MacMus

Hvad må manden bestemme?

36 indlæg i dette emne

Da vi fandt ud af jeg var gravid, blev min mand ret hurtigt optaget af mit enorme forbrug af lightsodavand. Han ryddede mit light-lager og erstattede det med danskvand, men jeg er dog endt med kun at drikke vand - ironisk nok :D

Jeg standsede lige op et øjeblik og overvejede hvad jeg syntes om at han mente han skulle bestemme det der med lightsodavanden. Så kom jeg frem til, at jeg da egentlig hurtigt kunne kastrere ham og sætte ham uden for indflydelse hvis jeg trak "Det er min krop og jeg bestemmer"-kortet.

Jeg lytter også til ham når han siger at Digestive kun består af salt, sukker og mel og at han gerne vil køre hen og hente lige hvad jeg måtte have lyst til af sundere alternativer, som kan få bugt med min kvalme, det må han også gerne mene noget om :D

Kemikalier, kaffe, alkohol, overdreven brug af parfume diskutere vi ikke, her er vi helt på linie, det er mest det der med lighten og det sundere mad, hvor jeg måske ville have været mere afslappet hvis ikke min mand havde for så kraftigt i denne retning.

Hvad må jeres mand/kæreste gerne være med til at bestemme? Og er der noget han skal blande sig udenom? :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Da vi fandt ud af jeg var gravid, blev min mand ret hurtigt optaget af mit enorme forbrug af lightsodavand. Han ryddede mit light-lager og erstattede det med danskvand, men jeg er dog endt med kun at drikke vand - ironisk nok :D

Jeg standsede lige op et øjeblik og overvejede hvad jeg syntes om at han mente han skulle bestemme det der med lightsodavanden. Så kom jeg frem til, at jeg da egentlig hurtigt kunne kastrere ham og sætte ham uden for indflydelse hvis jeg trak "Det er min krop og jeg bestemmer"-kortet.

Jeg lytter også til ham når han siger at Digestive kun består af salt, sukker og mel og at han gerne vil køre hen og hente lige hvad jeg måtte have lyst til af sundere alternativer, som kan få bugt med min kvalme, det må han også gerne mene noget om :D

Kemikalier, kaffe, alkohol, overdreven brug af parfume diskutere vi ikke, her er vi helt på linie, det er mest det der med lighten og det sundere mad, hvor jeg måske ville have været mere afslappet hvis ikke min mand havde for så kraftigt i denne retning.

Hvad må jeres mand/kæreste gerne være med til at bestemme? Og er der noget han skal blande sig udenom? :D

Hmm, jeg synes det er svært fordi han jo kun gør det for jeres fælles babys bedste og det er jo noget man virkelig skal værdsætte. :7himmel På den anden side kan det godt være svært med en mand som prøver at sætte grænser for en, især som gravid hvor man hyppigt nok synes at det er hårdt.

Jeg tror jeg ville tale med ham om det, hvornår du synes det er i orden at han blander sig og i hvilken grad. Og blive enig med dig selv om en grænse for hvor og hvornår du må "synde". Lige med light sodavand giver jeg ham ret, kan ikke huske hvor, men tror det er under økoforum at der er diskussion om light produkter og hvad det gør for fosteret og det er bestemt ikke at kimse af! Så jeg holder mig faktisk fuldstændig fra alt der hedder light. Så hellere drikke sodavand med rigtig sukker til specielle lejligheder!

Digestive kiks, bum bum. Ja det er i hvert fald ikke sunde. Jeg havde i starten i sinde at undgå sukker og bare spise super sundt, den har jeg ikke holdt. Synes det bliver for trist så. Men det er jo måske også an på hvordan ens vægt er til at starte med. Det er ikke sund for baby med al den sukker og moderens vægt under graviditet har en betydning for babys vægt. Hvis du er overvægtig ville jeg nok være mere tilbøjelig til at lytte til din mands velmenende råd, de (ekstra) kilo man tager på under en graviditet er jo ikke altid lige lette at komme af med. :box

Min mand bestemmer ingenting herhjemme, men det skyldes nok at jeg selv går meget op i at undgå sødemidler, parabener, parfume, alkohol, rødt kød osv, at der bør undgås bortset fra sukker. Han går utrolig meget op i vores babys helbred og jeg er sikker på at hvis jeg en dag ville gøre noget af det "forbudt" ville han ikke tie stille. Og jeg ville acceptere at han sagde noget fordi jeg ved at det er for babys bedste, ikke for at genere mig.

Mit råd er, bliv enig med dig selv hvilke syndere der er vigtige for dig og beslut dig for hvornår du har det godt nok med at synde og tag så en snak med din mand om at du værdsætter hans bekymring men det her er hvad du er noget frem til og så vil du gerne have at han giver dig fred til det.

Håber det lykkedes så i ikke får for mange gnidninger :goodluck

(sikke jeg har rablet løs, håber du kan bruge noget af det :P )

Og så tillykke med graviditeten!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som udgangspunkt måtte min mand bestemme alt, og jeg spurgte også om lov før jeg tog en cola eller tog parfume på. Han lod mig dog altid selv bestemme. Jeg skal ikke kunne sige, om jeg ville have stampet i gulvet og sagt fra, hvis han var begyndt at begrænse mig :whistling Men som udgangspunkt, så var (og er) min tanke, at det er måske nok kvindens krop, men det liv der BOR i kvindens krop - det er 50% mors og 50% fars. Og dermed har far lige så meget ret til at bestemme, hvad der skal indtages/påsmøres :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her bestemmer manden ikke en dyt over min krop. Han stoler 100% på at det har jeg styr på og gør hvad jeg kan for at vores baby har det godt.

Sommetider synes han måske endda at jeg går lidt for meget op i det, selvom jeg synes jeg er meget afslappet omkring det hele.

Jeg var godt nok blevet mopset hvis jeg skulle spørge om lov til at tage en cola eller hvis han pludselig skiftede min shampoo ud uden at snakke med mig om det :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror jeg ville tale med ham om det, hvornår du synes det er i orden at han blander sig og i hvilken grad.

Nååe, jamen der er ikke noget "flimmer" eller gnidninger imellem os - min pointe er, at jeg faktisk gerne vil lytte til ham og give noget plads til hans meninger - uanset at jeg godt kunne drikke en light sodavand indimellem. - Du ved den overskudsagtige kone, der synes at manden også har noget at skulle have sagt - og han vil kun den lilles bedste og det vil jeg jo også gerne :D

Min mand bestemmer ingenting herhjemme, men det skyldes nok at jeg selv går meget op i at undgå sødemidler, parabener, parfume, alkohol, rødt kød osv, at der bør undgås bortset fra sukker.

Okay her spruttede jeg så af grin :D indtil jeg læste videre og kunne se det ikke var nødvendigt at han bestemte noget :D

Og så tillykke med graviditeten!

Tak :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og ja, tillykke med graviditeten! :balloons

Vil forresten godt lige rette min 50/50-fordeling... Fordi det handler vel mest af alt om at finde en situation, som begge har det godt med. Og hvis en gravid mor bare går heeeeeeeeeeeeeeeeeelt ned i kulkælderen fordi hun ikke kan få sine kiks f.eks., mens manden synes kiks er en dårlig idé, men "kan leve" med at hun spiser dem, så er det vel mest hensigtsmæssigt for husfreden at mor vinder "denne omgang". Så det er vel noget med at snakke sammen om det. :)

Men jeg mener stadig, at manden som udgangspunkt har lige så meget at sige, som kvinden (det er nok også fint at vænne sig til at lave kompromisser, for dem skal der den-unden-dunseme godt nok laves mange af, når baby er født! :P)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og ja, tillykke med graviditeten! :balloons

Vil forresten godt lige rette min 50/50-fordeling... Fordi det handler vel mest af alt om at finde en situation, som begge har det godt med. Og hvis en gravid mor bare går heeeeeeeeeeeeeeeeeelt ned i kulkælderen fordi hun ikke kan få sine kiks f.eks., mens manden synes kiks er en dårlig idé, men "kan leve" med at hun spiser dem, så er det vel mest hensigtsmæssigt for husfreden at mor vinder "denne omgang". Så det er vel noget med at snakke sammen om det. :)

Men jeg mener stadig, at manden som udgangspunkt har lige så meget at sige, som kvinden (det er nok også fint at vænne sig til at lave kompromisser, for dem skal der den-unden-dunseme godt nok laves mange af, når baby er født! :P)

Tak :)

Jeg tror ikke manden i sådan et tilfælde vil driste sig til at vride kiksen fra den højgravide - tænk hvis han fik gnavet armen af! :D

Men ja manden har meget at sige, det synes jeg også.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

....... Og hvis en gravid mor bare går heeeeeeeeeeeeeeeeeelt ned i kulkælderen fordi hun ikke kan få sine kiks f.eks., mens manden synes kiks er en dårlig idé, men "kan leve" med at hun spiser dem, så er det vel mest hensigtsmæssigt for husfreden at mor vinder "denne omgang"......

Eller Cocio eller rittersport :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak :)

Jeg tror ikke manden i sådan et tilfælde vil driste sig til at vride kiksen fra den højgravide - tænk hvis han fik gnavet armen af! :D

Men ja manden har meget at sige, det synes jeg også.

Don't mess with a pregnant woman! :sm

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

he he det ved jeg faktisk ikke....

Sidder også og tænker på den med light, er nemlig også enig med din mand. Men jeg har svært ved at se for mig hvordan jeg ville reagere hvis jeg mente light var ok, og min mand ville forbyde det....

Det havde han sgu nok ikke fået lov at bestemme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Eller Cocio eller rittersport :D

Uuuuuhm Cocio! :mam

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand bestemmer ikke hvad jeg spiser eller bruger af produkter. Men jeg tror han er enig i min både at gribe det an på. :) Og hvis han mente jeg levede uansvarligt, så tror jeg da på at han havde sagt noget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ejjj havde lige skrevet et langt svar der blev slettet. Pointen var at vi herhjemme ikke har de samme holdninger I forhold til medicin (pinex) og alkohol. Manden mener det er ok med et enkelt glas engang imellem (han er fransk/italiensk) og beskylder mig for at vaere meget dansk/viking naar jeg siger at hvis jeg alligevel kun maa faa et glas saa vil jeg hellere lade vaere :) og han syns at hvis jeg har ondt sku jeg tage en pinex, jeg vil hellere bide smerten I mig.

Til gengaeld syns han det er helt forfaerdeligt at jeg I dag bar 4 TOMME flyttekasser op I lejligheden for jeg skal endelig ikke overanstraenge mig ;) jaja jeg er gravid ikke doed fik han som svar. Ligeledes syntes han det er fint hvis jeg bare sidder paa sofaen og "laver baby" mens han gladeligt ordner alt det huslige. Jeg er lige gaaet paa barsel og er endnu ikke gearet ned til DET niveau gravid og faar pip af ikke at "maatte" lave noget saa det faar han ikke lov at bestaemme, men jeg oever mig I at acceptere hjaelp og "bare at lave baby" uden daarlig samvittighed for jeg ved jeg nok traenger til at geare lidt ned og saa oever han sig I at acceptere at han er gift med en viking der sover med vinduet aabent I OKTOBER, der gerne vil selv og Aldrig spoerger om hjaelp med mindre det virkelig er sidste udvej. Tja vi laerer meget af

hinanden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her hjemme er min mand så heldig at han får lov at blande sig fuldstændig udenom hva jeg gør og ikke gør ;)

Og han har da også oplevet et par gange at blive overfaldet af løve moderen fordi han mener at jeg er åndssvag fordi jeg ikke tager en panodil hvis jeg har hovedpine eller lign

Og jo jeg kan godt finde på og tage en panodil hvis jeg har ondt men så skal det være fordi vi får gæster eller skal noget jeg ikke loge kan overskue med hovedpine hvis vi bare sidder hjemme i sofaen så tager jeg dem ikke ( har taget panodil engang på 6 mrd men havde ONDT i en tand og skulle have gæster )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er godt nok overrasket over at høre at flere er så strikse med paracetamol.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand blander sig ikke i hvad jeg gør. Han har heldigvis 100% tiltro til at jeg godt selv er i stand til at finde ud af hvad der er godt for mig og fidusen.

Jeg ville virkelig brænde totalt af hvis han begyndte at blande sig i hvad jeg spiste. (Altså, hvis jeg nu insisterede på at drikke en hallv flaske rødvin hver aften, så ville han selvfølgelig kommentere det, men det ville han jo også gøre selvom jeg ikke var gravid.)

Men fordi jeg drikker en cola light et par gange om ugen (og det gør jeg!) eller spiser chips, chokolade, is eller whatever, det skal han da overhovedet ikke blande sig i :blink:

Og havde jeg lyst til at drikke et glas vin en sjælden gang (hvilket jeg ikke har - bare tanken giver mig kvalme :puke ), så skulle han altså heller ikke blande sig i det.

Jeg spiser nogenlunde fornuftigt, spiser masser af frugt og grønt, drikker ikke alkohol, ryger ikke, bruger kun parfume ved meget sjældne lejligheder, vasker kun i neutral osv.

Så fordi jeg drikker et par colaer om ugen eller beslutter mig for at æde en halv liter vaniljeis en aften, så sker der nok ikke den store skade.

Jeg tror faktisk ikke jeg overhovedet kunne leve sammen med en der mente at han skulle blande sig i hvad jeg spiste og drak :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand blander sig ikke i hvad jeg gør. Han har heldigvis 100% tiltro til at jeg godt selv er i stand til at finde ud af hvad der er godt for mig og fidusen.

Jeg ville virkelig brænde totalt af hvis han begyndte at blande sig i hvad jeg spiste. (Altså, hvis jeg nu insisterede på at drikke en hallv flaske rødvin hver aften, så ville han selvfølgelig kommentere det, men det ville han jo også gøre selvom jeg ikke var gravid.)

Men fordi jeg drikker en cola light et par gange om ugen (og det gør jeg!) eller spiser chips, chokolade, is eller whatever, det skal han da overhovedet ikke blande sig i :blink:

Og havde jeg lyst til at drikke et glas vin en sjælden gang (hvilket jeg ikke har - bare tanken giver mig kvalme :puke ), så skulle han altså heller ikke blande sig i det.

Jeg spiser nogenlunde fornuftigt, spiser masser af frugt og grønt, drikker ikke alkohol, ryger ikke, bruger kun parfume ved meget sjældne lejligheder, vasker kun i neutral osv.

Så fordi jeg drikker et par colaer om ugen eller beslutter mig for at æde en halv liter vaniljeis en aften, så sker der nok ikke den store skade.

Jeg tror faktisk ikke jeg overhovedet kunne leve sammen med en der mente at han skulle blande sig i hvad jeg spiste og drak :unsure

Kunne ikke være mere enig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville nok tænde helt af hvis min mand skulle til at bestemme over mig. Er jo ikke barn længere.

Så længe man har fornuften med sig, så går det jo.

Jeg holder mig fra kaffe og sodavand her, fordi jeg ønsker det. Jo K ser helst at jeg ikke drikker kaffe, men det er fordi han er bange for at jeg mister så.

Jeg bruger fornuften, spiser sundt, groft og varieret og sørger for at få mig rørt. Bruger normalt ikke ret meget parfume, så der er ikke noget problem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sat på spidsen, så er det jo vores krop, altså kvinderne. Vi bestemmer da heller ikke over mændenes, selvom de ikke bærer barnet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her har O heller ikke så meget at skulle have sagt. Selvfølelig har han givet sit udsagn med hvis der var noget han lige synes ikke var okay.

Men ellers stoler han på mig, at jeg har fornuften med mig.

Det kan da ske at, spiser jeg for meget is :badgirl at han lige spørger om det ikke snart er nok eller om jeg ikke ligeee skal holde igen.

For kan snilt kværne sådan en 2 liters på 2 dage :whistling

Ang. parfume og makeup, synes han så jeg går ligeee lovlig vidt. Jeg bruger helst ikke andet en neutrale ting uden alt det der skidt i. Og makeup bliver pt. begrænset til kun en streg i ny og næ, ellers går jeg uden. Men er ved at søge div. steder på nettet over makeup og hårprodukter gravide kan bruge, men også efterfølgende da jeg snart mangler at kunne føle mig som kvinde igen, og ikke bare en der ligner en hængt kat.

Også derfor jeg bevist valgte at få klippet mit hår kort- men også fordi det trængte til at blive klippet tilbage- så selvom jeg ikke helt kan ungå hårprodukter så begrænser jeg det til meget lidt eller slet intet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand bestemmer ikke noget, og det har han faktisk heller ikke lyst til (spurgte ham lige) :)

Han svarede mig at jeg da selv er et voksent fornuftigt menneske og godt kan tage beslutninger selv. Og hvis jeg har lyst til at spise is hele dagen så skulle jeg bare gøre det, så længe jeg havde det godt :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand bestemmer ikke noget, og det har han faktisk heller ikke lyst til (spurgte ham lige) :)

Han svarede mig at jeg da selv er et voksent fornuftigt menneske og godt kan tage beslutninger selv. Og hvis jeg har lyst til at spise is hele dagen så skulle jeg bare gøre det, så længe jeg havde det godt :biglove

:biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil sige, at personligt tager jeg helst ikke pamol eller panodil, men det er uanset om jeg er gravid eller ej! Hvis jeg som gravid har brug for smertestillende er mine muligheder selvfølgelig færre, men jeg er generelt set bare imod at tage smertestillende hvis jeg kan undvære, fordi jeg ikke tror at det er sundt for kroppen. Der er selvfølgelig tidspunkter hvor det ER nødvendigt, men fordi jeg har lidt hovedpine eller lidt mens-smerter, så vil jeg hellere bare bide det i mig. Altså, ift. at være gravid er der jo selvfølgelig ikke mens-smerter ;)

Jeg går bestemt heller ikke ind for at man skal tage smertestillende hele tiden og så igen..

Jeg tager vel nok paracetamol tre gange om ugen +/- Nu er jeg så også kronisk syg og et særtilfælde. Men jeg kan ikke klare mig uden og jeg har ikke den midste dårlig samvittighed over det, for jeg tror bestemt ikke mit barn får det bedre af at jeg har ondt m.m. Alt hænger jo sammen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg går bestemt heller ikke ind for at man skal tage smertestillende hele tiden og så igen..

Jeg tager vel nok paracetamol tre gange om ugen +/- Nu er jeg så også kronisk syg og et særtilfælde. Men jeg kan ikke klare mig uden og jeg har ikke den midste dårlig samvittighed over det, for jeg tror bestemt ikke mit barn får det bedre af at jeg har ondt m.m. Alt hænger jo sammen.

Til det i rødt, jeg er helt enig! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og ja, tillykke med graviditeten! :balloons Vil forresten godt lige rette min 50/50-fordeling... Fordi det handler vel mest af alt om at finde en situation, som begge har det godt med. Og hvis en gravid mor bare går heeeeeeeeeeeeeeeeeelt ned i kulkælderen fordi hun ikke kan få sine kiks f.eks., mens manden synes kiks er en dårlig idé, men "kan leve" med at hun spiser dem, så er det vel mest hensigtsmæssigt for husfreden at mor vinder "denne omgang". Så det er vel noget med at snakke sammen om det. :)Men jeg mener stadig, at manden som udgangspunkt har lige så meget at sige, som kvinden (det er nok også fint at vænne sig til at lave kompromisser, for dem skal der den-unden-dunseme godt nok laves mange af, når baby er født! :P)

Sat på spidsen, så er det jo vores krop, altså kvinderne. Vi bestemmer da heller ikke over mændenes, selvom de ikke bærer barnet.

Spændende med to så forskellige holdninger :lovebk

Hvis min mand bar barnet ville jeg også gerne have noget at skulle have sagt i fald han proppede sig med noget der efter min mening skadede vores begge lille spire, men efter hans mening ikke gjorde det store, så jeg vil også gerne give plads til at han må have en mening om hvad spiren skal bydes. Sådan er vi forskellige herinde på babyklar.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER