Guest Bebsie

Studerende og gravid?!

24 indlæg i dette emne

Er der nogen herinde, som har prøvet at få et barn, mens de studerede? Og som kan give et par gode råd til overvejelserne omkring det? Eller er der andre studerende, som også gerne vil i gang/er i gang med projekt baby?

Både min kæreste og jeg er studerende, men han er snart ved at være færdig og derfor har vi umiddelbart planlagt at starte projekt baby omkring maj.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg og min kæreste er gået i gang med PB nu. Jeg studerer på universitet, og han arbejder i en virksomhed som elev. Jeg synes, det passer fint at få børn under uddannelse; der er tid til det, man skal ikke bekymre sig om sygedage og utilfredse chefer - og hvad så, hvis du kommer et år bagud i din uddannelse, mens du har barsel? Det betyder INTET! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg er selv under uddannelse, jeg færdiggøre HG 2 uger inden jeg har termin og efter barsel er planen at finde en læreplads, jeg bliver færdig et år senere end egentlig planlagt da jeg startede på HG men det gør mig ikke noget :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du har tiden....og det er det vigtigste

Du er fleksibel

Du er omstillingsparat

Du er på su...fripladsordning og boligsikring - det skal nok gå

Min veninde var alenemor til 2 men hun læste og det var perfekt for hende. Rent økonomisk havde hun lige. Mange penge under udd. som hun havde om nyuddannet pga t all tilskud faldt væk og hun skulle betle fuld pris.

Hvorfor vente? ( siger jeg der har fået begge mine efter jg var færdig og nu venter nr 3) men FARK havde muligheden været der havde jeg fået dem før

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er igang med PB og jeg er på studerende. jeg har pt 1½ år tilbage, og vi snakker om forskellige muligheder hvis den skulle være der i denne omgang.

For så vil jeg have termin i okt, og kan færdiggøre 3 semester på selvstudie og så kan manden tage barsel på mit 4. semester og jeg kan så komme i planlagt praktik, men nu må vi se hvad vi gør når vi engang står med 2 streger :-D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder jo alt sammen meget godt og også meget som det, jeg/vi selv har tænkt over. Så er det vidst bare at vente utålmodigt på, at de praktiske ting kommer på plads :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Både min kæreste og jeg er studerende. Vi har nu en søn på 1,5 år som vi også fik mens vi studerende.

Det har været helt fantastisk at være studerende med barn. Vi er enormt fleksible og har altid tidligt fri. Jeg nyder at kunne hente Theo tidligt fra vuggestue hver dag og altid kunne holde ham hjemme i ferier osv.

Når I begge er studerende får I desuden 2500 kr. ekstra hver pr. måned.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min kæreste er færdig med studiet, når vi får barnet. Men jeg vil stadig være studerende, dog også snart færdig. Jeg tænker også, at det er meget mere fleksibelt og i øvrigt er det vel også svært at komme ud på jobmarkedet som 26-årig kvinde uden børn <_<

Må man spørge, hvordan I egentlig har gjort ift. bolig?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ejer en andelslejlighed som vi begge bor i. Vi sidder for ca. 6000 om måneden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bor også i andel, som vi dog pt er ved at prøve at sælge da vi har fundet en anden lejlighed vi ønsker os :-)

Jeg har det ligesom dig mht alder og job. - Vi snakkede længe om først at vente til jeg var færdig med at læse, men inden jeg er færdig på skolen, er jeg 28, og så to år som elev så tænkte også hvor nemt det mon ville blive at få job efterfølgende, - 30 år, fast kæreste og ingen børn - mange arbejdspladser smutter nemt over den ansøgning, det samme egentlig med elevplads. Så da jeg kom ind på uddannelse i aug, blev vi enige om at jeg smed pillerne, og vi gik i gang med PB - så nu må der godt snart ske noget :-P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror netop også det er en fordel, hvis man har det med børn "overstået" relativt tidligt, så man ikke står overfor adskillige barselsforløb på en ny arbejdsplads. Jeg tror altså, de tager det med som en faktor, når de sorterer ansøgninger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu ved jeg ikke lige hva du studerer (ka være det stod i noget af teksten, men har lidt travlt lige nu, så derfor er hele tråden ikke læst) men på nogle studier er det muligt med e-learning, hvilket jeg selv går på... Dette vil gøre det endnu mere fleksibelt at kombinere studie og baby og samtidig gøre at jeg ikke behøver barsel....

Hvis det evt er en mulighed for dig, ku du jo springe over på denne form?

Hvis ikke er jeg sikker på din studieform også er tilpas fleksibel, så det hele ka la sig gøre!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min kæreste og jeg havde egentlig oprindeligt planer om at gå i gang her til foråret. Jeg er nemlig startet i halvandet års praktik på mit studie, og det betyder, at jeg vil kunne få barselsdagpenge i stedet for ekstra SU-klip. Men vi har besluttet at vente, og så gå i gang i sommeren 14 i stedet. Jeg vil nemlig gerne være færdig på normeret tid, og min kæreste er færdiguddannet den sommer, hvor vi snakker om at gå i gang med PB.

Men hvis vi selv kunne bestemme, ville vi også time det med, at jeg føder en måned eller to efter endt studie. Jeg tror nemlig, at det er godt at have i hvert fald ét barn som ung kvinde, inden man kommer ud på arbejdsmarkedet. Jeg tror også, at det er en faktor arbejdsgivere tager med i betragtning, når de kigger ansøgninger igennem.

Jeg er så også kun 24 når jeg slutter min uddannelse, og på det tidspunkt har jeg været sammen med min kæreste i 7 år. Men jeg tror stadig at det kunne trække nedad i jobsøgningsprocessen, selvom jeg ikke er er ældre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er selv studerende på barsel, og jeg er RIGTIG glad for den beslutning. :) Det giver mig mulighed for en laaaaaang barsel (fordi jeg er nødt til at vente til næste semester starter til september ;)), og når jeg starter, så har jeg gode muligheder for at arbejde hjemme og i det hele taget forvalte min tid, så det passer godt med min søn. Superdejligt. :)

Men samtidig er jeg også glad for, at jeg vil være færdiguddannet, når jeg skal have næste barn. Jojo, der er tilskud til en del når man er på su, men tøj, legetøj, møbler, osv. bliver jo ikke billigere, og der glæder jeg mig til at have lidt flere penge at rutte med :D Ikke at det har været et problem overhovedet denne gang, men jeg tror at det økonomisk bliver lidt sjovere næste gang ;)

Min mand har været færdiguddannet siden jeg smed p-pillerne, og det har jeg også været glad for :)

BTW kender jeg til flere, som har fået barn under uddannelse og ikke taget orlov, men har fortsat uddannelsen og så har taget babyen med i barnevogn og sådan. Og der har jeg både hørt nogen, for hvem det fungerer fint for, og nogen, som er rigtig ærgerlige over at de ikke tog orloven, fordi de synes det er lige meget nok med uddannelse og baby samtidig. Personligt ville jeg heller ikke kunne rumme mit studie her mens min søn er så lille, men det er nok forskelligt fra person til person. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er selv studerende på barsel, og jeg er RIGTIG glad for den beslutning. :) Det giver mig mulighed for en laaaaaang barsel (fordi jeg er nødt til at vente til næste semester starter til september ;)), og når jeg starter, så har jeg gode muligheder for at arbejde hjemme og i det hele taget forvalte min tid, så det passer godt med min søn. Superdejligt. :)

Men samtidig er jeg også glad for, at jeg vil være færdiguddannet, når jeg skal have næste barn. Jojo, der er tilskud til en del når man er på su, men tøj, legetøj, møbler, osv. bliver jo ikke billigere, og der glæder jeg mig til at have lidt flere penge at rutte med :D Ikke at det har været et problem overhovedet denne gang, men jeg tror at det økonomisk bliver lidt sjovere næste gang ;)

Min mand har været færdiguddannet siden jeg smed p-pillerne, og det har jeg også været glad for :)

BTW kender jeg til flere, som har fået barn under uddannelse og ikke taget orlov, men har fortsat uddannelsen og så har taget babyen med i barnevogn og sådan. Og der har jeg både hørt nogen, for hvem det fungerer fint for, og nogen, som er rigtig ærgerlige over at de ikke tog orloven, fordi de synes det er lige meget nok med uddannelse og baby samtidig. Personligt ville jeg heller ikke kunne rumme mit studie her mens min søn er så lille, men det er nok forskelligt fra person til person. :)

Det er sådan en som mig ;)

Jeg har valgt at fortsætte studiet, og det valgt ville jeg ikke træffe idag, hvis jeg havde valget. Det har simpelthen været for meget at skulle rumme baby og studie, både fordi baby fylder mentalt meget, men også fordi det er p*sse svært at være væk hjemmefra. Jeg har skrevet en del om det i min mortråd, hvis det er noget du overvejer.

Bottom-line: Jeg kommer nok til at forlænge mit studie med et halvt år, og så kunne jeg lige så godt være blevet hjemme det halve år, og have ro i hovedet til min baby :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bliver lige nødt til at kommentere til det at det er nemmere at få job med et barn end ingen. Det tror jeg simpelthen ikke på! Er der nogle undersøgelser der understøtter det?

Jeg blev selv færdiguddannet som 26 årig, og var gift, men fik alligevel flere jobtilbud jeg kunne vælge mellem. Jeg har desuden skiftet job en gang siden, det gik også nogenlunde fint, selvom jeg så var blevet endnu ældre og stadig ikke havde børn.

Min mand sidder meget med ansættelser. Han har det sidste år ansat tre unge kvinder uden børn, fordi han siger de er en fantastisk arbejdskraft. Han har ikke ansat nogle kvinder med små børn, fordi han kan mærke i både deres ansøgninger og hvis de kommer til samtale, at det er børnene der betyder alt og at de bare skal have et arbejde fordi det skal man jo. Så hvis man vælger den løsning med at lede efter job med 1 barn, skal man i hvert fald være klar over hvordan man lyder i ansøgning osv. Samt at man når man ansætter nogen uden børn ikke ved hvor lang tid de vil vente inden de starter babyprojekt, mens hvis man allerede har en, så vil de fleste gå i gang med en 2'er inden altfor længe. Jeg siger på ingen måde det er umuligt - det var bare lige for at belyse det fra en anden side.

Jeg er selv glad for at vi ventede, og at jeg i nogle år kunne give virkelig alt i mit job. Jeg forestiller mig at de lange arbejdsuger og mange overarbejdstimer bliver kraftigt skåret ned når vi får et barn, og nu er jeg ved at være klar til det, men jeg er også glad for at jeg fik prøvet det andet. Men jeg ville heller ikke være bange for at få børn under studiet hvis jeg havde været klar til det der - der er en økonomiminister eller noget som var ude at sige for nogle år siden, at det økonomisk næsten er synd ikke at få børn mens man studerer! Og det må være fantastisk at have så meget tid til barnet!

Man skal dog være opmærksom på at man som eneforsørger eller hvor begge er studerende får forhøjet SU, mens hvis man deler forsørgelsen med en der arbejder, så får man kun forhøjet SU-lån, så det er lidt noget andet. Men derudover er der jo friplads osv man kan få uanset.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bor også i andel, som vi dog pt er ved at prøve at sælge da vi har fundet en anden lejlighed vi ønsker os

Jeg har det ligesom dig mht alder og job. - Vi snakkede længe om først at vente til jeg var færdig med at læse, men inden jeg er færdig på skolen, er jeg 28, og så to år som elev så tænkte også hvor nemt det mon ville blive at få job efterfølgende, - 30 år, fast kæreste og ingen børn - mange arbejdspladser smutter nemt over den ansøgning, det samme egentlig med elevplads. Så da jeg kom ind på uddannelse i aug, blev vi enige om at jeg smed pillerne, og vi gik i gang med PB - så nu må der godt snart ske noget

Det er også de tanker, jeg går med. Uha, held og lykke med det! :goodluck

Jeg tror netop også det er en fordel, hvis man har det med børn "overstået" relativt tidligt, så man ikke står overfor adskillige barselsforløb på en ny arbejdsplads. Jeg tror altså, de tager det med som en faktor, når de sorterer ansøgninger.

Lige mine tanker :)

Nu ved jeg ikke lige hva du studerer (ka være det stod i noget af teksten, men har lidt travlt lige nu, så derfor er hele tråden ikke læst) men på nogle studier er det muligt med e-learning, hvilket jeg selv går på... Dette vil gøre det endnu mere fleksibelt at kombinere studie og baby og samtidig gøre at jeg ikke behøver barsel....

Hvis det evt er en mulighed for dig, ku du jo springe over på denne form?

Hvis ikke er jeg sikker på din studieform også er tilpas fleksibel, så det hele ka la sig gøre!

Jeg tror desværre ikke, at der er e-learning på mit studie :( men det kan sagtens lade sig gøre at være fleksibel!

Min kæreste og jeg havde egentlig oprindeligt planer om at gå i gang her til foråret. Jeg er nemlig startet i halvandet års praktik på mit studie, og det betyder, at jeg vil kunne få barselsdagpenge i stedet for ekstra SU-klip. Men vi har besluttet at vente, og så gå i gang i sommeren 14 i stedet. Jeg vil nemlig gerne være færdig på normeret tid, og min kæreste er færdiguddannet den sommer, hvor vi snakker om at gå i gang med PB.

Men hvis vi selv kunne bestemme, ville vi også time det med, at jeg føder en måned eller to efter endt studie. Jeg tror nemlig, at det er godt at have i hvert fald ét barn som ung kvinde, inden man kommer ud på arbejdsmarkedet. Jeg tror også, at det er en faktor arbejdsgivere tager med i betragtning, når de kigger ansøgninger igennem.

Jeg er så også kun 24 når jeg slutter min uddannelse, og på det tidspunkt har jeg været sammen med min kæreste i 7 år. Men jeg tror stadig at det kunne trække nedad i jobsøgningsprocessen, selvom jeg ikke er er ældre.

Lige præcis.

Jeg er også "kun" 25-26, når jeg slutter mit studie, men med en kæreste der er nogen år ældre og efter at have været sammen i 5-6 år, tænker jeg, at det også vil tælle ned af i mine ansøgninger.

Jeg er selv studerende på barsel, og jeg er RIGTIG glad for den beslutning. :) Det giver mig mulighed for en laaaaaang barsel (fordi jeg er nødt til at vente til næste semester starter til september ;)), og når jeg starter, så har jeg gode muligheder for at arbejde hjemme og i det hele taget forvalte min tid, så det passer godt med min søn. Superdejligt. :)

Men samtidig er jeg også glad for, at jeg vil være færdiguddannet, når jeg skal have næste barn. Jojo, der er tilskud til en del når man er på su, men tøj, legetøj, møbler, osv. bliver jo ikke billigere, og der glæder jeg mig til at have lidt flere penge at rutte med :D Ikke at det har været et problem overhovedet denne gang, men jeg tror at det økonomisk bliver lidt sjovere næste gang ;)

Min mand har været færdiguddannet siden jeg smed p-pillerne, og det har jeg også været glad for :)

BTW kender jeg til flere, som har fået barn under uddannelse og ikke taget orlov, men har fortsat uddannelsen og så har taget babyen med i barnevogn og sådan. Og der har jeg både hørt nogen, for hvem det fungerer fint for, og nogen, som er rigtig ærgerlige over at de ikke tog orloven, fordi de synes det er lige meget nok med uddannelse og baby samtidig. Personligt ville jeg heller ikke kunne rumme mit studie her mens min søn er så lille, men det er nok forskelligt fra person til person. :)

Tak for svar :) det er nok også op til den konkrete situation, om man synes det fungerer at tage orloven eller ej. Umiddelbart tænker jeg at tage lidt orlov og så dele den med min kæreste, så jeg også kan blive færdig. Han er færdiguddannet snart, så han vil også være det, når vi smider p-pillerne. Men der kan jo ske meget til den tid og måske vil jeg så hellere gå hjemme et år med den lille ;)

Det er sådan en som mig ;)

Jeg har valgt at fortsætte studiet, og det valgt ville jeg ikke træffe idag, hvis jeg havde valget. Det har simpelthen været for meget at skulle rumme baby og studie, både fordi baby fylder mentalt meget, men også fordi det er p*sse svært at være væk hjemmefra. Jeg har skrevet en del om det i min mortråd, hvis det er noget du overvejer.

Bottom-line: Jeg kommer nok til at forlænge mit studie med et halvt år, og så kunne jeg lige så godt være blevet hjemme det halve år, og have ro i hovedet til min baby :)

Det lyder meget rigtigt. Jeg må lige læse din mor-tråd så!

Jeg bliver lige nødt til at kommentere til det at det er nemmere at få job med et barn end ingen. Det tror jeg simpelthen ikke på! Er der nogle undersøgelser der understøtter det?

Jeg blev selv færdiguddannet som 26 årig, og var gift, men fik alligevel flere jobtilbud jeg kunne vælge mellem. Jeg har desuden skiftet job en gang siden, det gik også nogenlunde fint, selvom jeg så var blevet endnu ældre og stadig ikke havde børn.

Min mand sidder meget med ansættelser. Han har det sidste år ansat tre unge kvinder uden børn, fordi han siger de er en fantastisk arbejdskraft. Han har ikke ansat nogle kvinder med små børn, fordi han kan mærke i både deres ansøgninger og hvis de kommer til samtale, at det er børnene der betyder alt og at de bare skal have et arbejde fordi det skal man jo. Så hvis man vælger den løsning med at lede efter job med 1 barn, skal man i hvert fald være klar over hvordan man lyder i ansøgning osv. Samt at man når man ansætter nogen uden børn ikke ved hvor lang tid de vil vente inden de starter babyprojekt, mens hvis man allerede har en, så vil de fleste gå i gang med en 2'er inden altfor længe. Jeg siger på ingen måde det er umuligt - det var bare lige for at belyse det fra en anden side.

Jeg er selv glad for at vi ventede, og at jeg i nogle år kunne give virkelig alt i mit job. Jeg forestiller mig at de lange arbejdsuger og mange overarbejdstimer bliver kraftigt skåret ned når vi får et barn, og nu er jeg ved at være klar til det, men jeg er også glad for at jeg fik prøvet det andet. Men jeg ville heller ikke være bange for at få børn under studiet hvis jeg havde været klar til det der - der er en økonomiminister eller noget som var ude at sige for nogle år siden, at det økonomisk næsten er synd ikke at få børn mens man studerer! Og det må være fantastisk at have så meget tid til barnet!

Man skal dog være opmærksom på at man som eneforsørger eller hvor begge er studerende får forhøjet SU, mens hvis man deler forsørgelsen med en der arbejder, så får man kun forhøjet SU-lån, så det er lidt noget andet. Men derudover er der jo friplads osv man kan få uanset.

Tak for et andet syn på sagen, det er selvfølgelig også en ny vinkel på overvejelserne. Det er da betryggende at vide, at ikke alle arbejdsgivere tænker på den måde!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Slettet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja fik emil da jeg var 20 han ændrede mit syn på den uddannelse jeg var på så ændrede studieretning og det har jeg gjort 2 gange siden (ikke begge på grund af ham) er nu igang med en hf og er færdig til sommer og er igang med projek baby nr 2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har også valgt at starte på PB mens jeg er studerende... Der er fordele såsom fleksibilitet, men jeg frygter også lidt at det bliver hårdt at få tid og overskud til at læse.

Om det giver én en fordel at gøre det mens man er studerende i forhold til at få et job når man er færdig er jeg ikke sikker på.

Da jeg var færdig som elev var der et halvt år til jeg skulle giftes og jeg var 26 år.. Jeg troede ikke at en eneste virksomhed ville ansætte mig fordi de regnede med at jeg skulle have børn med det samme, men jeg blev alligevel tilbudt flere stillinger. Så det skal ikke være det der er den overvejende grund til at man gør det.

Økonomisk er det jo ikke en fordel at være studerende mens man har et lille barn.. og så vidt jeg har forstået det så får man kun friplads til daginstitution hvis ens mand ikke tjener for meget (og det gør min). Så det er kun ens fribeløb og SU-lån der bliver forhøjet - hvilket ikke giver mening for mig for så betyder det at man kan arbejde mere og stifte mere gæld!?

Man får jo også stadig ekstra SU i op til 12 mdr. Men jeg er enig i, at det ikke skal være den overvejende grund til at gøre det. Man er helt sikkert mere fleksibel og jeg vil nyde at have mere tid til mit barn end jeg ville have i et fuldtidsarbejde :)

Der er nogle økonomiske grænser for, "hvor meget" friplads man kan få. Man kan også bare få refunderet noget af pladsen. Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvad din mand tjener ;) men det kunne man jo undersøge. Min kæreste er også færdiguddannet til den tid, så det vil også være et "problem" for os. Jeg fandt taksterne på borger.dk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja fik emil da jeg var 20 han ændrede mit syn på den uddannelse jeg var på så ændrede studieretning og det har jeg gjort 2 gange siden (ikke begge på grund af ham) er nu igang med en hf og er færdig til sommer og er igang med projek baby nr 2

Dejligt at høre, at nogen klarer det fint og endda har mod på at få et barn mere :)

Held og lykke med PB 2 ;) :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hej studerende kommende forældre.

Jeg ved af erfaring at det godt kan være rigtigt posetivt at være studerende når man får barn. For det første vil i få lidt mere i su, det skal i selv sørge for at i får skaffet og for det andet så vil i få total friplads til jeres barn hvis i stadig er under udannelse når barnet skal begynde i vuggestue eller dagpleje. Det vil sige at i ikke skal betale så længe i er studerende. i sparer 3000 på dette. I skal dog igen selv sørge for at inberette dette til kummunen og få søgt friplads som det heder. Hvis kun den ene af jer er studerende når i er førdige vil der stadig være mange penge at spare hvis i søger friplads.

Derudover vil i meget hurtig begynde at få børnepenge til jeres barn ca 4.500 hvær 3 måned, (de kommer af sig selv)

Så jeg ser ingen problemer i at være studerende når man får børn.

Når man har været på barsel er det også rigtigt skønt at komme tilbage og studerer igen frem for at være den voksne altid som man jo er når man har fået et job.

Man bliver hurtigt selv voksen når man har sådan en lille en så intet dårligt i hvis du ikke når at blive færdig på dit studie.

Som studerende kan du hos uddannelsesvejlederen få noget der hedder fødselsklip.

Endten kan du vælge mellem at få dobbelt su i genne 6 mdr ellers kan du få normal su igennem 12 måneder. Dit studie vil bare pause og vente på dig præcis der hvor du slap så igen en fordel

Hvis man ikke er studerende har mor og far 38 ugers barsel hvor af de 2 lovpligtigt er til faren og resten må i dele i mellem jer som i har lyst til.

I kan evt få en på kommunen til at hjælpe jer med at finde rundt i barselsreglerne.

Min personlige erfaringer er at det altid er en god ide at give far så meget barsel du over hovedet kan , så er han der for dig når i skal til at starte jeres lille familie op og så vil han også få et helt andet forhold til barnet modsat fædre der ikke holder barsel.

held og lykke kram fra wivvi

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

hej studerende kommende forældre.

Jeg ved af erfaring at det godt kan være rigtigt posetivt at være studerende når man får barn. For det første vil i få lidt mere i su, det skal i selv sørge for at i får skaffet og for det andet så vil i få total friplads til jeres barn hvis i stadig er under udannelse når barnet skal begynde i vuggestue eller dagpleje. Det vil sige at i ikke skal betale så længe i er studerende. i sparer 3000 på dette. I skal dog igen selv sørge for at inberette dette til kummunen og få søgt friplads som det heder. Hvis kun den ene af jer er studerende når i er førdige vil der stadig være mange penge at spare hvis i søger friplads.

Derudover vil i meget hurtig begynde at få børnepenge til jeres barn ca 4.500 hvær 3 måned, (de kommer af sig selv)

Så jeg ser ingen problemer i at være studerende når man får børn.

Når man har været på barsel er det også rigtigt skønt at komme tilbage og studerer igen frem for at være den voksne altid som man jo er når man har fået et job.

Man bliver hurtigt selv voksen når man har sådan en lille en så intet dårligt i hvis du ikke når at blive færdig på dit studie.

Som studerende kan du hos uddannelsesvejlederen få noget der hedder fødselsklip.

Endten kan du vælge mellem at få dobbelt su i genne 6 mdr ellers kan du få normal su igennem 12 måneder. Dit studie vil bare pause og vente på dig præcis der hvor du slap så igen en fordel

Hvis man ikke er studerende har mor og far 38 ugers barsel hvor af de 2 lovpligtigt er til faren og resten må i dele i mellem jer som i har lyst til.

I kan evt få en på kommunen til at hjælpe jer med at finde rundt i barselsreglerne.

Min personlige erfaringer er at det altid er en god ide at give far så meget barsel du over hovedet kan , så er han der for dig når i skal til at starte jeres lille familie op og så vil han også få et helt andet forhold til barnet modsat fædre der ikke holder barsel.

held og lykke kram fra wivvi

Det er ikke rigtig at man automatisk får friplads til institution, når man er studerende. Man kan få fripladsTILSKUD. Dvs. at ens betaling bliver beregnet ud fra husstandens samlede årsindtægt.

Vi er begge studerende og har en dreng i vuggestue. Vores egenbetaling er blevet beregnet til 1000 kr. pr. md.

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER