Mette

Av min lænd!

21 indlæg i dette emne

Jeg har simpelthen fået SÅ ondt i lænden og det stråler hent ned i benene mest i højre side. Jeg kan slet ikke noget udover at ligge ned på siden med en pude mellem benene og modtage massage. Skal i bio om lidt så har dopet mig ned piller men håber sørme det går over for kan sket ikke klare tanken om arbejde i morgen :(

Alle gode råd/tips/øvelser er velkomne! Tror jeg ringer til lægen i morgen hvis det ikke er bedre der, måske hun kan give en henvisning til fys hvis det kan hjælpe noget...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvis det stråler ned i benene, så skal du klart søge læge. Jeg har selv rygproblemer, og da jeg i december havde en meget voldsom omgang fik jeg besked på, at det var vigtigt at holde mig i gang så meget som muligt med at gå. Det er ikke godt at ligge og sidde stille, hvis du kan gå. Hvis ikke du var gravid, ville du nok få taget røntgen, men en tur til fys kan være en god idé, så det kan du nok godt få en henvisning til...

God bedring :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du lyder til at have rigtig rigtig ondt :( Jeg håber du får en tålelig tur i biografen.

Jeg har også ondt og jeg har ellers haft det super i mine 24 graviditetsuger indtil videre, så jeg er lidt vranten. Jeg har fået massage og varme, ligger med pude mellem knæene om natten.

Jeg har også ligget på gulvet og strukket ryggen ud med sådan en yogaøvelse, hvor man puster ud og sørger for at få rygsøjlen i gulvet hele vejen fra skulder til numse. Jeg synes massage har virket bedst.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har oplevet det samme - jeg sov med ammepuden (købte en meget tidligt) mellem benene om natten - vente mig som en træstamme i sengen. hvis det fortsætter ville jeg tage til læge og få en henvisning til fys.

Det med at ligge på gulvet hjalp ikke mig, det resulterede bare i, at jeg ikke kunne komme op igen pga smerter.. HURRA for en stærk kæreste :toot

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg laver sådan nogle ryg øvelser hvor jeg sidder ned og falder helt sammen (forover) i ryggen, og derefter presser navlen og maven så langt ud som jeg kan sådan at jeg får et godt svaj i ryggen. Det syntes jeg letter en del, og ellers massage :) Jeg ville også få en henvisning til fys hvis det bliver ved, men det kan jo godt være det bare lige er noget der har sat sig i klemme. Håber det bliver bedre og at i trods alt får en god tur i bio :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh, øv! Det er bare ikke rart, sådan noget.. :(

Jeg gik en del til både fys og kiropraktor under min første graviditet, og hvis det bliver aktuelt kan jeg varmt anbefale Albertslund fysioterapi - særligt Heidi. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad er det egentlig sådan en fys gør og hjælper den gravide med? og er det rart? jeg har aldrig været til fys. :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad er det egentlig sådan en fys gør og hjælper den gravide med? og er det rart? jeg har aldrig været til fys. :D

Hos mig var problemet, at jeg har en stiv lænd + bækken, der ikke kunne give sig som de egentlig skal under en graviditet - og det gjorde pænt nas.

Fys'en hjalp mig både med massage og udstrækning af sener og muskler, og med få, men effektive øvelser, som jeg skulle lave dagligt, og som hjalp med at holde bækkenet bevægeligt. :)

Kiropraktoren gjorde nogenlunde det samme, bare med leddene i stedet for musklerne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må du godt tage smertestillende?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må du godt tage smertestillende?

Ja jeg har fået at vide jeg må spise panodiler når jeg har disse smerter. Tager dem så sjældent så de sagde det ikke skadede at tage dem i det omfang jeg bruger dem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lavet en video(edit, ikke video men billeder!), som vist ligger i FruSP's graviditetstraad. Det er to straekoevelser til selvsamme avs og de batter. Mit var udelukkende muskulaert, sagde min fys, og det lyder helt som mit. Lige kort, saa kan du goere en af dem staaende, den har jeg vist ikke optaget(den anden er umulig at forklare paa skrift):

Ligesom du kan ligge ned paa gulvet med boejede ben og laegge din ene ankel paa modsatte knae og traekke det op mod brystet, saa du faar et baldestraek, saa kan du staa op og laegge det ene ben over kryds hvilende paa modsatte knae. Gaa lidt ned i knae og boej dig forover for at faa straekket bagtil. Det kan man jo goere undervejs, saa jeg har staaet mangt et sted i fuld offentlighed o lavet den straekoevelse :D

Lav desuden lidt vippeoevelser med baekkenet, saadan lidt latino, hvor du bevaeger baekkenet fremad og bagtil, laver cirkler og ottetaller og loefter skiftevis den ene og den anden side. Meget vigtige oevelser for laenden og du kan spaende baekkenet samtidig, saa du faar baekkenbunden traenet :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja jeg har fået at vide jeg må spise panodiler når jeg har disse smerter. Tager dem så sjældent så de sagde det ikke skadede at tage dem i det omfang jeg bruger dem :)

En sjaelden gang kan man godt, men det er ikke skidegodt for ens baby... ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tog 2x2 de første par uger og så 2 i søndags så synes ikke det er ret meget :) 6 piller i alt på 4,5 måned tror jeg er helt ok. Det sagde lægen i hvert fald

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tog 2x2 de første par uger og så 2 i søndags så synes ikke det er ret meget :) 6 piller i alt på 4,5 måned tror jeg er helt ok. Det sagde lægen i hvert fald

Jap - det ville jeg også tage roligt. Jeg oplyste et lignende antal til jordemoderen, der slet ikke havde nogen kommentarer.

Det kan man nok også knap kalde "dopet" ;-)

Jeg håber, at lænden arter sig hurtigt :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tog 2x2 de første par uger og så 2 i søndags så synes ikke det er ret meget :) 6 piller i alt på 4,5 måned tror jeg er helt ok. Det sagde lægen i hvert fald

Selvfølgelig skal man begrænse det, alt det det er muligt, men man skal jo heller ikke lide. Jeg fik hold i nakken i starten af november (var 4,5 måned henne) og blev beordret 2*panodil og 2*ipren 3 gange om dagen (af læge og JM). Se der følte jeg at jeg doppede min baby, men havde jeg ikke gjordt det, havde jeg nok hængt mig selv i stedet.

Så så længe at man virkelig strækker sig for at lade være, og kun bruger dem når det virkelig gælder, synes jeg SLET ikke man skal have dårlig samvittighed.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg taenker, at saalaenge det er panodil, er det ok, men Ibuprofen ville jeg ikke selv have indenbords som gravid og heller ikke som ammende. De siger hernede, at man hellere maa tage 1000 mg panodil end overhovedet noget Ibuprofen, saa det har jeg rettet mig efter. Jeg tog f.eks. 1000 mg 2x dagligt efter foedslen, for det gjorde sg* nas nok selv med dem i kroppen :wacko

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

OK godt at vide med Ibuprofen!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hos mig var problemet, at jeg har en stiv lænd + bækken, der ikke kunne give sig som de egentlig skal under en graviditet - og det gjorde pænt nas.

Fys'en hjalp mig både med massage og udstrækning af sener og muskler, og med få, men effektive øvelser, som jeg skulle lave dagligt, og som hjalp med at holde bækkenet bevægeligt. :)

Kiropraktoren gjorde nogenlunde det samme, bare med leddene i stedet for musklerne.

Det lyder ellers dejligt med sådan lidt massage og sådan lidt "av" på den gode måde med strækøvelserne.

Synes du behandlingen gjorde en stor forskel?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

OK godt at vide med Ibuprofen!

Ja, det er i hvert fald rart med klar besked og det er helt klart no-go hernede baade som gravid og ammende!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder ellers dejligt med sådan lidt massage og sådan lidt "av" på den gode måde med strækøvelserne.

Synes du behandlingen gjorde en stor forskel?

Ja for søren! Altså, jeg var stadig almindelig øm, som man gerne er som gravid, og skulle passe på ikke at lave for meget, men jeg kunne da passe mit arbejde. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja for søren! Altså, jeg var stadig almindelig øm, som man gerne er som gravid, og skulle passe på ikke at lave for meget, men jeg kunne da passe mit arbejde. :)

Det lyder godt nok rigtig godt! Det vil jeg have i mente hvis jeg får rigtig ondt. Det er nemlig lige det der med at passe arbejdet jeg er så bekymret for der skal komme noget i vejen for inden min planlagte "farvel nu skal jeg på barsel"-tid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER