Guest

Morgenmad?

13 indlæg i dette emne

Ganske simpelt spørgsmål: hvad giver i de små til morgenmad?

Ronja er 11 mdr nu og får normalt havregrød men det er ikke meget hun spiser af det (lavet af en dl og er heldig hvis hun spiser halvdelen) Nogen gange får hun en halv bolle ved siden af eller noget frugt for at sørge for hun bliver mæt.

Jeg kunne godt tænke mig at finde noget andet at give end havregrød så vi kan variere og hun måske spiser noget mere men jeg er lidt blank ;)

Jeg vil gerne finder noget der ligger en god bund og dermed en god start på dagen, noget med kalk i for har lidt svært ved at nå op på det anbefalede og noget med lidt kalorier i for hun har brug for dem :)

Så kom frisk med forslag :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ud over havregrød er vores piger glade for havregryn med mælk og enten rosiner eller en skivet banan på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er forskelligt hvad Maria får til morgenmad, men hun plejer at få en af disse ting: havregrød, øllebrød, yoghurt m. havregryn, franskbrød m. smør/ost eller havrefras m. mælk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Marlon får altid havregrød med en most banan i......

Men et godt alternativ kunne være yoghurt med "most" rugbrød og evt banan eller anden frugt i, det mætter godt og længe :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I hverdagene så spiser David havregrød med enten mostbanan eller lidt jordbær marmelade i.

I weekenderne der spiser han morgenboller med smør på :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis Felix bliver træt af sin helt kedelige havregryn varierer vi med yougurt med havregryn og han er blevet rigtig flad for cornflakes er dog i tvivl om det mætter ham. Havregryn og mælk er også blevet ok.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Elias spiser meget forskelligt til morgenmad, han elsker sin morgenmad og spiser gerne i flere etaper...

Han får:

- havregrød med most banan, pæremos eller en anden frugtmos

- Øllebrød med mælk (også øllebrød lavet på vores rugbrød med kerner er han vild med)

- God morgengrød (se opskriften på madmama) med frugtstykker i

- Yoghurt naturel med enten revet rugbrød eller frugtstykker

- Forskellige slags boller med smør

- Havrefras (som også fungere som snack herhjemme)

Elias spiser MEGET tidlig morgenmad for tiden, så når far eller jeg får morgenmad lidt senere nipper han også gerne til vores morgenmad, som gerne består af brød med marmelade for min mands vedkommende og rå havregryn med kakao og mælk for mit vedkommende. Det er han altså også vild med...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har (desværre) ikke varm mad på hverdage. Det tager for lang tid at køle ned da Frida er mega sulten og skal have mad meget hurtigt for ikke at blive morgensur.

Vi har havregryn, cornflakes og havrefras og så kan de vælge om de vil have rosiner eller sukker på.

I weekenderne bager vi boller og ind imellem er der en eller anden form for sukkermorgenmad (chokopops, guldkorn, yoghurt mv) men det er oftest i ferierne i udlandet vi køber sådan en æske, for det kender de.

Havregrød er noget vi spiser til aftensmad lige som risengrød og øllebrød :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Erica får næsten altid havregrød med mme og evt en lille smule sukker. De dage hun ikke spiser så meget er hendes formiddagsmåltid yoghurt med havregryn, har hun spist meget morgenmad er formiddagsmåltid frugt.

Når hun bliver passet ved morellerfar-forældrene så kommer der lidt (hjemmelavet) syltetøj eller blendede bær ovenpå :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er kommet en del spændende forslag jeg vist lige skal have prøvet af :)

Jeg prøvede med most banan i hendes havregrød og det gad hun bestemt ikke. Hun spiste endnu mindre end hun plejer og rynkede på næsen. Vi har også prøvet frugtyoghurt med lidt müsli, men der kom næsten ikke noget ind. Lige nu er jeg der hvor hun enten får havregrød og spiser det hun nu engang gør, ellers får hun en bolle med smør og smørreost på. Som regel får hun også nogen bær af en eller art til.

Jeg kan ikke rigtig styre hvad hun får til formiddag for der er hun i vuggestue, men når hun er hjemme får hun selvom en bolle eller lidt frugt hvis hun er vågen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Virker hun ikke mæt siden du giver hende noget ved siden af? Eller er det fordi du ikke tror hun bliver mæt?

Min datter på fire år spiser også havregrød og det er også lavet af en dl. Hun spiser ca. halvdelen og er altså fint mæt af det indtil hun får formiddagsfrugt i børnehaven. Min dreng på 6 med STOR appetit cleaner tallerknen (lavet af samme mængde som lillesøsters), men siger at han er mæt og vil ikke have yderligere.

Men børns appetit er jo forskellig, så hvis det er fordi du tænker at hun ikke bliver mæt fordi hun ikke kan lide havregrøden, så må du selfølgelig prøve med noget andet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Virker hun ikke mæt siden du giver hende noget ved siden af? Eller er det fordi du ikke tror hun bliver mæt?

Min datter på fire år spiser også havregrød og det er også lavet af en dl. Hun spiser ca. halvdelen og er altså fint mæt af det indtil hun får formiddagsfrugt i børnehaven. Min dreng på 6 med STOR appetit cleaner tallerknen (lavet af samme mængde som lillesøsters), men siger at han er mæt og vil ikke have yderligere.

Men børns appetit er jo forskellig, så hvis det er fordi du tænker at hun ikke bliver mæt fordi hun ikke kan lide havregrøden, så må du selfølgelig prøve med noget andet.

Det er fordi hun nogen dage f.eks. kun spiser 4-5 skefulde og det tror jeg ikke på hun kan blive mæt af. Så det er især de dage hun får noget ekstra. De dage hvor hun spiser omk. halvdelen er jeg godt tilfreds og giver som regel ikke ekstra :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sofia på snart 16 måneder har i en lang periode fået øllebrød med mælk på,men nu vil hun under ingen omstændigheder have det <_< <_<

Så nu får hun yoghurt, cornflakes med mælk, grovbolle med smør eller havregryn med mælk og rosiner :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER