Little Miss

Sædefødsel vs kejsersnit

16 indlæg i dette emne

Der er sikkert skrevet om det her før men har brug for at få skrevet dette og måske få lidt råd/tanker/oplevelser med fra alle jer søde BK’er :biglove

Som nogle af jer har læst i min anden tråd ligger min lillemand i med hovedet opad. Vi forsøgte os med et vendingsforsøg i tirsdags som desværre ikke lykkedes. Det eneste vi fik ud af det var at få bekræftet at Spunken er lige så stædig som sin far og en omgang øm maveskind til mig <_< Vi har dog et sidste forsøg for vending imorgen fredag. Hvis det heller ikke lykkes der skal der tages stilling til om jeg ønsker at føde ved sædefødsel (benene/numsen først) eller ved PKS (planlagt kejsersnit). Egentlig have jeg faktisk troet at en sædefødsel ikke var en mulighed for mig da jeg er førstegangsfødende men Herlev hospital er meget åbne over for sædefødsler.

Efter vendingsforsøget som i sidste omgang (2 læger forsøgte) blev foretaget at en garvet overlæge talte vi lidt med ham omkring komplikationer/risici samt fordele og ulemper ved de to muligheder. Men han sagde også samtidig at man ikke rigtig kunne sammenligne de to da det ville være som at sammenligne pære og bananer….

Nå men jeg vil da forsøge alligevel. Det vi fik oplyst var følgende:

Sædefødsel

Hvis det sidste vendingsforsøg imorgen ikke virker vil jeg blive sendt til skanning samt snak med en læge for at vurdere om jeg lever op til kravene for en sædefødsel.

Kravene er som følger:

  • Spunken må ikke veje over 4 kg. (helst ikke over 3700 g) Dette burde ikke være noget problem da han på nuværende tidspunkt vurderes til ca. 3 kg.
  • - Lægerne skal vurdere ud fra min størrelse om de mener mit bækken er stort nok. (Det har jeg allerede fået ok på)
  • - Fødslen skal gå i gang af sig selv. Det vil sige at hvis jeg når 41+3 vil der automatisk blive fundet tid til PKS da man ikke sædefødsler i gang. Så vidt jeg husker er det fordi man fra starten af selv skal have gode veer men må lige hører overlægen i morgen.

Alle disse krav synes jeg lyder fornuftige /rimelige nok :rolleyes So far so good.

Komplikationer ved sædefødsel:

  • Navlesnoren bliver klemt = iltmangel
  • Fødsel trækker ud
  • Fastklemt hoved = iltmangel
  • Traumer/skader (meget sjældent kan der ske knæk på arm eller kraveben eller nervebeskadigelse ved halsen)
  • Jeg kan briste mere (men det kan man jo for filan også risikere ved alm fødsel)

Alt dette lyder jo som nok til man aldrig ville vælge en sædefødsel men ….. disse ting kan også ske ved en alm fødsel og risikoen er ikke meget større ved en sædefødsel end en normal fødsel. Grunden til dette sagde overlægen var at der ved en sædefødsel er konstant overvågning hvor der ikke er det ved en alm fødsel.

Derudover er der 50 % sandsynlighed for at en sædefødsel alligevel ender i kejsersnit. Ikke nødvendigvis akut kejsersnit men hvis en sædefødsel ikke skrider frem som den skal (går i stå/går for langsomt) vil lægerne tage beslutning om der skal foretages KS inden for den næste times tid. Selvfølgelig kan det også blive akut ligesom ved en alm fødsel hvis lillemanden pludselig får det dårligt.

Kejsersnit

Her er der ikke nogle krav men der er da nogle komplikationer

Komplikationer:

  • Min evt. næste graviditet vil blive betragtet som potentiel risikofyldt. Derfor vil det højst tænkelig automatisk blive et PKS
  • Der er en risiko for, at arret fra tidligere KS brister ved den næste fødsel (sker for 0,4-2 %)
  • Ved et KS får lillemanden ikke trykket vandet ud af lungerne. Der er flere KS børn med vejrtrækningsproblemer og 'wet lungs' og det betyder ofte, at barnets første levedøgn skal tilbringes på børneafdelingen. Der er også større sandsynlighed for at KS børn får problemer med lungerne når de bliver større (bronchitis mv)
  • Ulempe for mig det første lange stykke tid da jeg jo har gennemgået en stor operation.
  • I yderst sjældne tilfælde kan det ske at lægerne under operationen skærer ”forkert” og rammer min blære eller tarme eller de kan ramme lillemanden.

Af andre overvejelser tænker jeg at hvis man valgte kejsersnit har jeg hørt at det skulle være meget roligt. Ved PKS er man med hele vejen da det kun er ”lokalbedøvelse” hvor udvikler sædefødslen sig pludselig til AKS vil det være i fuld narkose og man er derfor ikke med til at tage imod lillemanden fra starten af. Men igen en alm fødsel kan også udvikle sig til AKS <_<

Afsluttende tanker

Mine umiddelbare tanker er at jeg hælder mest til sædefødslen. Føler mig rimelig sikker på de læger på Herlev og jeg vil jo være mandsopdækket igennem hele fødslen. Men tvivlen er der helt klart stadig. Hvis jeg forsøger mig med sædefødsel vil jeg være mandsopdækket. Det er egentlig ikke fordi jeg er bange for selve fødslen og de smerter der er ved at føde ved sædefødsel men fordi jeg er hunderæd for der sker noget med lillemanden :boo. Efter min fætter og hans kone mistede deres tvillinger (selvom dette var pga for tidlig fødsel) har jeg haft denne angst om der sker noget med ham. Irrationelt ja men det synes jeg efterhånden de fleste følelser er som gravid når man lige tænker sig om og får trukket vejret :huh Det vil sige at den skrækfølelse for om der sker lillemanden noget vil jeg kunne skubbe til side da der vil være læger omkring mig hele tiden. Og jeg vil få muligheden for den naturlige fødsel jeg har drømt om 

Ved et kejsersnit vil jeg også være mandsopdækket men det vil ikke være mig der gør noget som helst… Og jeg er hunderæd for at de skal skære i mig

Går tingene ikke som de skal vil der blive lagt op til kejsersnit. Så igen - jeg vil få muligheden for at prøve selv (med 50 % succesrate)men lykkes det ikke vil det hurtigt blive opdaget og der vil blive taget aktion med det samme.

Ihhhh altså ved stadig ikke. Kan ikke finde ud af om de risici der er for Spunken er for store ved en sædefødsel eller ej. Hmm det blev et langt indlæg. Håber i stadig er med :zzz Hvad tænker i kære BK’er?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg vil egentlig bare sige jeg syns det er nogle rigtig gode og rationelle overvejelser du gør dig for og imod. Tror allerede jeg har udbredt mig lidt om mine tanker om sædefødsel, så vil ikke sige så meget mere her, det er jo dig og din mand som skal føle jer trygge ved den beslutning I ender med at tage. :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder lidt, som om du allerede ved, hvad du mest selv har lyst til. Og alle de risici lyder dramatiske, når de bliver listet op på den måde. Men det er bare noget, de skal have sagt, hvis der nu sker noget.

Hvis du tror, du kommer til at fortryde, at du ikke forsøgte dig med sædefødsel, skal du da gøre det. Det er jo ikke noget nederlag, hvis det pludselig bliver til et KS i stedet.

Puh, jeg ved ikke, hvad jeg ville have gjort. Sikkert i første omgang have råbt PKS og så alligevel efter lidt tid ombestemme mig til at forsøge sædefødslen, når der netop er så gode sikkerhedsforanstaltninger, som der er :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil egentlig bare sige jeg syns det er nogle rigtig gode og rationelle overvejelser du gør dig for og imod. Tror allerede jeg har udbredt mig lidt om mine tanker om sædefødsel, så vil ikke sige så meget mere her, det er jo dig og din mand som skal føle jer trygge ved den beslutning I ender med at tage. :kram2

Tak tak. Manden tror ikke på kejsersnit så han mener jeg skal føde i sædestilling og jeg vil selvfølgelig tage det med i mine overvejelser men har også pænt fortalt ham at det altså ikke er ham der skal føde. Så beslutningen er min :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen, jeg vil da også bare råde til, at du tager en beslutning ud fra din mavefornemmelse og lægernes anbefaling.

Personligt ville jeg nok vælge PKS ud fra det, du lister op. Intet er risiko-frit, så det er noget med at vurdere, hvad der er mindst risiko ved. Men jeg synes ikke, at der nogen af de to metoder, der er "uansvarlige", og jeg er helt sikker på, at alt kommer til at gå, som det skal :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder lidt, som om du allerede ved, hvad du mest selv har lyst til. Og alle de risici lyder dramatiske, når de bliver listet op på den måde. Men det er bare noget, de skal have sagt, hvis der nu sker noget.

Hvis du tror, du kommer til at fortryde, at du ikke forsøgte dig med sædefødsel, skal du da gøre det. Det er jo ikke noget nederlag, hvis det pludselig bliver til et KS i stedet.

Puh, jeg ved ikke, hvad jeg ville have gjort. Sikkert i første omgang have råbt PKS og så alligevel efter lidt tid ombestemme mig til at forsøge sædefødslen, når der netop er så gode sikkerhedsforanstaltninger, som der er :)

Jeg tænkte også straks PKS men kan mærke at tankerne hælder mer og mere over til sædefødsel pga den positive indstilling lægerne på Herlev har til det. Håber dog stadig at lillemanden vil gøre sin mor glad og vende sig :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du må mærke efter i dig selv hvad er rigtigst for dig, det er godt at du får vendt dine tanker omkring det og får det skrevet ned, men det er svært at vejlede om :kram2

Jeg var ikke i tvivl. Jeg ville aldrig vælge sædefødsel og fik pks. Jeg synes risikoen ved sædefødsel er for stor som jeg læser det og derudover er risikoen for kejsersnit så stor ved sædefødsel, at jeg ville vælge at det i stedet forgik stille og roligt.

Hvis jeg skulle vælge idag med den viden at min datter endte på børneadl pga hun slugte fostervand ville jeg stadig tage samme beslutning. Hun lå i under kropsstilling da hun havde navlestrengen rundt om halsen, så jeg er meget glad for jeg ikke forsøgte sædefødsel.

Jeg håber du når frem til en beslutning der er rigtig for dig og som du har det godt med. :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du må mærke efter i dig selv hvad er rigtigst for dig, det er godt at du får vendt dine tanker omkring det og får det skrevet ned, men det er svært at vejlede om :kram2

Jeg var ikke i tvivl. Jeg ville aldrig vælge sædefødsel og fik pks. Jeg synes risikoen ved sædefødsel er for stor som jeg læser det og derudover er risikoen for kejsersnit så stor ved sædefødsel, at jeg ville vælge at det i stedet forgik stille og roligt.

Hvis jeg skulle vælge idag med den viden at min datter endte på børneadl pga hun slugte fostervand ville jeg stadig tage samme beslutning. Hun lå i under kropsstilling da hun havde navlestrengen rundt om halsen, så jeg er meget glad for jeg ikke forsøgte sædefødsel.

Jeg håber du når frem til en beslutning der er rigtig for dig og som du har det godt med. :kram

Tak for dit svar :-) ville lige høre ang det med navlestrengen rundt om halsen. Overlægen fortalte os i tirsdags at det er meget normalt at baby har navlestrengen rundt om halsen og at det ikke er noget problem hvis det er et par gange rundt. Det er først ved 3-4 gange rundt om halsen det bliver et problem. Noget med navlestrengen er så fleksibel.

Men måske har du hørt noget andet?

Hvad er børneadl?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for dit svar :-) ville lige høre ang det med navlestrengen rundt om halsen. Overlægen fortalte os i tirsdags at det er meget normalt at baby har navlestrengen rundt om halsen og at det ikke er noget problem hvis det er et par gange rundt. Det er først ved 3-4 gange rundt om halsen det bliver et problem. Noget med navlestrengen er så fleksibel.

Men måske har du hørt noget andet?

Hvad er børneadl?

Jeg fik at vide at navlestrengen var kort og det var godt jeg ikke forsøgte med sædefødsel, da det kunne være gået grueligt galt. De så først hvordan navlestrengen var da hun kom ud.

Derudover havde de skudt helt forkert vægtmæssigt, da jeg havde rigtig meget fostervand. Jeg havde både fået vægtskøn via skanning og på den gamle dags måde. De skød hende så større end hun var, men kan lige så godt skyde forkert den anden vej og da der er maks vægt ved sædefødsel vil det jo være skidt hvis barnet er for stort. Min tiltro til lægerne er nok bare ikke helt så stor :blush

Der skulle stå børneafd = børneafdeling/neonatal. Der lå vi 2 dage og det var ren luksus i forhold til barselsgangen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik at vide at navlestrengen var kort og det var godt jeg ikke forsøgte med sædefødsel, da det kunne være gået grueligt galt. De så først hvordan navlestrengen var da hun kom ud.

Derudover havde de skudt helt forkert vægtmæssigt, da jeg havde rigtig meget fostervand. Jeg havde både fået vægtskøn via skanning og på den gamle dags måde. De skød hende så større end hun var, men kan lige så godt skyde forkert den anden vej og da der er maks vægt ved sædefødsel vil det jo være skidt hvis barnet er for stort. Min tiltro til lægerne er nok bare ikke helt så stor :blush

Der skulle stå børneafd = børneafdeling/neonatal. Der lå vi 2 dage og det var ren luksus i forhold til barselsgangen :)

Ok. Havde under alle omstændigheder tænkt mig at spørge ind til det med navlesnoren. Så må vi se hvad de siger :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er et svært valg og du ved kun hvad der er det rigtige for dig. Og jeg synes det er nogle rigtig fine tanker du gør dig.

Begge metoder er jo "sikre" men begge med risiko for komplikationer (som der i høj grad også er ved alm fødsel). En ukompliceret sædefødsel vil jo være bedre end et PKS, der er jo bare ingen garanti for noget som helst.

Tror usikkerheden omkring sædefødsler bunder i at forskning tidligere har vist en øget risiko og derfor fik mange KS - det blev det normale. Den seneste forskning har vist forsat lidt øget risiko ved sædefødsel, men ikke mere end det er forsvarligt. Men nu er det bare så "normalt" med KS at man skal vende sig til at det er ok med sædefødsler.

Hvis jeg stod i din situation ville jeg nok ende med PKS. Selvom jeg virkelig helst vil føde naturligt, men tror bare ikke jeg ville få lov til det. Jeg er jo overvægtig og risikoen ved fødslen er allerede højere end for normalvægtige (vel næsten som en sædefødsel :rolleyes ), derudover er der også en god chance for at jeg for et stort barn. Så min situation ville være end anden end din.

Håber først og fremmest at det lykkedes i morgen :goodluck

Derudover at du får svar på dine spørgsmål og kommer frem til hvad der er det rigtige for dig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh jeg var SÅ glad for at have læst dit første indlæg inden jeg tog til jordemoder i dag - for det var simpelthen for svært at mærke på min åbenbart ret så hårde mave, så hun turde ikke sige at hovedet stod nedad. Så jeg skulle pludselig scannes for at finde ud af det. og på de 2 timer der gik nåede jeg da godt nok at tænke det hele godt og grundigt igennem... Puh ha - ikke spor sjovt!

Men mine egne tanker var faktisk med det samme "så tager jeg en sædefødsel hvis de ikke kan vende hende og jeg ellers opfylder kriterierne" Jeg vil simpelthen have det meget meget bedre med at have givet det et forsøg. AKS behøver jo heller ikke ende med fuld narkose - de er jo virkelig hurtige til at reagere og beslutningen kan træffes rigtig hurtigt.

mht navlesnoren, kan de ikke se den på en scanning? altså hvis det er fordi han er viklet ind i den at han ikke kan vendes så burde man jo kunne se det på en scanning ik? så man bedre kan træffe et sikkert valg ud fra det!

Babys sikkerhed er jo som du selv siger alfa omega, men man skal jo også føle at man træffer det rigtige valg ud fra risici og længerevarende konsekvenser...

Ved ikke om mit svar hjælper dig overhovedet men jeg sender dig i hvert fald en masse positive tanker og et stort :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Først vil jeg lige krydse fingre for at det lykkes at vende ham imorgen, så denne diskussion er irrelevant :goodluck

Dernæst kender du jo til min holdning i forvejen (jeg skrev en del i den anden tråd du startede). Jeg er meget glad for at jeg valgte sædefødsel fremfor pks. Primært fordi jeg fik lov at få oplevelsen at føde selv og jeg var bare så stolt bagefter. Jeg nåede også først at tænke at jeg måske bare skulle vælge den "nemme" løsning og få et pks - men nu er jeg glad for at jeg ikke lod mig "friste" :)

Og så slap jeg for alle de kedelige bivirkninger og risici fra et ks, som man døjer med bagefter. Der går så meget længere tid med at komme sig efter et ks end en fødsel - man må ingenting og mange har smerter. Det havde jeg ikke kunnet magte.

Jeg følte mig helt tryg under min fødsel pga alle lægerne osv omkring mig, og jeg blev løbende informeret under hele fødslen, hvordan min pige havde det i maven. Hun havde det super godt, så det gav mig ekstra styrke og overskud.

Og det var som sagt også på Herlev jeg fødte.

Men vi er alle forskellige og som man kan læse hos andre i denne tråd er en sædefødsel ikke det rigtige for alle. Det var det for mig, men du må selv gøre op med digselv, hvad der er rigtigst for dig. Held og lykke med beslutningen :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh jeg var SÅ glad for at have læst dit første indlæg inden jeg tog til jordemoder i dag - for det var simpelthen for svært at mærke på min åbenbart ret så hårde mave, så hun turde ikke sige at hovedet stod nedad. Så jeg skulle pludselig scannes for at finde ud af det. og på de 2 timer der gik nåede jeg da godt nok at tænke det hele godt og grundigt igennem... Puh ha - ikke spor sjovt!

Men mine egne tanker var faktisk med det samme "så tager jeg en sædefødsel hvis de ikke kan vende hende og jeg ellers opfylder kriterierne" Jeg vil simpelthen have det meget meget bedre med at have givet det et forsøg. AKS behøver jo heller ikke ende med fuld narkose - de er jo virkelig hurtige til at reagere og beslutningen kan træffes rigtig hurtigt.

mht navlesnoren, kan de ikke se den på en scanning? altså hvis det er fordi han er viklet ind i den at han ikke kan vendes så burde man jo kunne se det på en scanning ik? så man bedre kan træffe et sikkert valg ud fra det!

Babys sikkerhed er jo som du selv siger alfa omega, men man skal jo også føle at man træffer det rigtige valg ud fra risici og længerevarende konsekvenser...

Ved ikke om mit svar hjælper dig overhovedet men jeg sender dig i hvert fald en masse positive tanker og et stort :kram

Så vidt jeg forstod kan de ikke rigtig skanne vedr navlesnoren men skal da helt klart spørge igen imorgen. Det vil give mig meget sikkerhed at vide han ikke er total viklet ind.

Hvad fandt de ud af til din skanning? Lå prinsessen rigtigt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Først vil jeg lige krydse fingre for at det lykkes at vende ham imorgen, så denne diskussion er irrelevant :goodluck

Dernæst kender du jo til min holdning i forvejen (jeg skrev en del i den anden tråd du startede). Jeg er meget glad for at jeg valgte sædefødsel fremfor pks. Primært fordi jeg fik lov at få oplevelsen at føde selv og jeg var bare så stolt bagefter. Jeg nåede også først at tænke at jeg måske bare skulle vælge den "nemme" løsning og få et pks - men nu er jeg glad for at jeg ikke lod mig "friste" :)

Og så slap jeg for alle de kedelige bivirkninger og risici fra et ks, som man døjer med bagefter. Der går så meget længere tid med at komme sig efter et ks end en fødsel - man må ingenting og mange har smerter. Det havde jeg ikke kunnet magte.

Jeg følte mig helt tryg under min fødsel pga alle lægerne osv omkring mig, og jeg blev løbende informeret under hele fødslen, hvordan min pige havde det i maven. Hun havde det super godt, så det gav mig ekstra styrke og overskud.

Og det var som sagt også på Herlev jeg fødte.

Men vi er alle forskellige og som man kan læse hos andre i denne tråd er en sædefødsel ikke det rigtige for alle. Det var det for mig, men du må selv gøre op med digselv, hvad der er rigtigst for dig. Held og lykke med beslutningen :kram

Jeg tror vi to tænker meget ens ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så vidt jeg forstod kan de ikke rigtig skanne vedr navlesnoren men skal da helt klart spørge igen imorgen. Det vil give mig meget sikkerhed at vide han ikke er total viklet ind.

Hvad fandt de ud af til din skanning? Lå prinsessen rigtigt?

Jeps hun lå som hun skulle - heldigvis!!!

Det er altså lidt underligt hvis de ikke kan det, for de kan da scanne hjertet/blodstrømninger m.m. og blodet kører vel gennem navlestrengen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER