Guest

skæld ud....hvordan?

10 indlæg i dette emne

Jeg/vi har et problem med at Ronja griner når vi skælder ud. Ronja fik f.eks. bidt mig i underlæben i dag (av!) Jeg troede hun ville give et kys men hun bed i stedet. Jeg sagde strengt "nej det vil jeg ikke have, det gør ondt" til hende og hvis hun dasker tager jeg fat i hånden og siger det samme. Det lader til hun ikke forstår jeg er sur for hun griner bare og gør det igen. Hun smider også bestikket og andre ting på gulvet hvor vi også skælder ud og igen griner hun. Jonas foreslog jeg f.eks. vidste at jeg blev ked af det når hun bider/slår men jeg ved ikke om hun falder for den. Men det virker jo ikke med de ting hun kaster med. Hun er 17 måneder nu.

Hvad gør i andre? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har fundet af, at det at flytte Erica væk har en meget større effekt end kun at snakke til hende.

Erica har det med at kravle op på spisebordsstolen og lege med tingene i vindueskarmen. Så får hun et "nej Erica, mor bliver sur når du rører ved planten!" Hvorefter jeg løfter hende ned på gulvet - og det er først der, hun reagerer.

Det samme vil jeg gøre hvis hun bed mig (det gør hun heldigvis ikke længere) men så ville jeg stille hende minimum en meter væk fra mig mens jeg fortæller hun ikke må bide.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har fået at vide, at de slet ikke forstår at man kan blive vred. At forældre kan blive sure over det de gør. De er vant til at mor og far er søde og kærlighedsfulde over for dem. Jeg ved ikke rigtig hvad man kan gøre andet end at vise, at man bliver ked/sur og sige det. Det er jo en del af sproget og følelserne der er nyt for dem nu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror hellere ikke hun forstår at jeg skælder ud. Jeg tror som TiaK skriver at jeg skal til at sætte hende ned eller gå væk når hun gør det. Det kommer jo nok på et tidspunkt at hun kommer til at forstå det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror hellere ikke hun forstår at jeg skælder ud. Jeg tror som TiaK skriver at jeg skal til at sætte hende ned eller gå væk når hun gør det. Det kommer jo nok på et tidspunkt at hun kommer til at forstå det :)

Tror det er en meget fornuftig indgangsvinkel - hvis det er meget slemt så stil enten hende med ryggen til dig, eller vend selv ryggen til når du har sagt nej. Kropssproget betyder rigtig meget! Men altså kun når det er rigtig slemt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil nok også bare sige kort og godt " nej det vil mor ikke havde, det gør ondt" eller hvad det nu lige er.

Og bruge kropssproget og gå væk men stadig så man kan ses. Eller løfte ned fra bordet eller sofa ect. og sige nej det gør man ikke sådan noget.

Selvfølelig alt efter hvad det er, og så stadig vise at mor og far er der.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak :)

I har nok helt ret i det med kropssprog. Jeg synes bare det er hårdt at "afvise" sådan men hun skal jo lære det og så må jeg også forklare med ord . Heldigvis gør hun det ilke så meget mere med at slå og bide :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi tager ham væk, lægger ham på gulvet. Han forstår det heller ikke og griner også bare.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tag dem væk fra situationen og sæt ord på. Ved at tage dem væk fra situationen lærer de at de mister hyggen og ved at sætte ord på begynder de at lære hvilke ord der hører til hvilke situationer (lige som der også sættes ord på de gode situationer, det man ser osv). Sæt dem ned på gulvet hvis de sidder på skødet, fjern det som de er i gang med at ødelægge som de ikke må lege med, vend ryggen til dem (men blive i nærheden) hvis i sidder på gulvet og leger, sæt katten ind i et andet rum så den ikke bliver jagtet rundt i stuen osv.

Brug ordet 'stop' i stedet for 'nej'. Stop betyder jo de skal stoppe med det de har gang i - som er forkert. Når de bliver ældre lærer de selv at sige fra ved at sige 'hold op' eller 'stop' i stedet for at sige 'nej' til nogen der f.eks. driller.

Pas på med at bruge ordet 'ikke'. Det er et meget svært ord at forstå, så i stedet for at sige 'jeg vil ikke have du bider / du må ikke bide' er det bedre at sige 'stop med at bide'.

Man kan evt. sætte kropssproget på 'stop' ved at række armen frem (lige som når en politibetjent skal stoppe en bil). Det lærer de meget hurtig selv at gøre over for andre børn hvor de bliver passet - selvom de stadig ikke kan sige ordet (og de andre børn lærer hvad det betyder).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tag dem væk fra situationen og sæt ord på. Ved at tage dem væk fra situationen lærer de at de mister hyggen og ved at sætte ord på begynder de at lære hvilke ord der hører til hvilke situationer (lige som der også sættes ord på de gode situationer, det man ser osv). Sæt dem ned på gulvet hvis de sidder på skødet, fjern det som de er i gang med at ødelægge som de ikke må lege med, vend ryggen til dem (men blive i nærheden) hvis i sidder på gulvet og leger, sæt katten ind i et andet rum så den ikke bliver jagtet rundt i stuen osv.

Brug ordet 'stop' i stedet for 'nej'. Stop betyder jo de skal stoppe med det de har gang i - som er forkert. Når de bliver ældre lærer de selv at sige fra ved at sige 'hold op' eller 'stop' i stedet for at sige 'nej' til nogen der f.eks. driller.

Pas på med at bruge ordet 'ikke'. Det er et meget svært ord at forstå, så i stedet for at sige 'jeg vil ikke have du bider / du må ikke bide' er det bedre at sige 'stop med at bide'.

Man kan evt. sætte kropssproget på 'stop' ved at række armen frem (lige som når en politibetjent skal stoppe en bil). Det lærer de meget hurtig selv at gøre over for andre børn hvor de bliver passet - selvom de stadig ikke kan sige ordet (og de andre børn lærer hvad det betyder).

Rigtig gode råd der helt sikkert skal prøves :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER