Myliona

Leje med forkøbsret?

12 indlæg i dette emne

Banken har jo "lovet os" at kigge på om vi må købe hus, så snart jeg får et job :) :loveshower

Nu er "drømmehuset" til salg: til 1,4 million <_< En DEL over vores budget (nok med en lille halv million!)

MEN! Sælgeren har tilbudt, at hvis huset ikke er solt til december, må vi lege det med forkøbsret :)

Nu vil jeg så høre herinde: Er det en dum ide? Hvis vi får en tidsbegrænset leje af hsuet (Så skal det være 2 år), så har vi jo måske sparet sammen til at kunne komme op i nærheden af den pris.. Plus, vi kan prøve at bo der, inden vi køber? :)

Hvis vi har en lejekontrakt, så kan et salg af huset ikke få os "smidt ud", blot sætte os i en situation hvor vi er glade for huset, og ikke kan købe (heldigt, det så er et rækkehus og der er 2-3 stykker til salg lige nu.. :rolleyes )

Men er det dumt? Og hvad kan vi "forlange" at lejen er?

Jeg skal ringe til ejeren senere, og høre ad - så det ville jo bare være rart lige at have på plads.. Vi har et stramt budget NU jo, så vi har ikke råd til at give så meget, som hvis vi havde køt det jo..

Men når de lejer det ud på den måde; er det så ikke fair at de ikke "tjener" penge? Jeg tænker, han købte selv huset for 500000, for snart 20 år siden; Så hans udgifter er jo nok begrænset - eller hvad? :)

Nogen der ved noget, eller kan hjælpe? :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg aner ikke helt så meget om det - men jeg mener, at der er nogle regler om at sælgeren ikke må tjene ret meget på det når det lejes ud og at noget med at man ikke kan leje det ud og tage overpris, så man f.eks betaler af på lånet, men kun så man betaler renterne..

Men som sagt, er det ikke noget jeg er sikker på, har bare en kollega der er i gang med en sag omkring en udlejer, der har taget alt for meget i husleje og dermed har betalt store dele af lånet ud og skal måske betale noget tilbage til min kollega..

Men fedt, hvis I får mulighed for at leje det i en periode og så måske har bedre råd til at købe det om 2 år :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Personligt syntes je det er en gantastisk mulighed for at komme til at kende huset.

Når det er sagt syntes jeg du lige skal finde ud af hvad du/ I vil med familien/ uddannelse/ osv inden i flytter, få lidt ro på det hele så overskuddet er til en evt flytning :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når det er sagt syntes jeg det må være lækkert for jer at boi jeres drømmehus :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Personligt syntes je det er en gantastisk mulighed for at komme til at kende huset.

Når det er sagt syntes jeg du lige skal finde ud af hvad du/ I vil med familien/ uddannelse/ osv inden i flytter, få lidt ro på det hele så overskuddet er til en evt flytning :balloons

Det er en rigtig god ide :)

Jeg "gider" bare heller ikke bruge ovverskud på at undersøge det, hvis det reelt ikke er muligt..

Men ligemeget hvad, er det først tidligst december :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er en rigtig god ide :)

Jeg "gider" bare heller ikke bruge ovverskud på at undersøge det, hvis det reelt ikke er muligt..

Men ligemeget hvad, er det først tidligst december :)

Jeg håber du finder ro og i får flyttet ind i drømmehuset, det har i fortjent :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville gøre det, for det er en god mulighed for at lære huset at kende før i evt køber det :)

Men jeg ville være meget obs på lejekontrakten og gerne få en advokat til at se på den - der er så mange der er kommet i klemme ved privat udlejning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Huslejen skal være i overenstemmelse med huset's stand, alder, beliggendehed osv. Og men må IKKE tage overpris. Havde en kollega engang der efter 1år fik nedsat deres husleje med 50% med tilbagevirkende kraft, med hjælp fra lejernes LO (se mere her). Jeg tænker der også må være nogen regler for det med forkøbs retten. Og jeg ville nok sørge for at få skrevet en købspris på huset ind i lejekontrakten. For tænk hvis markedet når at vende og stige igen, så når i stå rom 2 år og lejekontrakten udløber er huset steget så meget i (igen) ikke har råd til at købe det.

Det vil jo være et drømme senarie hvis i kan få det til at lykkedes. Men jeg ville sørge for at snakke med nogen mennekser der har forstand på den slags aftaler, inden i skriver under. Så i ikke bliver snydt og står med 'problemerne' om 2 år.

:goodluck :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøv at kigge på LLO's hjemmeside...

Mig og min ekskæreste lejede vores hus ud efter vi gik fra hinanden, da det var helt umuligt at få det solgt.. og af erfaring kan jeg sige at det er stortset umuligt at smide lejere ud! også selvom det bliver solgt til en anden, så står jeres leje kontrakt stadig ved magt. og i har et helt års opsigelse, når i lejer hos privat.

og udover det så må udlejer kun tjene en lille bitte procent på det.. jeg mener at det er noget med kvadratmeterpris osv man regner huslejen ud efter

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøv at kigge på LLO's hjemmeside...

Mig og min ekskæreste lejede vores hus ud efter vi gik fra hinanden, da det var helt umuligt at få det solgt.. og af erfaring kan jeg sige at det er stortset umuligt at smide lejere ud! også selvom det bliver solgt til en anden, så står jeres leje kontrakt stadig ved magt. og i har et helt års opsigelse, når i lejer hos privat.

og udover det så må udlejer kun tjene en lille bitte procent på det.. jeg mener at det er noget med kvadratmeterpris osv man regner huslejen ud efter

Men er det så udfra salgsprisen? For havde vi råd til det, så havde vi jo købt huset :rolleyes

Og tror det mest almindelige i dag, er at man lejer ud hvor det er en tidsbegrænset periode - for så skal man jo være ude der :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men er det så udfra salgsprisen? For havde vi råd til det, så havde vi jo købt huset :rolleyes

Og tror det mest almindelige i dag, er at man lejer ud hvor det er en tidsbegrænset periode - for så skal man jo være ude der :)

Det kommer an på om jeres kommune er omfattet af boligreguleringsloven..

http://www.bolius.dk/alt-om/koeb-salg-og-udlejning-af-bolig/artikel/pas-paa-stort-oekonomisk-smaek-naar-du-udlejer-boligen/

der står lidt her som du kan læse, det er dog fra udlejers side, men jeg er sikker på at der også står noget som du kan bruge.. de beskriver nemlig nogenlunde hvordan en husleje skal beregnes for at følge lovgivningen.. :)

og ellers så ring til en advokat og sprøg... det er gratis at stille spørgsmål, det benyttede jeg mig rigtig meget af dengang :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER