Barbamama

At komme af med ammebrikken

26 indlæg i dette emne

Vi begyndte jo at bruge ammebrik for at få Valdemar til at die hos mig, da han skulle af med sonden på hospitalet. Og ammebrikken fungerer upåklageligt. Men både sygeplejerskerne, SP og hvad jeg kan læse mig frem til siger at en ammebrik skal være en midlertidig løsning.

Jeg prøver at lægge ham til uden ammebrik ved hvert måltid, og nogle gange går det fint, og andre gange giver jeg op, fordi enten han eller jeg bliver frustreret og så bruger vi brikken igen.

Jeg ved ikke lige hvorfor, men nogle gange kobler han bare på brystet uden problemer og andre gange hvirvler han rundt og smasker og sutter på spidsen af vorten og er bare generelt svær at få lagt til...

Og jeg skal jo AF med de brikker. Men helst uden at hvert måltid bliver en dårlig oplevelse, det skal jo helst være hyggeligt at amme. :)

Nogle gode råd og erfaringer? :lovebk :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Min soester brufte dem fordi hun har flade brystvorter, som min niece ikke kunne faa fat i. Da de var lidt mere oevede, saa begyndte hun at nulre brystvorten, foer hun lagde hende til, saa blev den nemmere at faa fat i for baby. Du kan ogsaa klemme lidt maelk ud, saa der er lidt at komme efter...

Der er maaske lidt hjaelp at hente herballoons.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når han ligger og hvirvler rundt skal du være lidt bestemt. Du skal gribe fat om vorte og det område rundt om vorten. Pres det sammen og mas det blidt men bestemt ind og op ad i hans mund. Hold det der indtil han laver vaacum. Tit har den bøvser klemmer når de hvirvler rundt eller er de blevet over-sultne.

Ammebrikkernehar jeg ikke erfaring med, men synes da bare du skal trappe ned, sådan at du givernogle måltider med og andre uden, som du selv er inde på :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når han ligger og hvirvler rundt skal du være lidt bestemt. Du skal gribe fat om vorte og det område rundt om vorten. Pres det sammen og mas det blidt men bestemt ind og op ad i hans mund. Hold det der indtil han laver vaacum. Tit har den bøvser klemmer når de hvirvler rundt eller er de blevet over-sultne.

Ammebrikkernehar jeg ikke erfaring med, men synes da bare du skal trappe ned, sådan at du givernogle måltider med og andre uden, som du selv er inde på :)

Det samme siger min soester... Du skal maaske hjaelpe hovedet lidt ind til, men det er bedst at tage fat i nakken og ikke hovedet til at styre ham paa plads, for deres naturlige reaktion er ellers at goere modstand med hovedet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vores lucas hvivler også nogle gange rundt om brystvorten inden han får ordenligt fat, så holder jeg ham lidt mere fast ind til kroppen og prøver at styre hovedet ind til brystet.. og så får han som regel fat.. det kræver somme tider lidt tålmodighed inden han får ordenligt fat... men har fået a vide på sygehuset at det gælder bare om at tage det helt roligt og slappe af, for barnet kan mærke hvis man begynder at stresse i kroppen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke om det har nogen sammenhæng i jeres tilfælde, men jeg havde store problemer med at ligge min søn til, indtil vi tog ham med til en kiropraktor, som fandt ud af, at det var hans nakke den var gal med....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min soester brufte dem fordi hun har flade brystvorter, som min niece ikke kunne faa fat i. Da de var lidt mere oevede, saa begyndte hun at nulre brystvorten, foer hun lagde hende til, saa blev den nemmere at faa fat i for baby. Du kan ogsaa klemme lidt maelk ud, saa der er lidt at komme efter... Der er maaske lidt hjaelp at hente herballoons.gif

Hmm, jeg har bare relativt strittende brystvorter, og det er bestemt ikke et problem med at få mælk ud til at lokke med (Kom for ca. 10 minutter siden til at sprøjte ham henover panden :blush) Det er nærmest som om at det er det modsatte, der er problemet... At der løber mælk ud og så "slikker" han bare det i sig istedet for at sutte. :unsure Men kunne da prøve at nulre brystvorten og se om den kan gøres mere "tydelig" for ham... Og godt link :super

Når han ligger og hvirvler rundt skal du være lidt bestemt. Du skal gribe fat om vorte og det område rundt om vorten. Pres det sammen og mas det blidt men bestemt ind og op ad i hans mund. Hold det der indtil han laver vaacum. Tit har den bøvser klemmer når de hvirvler rundt eller er de blevet over-sultne. Ammebrikkernehar jeg ikke erfaring med, men synes da bare du skal trappe ned, sådan at du givernogle måltider med og andre uden, som du selv er inde på :)

Jaeh, jeg synes også at jeg prøver det du beskriver... Synes bare det er svært :unsure

Det samme siger min soester... Du skal maaske hjaelpe hovedet lidt ind til, men det er bedst at tage fat i nakken og ikke hovedet til at styre ham paa plads, for deres naturlige reaktion er ellers at goere modstand med hovedet.

Jep, dét har jeg lært :) (Men god pointe!)

vores lucas hvivler også nogle gange rundt om brystvorten inden han får ordenligt fat, så holder jeg ham lidt mere fast ind til kroppen og prøver at styre hovedet ind til brystet.. og så får han som regel fat.. det kræver somme tider lidt tålmodighed inden han får ordenligt fat... men har fået a vide på sygehuset at det gælder bare om at tage det helt roligt og slappe af, for barnet kan mærke hvis man begynder at stresse i kroppen...

Jaeh, det er nok bare et spørgsmål om øvelse og om ikke at stresse. Må nok indrømme at jeg BLIVER stresset når han hvirvler rundt og ikke får fat :( Øvelse, øvelse, øvelse, vejrtrækning, vejrtrækning, vejrtrækning...

Jeg ved ikke om det har nogen sammenhæng i jeres tilfælde, men jeg havde store problemer med at ligge min søn til, indtil vi tog ham med til en kiropraktor, som fandt ud af, at det var hans nakke den var gal med....

Hvordan lurede I at nakken lavede balladen? Valdemar har fået en yndlingsside at lægge hovedet til, men han virker ikke stiv i nakken, han kan sagtens "drejes" og lægger sig også nogle gange frivilligt med hovedet på den mindst foretrukne side...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde også problemer med Laura i de første par uger. Hun drejede hovedet i helt forkerte retninger og blev helt febrilsk og sur - hvilket så gjorde mig ked af det, fordi jeg ikke følte jeg kunne finde ud af det.

Nogle gange gav hun også slip efter lige at have fået ordentligt fat <_<

Det blev nemmere efter de første par uger. Tror hun lige skulle lære det ordentligt og det samme skulle jeg. Så har ikke et specifikt trick du kan bruge bortset fra at tro på dig selv og blive ved :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm...jeg brugte faktisk en amme-metode i starten nu hvor jeg tænker over det:

Man ligger næsten selv helt ned i sofaen/sengen og barnet ligger med maven langs din og fødder ned mod dine og amme så der. Hun fik lidt bedre fat på den måde, men måtte trykke ned i brystet da hendes næse sluttede tæt med mit bryst, så hun kunne ikke helt få luft :hophop

Nu bruger jeg dog den standard hvor hun ligger med fødderne i retning af det andet bryst.

Men ellers er de andres råd med at være fast og bestemt også gode :)

Håber det hele lykkes for dig :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det gør Camille også, hvis brystvorten er "våd" og hun derfor ikke kan få ordentlig fast og sutte - så hjælper det at sørge for brystvorten er HELT tør, så hun kan få fat..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu spørger jeg måske utrolig fjollet men hvorfor er det at man ikke må blive ved med at amme med ammebrik??? Altså i min logik så tænker jeg at hvis det fungerer hvorfor så ikke blive ved??? Skader det nogen?

Nu har jeg jo ikke ligefrem planer om at bruge en ammebrik som de færreste nok har, men altså hvis det er nødvendigt!?!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu spørger jeg måske utrolig fjollet men hvorfor er det at man ikke må blive ved med at amme med ammebrik??? Altså i min logik så tænker jeg at hvis det fungerer hvorfor så ikke blive ved??? Skader det nogen?

Nu har jeg jo ikke ligefrem planer om at bruge en ammebrik som de færreste nok har, men altså hvis det er nødvendigt!?!

Nogen mener det kan påvirke ens mælkeproduktion..

På barselsklinikken på OUH siger de den ingen betydning har.

På Barselsafsnittet på OUH, siger de det har en betydning og at det er en "nødløsning"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nogen mener det kan påvirke ens mælkeproduktion..

På barselsklinikken på OUH siger de den ingen betydning har.

På Barselsafsnittet på OUH, siger de det har en betydning og at det er en "nødløsning"

Tjah de fagfolk er nu ikke lette at blive kloge på :rolleyes Min søster bruger ammebrik det er simpelthen nødvendigt pga. indadvendte brystvorter MEN hendes mælkeproduktion er skyhøj - hun har lige fået bryst betændelse pga det og det fik hun også sidste gang. Hun tør end ikke malke ud da det jo sætter yderligere gang i det.

Derfor er jeg jo nok lidt tilbøjelig til at tro at det ikke har nogen betydning!

Men det er jo kun et enkelt eksempel ud af mange!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

...... Og så er den også besværlig, når man nu ellers ammer og kan blive fri for alt bøvl med at koge ting osv..... For brikken skal koges efter hver amning, og man skal huske at have den med hver gang man skal nogen steder....

Så på den måde er det også rart at slippe for den :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu lyder det til at du har meget mælk. Kan det være fordi brystet er for stort og spændt? Min datter havde svært ved at tage fat i et spændt bryst i starten og der hjælp det lige at masere brystet når mælken var løbet ned, så det første lige kom væk. Min mælk sprøjtede også hende i hovedet flere gange og det kan være lidt overvældende for de små.

Prøvede forresten også med ammebrik i starten, men jeg havde jo fået af vide fra sygeplejersken at det var sidste udvej og rigtig dårligt hvis man nu kunne uden, så fik det af angst aldrig til at fungere med brikken. Men heldigvis uden - selvom det var en meget lang kamp.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde også problemer med Laura i de første par uger. Hun drejede hovedet i helt forkerte retninger og blev helt febrilsk og sur - hvilket så gjorde mig ked af det, fordi jeg ikke følte jeg kunne finde ud af det.Nogle gange gav hun også slip efter lige at have fået ordentligt fat <_< Det blev nemmere efter de første par uger. Tror hun lige skulle lære det ordentligt og det samme skulle jeg. Så har ikke et specifikt trick du kan bruge bortset fra at tro på dig selv og blive ved :goodluck

Selvom der ikke er konkrete tricks, så luner den besked utrolig meget og giver mig håb. Tak! :kram2

Hmm...jeg brugte faktisk en amme-metode i starten nu hvor jeg tænker over det:Man ligger næsten selv helt ned i sofaen/sengen og barnet ligger med maven langs din og fødder ned mod dine og amme så der. Hun fik lidt bedre fat på den måde, men måtte trykke ned i brystet da hendes næse sluttede tæt med mit bryst, så hun kunne ikke helt få luft :hophop Nu bruger jeg dog den standard hvor hun ligger med fødderne i retning af det andet bryst.Men ellers er de andres råd med at være fast og bestemt også gode :)Håber det hele lykkes for dig :kram2

Det har jeg prøvet, men så synes jeg bare at han vipper helt skævt :wacko Synes ellers det er en smart måde at amme på. Måske man skulle prøve det igen :)

Det gør Camille også, hvis brystvorten er "våd" og hun derfor ikke kan få ordentlig fast og sutte - så hjælper det at sørge for brystvorten er HELT tør, så hun kan få fat..

Godt tip! Havde ikke overvejet at brystvorten kunne blive glat, men det giver egentlig god mening (og forklarer hvorfor han "svupper") :super

Nu spørger jeg måske utrolig fjollet men hvorfor er det at man ikke må blive ved med at amme med ammebrik??? Altså i min logik så tænker jeg at hvis det fungerer hvorfor så ikke blive ved??? Skader det nogen? Nu har jeg jo ikke ligefrem planer om at bruge en ammebrik som de færreste nok har, men altså hvis det er nødvendigt!?!

Hehe, altså min indstilling først var også "Jamen så bruger vi da bare ammebrik altid" og som sådan er jeg også åben overfor at bruge ammebrik i hele min amme-karriere, hvis det er dét, der skal til.

Men som andre skriver, så mener nogen at det kan sænke mælkeproduktionen + det er lidt besværligt at rende og koge brikkerne hele tiden (især når sønnike vil spise en gang i timen når der er varmt :rolleyes ). Derudover så synes jeg faktisk, at det er hyggeligere, når det lykkes uden brikken :kuller Og mest behageligt (hvilket jeg ikke forstår, for jeg har hørt at mange bruger brik for netop at aflaste smerter...). Og så er jeg heller ikke helt tryg ved at bruge brikken om natten, jeg er lidt bange for at falde i søvn og om Valdemar så kunne få brikken løs og æde den :unsure Men jeg kan sagtens følge din tankegang med at man ellers bare kunne bruge brikken, og det var som sagt også min første indstilling, og delvis også den indstilling som jeg har nu :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nogen mener det kan påvirke ens mælkeproduktion..På barselsklinikken på OUH siger de den ingen betydning har.På Barselsafsnittet på OUH, siger de det har en betydning og at det er en "nødløsning"

Tjah de fagfolk er nu ikke lette at blive kloge på :rolleyes Min søster bruger ammebrik det er simpelthen nødvendigt pga. indadvendte brystvorter MEN hendes mælkeproduktion er skyhøj - hun har lige fået bryst betændelse pga det og det fik hun også sidste gang. Hun tør end ikke malke ud da det jo sætter yderligere gang i det. Derfor er jeg jo nok lidt tilbøjelig til at tro at det ikke har nogen betydning! Men det er jo kun et enkelt eksempel ud af mange!

Åh ja, de kære fagfolk :rolleyes Jeg var ved at blive idiot af de forskellige meninger da vi var på neo natal.

- Natsygeplejerske giver ammebrik: "Den kan I roligt bruge"

- Dagsygeplejerske næste dag: "Ej, det er en RIGTIG dårlig idé, den skulle I slet ikke have haft"

- Dagsygeplejerske dagen efter: (jeg lover, at det er midlertidigt, og fortæller autoritetstro at jeg altså prøver uden brik hver gang) "Ej, lad være med at prøve at slippe brikken nu, det er meget vigtigere at få succesoplevelse og der sker jo ingenting ved at bruge brikken"

:blink

...... Og så er den også besværlig, når man nu ellers ammer og kan blive fri for alt bøvl med at koge ting osv..... For brikken skal koges efter hver amning, og man skal huske at have den med hver gang man skal nogen steder....Så på den måde er det også rart at slippe for den :)

Præcis. Btw og lidt off-topic: Ved du, hvorfor brikken skal koges mellem hver amning? På sygehuset "lærte" jeg at sutter "bare" skal koges en gang i døgnet. Der er selvfølgelig mælk på brikkerne, men det undrer mig egentlig lidt, hvorfor de skal koges så meget (og kan de mon tåle at blive kogt så mange gange??)

Nu lyder det til at du har meget mælk. Kan det være fordi brystet er for stort og spændt? Min datter havde svært ved at tage fat i et spændt bryst i starten og der hjælp det lige at masere brystet når mælken var løbet ned, så det første lige kom væk. Min mælk sprøjtede også hende i hovedet flere gange og det kan være lidt overvældende for de små.Prøvede forresten også med ammebrik i starten, men jeg havde jo fået af vide fra sygeplejersken at det var sidste udvej og rigtig dårligt hvis man nu kunne uden, så fik det af angst aldrig til at fungere med brikken. Men heldigvis uden - selvom det var en meget lang kamp.

Altså det er afgjort sværere når brystet er spændt ja. Der bruger jeg i hvert fald tit brikken. Kunne godt være, at jeg skulle prøve at massere inden amningen der (synes bare det er svært at nå at få masseret brystet blødt inden drengen bliver utålmodig :unsure) Men nogle gange har han også svært ved at få fat selvom brystet er blødt :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han er godt nok en stor drneg, men ligefrem æde en brik :P

Jeg var til gengæld bange for at hun ville blive kvalt, fordi brikken nogengange blev suget ind ved hendes næse!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har her til aften ammet på højre bryst uden brik - jeg tror det med at nulre brystvorten hjalp. :) Eller måske rettere, jeg "hev" den sådan lidt ud. Og han røg på lige med det samme :yay Men da han så kom over på venstre bryst, så virkede tricket ikke. :unsure Men jeg giver ikke op! Tak for jeres råd og støtte, piger! Det skal nok komme til at fungere, det SKAL det :box

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han er godt nok en stor drneg, men ligefrem æde en brik :P

Jeg var til gengæld bange for at hun ville blive kvalt, fordi brikken nogengange blev suget ind ved hendes næse!!

Altså ikke sådan bevidst æde den, men om han kunne få suttet så hårdt at han fik den i munden og blev kvalt i den :boo Ved ikke om det overhovedet er en realistisk frygt, men det er en frygtelig tanke i hvert fald :unsure Og væmmeligt at den blev suget ind ved Camilles næse! Det er jeg ikke så bange for skulle ske her, for Mar flytter meget bestemt hovedet, hvis næsen bliver blokeret :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan lurede I at nakken lavede balladen? Valdemar har fået en yndlingsside at lægge hovedet til, men han virker ikke stiv i nakken, han kan sagtens "drejes" og lægger sig også nogle gange frivilligt med hovedet på den mindst foretrukne side...

Johan havde også en side han helst ville vende hovedet, men kunne også vende hoved til anden side. Han var meget urolig ved amning, tog ikke på og græd også rigtig meget (men hans nakke var også forstuvet,så det var nok derfor han også græd og skreg så meget) Jeg havde dog også tænkt mens jeg var gravid, at han skulle en tur til kiropraktor når han blev født, da en fødsel er noget af det hårdeste en krop kan komme ud for :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Præcis. Btw og lidt off-topic: Ved du, hvorfor brikken skal koges mellem hver amning? På sygehuset "lærte" jeg at sutter "bare" skal koges en gang i døgnet. Der er selvfølgelig mælk på brikkerne, men det undrer mig egentlig lidt, hvorfor de skal koges så meget (og kan de mon tåle at blive kogt mange gange?)

Jeg vil tro det er fordi der kommer mælk på.... Sutteflasker og tilhørende sutter skal hvert fald også koges hver gang, så mon ikke det er noget med at der kan udvikles bakterier i mælken?

Og de kan tåle at blive kogt igen og igen... Og igen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg ikke lige læst alle svarene, så sorry hvis jeg gentager noget :blush

Jeg havde en super god ammevejleder på Riget. Hun gik rimelig "hårdt" til den og viste hvordan jeg skulle holde hans hoved fast mod brystet indtil han selv dannede vakuum. Det virkede! Især når brystvorten var glat og han gled, så var det nødvendigt at hjælpe ham med at holde fast indtil han selv fik suget sig fast :)

Senere bliver både han og du dygtigere og dygtigere og så kan man bare lægge dem til på et splitsekund :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan også prøve at bruge suttebrikken de første 3-5 min af et måltid, og så tage den af. Det kan være han nemmere kan få fat og så stille og roligt fortsætte som du gør nu med at prøve uden.

For mig virkede det f.eks også meget bedre at ligge ned og amme. Så var det ligesom om hun kunne få bedre fat :)

Der var en i min mødregruppe der brugte ammebrik hele tiden og det gik fint selvom det var mere besværligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde sundhedsplejeske dag 4, og da fungerede amningen ikke rigtigt.. Kunne til nøds få det til at fungere når jeg lå ned. Har store, løse bryster med bløde brystvorter, som især ved venstre bryst gerne vil krænge sig indad, især når det bliver lidt for ømt.. Hun anbefalede så ammebrikker, og det var fantastisk! Pludselig kan jeg sidde op og amme. Han får så godt fast, drikke trygt og længe, og ingen tvivl om, at han når helt frem til "fløde-stadiet, hver gang han spiser.

Han er til gengæld overhovedet ikke interesseret i at drikke når der ikke er brik på, så foreløbigt fortsætter vi med det. Han danner et rigtigt godt vakuum, så tvivler på, at der bliver suttet for "svagt" og mælkeproduktionen nedsættes.

Har talt med sundhedsplejesken om, at vi på sigt gerne skal af med brikkerne, men at det ikke haster, og at det er vigtigt at det fungerer ordentligt.

Har pt 4 brikker, og så er det nu ikke noget problem at have rene hele tiden, og synes nu ikke det med at skolde dem er så bøvlet endda...

Slet ikke sammenlignet med at have ømme brystvorter med sår på og en ulykkelig dreng, der ikke kunne få rigtigt fat, der er det så rigeligt det værd!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER