rusternille

Faste Rutiner

14 indlæg i dette emne

Jeg har et spørgsmål til jeres rutiner, håber i vil hjælpe.. :loveshower

Min pige har nu rundet 14 dage, og far er begyndt på arbejde igen.. Indtil videre er der lidt stor forskel på hendes dage, nogen sover hun en del, andre er hun meget vågen!

Såååå hvornår begyndte i at have en fast rutine i hverdagene? og hvordan startede den? hvad laver i af faste ting? bad, gåtur i vognen, pusling og mad??

Som ny i det her mor-ting kunne jeg godt bruge lidt inspiration, til at få hverdagen mere struktureret! :D Er godt klar over at jeg mange dage kan skyde en pind efter struktur, med en lille bebs, meeeeen vil rigtig gerne genvinde følelsen af lidt kontrol :rolleyes

Tak :lovebk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tror ikke du skal håbe på for meget struktur endnu når hun kun er 14 dage. Jo ældre hun bliver jo nemmere kan hun kende forskel på dag og nat. Men det skal nok komme. Marius er 8 uger og er begyndt at tage de længste lurer om natten, hvor han er lige til at putte igen efter en flaske :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville nu også lade dagene gå som de gør.. Og bad synes jeg du skal gøre når det passer ind i jeres hverdag.. Langsomt kommer rutinerne og du får "planlagt" din dag efter døgnrytme ol..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I starten var det meget svært at lave en rutine - men det kommer så også an på hvad man mener med rutine..

Man kan IKKE planlægge ens dag.. Men man kan jo godt sådan, fastlægge at man laver det og det om formiddagen, efterfulgt af en lur. Men Camille er stadigvæk svær at "planlægge" efter..

Nogle dage vågner hun kl 7 - andre dage kl 9.

Nogen dage kan hun være oppe i 3 timer, før hun skal have en lur igen - andre dage kan hun være oppe i 1 time...

Så hvis jeg var dig, ville jeg i stedet sådan, lave nogle rutiner som i "mandag gør vi det og det, tirsdag det" osv..

Vi har SP hver anden mandag, salmesang om tirsdagen og mødregruppe om onsdagen.

Dog skal jeg droppe noget af det; Det duer ikke at vi altid har 5 dage i streg med aftaler (lørdag, søndag, mandag, tirsdag og onsdag)..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, jeg er så heldig at min søn på 8 uger snart:) Han sover nu igennem om natten, han har i hvertfald gjort det 4 dage i træk nu... men om dagen har vi ingen rigtige rutiner endnu... nogen dage, vil han næsten ikke sove, og er overtræt og græder meget andre dage sover han som en sten det meste af dagen... Så bade og sådan det bliver bare når det passer ind og han er vågen. Ellers prøver jeg at få en fast eftermiddagslur ude i barnevognen... men det er ikke hver dag det lykkes endnu...

Det med strukturen kommer nok hen af vejen.. balloons.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det bedste du kan gøre, er at finde JERES rytme :) Vi har en slags rytme herhjemme, men nogle dage når jeg i bad før Melissa vågner (det er faktisk de fleste) og ellers så kommer hun med mig ud på badeværelset, hvor hun kan se mig, mens jeg bader - ellers hygger hun sig i sengen, mens hun snakker med Barbapappa og alle de andre venner :D Men den rytme kan nemt ryge; nogle dage sover hun næsten ikke i dagtimerne, andre sover hun måske lure på 2-3 timer af gangen osv. Jeg forsøger at gå en tur med hende i barnevognen mindst en gang om dagen - og det kan være om morgenen, middag eller aften, det svinger rigtig meget ;) Især når vejret er så skod som p.t.

Hvis jeg skal lave en "skemaopsætning" af en gængs dag herhjemme er den sådan:

5-7 tiden Mor står op mellem 5-7 - 5 især hvis jeg alligevel har været oppe med Melissa for at give hende natflaske ;)

7-8 tiden Melissa vågner og vi leger, træner og hygger. Hun får som regel en flaske omkring kl. 8.

9-10 tiden er Melissa klar til en formiddagslur. Nogle gange triller vi en tur med barnevognen. Hvis ikke hun er klar til at sove, så leger vi videre og hygger indtil hun er træt. Jeg får også klaret vasketøj i dette tidsrum.

12-13 tiden er hun oftest klar til frokost-flasken. Efterfølgende er det igen tid til hygge og leg plus hun har alenetid på legetæppet.

15-16 tiden endnu en lur, den kan vare alt fra 15 minutter til 2 timer. Far kommer hjem og der er dømt far/datter-tid.

16-17 tiden er der igen madtid og efterfølgende lege/træningstid.

18-19 tiden nupper hun som regel en powernap ;)

19-20 tiden er Melissa ved at være brugt, så vi gearer ned for dagen. Hun bliver badet hver aften, eller kommer i hvert fald i varmt vand ;) Så snakker vi lidt imens og hun får noget massage hver 2. dag.

20 tiden får hun flaske, hvis ikke hun er færdig med den også bliver hun puttet :)

Derefter sover hun til alt imellem 2-5, hvor hun får hendes natflaske - hun er også begyndt at sove helt til kl. 6/7 nogle dage, men langt de fleste er jeg oppe en enkelt gang i løbet af natten.

Hun styrer 100% vores dag, så den bliver indrettet efter hende - medmindre vi skal noget, så er bliver hun gjort klar forinden, men det passer som regel helt fint i hendes "skema" :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

puh ha - jeg føler der er lange udsigter til rutiner og Mie er 6 uger nu.

Nætterne forstår hun dog godt - der er det amme, pusle og sove tid.

hun er en morgen ørn, sikkert pga den lange nattesøvn så der er det øvelser på puslebordet og lufte numse tid. resten af dagen er som vinden blæser.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror nærmest ikke vi havde et spor af rutine før Silje var over 4 måneder.. og det var måske nærmere efter 6 måneder... Det eneste vi holdt hårdt på var ingen snak om natten og hun blev puttet i sin egen seng.. Hun blev ammet liggende og når hun blev skiftet var det under sparsomt lys. Det gjorde at hun ret hurtigt sov mest om natten.. Men ellers må man bare have tålmodighed.. Her er Silje snart 8 måneder og synes stadig at det er svært at planlægge ud fra hende, for hun har ikke mange rutiner omkring søvn om dagen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener min datter var omkring 2 måneder før vi fik nogenlunde faste rutiner, og det var alligevel aldrig noget jef kunne regne med. Da hun var 5,5 måned begyndte vi med sengetid og det har faktisk kørt meget godt siden da med hun kommer i seng mellem 19-20 hver dag og står op mellem 7-8.

Det bedste råd jeg kan komme i tanke om må være at du forsøger nogenlunde at få dagene og de ting du gør til at føltes ens så hun får en chance for at lære en rutine.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm herhjemme har Lise flere gange haft faldet ind i en slags rutine for så bare at ændre på den igen, så man alligevel ikke kunne regne med den.

Fx faldt hun først i søvn for natten ved en 22-23 tiden de første 3 mdr ca. Og vågnede typisk for at blive ammet kl 01-02 og så igen kl. 05-06.

Så fra 3-6 mdr begyndte hun at falde i søvn ved 21 tiden og sov igennem til kl 5-6 ca.

Og nu falder hun i søvn allerede ved 18-19 tiden, vågner igen omkring kl 21-22 for at blive ammet og nogle gange igen kl. 01-02 og så igen ved en 4 tiden. Fra kl. 6 er hun vågen og kl. 7 står vi op. Det har hun gjort i lidt over en måneds tid nu.

Så jeg har en datter som gik fra stort set at sove igennem det første halve år af hendes liv og nu vågner hun bare flere gange i løbet af natten <_<

Om dagen er det så tilgengæld blevet lidt bedre. Indtil nu har hun haft sovet som vinden blæser om dagen. Intet mønster what-so-ever. Men den seneste måneds tid eller to er hun begyndt fast at tage en formiddagslur ved 9-10 tiden, en middagslur først på eftermiddagen og så nogle gange en sen eftermiddagslur (men det er kun måske hver 3. dag). Længden af lurene varierer dog meget.

Mht. aktiviteter, så tager vi fast i svømmehallen med hende hver mandag, når Per har fri fra arbejde (nu er han så lige startet barsel i dag, så fra nu af bliver det nok bare når det tidsmæssigt passer ind i løbet af mandagen). Hun ELSKER det og det er rigtig sjovt at se hende udvikle sig efterhånden i vandet - hvordan hun bliver mere og mere selvsikker, plasker og leger, bedre til at dykke osv.

Så har vi mødregruppe hver tirsdag kl 12.

Og babysalmesang hver torsdag kl 10 (skodtidspunkt iøvrigt - lige oven i langt de fleste babyers lure, inklusiv Lise's).

Jeg prøver at gå tur med barnevognen minimum 1 gang om dagen.

Vi har også fået faste rutiner omkring mad nu - vi startede så småt op da hun var 4 mdr med lidt grød eller mos til frokost omkring kl 12. Nu får hun morgenmad kl 8-9 (afhænger af hvad tid hun fik morgenbabs), frokost kl 12-13 og aftensmad kl 18. Det sker dog indimellem at tidspunkterne bliver rykket lidt, hvis det kolliderer med en lur eller andre ydre påvirkninger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er Frida lige blevet 3 måneder i dag og det eneste der ligger rimeligt fast er at hun sover fra et sted mellem 20 og 21 til mellem 7 og 9 og har gjort det siden hun var 4 uger. Vågner oftest en gang sidst på natten for at spise. Dagene går meget forskelligt. Nogen dage soves der meget andre dage kører med korte lurer. Nu er der også ofte en del ting der skal passes ind med tre små børn, så det er ofte noget af et puslespil at få spisning, lurer, praktiske ting med de to andre børn, fritidsaktiviter, legeaftaler,aftaler og meget mere til at gå op i en højere enhed. Stræber ikke efter faste rutiner om dagen, da der alle dage er mange forskellige ting, som skal passes ind. Heldigvis er hun god til at tage sig en lur selvom resten af familien har gang i en masse ting.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tuuuuusind tak for jeres gode svar, :loveshower der er masser jeg godt kan bruge til at prøve så småt at lave vores rutine..

Min skønne lille datter har lige fra start haft god forståelse for nat/dag, og de fleste dage er hendes dagsmønster nogenlunde til at regne med, hun er ret vågen fra 10-13 tiden, og igen meget vågen omkring aftensmad og meget af aftenen! Så derfor har jeg en stor trang til så småt at begynde på lidt rutine...

indtil videre tror jeg dog jeg starter i det små, med en gåtur omkring sovetid efter middag.. og nok massage/bad/gymnastik og sådan noget om aftenen.. Som jeg forstår på flere af jer, så er der vist en god chance for at hendes mønster alligevel bliver lavet om, efter noget tid!

Vil stadig meget gerne høre om andres hverdagsmønstre?? :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har et spørgsmål til jeres rutiner, håber i vil hjælpe.. :loveshower

Min pige har nu rundet 14 dage, og far er begyndt på arbejde igen.. Indtil videre er der lidt stor forskel på hendes dage, nogen sover hun en del, andre er hun meget vågen!

Såååå hvornår begyndte i at have en fast rutine i hverdagene? og hvordan startede den? hvad laver i af faste ting? bad, gåtur i vognen, pusling og mad??

Som ny i det her mor-ting kunne jeg godt bruge lidt inspiration, til at få hverdagen mere struktureret! :D Er godt klar over at jeg mange dage kan skyde en pind efter struktur, med en lille bebs, meeeeen vil rigtig gerne genvinde følelsen af lidt kontrol :rolleyes

Tak :lovebk

Da vores datter var tre måneder (hun er fire måneder nu), så fik vi lavet lidt rytme. Hun sover 50 min om formiddaggen og et par timer om eftermiddagen. Men nogen dage tager hun mange timer om formiddagen og næsten ingen om eftermiddagen. så det skifter virkelig meget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det skader i hvert fald aldrig at PRØVE at lave en slags rutine, men hvis det lige pludselig ændre sig, skal man ikke gå ned over det :)

Caroline bliver som regel lagt i seng mellem 20-24(Alt efter hvordan dagen har set ud) Så plejer hun at vågne mellem 2-4 og få flaske, og så sove videre til mellem 8-10

Nogle gange er hun vågen 1 time, og skal have en lur derefter, andre gange to timer. Det veksler meget, og vores dage er meget forskellige - Også i aktivitets og oplevelsesniveau :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER