregår rygningen på kontoret med lukket dør og åben vindue... rygerne stinker så af røg når de kommer ud derfra ja.. men røgen er ikke blandt de øvrige gæster!!

Samme løsning har vi lavet herhjemme... i de perioder hvor det er rigtig slemt med hans ansigt må han ryge i hans "herre-værelse" med lukket dør og grundig udluftning.. jeg selv ryger uden dørs i de perioder hvor jeg ryger...

Det gældr vel om at finde et kompromis?? For vores vedkommende måtte jeg acceptere at han i det mindste ikke ryger i min nærhed når jeg bliver gravid og det lykkes at blive i mavsen :) Og når bebs kommer ud vil ansigtet forhåbentlig være så færdigt at han atter kan gå uden for!

Nå det var en laaaaang smøre for egentlig at nå frem til at der vel sagtens kan lade en løsning uden at forbyde ditten og datten?! Måske rygeren i forsamlingen sidder længst fra dig? han/hun sætter sig ved vinduet eller evt. i et andet rum?!.. Det har de fleste rygere det fint med... Hvor meget mange end ønsker at stoppe så kan det være umådeligt svært hvis man ikke man har en fantastisk rygrad :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER