Mette

Skråstol - en dårlig ide?

22 indlæg i dette emne

Synes jo egentlig ideen med skråstol var fin, barnet kunne sidde sådan halvt op og være lidt med og kunne spændes fast så man lige kunne ordne nogle ting... MEN

Kan nu læse at skråstol overhovedet ikke er godt for barnet flere steder. Barnets kranie tager skade og motorikken bliver dårlig. En baby skal ligge på gulvet hvor det kan bevæge sig og når det kan sidde skal det ikke være i en skråstol, så nu er jeg lidt i tvivl om det ikke bare er spild af penge og bedre for barnet at lade være. Sådan en stol er åbenbart kun bekvem for forældrene men kan skade barnet...

Hvad er jeres holdning?

link til et par artikler:

http://sondagsavisen.dk/2012/05/babybutikker-giver-skadelige-raad.aspx

http://www.netsundhedsplejerske.dk/babylex/index.php?option=laes&lexkat=S&id=48

http://www.netsundhedsplejerske.dk/brevkasse/index.php?option=laessvar&kat=DIVERSE&id=11409

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det allerbedste du kan gøre for dit barn er at lægge det på maven (ca 80% af deres vågne tid), så udvikler motorikken sig bedst. Men i nogen situationer er en mere opret stilling jo bedre. Fx når der skal gives grød. Her brugte jeg skråstolen fx. ellers brugte jeg ude i køkkenet mens jeg lavede mad fx en baby sækkestol. Men altid i korte perioder og når mavemuligheden ikke var der.

Når I spiser kan baby hvis der er plads sagtens ligge på maven og på den måde følge med i hvad i laver. Eller når I sidder ved tv om aftenen, så kan baby også godt ligge på sofabordet på maven. maveleje på gåtur med barnevognen i godt vejr er også en mulighed, hvis baby ikke skal sove.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej jeg kan læse mig til at 2x10 minutter er ok... Men er den ikke lidt dyr kun for at bruge den så lidt... Men måske det er smart. Venter nok i hvert fald med at købe en til jeg ved jeg får brug for den...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi køber ikke en skråstol. Og det er der 2 grunde til:

1) Jeg synes det er spild af penge (som kan bruges på så meget andet baby-gear ;) ), når baby ikke har godt af at ligge der længe

2) Jeg synes godt nok der er mange ting, altså jeg er ikke bange for at mit hjem bliver overtaget af baby-udstyr, men alligevel måske lidt.

Tænker den vil være rar at have i nogle situationer, men jeg tror også at der er andre løsninger i 99% af tilfældende. F.eks. regner jeg med at William skal ligge på bordet når vi spiser mad (altså hans far og jeg) på et tæppe/dynen. Jeg ved nogle bruger skråstolen når de er i bad, men jeg vil slet ikke have ham ude på badeværelset der (det er dårligt for lungerne med dampen), men har i stedet tænkt at rulle kravlegården hen til døren (så han altså står i stuen, men lige op til badeværelset).

Men måske jeg kaster håndklædet i ringen og køber en alligvel, min søsters kolikbarn kunne kun være selv i hans skråstol, ellers skreg han. Og 10 minutter uden baby i armene det må simpelthen være en mors ret ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu havde Zoey jo kolik og efterfølgende bækken/nyre betændelse. Dvs hun SKREG de første mange måneder og jeg skulle gå med hende på armen hele tiden. Var ved at blive sindsyg da jeg ikke kunne spise, gå på toilet eller komme i i bad.

Vi lånte en skråstol og den var guld værd.

Som udgangspunkt lå hun på maven på et tæppe når vi spiste osv. Men når hun var ked gad hun bestemt ikke det. Så sad hun i skråstolen mens jeg med den ene hånd vuggede den. På denne måde kunne jeg få hænderne fri i løbet af dagen. Kunne også vaske flasker osv, mens jeg med den ene fod stod og vuggede stolen.

Da hun startede på grød brugte vi den også, det er så meget nemmere end sidde med barnet på skødet.

Vi ville ikke have undværet skråstolen. Hun sad der ikke 30 min om dagen, men 2-10 min af gangen. Og for en mor der går med baby på armen 24/7 gør det underværker.

Det skal lige siges Zoey er langt fremme i sin udvikling på trods af skråstol :)

Min sp siger det handler om man ikke må pacificere baby. Og de gange hun sad i stolen villen hun jo alligevel ikke være på maven.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht bad gik jeg selvfølgelig i bad med åben dør så hun stod i døråbningen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er vel lidt det samme som med autostol, hvor baby heller ikke må sidde ret længe af gangen. Jeg har læst et sted at baby må sidde i skråstol/autostol maks 30 min om dagen i starten.

Er der nogen der ved, hvornår de må begynde at sidde i længere tid? Hvor gamle skal de være?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja ifølge de links jeg har lagt i starten så er det 2x10 min de første par måneder, derefter lidt længere tid

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har forresten købt et newborn set til vores trip trap stol (og den gælder vel også som en skråstol). Men til gengæld har vi købt en baby sleeper autostol, hvor baby ligger ned. Så kan baby komme med på lidt længere køreture, og så er det (tror jeg) også ok, at han sidder i newborn indsatsen lidt engang i mellem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når de er gamle nok til at sidde længere tid i skråstol, så gider de ikke.. Camille nægter i hvert fald skråstol nu, og hun er 6 måneder..

Vi har ikke brugt den i flere måneder, men hun begyndte også at sidde i højstol da hun var omkring 4 måneder. Der gad hun ikke sidde i skråstolen mere.

Vores skråstol er en af dem der kan ligges helt ned.. Vi har brugt den SÅ meget - netop til det med at få hænderne fri... Fx når man lavede en flaske.. Camille gad sjældent ligge alene, så var skråstolen DEJLIG..! Hvis vi har det lidt fodkoldt, så hun kom lidt væk fra gulvet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi købte en brugt skrå stol, fordi jeg havde fået at vide at de ikke måtte sidde der så længe og at de faktisk ikke måtte sidde i en før de var tre mdr. Så ville ikke poste en masse penge i en. Charlie har ikke brugt den super meget, men den er skøn når jeg skal lave mad, så sidder han i den og holder øje med mor. Men selvom han nu snart er 5 mdr. så sidder han ikke så meget i den stadigvæk :)

Vores er heller ikke den klassiske skrå stol, men en hvor ryggen kan instilles. Mange skrå stole har jo kun en funktion :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi lagde ud med ikke at have en, men efter et stykke tid købte vi en, og den har vi været rigtig glade for. Når hun har været træt af at lille på gulvet, har hun kunne komme med ud i køkkenet fx, og den har også været brugt de gange jeg har været alene med hende, og skulle i bad mens hun var vågen.

Vi købte den billgste i babysam, og den har opfyldt vores behov helt fint. Nu er hun ved at være for stor til at hun gider den. Hun vil gerne helt op at sidde eller ligge på gulvet. Hun gider ikke mellemtingen mere :)

Jeg har lidt den holding omkring den slags udstyr, at det er alt med måde. Jeg tror det handler om, at hvis man siger helt ok til skåstole fx, er der mange der vil se det som et grønt lys for at den lille må sidde i den hele tiden. Og det er der jo ikke nogle børn der har godt af. Men så længe det er under 20 min. om dagen ser jeg ikke noget problem i det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har stort set ikke brugt vores skråstol. Har brugt den et par gange, hvor det var nødvendigt med et bad, mens hun var vågen - hvis vi skulle nå noget. Ellers har hun ligget på gulvet på voksiposen (nu på gummigulv), på bordet mens vi spiser (dog ikke mere, når hun kan trille!) og ellers har hun ligget i sækkestol, hvis vi f.eks. har lavet mad eller sådan noget. Sækkestolen fik dog først, da hun var næsten 3 mdr. og den er virkelig et hit.!!! Meget bedre end skråstolen, hvis du spørger mig!

Vi har sådan en bumper hedder det måske (kan ikke huske det), som jeg regner med at bruge, når vi begynder på grød. Der kan hun sidde, før hun kan sidde i tripp trapp stolen nemlig, da den støtter hele vejen rundt og op ad ryggen. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke undvære min skråstol. Det har været så dejligt at kunne få hænderne frie engang imellem, også bare 2x10 min ;)

Min Ayah ville absolut ikke bare ligge på gulvet, og slet ikke på maven i mere end højst 2-3 min. Og selvom anbefalingerne siger at de skal ligge på maven i størstedelen af deres vågen tid, så er virkeligheden bare tit noget andet. Hun skreg efter noget tid på gulvet, og stoppede med det samme hun kom i stolen :yay

Jeg har brugt den når jeg skulle spise noget mad, ordne flasker, lave aftensmad, i bad, og hvis hun bare SLET ikke kunne finde ro så hjalp skråstolen hende rigtig meget.

Jeg er rigtig glad for min i hvert fald, og jeg købte bare en brugt babybjørn over dba.dk som var i super god stand, og så vaskede jeg betrækket. Den kostede kun 175 kr ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke undvære min skråstol. Det har været så dejligt at kunne få hænderne frie engang imellem, også bare 2x10 min ;)

Min Ayah ville absolut ikke bare ligge på gulvet, og slet ikke på maven i mere end højst 2-3 min. Og selvom anbefalingerne siger at de skal ligge på maven i størstedelen af deres vågen tid, så er virkeligheden bare tit noget andet. Hun skreg efter noget tid på gulvet, og stoppede med det samme hun kom i stolen :yay

Jeg har brugt den når jeg skulle spise noget mad, ordne flasker, lave aftensmad, i bad, og hvis hun bare SLET ikke kunne finde ro så hjalp skråstolen hende rigtig meget.

Jeg er rigtig glad for min i hvert fald, og jeg købte bare en brugt babybjørn over dba.dk som var i super god stand, og så vaskede jeg betrækket. Den kostede kun 175 kr ;)

Saa meget :ditto , altsaa!

Noah var helt desperat, hver gang han kom om paa maven i den foerste lange tid. Han gad heller ikke ligge lanege paa gulvet. Han laa paa koekkenbordet, spisebordet i liften og paa sofaen. Jeg var rigtig bange for at han skulle blive for svag i ryggen og var til fys med ham(og fik raad af Kejzer, tak! ). Jeg gjorde alt muligt andet med ham, for at faa ryg/nakke traenet og nu er han den gladeste trillebasse, der uden problemer ligger paa maven.

Naa, men yes, vi har en skraastol og ville under ingen omstaendigheder have undvaeret. Jeg ville slet ikke have haft hverken den eller kravlegaard, men fik begge dele brugt af min veninde, Vi har brugt begge dele dagligt! Det er saa en skraastol, som er helt plan i ryggen, altsaa ikke "babyformet". Den kan stort set ligges helt ned, saa Noah ikke "siddet" i sin skraastol, kun lige lidt med dynen omkring sig nogle dage med forkoelelse, hvor stadig var lille.

Han kommer med paa badevaerelset siddende i skraastol, nu liften er for lille, og i vores toerre indeklima her, saa er det med lidt damp slet ikke saa ringe endda. Alt med maade, men han har altsaa ogsaa taget en lille, kort lur i den hver morgen en periode... Det er vi saa ved at udfase, for foedderne er ved at stikke ud over kanten :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ingen skråstol og kunne heller ikke tænke mig en :) De gange der har været behov, har vi bare lagt ham på et tæppe på bordet fx når vi skulle spise :) Når jeg skulle i bad har han ligget på gulvet med legeting hængende ned på et tæppe på gulvet og med døren åben derud til :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan vel strengt taget sagtens undvære men jeg har været RIGTIG glad for vores.

Mie har stået på et bord i køkkenet når vi har lavet mad så hun har kunne følge med - det hele handler vel ikke kun om fysisk stimuli, men også psykisk/mentalt - Når hun sidder i stolen skal hun ikke både forsøge at få styr på kroppen OG forholde sig til de mere mentale stimuli og med hende i skråstolen har der været masser af øjenkontakt, "snak" og guf for øjnene. Hun har iagttaget os nogle gange i tænksom stilhed, andre gange med pludren og grin. Hvis hun er pylret og intet gider er en plads i stolen mens jeg ordner flasker, tager et glas vand eller andet nok til at give hende ro fra alle de fysiske stimuli som kørte hende helt op. Hun nyder at se os lave noget - nogle gange tænker jeg at når hun sidder der ligger hun et puslespil i hovedet - brikkerne falder på plads.

Når det så er sagt så er det stadig KUN den tid vi er i køkkenet - måske har hun sat der i 15 min et par gange hvor det lige har brændt lidt på, men oftest er det kun et par minutter af gangen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tilslutter mig de mødre som er glade for skråstolen! Den er genial når vi fx spiser aftensmad og hun er vågen (det er dog langt fra hver dag). så sidder hun oppe på bordet i den! Den kan indstilles i flere positioner så den er knap så oprejst og så kan den vippe når hun bevæger sig, så hun bevæger arme og ben og får den til at gynge og hun nyder det:) Så længe baby ikke er i den i al siden vågen tid men også lægges på maven og lignende så er den en genial ting synes jeg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke have undværet vores skråstol. Mads kom først i den, da han var to måneder, men er du gal en aflastning! Jeg havde en baby, der i de første måneder kun ville sove i vikle, og det var skønt endelig at kunne sætte ham lidt i stolen. Pludselig kunne M og jeg spise aftensmad sammen igen i stedet for på skift, hvor den ene holdt Mads, der ellers stak i et skrig, hvis han blev lagt på maven.

Nu hvor Mads er næsten 6 måneder, bruger vi den stadig til at give ham mos og grød i, da han stadig sidder for usikkert i højstol til det. Sådan en øjenkontakt, når jeg giver ham mad der, har jeg ikke engang haft med ham, når jeg har ammet :wub

Vi købte en brugt for 200 kr, og det var penge, der var rigtig godt givet ud :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Inden Sophia kom til verden, havde vi snakket om, at vi i HVERT fald ikke skulle have en skråstol, og det var dårligt for baby, og bla bla.

Vi ønskede os en skråstol helt desperat i dåbsgave, da Sophia var 2 måneder. Det kunne på de 2 måneder tælles på en hånd hvor mange måltider min mand og jeg havde spist sammen. Det er altså ikke alle babyer, som vil tage til takke med at blive lagt på et tæppe, hverken på maven eller ryggen, bordet eller gulvet.

Hvis du har en ordenlig skråstol, kan jeg ærlig talt ikke se hvad forskellen er fra at sidde i den 2 x 10 min om dagen, eller sidde op af mor og fars lår? Så længe du ellers gør dit bedste for, at baby ligger det meste af sin vågne tid på maven.

De fleste skråstole kan efterhånden ligges ret langt ned. Sophia elsker sin skråstol, og vi bruger den endnu mere efter hun er begyndt at få grød. Men jeg vil så heller ikke klodse hende op i Tripp Trapp'en før hun er mere sikker i at sidde selv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi købte ikke skråstol netop pga. det med at det ikke skulle være så godt...

Vi rendte så ind i at Valdemar pludselig IKKE skulle ligge på maven (pga. nakkeproblemer) og han lignede en, der kedede sig vældigt på ryggen. Og vi savnede den smule frihed man får ved at de kan sidde i en stol og kigge med. Så vi endte med at købe en. Valdemar ELSKEDE den, og derfor gjorde vi det også ;)

For at være ærlig, så var der nok enkelte dage, hvor han sad i den i op til an halv time :badgirl Tilgengæld var der mange andre dage, hvor han ikke sad i den... Såvidt jeg ved er hans motorik ret god, han triller da og møffer rundt her ved knap 6 mdr og jeg synes ikke at hans kranie ser forkert ud :unsure Men derfor vil jeg da ikke love, at det er ok for andre børn :)

Men altså, hvis vi snakker kroner/brug så har det helt klart været en af de dyreste ting til Valdemar. Men ok, vi købte den så også først, da han var 2-3 måneder, og nu hvor han er næsten 6 er han allerede for stor til den, såeh... Men man kan vist få nogle som kan bruges til større børn også. Så er det måske ikke spild (men så er de tilgengæld nok dyrere ;))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Silas har nægtet at ligge på maven, det er først nu hvor han selv rullen om på maven, at han gider ligge der lidt.. Så her har skråstolen altså også været guld værd... når vi har skullet spise, eller jeg har skulle lave lidt med osv.

Jeg har ikke stået med minuturet og tænkt, så nu er der gået lige nøjagtig 20 min, ud af stolen med dig... men han brugte den heller ikke dagligt... nu gider han den ikke mere da gulvet er meget sjovere at være på, så det er jo dejligt :) til gengæld har vi også newborn seat til vores trip trap, og den sidder han i når han får grød og mos 2 gange om dagen.

Autostolen bliver også flittigt brugt må jeg jo sige, da vi har gået både til babysvømning og baby gymnastik, og der også har skullet handles lidt ind. og vi bor lang ude på landet. Silas har en rigtig fin hovedform, og udvikler sig fuldstændigt svarende til hans alder... så jeg er ikke bekymret overhovedet.. Jeg tænker over hvor meget han sidder der og sørger for at han også får bevæget sig meget på gulvet i løbet at dagen. og som jordemoderen til fødselsforberedelse sagde til os, så var de regler lavet så folk havde en ide om, hvordan man skulle forholde sig til det. og til dem som troede at de bare kunne sætte barnet i autostolen, og køre fra Skagen til København med baby hver dag(sat meget på spidsen)

Så vi har bare gjort op med os selv, at ja han må ikke sidde i de forskellige stole for længe, men vi tæller ikke minutter, og vores Søn der ud til at trives ganske godt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER