Barbamama

Tænker I over det med amning?

15 indlæg i dette emne

Den her tråd henvender sig nok mest til os, der er gerne vil amme, og som er førstegangsmødre, da det handler om snart at skulle forholde sig til den favre nye verden at amme, sådan mens andre er tilstede :unsure ... Men som altid er kloge ord og kommentarer fra alle andre selvfølgelige også velkomne! :lovebk :gp

Altså en ting er at der åbner sig en HELT nyt verden sådan generelt når babyen kommer... Men er det kun mig, der også synes at det dersens amning er noget meget nyt og både spændende og skræmmende?

Jeg vil GERNE amme. Og jeg er ikke sådan umiddelbart bange for, at det ikke kommer til at fungere (ikke fordi jeg er naiv - jeg ved godt at det er svært for mange - men det er bare ikke dét der ligger mig på sinde). Og jeg er heller ikke utryg ved tanken om at amme HERHJEMME. Jeg tror det bliver hyggeligt :wub

Men jeg kan ikke rigtig "forestille" mig amning udenfor hjemmets trygge rammer. Jeg synes det lyder enormt svært at "time" hvornår man ammer, og synes det er en MEGET underlig tanke at skulle hive mine bryster frem mens f.eks. mine kolleger (når jeg skal ud og hilse og vise baby frem), mine veninder, min far, min mormor og vidt fremmede mennesker er tilstede? :o Hvordan filan kommer man over den barriere? Eller gør man det? Jeg har været ved at overveje om man kan snige sig ud på toilettet når man skal amme babyen, men det virker også bare lidt... sært? :unsure Jeg synes amning er naturligt og smukt og skønt, men jeg kan godt mærke at jeg er lidt blufærdig ved tanken :blush Måske egentlig MERE i forhold til dem jeg kender, end overfor fremmede. Ved ikke om det er totalt underligt, men føler mig faktisk mere nervøs ved at skulle amme i min fars stue end i den lokale park. Jeg synes bare det føles underligt, at dem, der kender mig skal "se mig på den måde". :unsure Og nej, brysterne skal ikke hænge ude i en halv time efter, men man skal da alligevel være en ret god tryllekunstner, hvis de SLET ikke skal se noget? :unsure

Hmm, det blev vist lidt rodet... Men er der nogen, der kan genkende nogle tanker? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Da jeg ikke skal amme, og næsten heller ikke prøvede det med Marlon, kan jeg ikke komme med så mange gyldne ord....

MEN... kan dele et link til en lille smart ting, som jeg ved andre har været RIGTIG glad for! KLIK

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jaaaahaaaaaer for pokker da barbamama, jeg kan heller ikke det der med at sidde mens andre kan se at jeg ammer, -jeg synes at det er meget privat mellem mig og mit barn, og jeg føler også at mit fokus på mit barn er vigtigt..

Så i starten vil jeg ikke bevæge mig et sted hen hvor jeg ikke vil kunne tillade mig at spørge om jeg må gå ind på et værelse og amme!

Derudover har jeg tænkt mig at lave sådan et her: http://www.sew-much-ado.com/2009/02/description-stylish-and-practical.html

Så det kan foregå lidt mere privat hvis jeg skulle tvinges til at være et offentligt sted på et tidspunkt :D

Tak fordi jeg må spamme jeres gruppe :blush -ved godt jeg ikke har spurgt om lov..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager det ikke saa hoejtideligt paa forhaand, maa jeg indroemme... Jeg taenker om det ikke "bare" er at have en stofble til lige at afskaerme, hvis det virker ubehageligt med dutterne fremme? unsure.gif Min amme-bh daekker desuden det meste af brystet, saa det naermest kun er dutten og lidt omkringliggende bryst, der kan ses. Og det daekker baby vel rolleyes.gif

balloons.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tillader mig at svare, selv om jeg er frygtelig erfaren, jeg har ammet 3 børn i hhv 7, 11 og 12 mdr, og egentlig ikke særlig blufærdig på egne vegne. Men jeg har da ofte tænkt på om det mon generer nogen, og prøver at gøre det så lidt som muligt. Fx ved at ha noget tøj på hvor man ikke behøver vise en masse hud, og ved at lægge en stofble over skulderen mens jeg ammer. Men der er da lige et øjeblik når man balancerer en baby mens man forsøger diskret at knappe op osv hvor man liiiige skal bevare roen.

I mange situationer hvor man er sammen med folk man kender er der nu ikke noget underligt i at spørge om man kan sidde et sted for sig selv og amme, ofte er det også sådan børn bedst spiser, især når de er lidt større end nyfødt blir de meget let distraheret af omgivelserne, og det er altså temmelig ubehageligt at amme et barn som pludselig drejer hovedet for at se noget uden nødvendigvis at syns det skal slippe brystvorten :rolleyes men ofte har jeg måtte finde nærmeste bænk i indkøbscenteret eller ved en legeplads e.l.

I øvrigt var jeg rimelig chokeret første gang jeg skulle i gang med at amme over hvor ondt det gør i starten, baby kysser jo ikke vorten blidt som vores bedre halvdel, nej han/hun tar den helt ind i munden med et ordentligt vacuum sug og slipper helst ikke før man er helt gumlet igennem :D men det har du nok hørt før. Til gengæld er det det nemmeste i verden når først amningen fungerer og mor og barn har vænnet sig til det. Held og lykke!

:hophop

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg ikke skal amme, og næsten heller ikke prøvede det med Marlon, kan jeg ikke komme med så mange gyldne ord....MEN... kan dele et link til en lille smart ting, som jeg ved andre har været RIGTIG glad for! KLIK

Jaeh, jeg har luret på den... Ved bare ikke om det rigtig vil ændre noget for mig... Måske er det lidt som rusternille siger at jeg synes det er så privat mellem mig og baby, så måske handler det ikke så meget om, om man kan se brystet, men mere om selve handlingen? Jeg ved det ikke helt... :unsure Men overvejer da sådan et mamascarf, det ser supersmart ud :)

Jaaaahaaaaaer for pokker da barbamama, jeg kan heller ikke det der med at sidde mens andre kan se at jeg ammer, -jeg synes at det er meget privat mellem mig og mit barn, og jeg føler også at mit fokus på mit barn er vigtigt..Så i starten vil jeg ikke bevæge mig et sted hen hvor jeg ikke vil kunne tillade mig at spørge om jeg må gå ind på et værelse og amme!Derudover har jeg tænkt mig at lave sådan et her: http://www.sew-much-ado.com/2009/02/description-stylish-and-practical.htmlSå det kan foregå lidt mere privat hvis jeg skulle tvinges til at være et offentligt sted på et tidspunkt :DTak fordi jeg må spamme jeres gruppe .blush -ved godt jeg ikke har spurgt om lov..

Dejligt at høre, at jeg ikke er den eneste :blush Og spam du bare løs :kram2

Jeg tager det ikke saa hoejtideligt paa forhaand, maa jeg indroemme... Jeg taenker om det ikke "bare" er at have en stofble til lige at afskaerme, hvis det virker ubehageligt med dutterne fremme? unsure.gif Min amme-bh daekker desuden det meste af brystet, saa det naermest kun er dutten og lidt omkringliggende bryst, der kan ses. Og det daekker baby vel rolleyes.gifballoons.gif

Årh hvor er du cool og overskudsagtig :respekt Jeg håber, at jeg får samme ro om det, når jeg først "kommer igang". Men uh, synes det er lidt en wierd tanke endnu :unsure

Jeg tillader mig at svare, selv om jeg er frygtelig erfaren, jeg har ammet 3 børn i hhv 7, 11 og 12 mdr, og egentlig ikke særlig blufærdig på egne vegne. Men jeg har da ofte tænkt på om det mon generer nogen, og prøver at gøre det så lidt som muligt. Fx ved at ha noget tøj på hvor man ikke behøver vise en masse hud, og ved at lægge en stofble over skulderen mens jeg ammer. Men der er da lige et øjeblik når man balancerer en baby mens man forsøger diskret at knappe op osv hvor man liiiige skal bevare roen.I mange situationer hvor man er sammen med folk man kender er der nu ikke noget underligt i at spørge om man kan sidde et sted for sig selv og amme, ofte er det også sådan børn bedst spiser, især når de er lidt større end nyfødt blir de meget let distraheret af omgivelserne, og det er altså temmelig ubehageligt at amme et barn som pludselig drejer hovedet for at se noget uden nødvendigvis at syns det skal slippe brystvorten :rolleyes men ofte har jeg måtte finde nærmeste bænk i indkøbscenteret eller ved en legeplads e.l.I øvrigt var jeg rimelig chokeret første gang jeg skulle i gang med at amme over hvor ondt det gør i starten, baby kysser jo ikke vorten blidt som vores bedre halvdel, nej han/hun tar den helt ind i munden med et ordentligt vacuum sug og slipper helst ikke før man er helt gumlet igennem :D men det har du nok hørt før. Til gengæld er det det nemmeste i verden når først amningen fungerer og mor og barn har vænnet sig til det. Held og lykke! :hophop

Haha, jeg havde ikke lige tænkt på, at de kunne finde på at flytte hovedet med brystvorten stadig i munden :lolhit Godt argument for at ville ind i et andet rum, haha :P

Og det med at det gør ondt, er jeg ikke sååååå nervøs for. Selvfølgelig er det ikke det samme, som når ens bedre halvdel besøger de kanter (det vil jeg da i hvert fald ikke håbe, det ville da være sært :wacko), men min bedre halvdel er ikke nødvendigvis blid ved dem (:blush) så bilder mig ind, at jeg måske er lidt hærdet eller ikke så sart hvad det angår :blush Men det lyder godt at det er nemt, når først det fungerer! Det håber jeg at det også bliver for mig! :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tillader mig lige at komme på besøg fra august, da lige dette issue med amning bugger mig.

Jeg vil virkelig gerne give amning et forsøg. Jeg vil gerne give vores baby den bedste start med de bedste næringsstoffer - og så skal han da også hjælpe mig med at komme af med graviditetskilo ;)

Men... jeg synes selv, at det er så ubeskrivelig ulækkert at se andre amme (sorry...). Jeg synes bare, det ser så forkert ud.

Jeg er nok lidt hysterisk på dette punkt, hvilket, jeg er sikker på, alt sammen kan tilskrives mine egne minder fra en barndom, hvor jeg blev ammet til jeg var 4 år og selv måtte sige til min mor, at nu syntes jeg, at jeg var for stor til det :unsure

Jeg ved faktisk slet ikke, hvor jeg skal gøre af mig selv, når andre hiver mælkebrysterne frem og giver deres barn mad. Synes, det er så grænseoverskridende som observatør. Og det er lige ved, at jeg tror, det kunne være en deal breaker mht. mig selv og amning, hvis det skal lykkes for mig og vores baby, hvis der er andre til stede. Jeg skal have ro og ingen til at observere!

(*Gys*.. der er et billede i mine svigerforældres nyeste fotoalbum, hvor min mands brors kone lige har født og sidder og ammer deres nyfødte. Tror aldrig, jeg ville holde op med at tude, hvis der fandtes sådan et billede af mig...)

Jeg overvejer en god elektrisk brystpumpe, til hvis jeg ved, at vi skal være ude, og det vil være uundgåeligt, at han skal have mad i mellemtiden. Så hvis jeg har malket ud forinden, vil jeg ikke skulle blotte mig for at give ham mad.

Nå, det blev lidt længere og mere personligt, end jeg havde tænkt mig. Men bare lige mine tanker mht. det der med amning...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil lige give mit besyg med, da jeg jo stod i din situation for 4 måneder siden... Jeg har altid været ret blufærdig og gemt mig så meget som muligt.. Men det var som om at da jeg havde født var det noget helt andet, fik det slet ikke ubehageligt ved at sidde med brystet fremme selv ikke hvís folk kommer hen og kigger, for mig er det blevet noget helt andet og det er blevet fuldstændig afsexualiseret... Hvis jeg er ude tager jeg bare lige en stofble over skulderen for at gemme mig og så finder jeg et hjørne jeg kan sidde i... Så synes ikke du skal tage sorgerne på forskud, det kan være det ser helt anderledes ud når den lille først er der :loveshower

Og ja lige for tiden har Silje fået en dårlig vane med at dreje hovedet og kigge på alt muligt andet mens hun spiser, hvilket nogle gange har resulteret i at hun har mælk i hele hovedet hvis det lige er begyndt at løbe... Dumme unge :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil lige give mit besyg med, da jeg jo stod i din situation for 4 måneder siden... Jeg har altid været ret blufærdig og gemt mig så meget som muligt.. Men det var som om at da jeg havde født var det noget helt andet, fik det slet ikke ubehageligt ved at sidde med brystet fremme selv ikke hvís folk kommer hen og kigger, for mig er det blevet noget helt andet og det er blevet fuldstændig afsexualiseret... Hvis jeg er ude tager jeg bare lige en stofble over skulderen for at gemme mig og så finder jeg et hjørne jeg kan sidde i... Så synes ikke du skal tage sorgerne på forskud, det kan være det ser helt anderledes ud når den lille først er der :loveshower

Og ja lige for tiden har Silje fået en dårlig vane med at dreje hovedet og kigge på alt muligt andet mens hun spiser, hvilket nogle gange har resulteret i at hun har mælk i hele hovedet hvis det lige er begyndt at løbe... Dumme unge :lolhit

Til det med roedt lol_hitting.gif

Og til resten, saa er det saadan, jeg forestiller mig det - hverken mere eller mindre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan huske da vi var indlagt med Victoria og jeg skulle prøve at amme hende.

Sygeplejersken hev bare fat i min pat og masserede den, hvorefter hun proppede den ind i munden på Victoria.

Dét var MEGET grænseoverskridende for mig!!

Jeg fik ikke amningen til at fungerer med Victoria, da hun jo var dødsyg og ikke spiste.

Så jeg føler mig meget ny og meget nervøs!

Især fordi, jeg lige nåede at have en grim oplevelse af amningen, inden de bad mig droppe det. :numse

Jeg går meget med tankerne om "de frie babser" i forhold til min mors mand, svigerfar o.l. :hophop

Tror jeg vil trække mig tilbage/ til siden for at amme. Gå ind i et andet værelse eller lignende.

Sige til dem man besøger, at den lille har brug for fred, mens der spises.

Hvis jeg så, med tiden, vænner mig mere til at amme og finder ud af at gøre det, uden der ses for meget - så gør jeg det måske bare mens vi er i samme rum.

Ligeledes hvis vi har gæster - så har jeg tænkt mig at sige, at vi går i soveværelset for at spise. Så baby får ro.

Men det vides jo ikke, hvordan jeg vil have det, når vi først er i situationen!

Jeg er bare hamrende nervøs og vil bare SÅ gerne amme denne lille baby. :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan godt forstå alle de tanker man må have som 1.gangs mor omkring amning. Jeg kan selv som 3.gangs mor indimellem tænke, hvad nu hvis det ikke fungere denne gang. Jeg var meget glad for den hjælp jeg fik 1. gang på patienthospitalet, da det bestemt ikke var nemt til at begynde med.

Jeg kan huske, at i starten havde jeg meget brug for ro omkring mig og babyen, for at få det til at fungere. Med tiden blev jeg dog mere ligeglad med hvor det foregik, men vejede selvfølgelig stemningen omkring mig, så jeg ikke støder nogen. Sørger også for at dække godt til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej..

Jeg er lige på besøg fra juni gruppen...

Med min første gjorde jeg også de overvejelser som bliver beskrevet. Min søn er født i november, og vi skulle holde jul med hele svigerfamilien, og jeg kunne ikke lige overskue at skulle sidder der sammen med svigerfar 2x svoger, en svigermor osv... Så jeg gik ind på et værelse og ammede..... hvilket resulterede i at de andre fulgte med... :rolleyes

Som tiden gik fik jeg et lidt andet forhold til mine bryster - så dem nærmest som et par dinglende madpakker, som var meget praktiske at have til at hænge lige der. Når jeg var hjemme glemte jeg til tider når vi fik gæster at jeg var igang med "lufttørring", så har været temmelig interessant at besøge...

Synes der er stor forskel på hvordan man ammer. Jeg tror faktisk heller ikke selv jeg ville synes det var så fantastisk at se på en andens bryster imens jeg spiste på en cafe eller noget. Der er nogen som mener det er det mest naturlige i verden og det er deres ret som kvinde at flashe sig selv nærmest ved at smide den øverste del ligegyldigt hvor de er i verden.

Der er også andre som jeg nærmest kan sidde ved siden af og først efter et stykke tid opdage at de ammer..

Men jeg tror man skal gøre som man føler sig mest tryg ved..

Held og lykke med det hele til jer alle...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har det helt som dig - især efter i mandags, hvor vi hørte om amning til fødselsforberedelse, og ammekonsulenten sagde at det var vigtigt at lægge hud mod hud de første to DØGN! Hun anbefalede faktisk at man fik så lidt gæster som muligt, da erfaringen viste at jo flere gæster man havde, jo mindre hud mod hud fik barnet - Plus, barnet helst skulle holdes så meget som muligt af mor og far, og helst ikke af andre de første to døgn - Altså sammen for at optimere amningen!

Jeg har det ikke svært med at skulle amme fx foran min kæreste, mor, svigermor.. Til dels heller ikke for min svigerfar.

Min svoger tror jeg helt af sig selv, ville trække sig "væk" og jeg ville derfor ikke synes det var mærkeligt.

Min stedfar kommer tit med nogle ja.. Kommentarere, og jeg er bange for han ville sige et eller andet som ville såre mig, eller som ville få mig til at føle mig utilpas - så der tror jeg at det bliver svært.

Det samme med min lillebror, og bliver helt panisk bare han ser en bh-strop (Han er autist!). Så de to tror jeg faktisk jeg ville bede om at gå i starten, så jeg kunne "få fred" :rolleyes

Ved de andre, tror jeg bare jeg ville forsøge at tage en dyb indånding og dække mig til med en stofble.. MEN det kommer også an på om jeg føler det kører osv...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åhhh det her er lige mit emne. Igennem mit arbejde amme vejleder jeg rigtig mange mødre og gr rigtig meget op i amning. Har faktisk overvejet at starte privat ammehjælp op. Amning er ikke nemt og i starten kan det koste blod sved og tårer. Men langt de fleste kommer til at amme hvis de vil og får den rette vejledning. Som en skriver er hud mod hud n rigtig god ting i forhold til amning men to døgn, det budre kunne gørers med mindre.

Jeg selv er trejde gangs mor og har selv prøvet at have massive ammeproblemer, men det lykkes efter 6 ugers kamp og begge unger er ammet i 10-12 måneder. Det var ved første barn min problemer også var ved at få mig til at opgive.

I forhold til blufærighed så ændres manges grænser når først man er landet i rollen, men at mor slapper af under amming er alt afgørende for en od amning, så gør de tiltag som i finder nødvendige. En stofble kan dække rigtig meget. Håber i får en god amme start og så lige et rogtig godt råd. Når i lægger den lille til så vendt med at tilbyde brystet til mundet er HELT åben ellers kan barnet ikke svøbe ordenligt og i får hul på vorterne. Hul på vorterne skyldes forkert sutte teknik. Og amning må ikke gøre ondt kun lige når barnet tager fat og kort tid efter når mælken falder til, der efter skal smerten aftage.

Hov blev vist helt grebet sorry!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg venter jo vores andet barn, det der virkelig bekymre mig denne gang, er at komme godt igang med at amme. Første gang havde jeg store problemer med at amme min datter, og det endte med at jeg måtte bruge en suttebrik, for at kunne amme hende.

Det betyder at jeg denne gang bliver tilbudt ophold på en barselsklinik, så vi får en god start, hvilket har gjort at jeg slapper meget mere af, og glæder ig til den lille kommer.

mht. når der er andre der kigger med, havde jeg også lidt svært med det i starten. Men det vendte meget hurtigt og blev meget naturligt for mig at amme andre steder end hjemme. Jeg valgte tit at trække mig vær fra forsamlingen, så hun kunne få ro til at spise.

Min oplevelse var også, at mange mænd automatisk kigger væk, da de hurtigt bliver helt forlejne ved situationen, og måske ikke vil beskyldes for at stirre på andre damers babser. :hophop

Så mit råd vil være, at se hvordan det går når den lille kommer, måske bliver det slet ikke så slemt som man frygter.

Det blev vist til en helt masse vrøvl fra min side.

Held og lykke til Jer allesammen, der er jo ikke lang tid til vi sidder med den lille bebs i hænderne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER