Unknown

Vække baby

10 indlæg i dette emne

Man siger man ikke må vække en sovende baby. Men hvorfor siger man det ( udover det selvfølgelig er synd for baby ) ?

Og hvor går grænsen ? Hvis jeg dens har planer om cafetur og Zoey sover, må jeg så vække hende, skifte og give mad. Så vi kan komme afsted til bestemt tidspunkt?

Zoey er nu 2 mdr og sommetider sover hun 7 timer i streg. Oftest er hendes lure dog på 2-3 timer. Har et par gange hvor hun er faldet i søvn kl 18 eller 19. Hvis hun ikke er vågnet ved 21-22 tiden er det så ok at vække hende og give mad og skifte så man kan komme i seng. For det er max hårdt lige nå at sove 1 time og så vågner hun.

Håber på nogle gode søvnråd :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg vækkede Maliva de første 5 uger af hendes liv hver 3. time for at få mad, men hun havde også gulsot.

Resten af tiden har jeg altså vækket hende blidt fra en lur, hvis vi skulle noget.

Somregel blundede hun videre i bilen eller barnevognen.

Det med at vække for at fodre, ved jeg ikke hvordan vil fungerer, men jeg tror da det bare er at prøve sig frem.

Ærligt talt aner jeg ikke hvorfor man siger sådan med at man ikke må vække et sovende barn (udover at det er synd), men jeg tror bare at du skal accepterer at Zoeys søvnmønster om aftenen og natten er som den er og hvis du går i seng, så du skal vågne en time efter for at fodre, hvorfor så ikke vente den time og gå i seng efterfølgende, så får du ikke afbrudt søvn :)

De første 3 måneder af Malivas liv var jeg oppe klokken 5.00 for at amme og skifte, sov af og til bagefter til klokken 9.00, amme og var vågen derfra og madede når det var tid, og så gik jeg i seng klokken 01.00 om natten, fordi Maliva havde fået for vane at ville spise der. (pga. gulsoten)

Gik jeg i seng før 1.00 selvom hun sov, fik jeg afbrudt min søvn og det fungerede bare slet ikke for mig, men derimod fungerede jeg bedre på 4 timers søvn end på 6 timers afbrudt søvn.. :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ind imellem vækket Silje hvis vi skal ud af døren eller hvis jeg skal til træning så hun kan få noget mad inden... Men kan næsten ikke nænne det da hun ser så sød ud når hun ligger der ;)

Men ved ikke om man ikke må, ville dog ikke vække hende om aftenen for at give mad, der må man selv indrette sig synes jeg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for jeres svar. Det er også mest når vi skal noget. Eller jeg skal afsted en times tid så hun kan få mad inden jeg skal ud af døren. Mht om aftenen er det heller ikke så ofte jeg ville vække hende, mere hvis vi skal noget tidligelt morgen så det skal passe :-)

Hvornår kan man begynde at lave lidt rutiner for de små str. Bestemte sengetider og tid for lur osv, for herhjemme er det helt sporadisk hvornår hun sover.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hos os kom for hurtigt en rytme. Tobias var vist omkring 3 mdr. De blev så brudt mange mange gange, men nu har vi en god rytme som har kørt i snart 3 mdr, med afvigelser selvfølgelig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er typen der ikke har nogle betænkeligheder ved at vågne Tobias. Dels hvis vi skal noget, men også at hans middags søvn ikke overskride kl 15, han falder aldrig senere i søvn end 12.30. Fordi sover han længere vil han ikke sove om natten. Underligt egentlig, men sådan er han. ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det der med faste soverytmer har altså aldrig rigtig virket her - eller jo, 1-2 uger ad gangen og så var det anderledes igen :rolleyes Det har hun fuldstændig selv fået lov til at styre. Putterutine indførte vi allerede da hun var et par måneder.

Jeg har kun vækket Anna een eneste gang og det var da vi skulle afsted kl. 06 om morgenen for at flyve til Italien. Jeg prøvede at løfte hende ud i barnevognen uden hun vågnede, men den gik ikke.

Jeg ville aldrig (og har aldrig) vække(t) hende fordi det ville passe mig bedst og da slet ikke om aftenen. Jeg er tit (og det sker stadig ind imellem) gået i seng og så er Anna vågnet ½-1 time senere - enten for at spise eller bare for at få sutten. Det er surt, men sådan er vilkårene nu altså med et spædbarn. Andre gange har hun jo sovet 5 timer fra jeg går i seng, før hun vågner første gang. Det er fuldstændig umuligt at vide og i øvrigt, så vil Anna ikke spise fordi jeg synes hun skal - hun spiser KUN, når hun er sulten og det bestemmer hun selv hvornår hun er :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er synd at vække dem når de sover for det er i søvnen de udvikler sig og bearbejder det de har oplevet i løbet af dagen. Ronja sover også når hun er syg og bekæmper det på den måde. Jeg har altid prøvet at undgå at vække Ronja og så har jeg så vidt muligt måtte indpasse mig efter hende. Det har så nogengange været svært at gøre og det bliver sværere jo ældre hun bliver. Nu hun er begyndt i VS og jeg på arbejde, så bliver vi for det meste nødt til at gøre det om morgenen, men igen prøver vi at trække den så hun selv vågner.

Jeg tror på at når hun sover er det fordi hun har behov for det af den ene eller anden grund :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har heller aldrig brudt mig om at vække Theo. Så det har kun været, hvis det var absolut nødvendigt. Ellers har jeg så vidt muligt sørget for at jeg selv og omverdenen var tilpasset hans søvn.

Som Susanne også er inde på så tror jeg at faste sovetider er en by i Rusland for så små babyer. Theo har dog altid været god til at sove på samme tidspunkt om aftenen, men nætterne i sig selv kan være vidt forskellige. Har aldrig nogensinde vækket ham for at fodre inden jeg selv gik i seng. Det synes jeg ikke så godt om :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil lige tilføje at man jo selvfølgelig er privilligeret ved første barn, da der ikke er andre børn at tage hensyn til.

Når en baby har store søskende kan den naturligvis ikke blive lige så "beskyttet" i forhold til sin søvn, da der jo kan være en masse logistik omkring henten og bringen. Og det er jo bare en del af livet :)

Men nu her mens jeg kun har haft en enkelt, så har jeg valgt at gøre som skrevet ovenfor :ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER