Myliona

bilkøb - hjælp!

15 indlæg i dette emne

Vi står i den situation at vi nok skal købe vores egen bil -JUBII!

MEN, ingen af os har forstad på det - overhovedet!

Mon nogen herinde kan fortælle fordele, ulemper osv? :)

Måske komme med ting vi skal tænke over, eller mulige biler?

Vores behov:

Bilen skal bruges til at køre op til min familie, og skal derfor gerne kunne indeholde en klapvogn (vi har ingen, så vi kan jo købe en der passer til bilen!)

Bilen skal være en pendlerbil: Jeg er arbejdsløs, men regner med at skulle bruge den til og fra arbejde, og da jeg er arbejdsløs ville en bil der kører langt på literen, være en fordel da jeg så kan køre det længere på job ;)

Udover det, må den helst ikke koste mere end 100000kr..

Vi overvejer at købe en af de nye "små", men aner ikke hvilken? Min kæreste er 190, så der skal være plads til ham?

Vi behøver ikke en kæmpe bil, det er vigtigere den er økonomisk.

Hvad er fordelene ved at købe en ny lille bil? Ulemperne?

Hvad er fordelene ved at købe en måske lidt billigere, men brugt bil?

Kan det betale sig at købe en ny overhovedet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvis den skal bruges til længere ture til hverdag (arbjede) vil jeg anbefale en diesel.. Den diesel kan derimod ikke anbefales hvis der kun køres korte ture.

Jeg vil til en hver tid fraråde jer at købe en ny og lille bil. Først og fremmest falder en ny bil i værdi helt åndssvagt i det øjeblik den forlader forhandleren. Dernæst er de så billige fordi der er sparet på alt hvad der hedder udstyr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en Peugeot 107. Der kan godt være en klapvogn hvis man ligger det ene sæde ned. Hvis din kæreste skal køre bilen kan der helt sikkert IKKE sidde nogen bag ham. Vi købte min fra ny og der kører så mange rundt af dem, at den skal køre så længe den overhovedet kan som konebil, vi får ikke en øre for den. Den larmer en del, da der ikke er noget særligt 'isoleret'. De fleste biler er foret med plastik mv, det er min ikke. Men det er en super nr. 2 bil. Kører ca 20 km pr liter benzin. Billig i afgift, 520 årligt. Den starter som en mis hver dag. Vi er rigtig glade for den. Tror I skal vælge en der er lidt større. Held og lykke med bilkøbet :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

en WV polo diesel fra 2011 Bluemotion... den koster godt nok lidt mere end 100.000 men det er en smadder god bil... lille og handy... og aligevel ret god plads... kører omkring 25 km literen ved almindelig mennesklig kørsel.. men er opgivet til 29,4 km literen.

Jeg har selv ejet sådan en, og må sige det var en magelig lille bil... Min mand er også ret høj, 1,87 mener jeg han er.. og han kunne godt være der....

Den er også billig i afgift.. 350 pr halvår.

og der kunne godt lige klemme sig en ind bag førersædet selvom det var min høje mand der kørte...

udover det så har jeg ikke så meget mere forstand på det... vi har udover denne lille smarte sag kun ejet store biler...

Der findes sikkert billigere biler som kan tilfredsstille jeres behov ;) ville bare lige slå et slag for polo bluemotion!!!

Held og lykke med bil jagten... :shop

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Af alle mini bilerne vinder VW UP altid alle tests og er kåret til årets bil 2012, så uden at jeg overhoved har set den ville jeg da ihvertfald tage ud og prøve den ihvertfald :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den må ikke koste mere end 100000 kr, da det simpelthen er vores max - Og der ville vi skulle låne penge for at få råd! Så lidt over, er for meget, selvom vi har fået god for at låne til en del mere..

Det vi vil undgå, er at købe en bil som skal på værksted med en masse små" ting, da vi ikke har en dyt forstand på biler, og det vildeste min kæreste kan er at skifte en pære ;)

Vi bor i Odense C, og derfor er en lille bil at foretrække - Og det er primært mig der skal køre i den. Vi aner jo ikke om jeg får job 2 km væk, og vi så kun bruger bilen i weekenderne, eller om jeg får job 80 km væk og kører i den hver dag....

Grunden til vi er nødt til at købe bil, er at mine svigerforældre muligvis sælger deres den ene, og vi så ikke længere har mulighed for at låne en bil og det vil hæmme os utrolig meget. Hvis den ikke går igennem syn, mister de den her i december, og jeg aner jo ikke hvornår jeg får job - men tidligst 1. april.. men vi kan ikke gå 4 måneder uden mulighed for at låne en bil.. Så vi ville skulle købe den senest 1. februar.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Af alle mini bilerne vinder VW UP altid alle tests og er kåret til årets bil 2012, så uden at jeg overhoved har set den ville jeg da ihvertfald tage ud og prøve den ihvertfald :)

Ja det var en af dem vi havde kig på :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I øvrigt, duer det ikke, at det ene sæde skal lægges ned for at der er plads til en klapvogn - Slet ikke hvis min kæreste ikke kan have en bagved sig - for jo, lige nu bruge Camille jo ingen benplads, men det gør jo at vi aldrig ville kunne være andet end os tre - også skal vi have en ny bil, når vi om 3 år får et barn mere.. Så det duer ikke.

Vi er ikke så krævende i forhold til ekstra udstyr, vi er slet ikke krævende overhovedet faktisk ;) Vi skal bare have en god, stabil, billig bil..

Fx har jeg haft opel, og det er helt udelukket at vi skal have det igen :) De 2 vi har haft, har alle haft samme "fejl" - det var så også samme model.. Men min stedfar som arbejder med biludlejning havde også opel.. Alle sammen havde den svaghed, at i regnvejr havde de svært ved at starte. Så det gider vi ikke igen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skoda er et rigtig godt bud faktisk.. Hmm.. Hans forældre har en ford, og jeg kunne rigtig godt tænke mig en magen til, men tror den er lidt dyr.. På den anden side, gav de 140000kr for den, for 4 år siden, så måske man kunne finde en i samme stil til omkring 100000kr? Hmm..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vær opmærksom på hvad de koster i vægtafgift, da det jo er en stor faktor for de årlige omkostninger. Folk har en tendens til kun at kigge på hvor langtbilerne kører på literen, men er de møjdyre i vægtafgift er det ikke altid det bedste valg at tage den, der kører længst på literen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er helt med på Skoda-bølgen! Vi har en Skoda Fabia Combi, som vi har købt brugt - den havde godt nok kun kørt 7.000km, men som FruNielsen siger, så tæller det så snart man ikke triller den ud som spritny.

Jeg synes en Skoda Fabia er et godt bud - det er en meget mere stabil bil med meget bedre finish og ekstraudstyr end de så populære 'små' biler. Hellere en lidt brugt Skoda til den samme pris som en ny af dem - ALTID!

Hvis I ikke behøver en stor motor (vi har 1,2 (86HK) og det er rigeligt!), den må være 3-4 år og have en af de små udstyrspakker, så tror jeg godt I kan komme under 100.000 kr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vær opmærksom på hvad de koster i vægtafgift, da det jo er en stor faktor for de årlige omkostninger. Folk har en tendens til kun at kigge på hvor langtbilerne kører på literen, men er de møjdyre i vægtafgift er det ikke altid det bedste valg at tage den, der kører længst på literen.

Skoda Fabia er en af de billigste - ca. 1000 kr. om året alt efter model og motorstørrelse ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skoda Fabia er en af de billigste - ca. 1000 kr. om året alt efter model og motorstørrelse ;)

Ja, uden at jeg har undersøgt det, så tror jeg også at en Fabia ville være et godt bud.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ellers er der også en Peugeot 207 eller 206 i dieselversionen.

Mener at de koster 150.000 fra nye, og man kan finde dem RIGTIG pæne brugte til omkring de 100.000. Jeg har haft to af dem (fra nye) og kører lige nu en 308 - alle dieselversionerne. Og 207 i diesel som pendlerbil har jeg ALDRIG oplevet nogen anden bil, der kørte så langt på literen. Derudover er der god plads, ok med udstyr og en god sikkerhedstest (synes jeg absolut ikke er at foragte!)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan være en god idé at se væk fra de mest populære mærker, så kan man godt få meget for pengene.

Vi har haft Mitsubishi f.eks. to gange og været meget glade for dem. En Colt f.eks. vil der sagtens kunne være en klapvogn bagi og samtidig din høje mand i. Min storebror er 1.96 og syntes at det var en af de mest behagelige biler han havde været passager i :) Desuden kunne man, udover at lægge bagsæderne ned, også køre dem frem og tilbage, så der enten blev mere plads på bagsæderne eller mere plads i bagagerummet. Det var meget smart syntes vi. Og det er stadigvæk en forholdsvis lille bil som er nem at køre rundt i. Og et par år gammel fås den nemt til under 100.000 - også uden at den har den samme plastic følelse indeni som de helt billige. Der er også lige lidt mere ekstraudstyr. Det eneste der gik i stykker på vores efter 5 års hård brug var regnsensoren på vinduesviskerne - men altså man kunne jo bare bruge vinduesviskerne normalt bagefter :rolleyes

Ellers vil jeg sige at det ikke er verdens undergang hvis man "kun" kan have en bil i 3 år før den kan skiftes ud. I skal bare gå ind på bilbasen.dk og se hvad den bil ca. kan sælges for om 3 år, og regne på hvor meget det så har kostet jer at have den bil i 3 år. Der er mange biler som ikke falder så meget i værdi at det gør det så slemt at skifte bil en gang i mellem. Og så kan jeres situation jo have ændret sig meget så det kan være i alligevel vil have en lidt flottere bil der.

Vi kigger lige nu på en billig toerbil, og har kigget på bl.a. den helt nye Peogeut 107 (staveplade, tak!), samt et par lidt ældre Ford Fiesta, Kia Picanto osv. Tror vi ender i en brugt bil, da det bliver meget billigt at have den i et par år og så kigge på det igen der. Men vores skal ikke køre langt, og når jeres måske skal det, ville jeg nok lige kigge en størrelse større. Det er ikke rart at køre på motorvejen i de helt små!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER