baby2012

PCO - tips og tricks...

17 indlæg i dette emne

Kan se vi er en del, der har pco herinde...

Tænker derfor, at vi med denne tråd kan hjælpe hinanden med gode råd, tips og tricks til, hvordan vi lever med pco og ikke mindst, hvordan pco'en kan overvindes så dem, der ønsker det bliver gravide :loveshower :loveshower

For mit vedkommende skal jeg ikke være gravid nu, men vil gerne være det igen på et tidspunkt - og derfor er det vigtigt for mig at forsøge at holde min pco nede! Jeg er normalvægtig og mærker kun til pco'en ved at jeg har meget ureglmæssig mens..

Mine måder at kæmpe mod pco er:

- Undgå hvidt brød

- Motion

- Spise fisk, nødder og grønt

Håber der er andre pco piger, der vil dele erfaringer, så denne tråd (forhåbentlig) kan fungere som en lille opmuntringstråd :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er en rigtig god ide med sådan en tråd og vil gerne bidrage :)

For det første, så har er min mand risotto-mesteren og vi var helt triste ved tanken om at skulle undvære det. Men det er her til aften blevet bevist, at man sagtens kan lave risotto på perlebyg :wee

Det er også et godt fif, at man godt må bruge agave-honning som sødemiddel i f.eks. kager og yoghurt, da det har GI under 40.

Et andet fif er www.pcoforum.dk - der er mange gode fif derinde :)

Blandt andet har jeg fundet en opskrift på en kage helt uden mel og sukker og har bagt den i dag med stor succes, så den opskrift giver jeg da gerne videre!

4 æg

2 bananer

1 spsk olie

200 g nødder

200 g tørret frugt

2 tsk bagepulver

Nødder blendes til mel. Tørret frugt, æg, banan og olie og køres på blenderen, til det er uden klumper. Vendes sammen med nøddemelet og bagepulver. Tilsæt evt. 1 spsk havregryn, hvis dejen er for tynd.

Puttes i en 1 L form beklædt med bagepapir og bages i 75-90 min ved 140-150 grader.

Nødder kan være hassel, valnød, mandler, solsikkekerner, græskarkerner o.lign.

Tørret frugt kan være abrikoser, svesker, rosiner, dadler, figner osv.

Kagen kan smages til med kanel, vanille, citron, kakao, chokolade osv. Kun fantasien sætter grænser!

Jeg bagte den med hasselnødder og abrikoser og tilføjede til vanilleessens og ca. 50 g. hakket mørk chokolade og den er bare blevet super lækker. Den blev en smule syrlig pga abrikoserne, så næste gang giver jeg den nok lidt agave-sirup også ;)

Og så har vi spis Isis choko-marcipan-is til - det er magisk!! Ingen sukker og stort set ingen kalorier :loveshower

Et sidste tip, er kål! Vi spiser virkelig meget kål - det kan spises i alle afskygninger og er ligeså mættende som kartofler/ris/pasta. I dag har vi f.eks. fået grønkålssalat med æbler, hakkede hasselnødder og fløde/citron-dressing. Det passede perfekt til lørdagsbøfferne og perlebyg-risottoen :)

Helt fintsnittet hvidkål rørt med lidt olivenolie og tørret oregano er et andet hit. Med lidt feta og frisk citronsaft over til sidst, er det super.

Til morgenmad spiser vi A38/fromage frais med hakkede nødder/mandler vendt i kanel og æbler i stykker hjemmekogt med vanille. Det er skønt og nemt! Jeg er stadig ved at vænne mig til at skulle spise æg og kød hver morgen...

Det var lige mine første iagttagelser og opdagelse i pco-verdenen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De har nogen kiks på tilbud til 10 kr. i Netto i denne uge - pakken er blå og hvid og de hedder Fiberkiks. De skulle efter sigende være gode for pco-piger, da de er lavet på klid. Jeg købte 5 pakker i går og har nu både spist dem smuldret på græsk yoghurt og med pålæg til eftermiddagssnack og de er helt fantastisk! :yiepie

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har rigtig svært ved at sløjfe min A38-morgenmad pga jeg har spist det i så mange år. Men ymerdrys kan jo ikke være godt for os PCO-piger med alt den sukker i...

Så piger - har I nogle bud på hvad jeg så kan putte på... For A38 er vel ok at spise??

Ellers må jeg jo bare gå over til rugbrød, ost og pålæg som morgenmad.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har rigtig svært ved at sløjfe min A38-morgenmad pga jeg har spist det i så mange år. Men ymerdrys kan jo ikke være godt for os PCO-piger med alt den sukker i...

Så piger - har I nogle bud på hvad jeg så kan putte på... For A38 er vel ok at spise??

Ellers må jeg jo bare gå over til rugbrød, ost og pålæg som morgenmad.

I rema kan man få noget fiberdrys uden sukker, men ved ikke hvor dan GI er der, da der er tørrede frugter i

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har rigtig svært ved at sløjfe min A38-morgenmad pga jeg har spist det i så mange år. Men ymerdrys kan jo ikke være godt for os PCO-piger med alt den sukker i...

Så piger - har I nogle bud på hvad jeg så kan putte på... For A38 er vel ok at spise??

Ellers må jeg jo bare gå over til rugbrød, ost og pålæg som morgenmad.

Jeg har også spist a38 med musli om morgenen i de sidste snart 10 år! Du kan godt blive ved med at spise a38 - evt. bland det med græsk yoghurt og/eller fromage frais, der indeholder mere protein.

Ovenpå kan du komme de fiberkiks jeg også har skrevet om i dag - det er det bedste alternativ jeg har fundet! Og så hakkede nødder/mandler.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også spist a38 med musli om morgenen i de sidste snart 10 år! Du kan godt blive ved med at spise a38 - evt. bland det med græsk yoghurt og/eller fromage frais, der indeholder mere protein.

Ovenpå kan du komme de fiberkiks jeg også har skrevet om i dag - det er det bedste alternativ jeg har fundet! Og så hakkede nødder/mandler.

det vil jeg prøve...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det vil jeg prøve...

Du kan også prøve følgende opskrift på hjemmelavet nødde-mysli (granola) - min mand har lavet en portion og det er godt! :)

5 dl blandede hakkede nødder (valnødder, mandler, hasselnødder, cashews, pecan osv.)

1 dl græskarkerner

1 dl hørfrø

1 dl kokosflager eller kokosmel

1 spsk stødt kanel

1 spsk revet ingefær

2 spak avocadoolie

1 dl usødet æblemos (kan købes på glas)

Bland alle ingredienserne sammen og fordel dem i et tyndt lag på et stykke bagepapir. Bag granolaen ved 175 grader i 20-30 min. Hold godt øje med ovnen og vend gerne rundt et par gange undervejs.

Svarer til ca. 20 portioner, 600 KJ pr. portion. Samlet GI: 20

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noget jeg har svært ved er lækkersulten, der dukker op i løbet af dagen...

I stedet for at have slik liggende, har jeg mandler og andre nødder liggende, det synes jeg kan tage den værste trang og det føles stadig lidt slik agtigt :)

Derudover synes jeg det kan være rigtig svært at få rørt mig nok, så jeg er begyndt at tage trapperne på arbejde - altså i stedet for at ringe/maile til mine kollegaer, så rejse mig og spørge dem - selvfølgelig giver det slet ikke nok motion, men det hjælper da lidt...

Jeg har også droppet bussen til arbejde men cykler...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det der med GI tal.. jeg synes simpelthen alt hvad det hedder mad er en junglen...

Nogle links til tabeller med godt og forbudt mad..?

Motionen har jeg sådan rimelig godt styr på, madmæssigt har jeg MEGET at lære endnu..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det der med GI tal.. jeg synes simpelthen alt hvad det hedder mad er en junglen...

Nogle links til tabeller med godt og forbudt mad..?

Motionen har jeg sådan rimelig godt styr på, madmæssigt har jeg MEGET at lære endnu..

Der er bla. noget HER!

Men ellers findes der rigtig mange bøger om det os..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er bla. noget HER!

Men ellers findes der rigtig mange bøger om det os..

Iiih tak... :kiss

Og så er det kun madvare med GI under 40 der er tilladt ikke ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Iiih tak... :kiss

Og så er det kun madvare med GI under 40 der er tilladt ikke ?

Kan ikke huske det.. jeg har glemt alt hvad jeg vidste om GI - syntes lige det var vigtigere først og "lære" at spise igen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Iiih tak... :kiss

Og så er det kun madvare med GI under 40 der er tilladt ikke ?

Under 50 er det bedste og skal udgøre størstedelen af din kost. Der er dog nogen fødevarer over 50 som du godt kan spise med måde... Fuldkornspasta f.eks. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået et tip om en alletiders hjemmeside: www.pcoliv.dk

Den er fuld af opskrifter og jeg er ret sikker på den allerede er min nye ven :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået et tip om en alletiders hjemmeside: www.pcoliv.dk

Den er fuld af opskrifter og jeg er ret sikker på den allerede er min nye ven :loveshower

Ihh hvor ser den spændende ud! Den skal vist udforskes noget mere! Tak Susanne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ihh hvor ser den spændende ud! Den skal vist udforskes noget mere! Tak Susanne :)

Velbekomme!! :lovebk

Når man har siddet og surfet lidt rundt, erfarer man hurtigt, at det er en god idé at investere i bygmel, mandelmel og sukrin. Nu har jeg fundet en hjemmeside, hvor man få det hele (og alt mulig andet!), så nu har jeg bestilt følgende:

1 x Sukrin flormelis - 350 gram (1367) 69,00 DKK

2 x Sukrin sødemiddel - 500 gram (1369) 178,00 DKK

2 x Bygmel fint sigtet Økologisk, Skærtoft Mølle - 1 kg. (1916) 53,90 DKK

1 x Mandelmel Økologisk - 500 gram (1372) 139,00 DKK

1 x Bageblanding m. græskarkerner Økologisk - 500 gram (10673) 19,95 DKK

2 x Marcipanbrød sukkerfri glutenfri - 30 gram (21458) 16,50 DKK

1 x Spejderhagl sukkerfri - 80 gram (8806) 16,00 DKK

1 x Citronsaft Urtekram Økologisk - 125 ml. (10333) 11,95 DKK

--------------------------------------------------------------------------------

Sub-Total: 504,30 DKK (fri levering over 500 kr ;) )

Med sukrin kan man lave kanelsukker, så vi kan prøve PCOlivs opskrift på risengrød lavet på perlebyg. Jeg ELSKER nemlig risengrød og bliver helt glad, hvis jeg kan gå en substitut der er næsten ligeså godt som originalen :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER