Barbamama

KÅL - hvad stiller man op med dem?

30 indlæg i dette emne

Jeg prøver at åbne øjnene op for nye grøntsager. Hver gang jeg er i grøntafdelingen, så falder jeg for de velkendte vandfyldte agurker, iceberg, peberfrugt, tomat, osv... Og de små lækre (og dyre) hapser som minimajs, sukkerærter og asparges...

Kålreolen går jeg lige forbi. Og det synes jeg er synd. For jeg kan faktisk godt lide kål. Jeg ved bare ikke, hvad jeg skal stille op med det. :P

Jeg har købt et blomkål idag, som skal laves til blomkålsris. Og vi har frosne rosenkål i fryseren som bare bliver tilbehør en dag. Og jeg har tanker om snart at købe en spidskål som skal i wok. Men kan man også spise spidskål rå i salat f.eks.? Og hvad kan man ellers lave? Jeg er lidt blank her :unsure

Hvordan spiser I andre kål? Spidskål, glaskål, rosenkål, blomkål, hvidkål, osv? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Mmm blomkålsgratin ^_^

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når jeg spiser rosenkål, så renser jeg dem og piller de dårlig blade af. Derefter halvere jeg dem og ligger dem med den flade side nedad på en pande, hælder noget vand ved og lidt salt. Derefter lader jeg dem koge og tilsætter oftest mere vand undervejs (men det handler jo om, at man finder sin vej, fordi vi kan jo lide det på forskellige måder ;) ) Og så til sidst, når vandet er kogt væk, steger/rister jeg dem med hvidløg og lidt flydende becel - MUMS! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi spiser altid spidskål, hvidkål, rødkål eller rosenkål råt i salater i stedet for iceberg eller anden vandet salat..

Derudover lavet vi tit fisk på en bund af lynstegt spidskål i lidt smør. Altså kål og løg, porrer eller hvad man nu har lyst til i bunden, fisk (hvid fisk af en art) ovenpå og så dækkes det med gulerødder og peberfrugt og der hældes et par dl vand/hvidvin/bouillon i og så i ovnen indtil fisken er færdig.. Det smager dejligt, er ret nemt og sundt!

Kommer det også tit i wok eller karryretter, sådan helt til sidst, så det kun lige varmes op..

Og ja gratin :mam

Da jeg var barn fik vi tit hvidkålspakker, man laver en fars og pakker den ind i et stykke hvidkål (med noget snor) og så kan jeg ikke huske om de blev kogt eller bagt i ovnen, men de var lækre.. Jeg kan få opskriften af min mor, hvis det lyder som noget du gider..

Kan ikke lige komme på mere lige nu, men vi har altid kål i køleskabet så bruger det sikkert mere..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Glaskål bruger vi til at lave "pomme fritter" af.. enten i ovn eller pande..

Hvidkål og rødkål spiser vi råt i salat.. f.eks:

Rødkål, appelsin og cashew (uden salt )

Hvidkål, ristet mandler, æble og tranebær

Spidskål spiser vi som hvad vi brugte iceberg til før i tiden..

Blomkål som pizzabund, ris, i ovn med ost på, gratin, eller fyld i gryderetter.

Broccoli : gratin, salat med Bacon og pinjekerner (ristet)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du må til at se kålkællingerne på DR- de har mange gode ideer ;)

Jeg ser det på min dr- app.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi får tit dampede rosenkål med en lille smule salt på - det er altså lækkert.

Broccoli får vi tit - både dampede, rå i salater, som en broccoli-baconsalat, og så er en pasta med en hvis sovs med broccoli, bacon og kylling virkelig ikke af vejen :mam

Stuvet hvidkål (ved godt det ikke er slanke-egnet, men det er altså godt) :sandie

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi spiser meget kål og har altid en eller anden form for kål i huset.

Stuvet spidskål er en klassiker. Derudover bruger vi det også som tilbehør let dampet eller finthakket i en grøn salat eller som cole slaw sammen med gulerod. Eller i strimler i wok.

Broccoli spiser vi i wok, i en flødesauce sammen med andre grøntsager og kylling og frisk pasta eller bare dampet som tilbehør

Blomkål er oftest dampet tilbehør eller i salat som rå eller kogte buketter. Nu er vi også begyndt at lave blomkålsris

Grønkål bliver brugt råt som grønkålssalat med æbler og nødder og en creme fraiche-dressing.

Hvidkål spiser vi meget sjældent. Rosenkål er lidt i perioder - jeg synes meget nemt det kommer til at smage af surt kål <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvidkålen er da også en fast gæst hos os. Man får enormt meget sund mad for pengene...

Vi bruger det finthakket i salater, i gryderettet og som bund i f.eks. ovnen med kylling ovenpå.. Kåldolmere er også et hit :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når jeg spiser rosenkål, så renser jeg dem og piller de dårlig blade af. Derefter halvere jeg dem og ligger dem med den flade side nedad på en pande, hælder noget vand ved og lidt salt. Derefter lader jeg dem koge og tilsætter oftest mere vand undervejs (men det handler jo om, at man finder sin vej, fordi vi kan jo lide det på forskellige måder ;) ) Og så til sidst, når vandet er kogt væk, steger/rister jeg dem med hvidløg og lidt flydende becel - MUMS! :D

Man kan også stege med Soya (og en tsk solbær syltetøj til en afveksling) - eller de kan forkoges og kommes på en pande sammen med lidt boulion, til at give lidt anden smag (jeg er ikke vild med rosenkål men på de 3 måder er det altså næsten lækkert at spise :P )

Spidskål er en HOF herhjemme skåret i kvarte, lidt lækkert olie henover (fx det dyre olivenolie) salt og peber og så i ovnen ikke for hård varme men lad det hellere stå lidt længere. lækkert til kabonader/krebbinetter, frikadeller og kylling.

Blomkål er lækkert i gratin, rå i en god blandet salat, Kogt sammen med broccoli og gulerødder. Puttet i et fad sammen med broccoli og gulerødder og dækket til med fars og i ovnen.

revet Hvidkål, gulerødder og æble i en råkost salat. Hvidkål kan også bruges som snack på lige fod med gulerods stænger, peberfrugt og agurkestave evt med dip

rødkål er altid godt i en rødkålssalat med appelsin og honningristede valnødder og en smule sød balsamico.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er I gode!!! :yay Jeg får helt lyst til at drøne ned og købe en maaaaaaaaaaasse kål! Men nu starter vi lige med blomkålen idag. Og imorgen og mandag spiser vi aftens mad ude. Men så tror jeg, at vi skal have fat i noget spidskål og noget rosenkål. Er ret hooked på spidskål i kvarte bagt i ovnen og rosenkål stegt med hvidløg eller soya og rødkålssalat med appelsin og nødder. Mmmm!!!!

Og super at vide, at det hele sagtens kan spises råt også. Så kan det jo altid ryge med i en helt almindelig salat. :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uha, du har virkelig ramt hovedet direkte på sømmet der, med det spørgsmål.... JEG ELSKER DIT SPØRGSMÅL!!!

Imens jeg var i lære som kok, gjorde jeg meget ud af at lave kåli alle afskygninger - selv min mand der ikke kune fordrage kål før, elsker kål nu.

Blandt andet med rosenkål:

Fintsnittet rå rosenkål vendes med hårdkogte helt fint hakkede æg, fintsnittede skalotteløg og og en sennepsvinaigrette lavet med grov sennep.

Rød grønkål - ja det er der noget der hedder:

Plukkes i bittesmå stykker, vendes med hakkede kapers (gerne blomsterkapers), ristede valnødder, evt. tern af finthakkede jordskokker og til sidst en olie/eddike dressing...

Dét smager også lækkert...

Jeg har mange forslag, du kan altid sige til...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Glaskål bruger vi til at lave "pomme fritter" af.. enten i ovn eller pande..

Hvidkål og rødkål spiser vi råt i salat.. f.eks:

Rødkål, appelsin og cashew (uden salt )

Hvidkål, ristet mandler, æble og tranebær

Spidskål spiser vi som hvad vi brugte iceberg til før i tiden..

Blomkål som pizzabund, ris, i ovn med ost på, gratin, eller fyld i gryderetter.

Broccoli : gratin, salat med Bacon og pinjekerner (ristet)

:ditto (dog i forsimplet udgave: Fint snittet rødkålssalat med appelsinstykker og evt. tranebær eller Hvidkålssalat med æbletern)

Vi får også stuvet hvidkål (hvidkål i strimler koges i 10min, hæld vand fra og tilsæt en tyk mælkesovs) - det er godt til frikadeller eller medister :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uha, du har virkelig ramt hovedet direkte på sømmet der, med det spørgsmål.... JEG ELSKER DIT SPØRGSMÅL!!!

Imens jeg var i lære som kok, gjorde jeg meget ud af at lave kåli alle afskygninger - selv min mand der ikke kune fordrage kål før, elsker kål nu.

Blandt andet med rosenkål:

Fintsnittet rå rosenkål vendes med hårdkogte helt fint hakkede æg, fintsnittede skalotteløg og og en sennepsvinaigrette lavet med grov sennep.

Rød grønkål - ja det er der noget der hedder:

Plukkes i bittesmå stykker, vendes med hakkede kapers (gerne blomsterkapers), ristede valnødder, evt. tern af finthakkede jordskokker og til sidst en olie/eddike dressing...

Dét smager også lækkert...

Jeg har mange forslag, du kan altid sige til...

Uh det med rosenkålen lyder vildt godt! :yay

Jeg har vist masser af inspiration lige til det næste stykke tid i denne tråd, men hey, der er da sikkert andre, der meget gerne vil have gode kålopskrifter. :tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Argh, min mand mindede mig så lige om, at han faktisk ikke ret godt kan tåle kål :( Det havde jeg glemt. :( (Og nej, det handler ikke om luft i maven :lolhit Det er noget med hans blod, der gør at han ikke må få for meget k-vitamin...)

Nå, men har købt en hvidkål alligevel, som jeg agter at lave til en salat imorgen. Så må jeg lave halvdelen af salaten med iceberg til manden ;) Og så vil jeg i løbet af ugen have noget spidskål til at bage i kvarte og måske noget rødkål til rødkålssalat :mam

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi plejer at stege blomkål i lidt olie og salt.. Uhm.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når jeg spiser rosenkål, så renser jeg dem og piller de dårlig blade af. Derefter halvere jeg dem og ligger dem med den flade side nedad på en pande, hælder noget vand ved og lidt salt. Derefter lader jeg dem koge og tilsætter oftest mere vand undervejs (men det handler jo om, at man finder sin vej, fordi vi kan jo lide det på forskellige måder ;) ) Og så til sidst, når vandet er kogt væk, steger/rister jeg dem med hvidløg og lidt flydende becel - MUMS! :D

Tror du, man kan lave det med frosne (altså optøede) rosenkål? :) (Jeg køber dem bare friske næste gang, men har jo nogle i fryseren nu, og synes det her lyder meget mere lækkert end bare at koge dem :P)

Vi spiser altid spidskål, hvidkål, rødkål eller rosenkål råt i salater i stedet for iceberg eller anden vandet salat..

Derudover lavet vi tit fisk på en bund af lynstegt spidskål i lidt smør. Altså kål og løg, porrer eller hvad man nu har lyst til i bunden, fisk (hvid fisk af en art) ovenpå og så dækkes det med gulerødder og peberfrugt og der hældes et par dl vand/hvidvin/bouillon i og så i ovnen indtil fisken er færdig.. Det smager dejligt, er ret nemt og sundt!

Kommer det også tit i wok eller karryretter, sådan helt til sidst, så det kun lige varmes op..

Og ja gratin :mam

Da jeg var barn fik vi tit hvidkålspakker, man laver en fars og pakker den ind i et stykke hvidkål (med noget snor) og så kan jeg ikke huske om de blev kogt eller bagt i ovnen, men de var lækre.. Jeg kan få opskriften af min mor, hvis det lyder som noget du gider..

Kan ikke lige komme på mere lige nu, men vi har altid kål i køleskabet så bruger det sikkert mere..

Det skal vi have idag :yay :mam Men når du siger lynstegt... Altså skærer du spidskålen i strimler og så giver det en hurtig omgang på panden, eller hvordan gør du lige? :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror du, man kan lave det med frosne (altså optøede) rosenkål? :) (Jeg køber dem bare friske næste gang, men har jo nogle i fryseren nu, og synes det her lyder meget mere lækkert end bare at koge dem :P)

Det skal vi have idag :yay :mam Men når du siger lynstegt... Altså skærer du spidskålen i strimler og så giver det en hurtig omgang på panden, eller hvordan gør du lige? :help

Jeps.. Bare lige til de bliver lidt slatne og så vidt jeg husker lidt mørkere i farven.. Jeg tager alt det til bunden, altså løg, porrer og kål og lige giver 2-3 minutter i smør :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeps.. Bare lige til de bliver lidt slatne og så vidt jeg husker lidt mørkere i farven.. Jeg tager alt det til bunden, altså løg, porrer og kål og lige giver 2-3 minutter i smør :)

Super, så prøver vi det :tak

Hvis det bliver helt slattent og også er i bunden af fadet sammen med vand/hvidvin/whatever, er det så særlig lækkert at spise bagefter? :unsure Det skal måske bare give smag til fisken?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov, havde ikke lige set at du havde skrevet ;) Men ja, du kan også lave det med frosne rosenkål! Det har jeg gjort en enkelt gang og det smagte udemærket. De bliver lidt mere "rodet" eller hvordan man skal forklare det. Fordi de er mere slatne optøet end friske :) Men det smager det samme!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super, så prøver vi det :tak

Hvis det bliver helt slattent og også er i bunden af fadet sammen med vand/hvidvin/whatever, er det så særlig lækkert at spise bagefter? :unsure Det skal måske bare give smag til fisken?

Ja slattent er måske heller ikke helt det rigtige ord, det skal ligesom falde lidt sammen og blive skinnende, præcis ligesom løg bliver når man lige steger det kort.. Det skal ikke være alt for små stykker, men jeg synes stadig det er lækkert. Det er ikke sprødt, men heller ikke helt udkogt. Det meste hvid fisk skal jo ikke have ret længe i ovnen.. Og synes faktisk kål bliver ved med at have en god konsistent.. Det bliver lidt ligesom rødkål, man får til jul..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja slattent er måske heller ikke helt det rigtige ord, det skal ligesom falde lidt sammen og blive skinnende, præcis ligesom løg bliver når man lige steger det kort.. Det skal ikke være alt for små stykker, men jeg synes stadig det er lækkert. Det er ikke sprødt, men heller ikke helt udkogt. Det meste hvid fisk skal jo ikke have ret længe i ovnen.. Og synes faktisk kål bliver ved med at have en god konsistent.. Det bliver lidt ligesom rødkål, man får til jul..

Nå, Brian havde (har) heldigvis forstand på, hvordan sådan noget skal tilberedes, så det ikke bliver slattent. Det blev såååååååå godt! :mam

(Og hvad sker der for at spidskål faktisk er decideret smukt? Det havde jeg ikke troet, da jeg så det i butikken, men jeg blev helt forelsket i de blade. Så fine... :kuller)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Coleslaw er min yndlingsspise når det gælder kål :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Coleslaw er min yndlingsspise når det gælder kål :)

Hvad er det nu ligepræcis coleslaw er? Jeg mindes at have smagt det engang, hvor jeg var vældig uimponeret :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad er det nu ligepræcis coleslaw er? Jeg mindes at have smagt det engang, hvor jeg var vældig uimponeret :unsure

Uh hvis den er lavet korrekt er den altså super god. Plejer at lave den af hvidkål, gulerod og så lidt bladsrlleri - og så selvfølgelig dressingen - den kan du Google, tror det er spise med Price der har en god en du kan finde på nettet. Coleslaw er rigtig godt til bla barbecue ben :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER