MorDk

Danskvand

19 indlæg i dette emne

Jeg er ikke såååå god til at drikke nok vand <_<

Jeg kan godt lide at drikke Danskvand... det samme kan min søn på 21 mdr.

Det skader vel ikke? Tænker på er der noget i som man bør undgå eller hvad?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kulsyren er ikke godt for tænderne.. Jeg ville omgående stoppe med at lade ham drikke det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det rigtig? Guuud nej dog! Her går jeg og tror jeg gør noget godt/oki... istedet for at give ham sodavand. For det vil jeg ikke byde mit barn. Puha... bliver da helt trist nu?!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kulsyren er ikke godt for tænderne.. Jeg ville omgående stoppe med at lade ham drikke det.

Enig med Glowin. Kulsyren gør INTET godt for tænderne, så stop omgående med det.

Jeg kan godt selv lide vand, men drikker for det meste danskvand også. Men ikke om jeg ville lade mine (fremtidige) børn drikke det grundet kulsyren.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mit link

Fandt dette link... og det er også hvad min egen tandlæge engang fortalte....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig med Glowin. Kulsyren gør INTET godt for tænderne, så stop omgående med det.

Jeg kan godt selv lide vand, men drikker for det meste danskvand også. Men ikke om jeg ville lade mine (fremtidige) børn drikke det grundet kulsyren.

Det har da ikke skadet mine tænder...

Og min søn drikker jo ikke flere liter... MEST alm. vand, mælk... osv. MEN når vi er ude og hygge så får han de berømte "bobler" KAN da kun være bedre end SODAVAND!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay, synes måske det er lige voldsomt nok at råbe BRAND. Det lyder jo på jer som om det er forfærdeligt det hun har gjort.

Jeg ville ikke være SÅ bekymret, men stadig give det med måde.

Tandemaljen ætses ved en pH-værdi under 5,6, og når pH-værdien falder med 1 stiger opløsligheden af tandemaljen med 10. Det vil sige, at sukkerfri læskedrikke kan give syreskader. En meget vigtig faktor er, hvor stor syremængden er i læskedrikkene. Der er fx en stor syremængde i orange juice og neutraliseringen af juicen vil tage lang tid, hvorimod fx danskvand neutraliseres lynhurtigt, fordi syremængden er lille, selvom dens pH-værdi ligger under 5,6.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor har I denne viden fra?

Jeg spørger fordi jeg aldrig selv har hørt om at det er skadeligt. Grunden til jeg oprettede indlægget var et spørgsmål vedr. Kinin i sportssodavand... og så kom jeg til at tænke på om der også var kinin i Danskvand fx.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay, synes måske det er lige voldsomt nok at råbe BRAND. Det lyder jo på jer som om det er forfærdeligt det hun har gjort.

Jeg ville ikke være SÅ bekymret, men stadig give det med måde.

Tandemaljen ætses ved en pH-værdi under 5,6, og når pH-værdien falder med 1 stiger opløsligheden af tandemaljen med 10. Det vil sige, at sukkerfri læskedrikke kan give syreskader. En meget vigtig faktor er, hvor stor syremængden er i læskedrikkene. Der er fx en stor syremængde i orange juice og neutraliseringen af juicen vil tage lang tid, hvorimod fx danskvand neutraliseres lynhurtigt, fordi syremængden er lille, selvom dens pH-værdi ligger under 5,6.

Takker... er også hvad jeg mindes min tandlæge sagde engang for nogle år tilbage. Tænkte bare... Vil da hellere give ham lidt "bobler" end fx. sodavand!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Faktisk har jeg hørt at det er bedre at drikke danskvand, når det for eks. er rigtig varmt og der ryger en del væske indenbords. For drikker man rent vand så falder ens saltbalance i kroppen, hvorimod den ikke gør ved danskvand :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej.

Danskvand er i hvert fald bedre end sodavand. Der er ikke kinin i danskvand, kinin er i tonic vand.

Så lad du ham bare drikke danskvand, men selvfølgelig alt med måde:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej.

Danskvand er i hvert fald bedre end sodavand. Der er ikke kinin i danskvand, kinin er i tonic vand.

Så lad du ham bare drikke danskvand, men selvfølgelig alt med måde:)

Ja alt med måde... sådan er det med alting *S*

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det har da ikke skadet mine tænder...

Og min søn drikker jo ikke flere liter... MEST alm. vand, mælk... osv. MEN når vi er ude og hygge så får han de berømte "bobler" KAN da kun være bedre end SODAVAND!

Okay, det jeg har skrevet har du så misforstået. Det var på ingen måde for at nedgøre dig overhovedet.

Ikke fordi jeg tror at han drikker flere liter af det overhovedet, og det er da også okay, når I hygger. Der ville jeg nok også vælge danskvand, hvis det var.

Jeg har bare fået forklaringen af min tandlæge, at det skader mere end det gavner, grundet kulsyren i den. Men hvis det er rigtigt, det andet her som du har vist, kan det da godt være at min holdning kan ændres.

Rolig nu. Intet skrevet for at lave et kæmpe bål på ingen brænde. :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du spurgte og jeg svarede :)

Hvad der har været bagtanken med spørgsmålet kan ikke læses ud af dit oprindelige indlæg.

Jeg fastholder dog mit svar.. Et barn på 21måneder eller 36 for den sags skyld, har ikke 'behov' for sodavand/bobler.

Danskvand er uden tvivl bedre end sodavand - grundet bl.a sukkerindholdet, men det er stadig ikke sundt.

:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay, det jeg har skrevet har du så misforstået. Det var på ingen måde for at nedgøre dig overhovedet.

Ikke fordi jeg tror at han drikker flere liter af det overhovedet, og det er da også okay, når I hygger. Der ville jeg nok også vælge danskvand, hvis det var.

Jeg har bare fået forklaringen af min tandlæge, at det skader mere end det gavner, grundet kulsyren i den. Men hvis det er rigtigt, det andet her som du har vist, kan det da godt være at min holdning kan ændres.

Rolig nu. Intet skrevet for at lave et kæmpe bål på ingen brænde. :kram

Nej nej tog det skam heller ikke personligt som sådan... Jeg skrev jo selv fordi jeg i bund og grund stadig var en smule usikker. Trods det jeg har fået vide... og så ville jeg lige høre *S* MEN det lød bare som om det virkelig var DÅRLIGT at give (hvis du kan følge mig) I så fald ville jeg jo stoppe med det samme. Vil ikke ødelægge min søns fine tænder *S*

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du spurgte og jeg svarede :)

Hvad der har været bagtanken med spørgsmålet kan ikke læses ud af dit oprindelige indlæg.

Jeg fastholder dog mit svar.. Et barn på 21måneder eller 36 for den sags skyld, har ikke 'behov' for sodavand/bobler.

Danskvand er uden tvivl bedre end sodavand - grundet bl.a sukkerindholdet, men det er stadig ikke sundt.

:)

Nej enig men der er SÅ meget børn generelt ikke har behov for!

Men nu var mit spørgsmål om det er ok... altså jeg vil jo ikke skade mit barn!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er PH værdien der afgør om det er skadeligt for tænderne..... Man siger at en værdi på 5,5 og derover ikke skader noget.

Cola er 2,4

Light saft 2,8

Æblejuice er 3,5

Danskvand er 5,4

Mælk er 6,7

(kilde: Sundmund.dk )

Så det er meget begrænset hvad det skader....... Og hvis man drikker med sugerør er det endnu mindre, da man ikke skyller væsken så meget rundt i munden.

Så du skal ikke være ked af det :kram2

Dog ville jeg nok begrænse hans indtag, men det er altså ikke den store synder overhovedet :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er PH værdien der afgør om det er skadeligt for tænderne..... Man siger at en værdi på 5,5 og derover ikke skader noget.

Cola er 2,4

Light saft 2,8

Æblejuice er 3,5

Danskvand er 5,4

Mælk er 6,7

(kilde: Sundmund.dk )

Så det er meget begrænset hvad det skader....... Og hvis man drikker med sugerør er det endnu mindre, da man ikke skyller væsken så meget rundt i munden.

Så du skal ikke være ked af det :kram2

Dog ville jeg nok begrænse hans indtag, men det er altså ikke den store synder overhovedet :kram2

Mange tak...

Jamen jeg vil fortsætte med at give ham "bobler" i ny og næ .... ♥ Han elsker det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej enig men der er SÅ meget børn generelt ikke har behov for!

Men nu var mit spørgsmål om det er ok... altså jeg vil jo ikke skade mit barn!

Og det er jo så fordelene og ulemperne ved et forum som dette, hvor vi har forskellige holdninger til hvad der er 'ok' :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER