Barbamama

Har I været glade for jeres spiral?

38 indlæg i dette emne

Min mor havde en spiral da hun blev gravid med mig. Det er dog 30 år siden, så mon ikke de er blevet bedre? Har dog en veninde hvis søster også blev gravid med spiral for et par år siden, så helt sikre er de altså ikke.

(null)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har haft 1 kobber og 1 hormon. Kobber er klart min foretrukne!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Havde spiral i noget tid for nogle år siden uden succes. Det gjorde vildt ondt at få sat den op og især at få den taget ud hvor jeg også var lige ved at besvime på briksen som en af de andre nævnte. Kæresten kunne mærke snoren og jeg følte jeg kunne mærke den indeni mig hele tiden (nok mest psykisk men det føltes virkeligt nok) og det tog mig laaang tid (år) at vænne mig til ikke at have kontrollen over menstruationen (need I say kontrol freak? ) nu efter fødsel ved jeg virkelig ikke hvad jeg skal bruge efter flere år på "passe på" metoden. Men det er nu alligevel for usikkert Nr 2 må gerne liige vente lidt. Har ikke lyst til hormoner da jeg endelig føler jeg rigtig kan mærke min krop. På den anden side syntes jeg det er skide smart at kunne regulere menstruationen, men uanset bliver det ikke spiral!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu kan jeg også bidrage her.

I december fik jeg min kobberspiral.

Og vi er stadigvæk ikke gode venner!!

Jeg bløder nærmest konstant. Menses varer 1-2 dage længere, også pletblødninger resten af måneden.. Jeg er blevet scannet og alt ser fint ud, men nogen gange kunne det tage et halvt år før den "var okay"..

Jeg må indrømme at jeg overvejer kraftigt at finde et alternativ - det her er ikke holdbart for mig i længden :(

Så status her efter 4½ måneds tid, er et "øv bøv".

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hey, jeg burde da lige give en opdatering her. :) Jeg endte med kobberspiralen, som jeg fik i hmmmm.... oktober? november? Jeg kan ikke helt huske det. Men jeg er fint tilfreds. Har ikke mærket en dyt til den, og er ikke blevet gravid igen, så den virker tilsyneladende ;) Omvendt har jeg stadig ikke fået mens, så ved ikke, hvordan spiralen evt. kommer til at lave ravage der :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik kobber spiral (igen) ved 8 ugers tjek, og har haft regelmæssig mens siden ugen efter. Ingen smerter, kraftig blødning, men det havde jeg også før graviditeten, både med og uden spiral. Så jeg er (igen) ok tilfreds med spiralen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min veninde brugte spiral... Og den rev hendes mand til blods. Den blev kylet ud efter en måned igen.

Jeg har det lige omvendt, jeg ved godt at man selvfølgelig ikke skal proppe sig med hvad som helst, men jeg befinder mig rigtigt godt med mini p.

Den er meget mildere, men giver min krop styr på hormonerne, hvilket den ikke selv har. Så jeg undgår hovedpine, undgår at lugte grimt af sved, undgår menstruationssmerter og undgår uren hud. Men det er bare min krop jo.

Jeg blev anbefalet af min egen læge ikke at få spiral, selv om jeg specifikt spurgte efter det. Alene af det hensyn at jeg ikke er færdig med at føde børn, og man anbefaler ikke spiraler til kvinder der vil føde flere børn. Dette er min egentlige grund til at akrive: lige at advare mod at der åbenbart via spiralen (som jo også udskiller noget i kroppen!!) kan ske det uheldige at man får svært ved at blive gravid efterfølgende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min veninde brugte spiral... Og den rev hendes mand til blods. Den blev kylet ud efter en måned igen.

Jeg har det lige omvendt, jeg ved godt at man selvfølgelig ikke skal proppe sig med hvad som helst, men jeg befinder mig rigtigt godt med mini p.

Den er meget mildere, men giver min krop styr på hormonerne, hvilket den ikke selv har. Så jeg undgår hovedpine, undgår at lugte grimt af sved, undgår menstruationssmerter og undgår uren hud. Men det er bare min krop jo.

Jeg blev anbefalet af min egen læge ikke at få spiral, selv om jeg specifikt spurgte efter det. Alene af det hensyn at jeg ikke er færdig med at føde børn, og man anbefaler ikke spiraler til kvinder der vil føde flere børn. Dette er min egentlige grund til at akrive: lige at advare mod at der åbenbart via spiralen (som jo også udskiller noget i kroppen!!) kan ske det uheldige at man får svært ved at blive gravid efterfølgende.

Det er altså ikke sandt. Jeg har hørt min læge sige det om hormon spiralen - ikke kobber spiralen - og det er der nu også delte meninger om blandt læger så vidt jeg har hørt.

Jeg har haft spiral mellem alle mine 4 graviditeter og har ikke haft spor svært ved at blive gravid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Alle læger jeg har været ved, samt gynækologen anbefalede hormonspiral til mig, selvom jeg gjorde det klart jeg først ville have det når jeg var færdig med at få børn - Så kan ikke forstå hvorfor nogen fraråder det... Det er alligevel 5-6 forskellige læger/gynækolog..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg arbejder på en gynækologisk afdeling og ALLE vores læger anbefaler brug af spiral som prævention - også selvom man vil have flere børn! Og de anbefaler oftest hormonspiralen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke selv prøvet spiral (endnu) men jeg snakkede med lægen om det. Hun anbefalede mig egentlig spiral fordi mini-piller var virkelig dårlige for mig, men fordi vi gerne vil have et barn mere indenfor 1-2 år synes hun ikke jeg skulle have det før efter. Alligevel pga de gener der kan være ved at få den sat op og få taget ud igen.

Jeg har i stedet fået p-piller for at få gang i min cyklus igen. Når jeg er færdig med at få børn skal jeg have en spiral.

Jeg havde en veninde der blev gravid med spiral så det er en risiko. Men jeg har hørt om flere der er blevet gravide på p-piller også, så det er vel det samme ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg var til gynækolog, sagde de at det er de der har fået lagt spiralen op ved en læge, der kan have en risiko - da lægen ikke scanner, og derfor ikke kan tjekke at den sidder ordentliigt..Hvis man får den lagt ved en gynækolog, bliver man scannet flere gange for at tjekke at den sidder som den skal, og at man altså ikke kan blive gravid.. De havde i hvert fald aldrig haft nogen der var blevet gravide med en spiral :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER